SGP: Popmuziek verbieden

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

http://3voor12.vpro.nl/artikelen/artikel/39519740

“Dit gebonk dient tot het laatste toe te worden bestreden.” Met die beroemde woorden liet een beleidsambtenaar in de jaren tachtig nog zijn afkeuring blijken over het fenomeen popmuziek. Meer dan 25 jaar later is structurele subsidie voor popmuziek algemeen geaccepteerd. De conservatieve partij SGP denkt daar echter anders over. Nelis Zondag, lid van de Provinciale Staten in de provincie Gelderland zei dat in een discussie over subsidies voor popzalen in Arnhem en Nijmegen. “Popmuziek heeft de intentie de mens los te maken van God. Vergeten wordt waartoe de mens op aarde is”, tekent Omroep Gelderland op uit zijn mond.

Een opmerkelijke uitspraak, maar niet uit zijn verband gerukt, zo blijkt uit de toelichting van Zondag. “Wij vinden dat instellingen waaraan je subsidie verleent een educatieve meerwaarde moeten hebben”, zegt hij. “Je moet er beter van worden. Als ik op werkbezoek ben in Doornroosje en daar hoor dat mensen oordopjes dragen om hun gehoor te beschermen, dan denk ik: we zijn niet goed bezig.” Zondag heeft vooral problemen met het opzwepende karakter van de muziek. “Muziek moet het lichaam tot rust brengen en niet juist leiden tot vermoeidheidsverschijnselen.”

Volgens Zondag deed hij zijn uitspraken niet op persoonlijke titel, maar is zijn mening representatief voor zijn partij. “Het standpunt wordt breed gedragen in de partij”, zegt hij. “Er zijn binnen de SGP wel mensen die onderscheid maken tussen relipop en normale pop, maar ik zelf keur alle popmuziek af. Het woord van God moet op een eerbiedige manier gebracht worden. Hard geluid past daar niet bij, psalmen wel.”

Klassieke muziek kan Zondag wel waarderen, ook als deze geen expliciete religieuze boodschap heeft. “Maar als muziek een verontrustende sfeer heeft, hoeft het voor mij niet meer. Waarom concentreren mensen zich niet op de mooie dingen in het leven?” Dat lang niet alle popmuziek opzwepend is en dat veel mensen het juist zien als een van de mooie dingen in het leven, gaat er bij Zondag niet in. “Ik zie er de esthetische waarde niet van in.”
------------------------------------------------------------------------------
Verbieden kan hij het niet, dus wil hij de subsidie intrekken. Maar als je dit verhaal leest, dan kun je er bijna niet omheen dat hij het eigenlijk gewoon zou willen verbieden.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Jeroen T schreef:Er is natuurlijk een verschil tussen iets geen subsidie verleenen en iets verbieden.

Maar dan nog steeds vind ik dat de SGP taliban-achtige trekjes krijgt hierdoor.
Dat zeker. Was er op TV-Oost niet een docu te zien over hoe dat in Staphorst of Putten eraan toe ging in de raadszaal, en hoe dominee en ouderlingen met hun knokige vingers in de pap van de gemeentebesluiten zaten?
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Klassieke muziek kan Zondag wel waarderen, ook als deze geen expliciete religieuze boodschap heeft. “Maar als muziek een verontrustende sfeer heeft, hoeft het voor mij niet meer. Waarom concentreren mensen zich niet op de mooie dingen in het leven?” Dat lang niet alle popmuziek opzwepend is en dat veel mensen het juist zien als een van de mooie dingen in het leven, gaat er bij Zondag niet in. “Ik zie er de esthetische waarde niet van in.”
De man weet gewoon niets van muziek. Ik denk dat de man doelt op het feit dat het bezoeken van concerten en feesten ertoe kan leiden dat mensen misschien drugs gaan gebruiken. Maar iedereen kan dat toch voor zichzelf beslissen? Ik heb veel feesten bezocht en toch nooit drugs gebruikt. Shamanen gebruiken ook drugs om in een roes te komen. Het orakel van Delphi kwam via natuurlijke bronnen (gassen uit de bodem) in een trance.

Wat de mooie dingen in het leven betreft: Muziek kan zo mooi zijn....
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Muziek is voorspel /emotionele communicatie
Het brengt " in the :mood "met woordloos , hees gefluister , gekir en kreetjes
en
sex iom de sex is uit den boze , dat weet iedereen ...
Vandaar dat god Adam en Eva in het begin , met een sexloze onschuldige geest heeft geschapen ....net zoals de tyrannosaurus rex toen cocosnoten moest openbreken met zijn vervaarlijk gebit en zijn lieflijk brein ....

Niets is zo glashard humorloos , depressie verwekkend , bedreigend , wreedaardig en fnuikend ( en terzelfdertijd fascinerend : het leest bijna als een werk over de maffiosi ) als het grote literaire werk :de orthodoxe bijbel ( misschien het sensuele Hooglied uitgezonderd ? ) en allerlei ( literair van veel mindere kwaliteit ?) afgeschreven heilige boeken van diverse "uitverkorenen " en epigonische spinn-offs

Vandaar dat Adam en eva slechts begonnen muziek te maken na de zondeval en gelukkig nooit konden de" bijbel " lezen ?

Maar goed , ..... gedaan met dit honend gelach :

De echte redenen waarom niet -religieuze muziek verboden wordt
is dat alle muziek
- afkomstig is van magische -godsdienstige rites ....
- de eigen muziek van goddelijke /heilige instelling is (=bijvoorbeeld de "ramshoren" ? )die nooit mag worden vervormd of fout gespeeld of anders dan voorgeschreven bespeeld ( en omdat ze dan in plaats van een zegen een vloek wordt =witte magie ...zwarte magie ...)
- afhoud van de dwangarbeid die de god(en) en vooral diens aanhang moet onderhouden( muziek is de " ijdelheid der ijdelheden ")
- Sommige muziek( zeker die van een andere godsdienst ) den preek en de Voorlezingen en de Heilige Gebeden-Gezangen( die de god moeten verleiden ) onbegrijpelijk maakt ...
- het sexuele verlangen opzweept ( in het openbaar dan nog ... kijk eens aan )

Net zoals in sommige streken nog steeds vrouwen met een tent moeten rondlopen mag er geen muziek gespeeld worden in het openbaar ... arbeiten ....

"Sex and drugs and rock 'n roll "
of
"looft den heer , strijk den vedel, steek den trompet en bepotel de fluit ...."
Wat kiest gij ? den hemel of den aardkloot en de hel of de geneugten van de eeuwige barbecue ?

Een verachterlijk maar goedgelovig volk is het volk geleid door lijkenbidders en begrafenisondernemers : een doodskultus waar iedereen slechts begrafenisliederen zingt uit angst anders de overgang en de reservatie in het walhallah te missen
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Samante

Bericht door Samante »

Nelis Zondag

"Het woord van God moet op een eerbiedige manier gebracht worden. Hard geluid past daar niet bij, psalmen wel", aldus Zondag tegen 3voor12.

"Muziek moet het lichaam tot rust brengen en niet juist leiden tot vermoeidheidsverschijnselen."
Ik word doodmoe van psalmen.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Ik word doodmoe van psalmen.
:lol: :lol: :lol:
Barbaar :D
Ni dieu , Ni maitre
MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE »

Die ggrristelijke gelovigen worden meegetrokken in het elan van die verrekte moslims.

In veel plaatsen waar de CU en SGP in de gemeenteraden goed zijn vertegenwoordigd zijn ook nog steeds op zondag de zwembaden dicht. :evil:
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Die ggrristelijke gelovigen worden meegetrokken in het elan van die verrekte moslims
.
Hoe komt dat , denk je :
Het is gelijksoortig dodelijk vreten ....of zoiets ?
(Euh .... Ik ken de verschillende Nederlandse mentaliteiten niet zo goed ...het is een vraagje louter uit nieuwsgierigheid )
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 25 apr 2008 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Kunnen pejoratieven mbt gelovigen worden vermeden alsjeblieft?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Tsjok45 schreef:Vandaar dat god Adam en Eva in het begin , met een sexloze onschuldige geest heeft geschapen ....net zoals de tyrannosaurus rex toen cocosnoten moest openbreken met zijn vervaarlijk gebit en zijn lieflijk brein ....
:lol:

Ik vind dat ze popmuziek dan wel veel over een kam scheren. Ik durf te wedden dat bepaalde popsongs eerlijker zijn dan sommige psalmen. Psalmen zijn vroom, maar niet elk mens is dat. Daarnaast zijn ze erg behoudend, terwijl bij er bij pop meer de mogelijkheid is om je hart uit te storten. Ja, er zijn helaas genoeg oppervlakkige sexliedjes, maar ja...
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Cabbage
Forum fan

Bericht door Cabbage »

Zoiets; :twisted:

Bloodhound Gang - Discovery channel

You and me baby ain't nothin' but mammals
So let''s do it like they do on the Discovery Channel
Do it again now
You and me baby ain't nothin' but mammals
So let's do it like they do on the Discovery Channel
Gettin' horny now
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Staat en Kerk zijn toch gescheiden? Of ben ik nu heel naief?
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Apologetus schreef: Ik vind dat ze popmuziek dan wel veel over een kam scheren. Ik durf te wedden dat bepaalde popsongs eerlijker zijn dan sommige psalmen.
Over welke psalmen spreken wij? Die uit de bijbel of die uit de kerkelijke liederenboeken?
Psalmen zijn vroom, maar niet elk mens is dat.
Uiteraard zijn psalmen vroom! Ze bezingen immers de grootheid, goedheid, etc. van God. Ben je deze woorden van Paulus soms vergeten?

"Let dus goed op welke weg u bewandelt, gedraag u niet als dwazen maar als verstandige mensen. 16 Gebruik uw dagen goed, want we leven in een slechte tijd. 17 Wees niet onverstandig, maar probeer te begrijpen wat de Heer wil. 18 Bedrink u niet, want dat leidt tot uitspattingen, maar laat de Geest u vervullen 19 en zing met elkaar psalmen, hymnen en liederen die de Geest u ingeeft. Zing en jubel met heel uw hart voor de Heer 20 en dank God, die uw Vader is, altijd voor alles in de naam van onze Heer Jezus Christus."
Efeze 4:15-20

Daarnaast zijn ze erg behoudend,
Logisch, want God vlgs. de bijbel onveranderlijk.
terwijl bij er bij pop meer de mogelijkheid is om je hart uit te storten.
In het bijbelboek Psalmen staan genoeg psalmen die de diepste gevoelens van een religieus mens verwoorden.
Ja, er zijn helaas genoeg oppervlakkige sexliedjes, maar ja...
Waarom helaas? Mss is het ook wel een lekker om je verstand uit te zetten en op je gemak te luisteren naar pretentieloze oppervlakkige liedjes die de lustgevoelens van de mens verwoorden.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Kevin schreef:Staat en Kerk zijn toch gescheiden? Of ben ik nu heel naief?
Dit heeft niets te maken met de al dan niet scheiding van Kerk en Staat. Scheiding van Kerk en Staat wil zeggen dat de Kerk als rechtspersoon geen bemoeienis heeft met de Staat als rechtspersoon.
Dat wil echter niet zeggen dat religie in de politiek geen invloed heeft. Democratisch gekozen christelijke partijen krijgen dus alle ruime om hun gedachtegoed politiek uit te dragen en kunnen daarmee dus invloed uitoefenen op het beleid. Religie kan op die manier dus zeker invloed hebben en dat is iets anders dan scheiding van Kerk en Staat die daarmee dus niet wordt aangetast.
Stel dat het Islamitische moskeebestuur bepaalde macht zou hebben over de Staat, of bijvoorbeeld de Katholieke kerk bepaalde wetten af zou kunnen dwingen, dat zou er sprake zijn van een schending van de scheiding van Kerk en Staat.
Als echter een zelf gekozen fundamentalistische partij via standpunten probeert de wet te veranderen, door bijvoorbeeld iets verboden te krijgen, zou dit met voldoende steun uit de Kamer mogelijk moeten zijn. Dat is geen schending van de scheiding van Kerk en Staat maar gewoon democratie.
Je zou dus kunnen stellen dat er geen scheiding is in religie en staat. Dat kan ook niet omdat religie vrij beleefd mag worden en ook religieuze via hun politieke partijen hun standpunten dus mogen uitdragen en hun invloed mogen laten gelden. Maar de Paus of Imam of welk Kerkelijk besturingsorgaan dan ook, heeft dus verder geen dwingende rechtstreekse invloed op het beleid van onze Staat.

In een theocratie of Islamitische staat is die scheiding er dus niet. Dan bepaalt de Kerk dus volledig de wetten.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

In een theocratie of Islamitische staat is die scheiding er dus niet. Dan bepaalt de Kerk dus volledig de wetten.
In een Islamitische staat is het wel zo dat de regering bepaald in hoeverre de Sharia word doorgevoerd. Ze hebben wel enige invloed op hoe streng men moet geloven.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Plaats reactie