Islamic Rational Response to Atheism

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Okee kinders, willen we het preciezer hebben, ook goed: waarom moet ik een eerste beweger hebben?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

:D

Dat is eigenlijk onmogelijk. Want als het moet komen vanuit een eerste oneindige/eeuwige/ongelimiteerde, dan is dat statisch en kan het dus geen beweging voortbrengen. Tenzij je er natuurlijk van uitgaat dat dat o/e/o zelf dynamisch is en zowel de oorzaak als het gevolg is. Waarom een eerste beweger? Alles heeft een oorzaak, maar die beweger dus ook. Ik vermoed dat we hier de komende honderd jaar nog niet uit gaan komen.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

CXT schreef::D

Dat is eigenlijk onmogelijk. Want als het moet komen vanuit een eerste oneindige/eeuwige/ongelimiteerde, dan is dat statisch en kan het dus geen beweging voortbrengen. Tenzij je er natuurlijk van uitgaat dat dat o/e/o zelf dynamisch is en zowel de oorzaak als het gevolg is. Waarom een eerste beweger? Alles heeft een oorzaak, maar die beweger dus ook. Ik vermoed dat we hier de komende honderd jaar nog niet uit gaan komen.
Wat dacht je van een cirkelgang waarin het ene uit het andere voortkomt en eeuwig is?(en de oorzaak vóór de eeuwigheid ligt [wat onmogelijk is m.i.])
Onmeetbaar voor de mens, want niet overzichtelijk en daardoor niet in een kader te vatten?
Praten over 'iets' wat niet te kaderen valt is nét als ID een lachertje dat eeuwig gesteld en ontkend kan worden m.i.
Maar om van de soesa af te zijn mag iedereen van mij het god noemen (zolang die zijn smoel niet opendoet om wetten en regels te braken), of zich op te beroepen in een zucht naar elitairisme dat persoonlijk voordeel als recht wil claimen!! (regeren bij de gratie god's, jaja!)
Dat e.e.a. óók een geloof is spruit voort uit mijn wens om een maagdelijk wit vel (terra incognita) in te kleuren met een aanvaardbaarder kleurtje dan 'wit'
Ik trek daar geen thee van om het als opperhoofd der mensheid een boemansfunctie te laten vervullen om de e.o.a. ethiek te handhaven!
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Rijtje drogredenen die al lang zijn weerlegd. En dat noemen ze dan een RATIONELE reactie.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Yoyo
Ervaren pen

Bericht door Yoyo »

fbs33 schreef:
Yoyo schreef:
CXT schreef:Is dat niet je worp van de bal?
Neen, waar heeft sararje gezegd de bal te werpen?
Met de bal onder zijn arm de helling opsjouwen? (heeft ie ook niet gezegd, maar laat ons raden hoe het niveauverschil tussen onder en boven aan de helling werd overbrugd[slimme jongen/meisje]) :lol:
Wie weet lag die bal er al wel... :D
The most disturbing, heartbreaking and *disgusting thing about the idea of heaven and hell is not that so many people BELIEVE it to be the truth, but that they WANT it to be. ~ yoyo
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Yoyo schreef:
fbs33 schreef:
Yoyo schreef: Neen, waar heeft sararje gezegd de bal te werpen?
Met de bal onder zijn arm de helling opsjouwen? (heeft ie ook niet gezegd, maar laat ons raden hoe het niveauverschil tussen onder en boven aan de helling werd overbrugd[slimme jongen/meisje]) :lol:
Wie weet lag die bal er al wel... :D
Eigenlijk bedoelde ik Sararje!(van jou weet ik dat je een [slim!] meisje bent.
Maar die bal? Liggend op die helling? Tegengehouden door een korrel zand oid?
Er is een aardbeving of windvlaag of, of nodig (beweging!!) om die zandkorrel weg te blazen of de bal over de zandkorrel te drukken (of het linkervoetje van Arjan Robben!)
Ik dreig in lyriek te verzinken bij zulke vergezichten (nou Roemenie nog!) :D
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Van mijn part wordt die bal tegengehouden dmv een electromagneetje. Maakt dat wat uit?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Sararje schreef:Van mijn part wordt die bal tegengehouden dmv een electromagneetje. Maakt dat wat uit?
Dat wordt dan een snelle beweging (300.000 km/sec! :lol: )
Overigens krijg ik er geen hoofdpijn van als je een manier weet te bedenken (of niet) mbt die bal te laten rollen zonder beweging vooraf om hem boven aan de helling te krijgen.
Hij was er gewoon, die go...eh die bal! :D (6000.000.000 gelovigen staan met gebalde vuisten klaar om je te ondersteunen!)
Yoyo
Ervaren pen

Bericht door Yoyo »

fbs33 schreef:
Sararje schreef:Van mijn part wordt die bal tegengehouden dmv een electromagneetje. Maakt dat wat uit?
Overigens krijg ik er geen hoofdpijn van als je een manier weet te bedenken (of niet) mbt die bal te laten rollen zonder beweging vooraf om hem boven aan de helling te krijgen.
Hij was er gewoon, die go...eh die bal! :D (6000.000.000 gelovigen staan met gebalde vuisten klaar om je te ondersteunen!)
Mmmm...is die bal er eigenlijk wel? Wat als die bal niet bestaat? Dan hoeven we hem ook niet meer te verklaren, probleem opgelost. :D
The most disturbing, heartbreaking and *disgusting thing about the idea of heaven and hell is not that so many people BELIEVE it to be the truth, but that they WANT it to be. ~ yoyo
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Yoyo schreef:
fbs33 schreef:
Mmmm...is die bal er eigenlijk wel? Wat als die bal niet bestaat? Dan hoeven we hem ook niet meer te verklaren, probleem opgelost. :D
Dit wordt voer voor de Pietjes Precies onder de theologen, en haak ik af omdat e.e.a. wetenschappelijk moet blijven m.i. :lol:
Eduard
Banned

Bericht door Eduard »

Sararje schreef:
* Iedereen gelooft in iets wat oneindig, eeuwig en ongelimiteerd is.
Afgezien van de wiskundige constructie geloof ik hier niet in. Deze ad populum gaat dus niet op.
Jij gelooft dus niet in de wetten van de thermodynamica?
Gnothi Seauton
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Oh maak me gek, verklaar je even nader op dit punt even? Mijn kennis van thermodynamica is bovengemiddeld op dit forum dus brand even los. Fyi: tis bij mijn studie een van de hoofdvakken, dus je bent vast gewaarschuwd en hier heb je vast een leuk linkje die veel bekende claims onderuit mbt Thermodynamica:
http://www.talkorigins.org/faqs/thermo.html
Eduard
Banned

Bericht door Eduard »

Sararje schreef:Oh maak me gek, verklaar je even nader op dit punt even? Mijn kennis van thermodynamica is bovengemiddeld op dit forum dus brand even los. Fyi: tis bij mijn studie een van de hoofdvakken, dus je bent vast gewaarschuwd en hier heb je vast een leuk linkje die veel bekende claims onderuit mbt Thermodynamica:
http://www.talkorigins.org/faqs/thermo.html
Dat is geen antwoord op mijn vraag.
Gnothi Seauton
Secularizer
Banned
Contacteer:

Bericht door Secularizer »

Is dit een onderwerp uit de afdeling muziek, films en TV ?
Schei toch uit zeg.

Wanneer beheerders dit op zijn juiste plaats zetten mag dit negatieve commentaar van mij weggedaan worden.
Laatst gewijzigd door Secularizer op 21 jul 2008 04:23, 1 keer totaal gewijzigd.
JanC
Ervaren pen

Re: Islamic Rational Response to Atheism

Bericht door JanC »

CXT schreef:
  • [...]
  • Limitaties wekken vragen op.
Inderdaad. Als goden kunnen bestaan, waarom is er dan maar ééntje?
Ni dieu, ni maître.
Plaats reactie