Er zijn zat denkbare situaties waarin kritiek wel wenselijk is: Op de werkvloer, op school/universiteit, in privekringen, op internetforums etc.
Op de werkvloer? Je werkgever ziet je aankomen, je brengt dan onrust binnen het bedrijf en dat is ongewenst, bovendien “heeft ieder recht op zijn geloof in een god”, plus het feit dat er op het "werk, gewerkt dient te worden!".
Op school/universiteit? Zou idd óók een uitgelezen plek zijn imo, maar gebeurt het daar dán wel? Nee, want geloof is een privé kwestie van mensen en óók daar wordt op dezelfde geredeneerd als jij doet: "Het is onze/mijn taak niet", als die kinderen, of de ouders van die kinderen dát willen geloven en dat aan hun kinderen willen overdragen, wie ben ik of zijn wij dan om daar iets aan te doen? Dát recht hebben wij als onderwijzers niet!
In privékringen, wil je van je familie of vrienden af? Ga dan een discussie over godsgeloof beginnen
Op internetforums, tja dat is op dit moment de enige manier
Bovendien zit geloof in alle lagen van de samenleving, óók hulpverleners geloven, ook onderwijzers geloven, ook journalisten geloven, ook professoren geloven Presidenten, koningen, premiers geloven en het is allemaal volkomen geaccepteerd! We worden geregeerd door geloof en maar zeer weinig mensen zetten daar vraagtekens bij! Er worden zaken serieus genomen, die niet serieus te nemen zijn omdat er geen enkel bewijs voor is.
Ieder geloof, is bijgeloof, omdat er geen enkel bewijs is voor kabouters, elfjes, tovenaars, zwarte magie, demonen, astrologie, vrijdag de 13e, goden etc., etc. Het punt is dat bijv. kaboutergeloof, door de meeste mensen iig, vreemd gevonden wordt, maar geloof in goden niet. Geloof in één of andere god is dus een volkomen geaccepteerd verschijnsel en niemand, nou ja bijna niemand

, maakt zich er druk over of lacht erom, terwijl als je zegt in kabouters te geloven, je toch héél vreemd aangekeken zult worden en er zeker achter je rug om, om gelachen zal worden en er gefluisterd zal worden, dat er toch echt een steekje aan je los is! Zou ik mijn kaboutergeloof ook nog meegeven aan mijn kinderen, dan zou er toch echt vanuit de omgeving ingegrepen worden, is mijn overtuiging. Zou ik ook nog gaan eisen dat men respect voor mijn overtuiging moet hebben en dat de hoofdkabouter´s geboortedag gevierd moet worden ergens eind mei en het best in zijn geboorteland, waar je toch minstens één keer in je leven een voettocht naartoe moet maken en ik mijn kroost ook nog ga verplichten, altijd een puntmuts te dragen en ter meerdere eer en glorie van de hoofdkabouter één keer per week, te weten op donderdag de hele dag spekkies te eten, voor iedere maaltijd even een minuut stilte vragen om de kabouter te danken voor alle mooie sprookjes en heil die Hij ons brengt, dan ben ik toch bang, dat ik binnen no time een enkele reis richting een mooi rustig plekje ergens op de Veluwe zal krijgen.