Tempeh.

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Kitty
Ontoombaar

Re: Tempeh.

Bericht door Kitty »

Hebben ze dat bij jullie niet bij de chinees? Ja hoe leg je dat nu uit aan een Belg. Het is een gerecht dat in elk chinees restaurant hier te krijgen is. Geroosterd varkensvlees in reepjes met meestal een rode saus.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

:oops:

Ikke niet altijd die namen onthouden. ben zelf nogal oldskool wat de chinees betreft lust het meetse nazi goreng, van dien chinees toch. Maar wat jij beschrijft heb ik wel al eens gegeten denk ik alleen die naam, babi pangpang :) sorry ik kan het me niemeer herinneren.

Maar het gaat over een specifieke kruidensmaak toch he? Is moelijk voor me om me die oma mix in te beelden bij pangpang.

Mo ja ik ben mo een ventje he

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
balkon
Banned

Bericht door balkon »

Marinus schreef:
balkon schreef:Veel mensen vinden tempeh inderdaad niet lekker. Waarschijnlijk komt het door de wat onverwachte zurige, weeïge smaak die niet lijkt te passen bij de structuur. Ikzelf vind het heel lekker, ook zonder het op smaak te brengen.
Ik heb wel weer een onverwachte affiniteit met emo-vleesvervangers....

dat dan weer wel

Tempeh vleesvervanger?

Het sojaproduct tempeh bestaat al vele eeuwen langer dan de vleesprodukten: kroket, hamburger en frikandel.
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Hmmm, broodje kroket met mosterd.

Ik moet nog eens een goede vleesragout maken ...
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

LordDragon schreef:nazi goreng
Lijkt me speciaal, zo'n nazi. Doe mij dan maar nasi. :P
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

Mijn voorouders zaten bij de marine, dus we aten al generaties minstens 1 dag per week Indisch. Als peuter was ik al verzot op sambal (wel de wat mildere varianten, je moet zo'n hummetje niet meteen verpesten met oelek of erger)

Maar ik ben geen echte kenner, goed indisch koken is me vaak te tijdrovend, dus het blijft meestal bij conimex en de lokale wokboer. Maar je kunt me rustig 6 maanden in zuid oost azie droppen, heerlijk eten
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

LordDragon schreef::oops:

Ikke niet altijd die namen onthouden. ben zelf nogal oldskool wat de chinees betreft lust het meetse nazi goreng, van dien chinees toch. Maar wat jij beschrijft heb ik wel al eens gegeten denk ik alleen die naam, babi pangpang :) sorry ik kan het me niemeer herinneren.

Maar het gaat over een specifieke kruidensmaak toch he? Is moelijk voor me om me die oma mix in te beelden bij pangpang.

Mo ja ik ben mo een ventje he

MVG, LD.
Geen Babi Pangpang maar Babi Pangang. Babi Pangpang is een varken met een mitrailleur. :D
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

insomnia
Forum fan

Bericht door insomnia »

scherp Kitty :lol:
C'est le ton qui fait la musique
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

insomnia schreef:scherp Kitty :lol:
Is ze weer op dreef? ;)
Ze kan gelukkig weinig kwaad hier, het gaat niet over politiek.
Bevriende Belgen willen hier altijd een toko in, dat kennen ze niet.

Omgekeerd kan ik cassonade aanraden, een soort suiker die we hier niet kennen, ik dacht eerst dat het gele basterdsuiker was, maar het smaakte heel anders.
Kan prima in Oosterse gerechten denk ik.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cassonade
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

De Belgen die ik ken, tenminste die aan het lijnen zijn, hebben het ineens over tagatose, dat zou een soort suiker zijn waar je ook mee kunt bakken. Iets uit melksuiker of zo, geheel natuurlijk net zo lekker als suiker zonder nasmaak maar calorie-arm. Ik heb dat nog niet kunnen vinden in Nederland.

LordDragon
Bevlogen

cxt
Lijkt me speciaal, zo'n nazi. Doe mij dan maar nasi. :P
oops, je heb me ontmaskerd. Ik eet graag nazi's.

kitty
Geen Babi Pangpang maar Babi Pangang. Babi Pangpang is een varken met een mitrailleur. :D
haha, één letter verschil.

fenomeen
Bevriende Belgen willen hier altijd een toko in, dat kennen ze niet.
Ik ken dat ook niet. een toko in?

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Oeh, LordDragon denkt nu vast dat een toko ingaan iets heel spannends is. Even uit de droom helpen. Een toko is een winkeltje waar ze alles verkopen voor het bereiden van een goede oosterse maaltijd. Dus kruiden, vers en gedroogd, verschillende rijstsoorten, en ook vaak Indische gerechten om mee te nemen. In een supermarkt kun je de echte originele Indische groenten en kruiden vaak niet vinden, in een toko heb je alles bij de hand. Het is dus gewoon een soort Indische kruidenier. Toko betekent dan ook winkel in het maleis. Heb je die niet in België?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Toko

LordDragon
Bevlogen

Hmz ik ken de benaming toch niet. Er zijn bvb in gent wel een heel pak marrokaanse winkeltjes en je heb er ook indische en chinese enzo, maar de juiste benaming. ( ik dacht eerst dat het een gerecht was :oops: )

Je heb wel ali's take in en chi chun take in. Vergelijkbaar wel denk ik.

MVG, LD.
Laatst gewijzigd door LordDragon op 07 sep 2009 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

LordDragon schreef:Hmz ik ken de benaming toch niet. Er zijn bvb in gent wel een heel pak marrokaanse winkeltjes en je heb er ook indische en chinese enzo, maar de juiste benaming. ( ik dacht eerst dat het een gerecht was :oops: )

MVG, LD.
Kijk, dat komt nu weer omdat Belgen voor alles Nederlandse woorden bedenken, en de Nederlanders het gewoon een toko noemen, op zijn Maleis dus. :)

LordDragon
Bevlogen

o ik paste mn vorige post net aan, het is misschien vergelijkbaar met een take in?

MVG, LD.
Plaats reactie