Abortus

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Cathy
Forum fan

Bericht door Cathy »

Fenomeen schreef:Je kan het hier vinden:
www.stisan.nl

Abortus in Nederland 2003 (PDF, 100K)
*grinnik*
je bent de enige hier met humor, geloof ik. :D

Maar k'heb het eindelijk gevonden.
De raadsels van God zijn bevredigender dan de oplossingen van mensen
Chesterton
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

70% van de vrouwen die de zwangerschap afbreken doen dit voor de 11e week. Bij de 11e week is er meer dan een klompje cellen. Dit had ik fout. Excuses daarvoor.

Enkele feiten die ik op Stitan.nl heb gevonden zijn;
Nederland heeft één van de laagste abortuscijfers van de wereld (zo vreselijk slecht doen we het dus niet)
Daarnaast daalt het aantal abortussen. In 2003 werden er 1009 minder abortussen uitgevoerd dan het jaar daarvoor.
In 2003 zijn er 33.159 abortussen uitgevoerd. 5.295 daarvan zijn overtijdsbehandelingen (dit zijn de klompjes cellen waar ik eerder over sprak)
4.347 van de 33.159 gevallen in 2003 betrof vrouwen die tijdens de behandeling niet in Nederland woonden.
61% van de vrouwen die een abortus ondergaan zijn allochtone vrouwen van eerste en tweede generatie. Reken hierbij dat het hier gaat om een minderheidsgroep, en dat maakt het getal van 61% schrikbarend hoog. (ik heb het eerder al uitgelegd, waarom ik vind dat deze vrouwen en meisjes heel begrijpelijke redenen hebben om een abortus te laten uitvoeren)

Je moet de cijfers in het juiste perspectief zien. Dan ziet het er toch al anders uit.

Gevoelsmatig blijf ik het idee 'abortus' weerzinwekkend vinden, maar wat ik ook weerzinwekkend vind is de dwang opleggen aan een vrouw om een zwangerschap te voltooien. Ik zou dit niet willen en niet kunnen.
Op de site van stitan worden ook de middelen en instrumenten beschreven die vrouwen toepassen in landen waar abortus verboden is; breinaalden, chemische middelen etc...

Van de mensen die tegen abortus zijn, en die hun mening aan de samenleving willen opdringen, wil ik graag weten wat zij als alternatief zien.

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

De SGP ziet als alternatief kindje opvoeden en financieel tegemoet komen. Maar ja, ik vraag me toch af hoe je een kind 18 jaar of langer wil opvoeden wat niet met liefde en aandacht geboren wordt. Natuurlijk kan de moeder dit ook vaak alleen maar bij lange na niet in alle gevallen en m.i. is zorgzaamheid niet af te kopen.
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Kijk ik geloof niet in absolutismes, dus ik ben niet pro abortus maar ook niet anti abortus.

De kerkelijke instistuten nemen zoals altijd een zeer absolutistisch standpunt in inzake alles wat met het leven te maken heeft, maar waar de kerk allang geen antwoord meer op heeft is de steeds sneller vooruitstrevende wetenschap en dus ook de medische wetenschap.

In deze tijd is het onmogelijk nog langer een absolutisme als moreel ethisch standpunt te huldigen, men dient zich ervan bewust te worden dat wij als maatschappij moreel en ethiek als dynamisch zien en zodoende niet in de fout te vervallen ons vast te klampen aan verouderde morele waarden waardoor deze immoreel worden.

Kijk zo zijn er nu dus al mogelijkheden om van te voren eventuele ziektes genetisch vast te stellen, waar leggen we een grens in geval van abortus ?

Wat zou je dan als moreel ethisch verantwoord kunnen beschouwen om abortus te plegen, en wanneer wordt het immoreel ?

Ik beschuldig de anti - abortus en de pro - abortus bewegingen voor een starre en rigide houdingen die ieder debat in de weg staan en zodoende geen enkel debat qua moreel en ethiek toestaan....
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Dat mag je mij eens uitleggen van de proabortus kliek. Van de antibortuskliek kan ik het inzien maar de proabortuskliek is m.i. trots op hun verworvenheid.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
bad_religion

Sararje schreef:Dat mag je mij eens uitleggen van de proabortus kliek. Van de antibortuskliek kan ik het inzien maar de proabortuskliek is m.i. trots op hun verworvenheid.
De pro-abortus kliek houd zich volgens mij iets te veel bezig met het feit om abortus als een verworven recht te zien. Welnu, enkele standpunten zijn niet te ontkennen, wie wil er terug naar de tijd van breinaalden etc. etc.

Waar enigzins aan voorbij wordt gegaan is dat in een moreel ethisch debat meerdere maatschappelijke factoren buiten spel worden gezet. Als eerste geld dat het pro abortus gedeelte van de samenleving totaal geen rekening houd met het feit dat in zekere maatte voorbij wordt gegaan aan bijvoorbeeld de emancipatie. Vroeger was het voor een vrouw schande om zwanger te worden terwijl de man rustig de benenwagen kon nemen.

Ik heb al enkele misstanden mogen meemaken van dichtbij, een vriendin van ons, die nu in de dertig is, raakte op haar vijftiende zwanger, ze kon nergens heen en was op jonge leeftijd aan de goden overgeleverd, haar hulpverlener heeft haar net zo lang gepushed tot ze abortus deed, dit heeft in haar leven grote wonden achtergelaten. Maar als te gemakkelijk wordt abortus als een klinische ingreep gezien waarbij het gevoelsleven van vaak jonge dames niet belangrijk is. We hebben tot drie keer toe jonge dames opgevangen die feitelijk met hun baby van huis naar opvanghuis werden gestuurd, tot in de meest belachelijke situaties hetgeen voor een maatschappij als de onze toch wel bedenkelijk is. Laten we eerlijk zijn, er is in hulpverlener land een soort idee ontstaan dat jonge dames welliswaar zwanger kunnen worden, maar dat dit een foutje is die met een klinische ingreep verholpen kan worden, ongeacht het gevoelsleven !

Feit is dat ook jonge dames zwanger kunnen worden, en soms wordt de situatie dusdanig dat er geen enkele manier van opvang is geregeld, of de opvang zit helemaal vol etc. etc. Abortus is veelal niet zomaar iets als een klinische ingreep en het is ergens immoreel om te stellen dat wanneer een meid jong is dat abortus altijd de beste oplossing is. Voor de economie misschien wel......
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

bad_religion schreef: Ik heb al enkele misstanden mogen meemaken van dichtbij, een vriendin van ons, die nu in de dertig is, raakte op haar vijftiende zwanger, ze kon nergens heen en was op jonge leeftijd aan de goden overgeleverd, haar hulpverlener heeft haar net zo lang gepushed tot ze abortus deed, dit heeft in haar leven grote wonden achtergelaten. Maar als te gemakkelijk wordt abortus als een klinische ingreep gezien waarbij het gevoelsleven van vaak jonge dames niet belangrijk is.
Dat is erg triest. Men kan ook nooit helemaal uitsluiten dat mensen verkeerde keuzen maken. En het is zowieso triest als meisjes gepushed worden tot het laten uitvoeren van abortus. Maar aan de andere kant kan je ook nooit zeker weten of de vriendin waar je het over hebt ook gelukkig zou zijn geworden als ze het kind had gehouden. Er zijn natuurlijk ook genoeg gevallen waarin de moeder en het kind diep ongelukkig zijn.

Grtz..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
bad_religion

Devious schreef:Dat is erg triest. Men kan ook nooit helemaal uitsluiten dat mensen verkeerde keuzen maken. En het is zowieso triest als meisjes gepushed worden tot het laten uitvoeren van abortus. Maar aan de andere kant kan je ook nooit zeker weten of de vriendin waar je het over hebt ook gelukkig zou zijn geworden als ze het kind had gehouden. Er zijn natuurlijk ook genoeg gevallen waarin de moeder en het kind diep ongelukkig zijn.

Grtz..
Feit is dat ze nu zeker te weten niet gelukkig is, en laten we eerlijk wezen, we hebben de laatste jaren toch ok veel berichten van mensen die bewust voor kinderen kiezen en ook niet gelukkig zijn, soms met zeer verstrekkende gevolgen....

Kijk ik definieer het probleem niet in een ja / nee stelling, maar ik constateer dat met de discussie om abortus het niet meer zozeer gaat om een moreel en ethisch debat maar om absolutismes waar hoe dan ook de vrouw het slachtoffer van wordt.

Kijk als ik de oude Griekse filosofen lees zijn ze erg goed en bekwaam, maar op het vlak van emancipatie waren het geen hoogvliegers, en tot grote schaamte van de mensheid, moet men helaas constateren dat de vrouw (bijna) altijd een ondergeschikte rol speelt maar wanneer het om problemen gaat waar sex / voortplanting in voor komt de vrouw altijd het slachtoffer is geweest, en zij altijd de last heeft mogen dragen.....

Welnu, emancipatie is geen revolutie, maar een langzaam vooruitstrevende ontwikkeling die plaatsvind in de maatschappij. Maar we zijn er nog lang niet, er zullen nog vele kasteeltjes moeten vallen (ook in onze maatschapppij) voordat men terecht kan zeggen dat vrouw en man echte gelijke rechten / plichten hebben.

Welnu, wanner een jongedame in haar puberteit in verwachting raakt is het immoreel om als volwassene haar de keus op te leggen, dit moet zij zelf doen. Men kan haar hooguit begeleiden in de keuze. Natuurlijk zijn er veel gezinnen die dit zo doen en waar de ouders hun plicht doen en zorgen dat alles binnen goede banen wordt geleid. Maar dit gebeurt niet altijd, bovenstane heeft er soms mee te maken (dochter is een schande) etc. etc. Dit gebeurt heus niet alleen bij allochtone kinderen, maar ook bij autochtone, en je zal schrikken hoe vaak.

Meestal is de "vader" van het kind niet degeen die de verantwoording draagt, de regering denkt dit met een wet voor elkaar te krijgen, dit is leuk, maar ik voorspel je deze wet is een papieren tijger, in de praktijk zal dit niet helpen....

Wanneer een jongedame met kind in een situatie komt waarin ze bewust voor het kind kiest en op die manier op straat beland gebeurt het feitelijk nogal eens dat ze van hot naar her gestuurd wordt om na een enorme ellendige periode uiteindelijk de hulp te krijgen die een tienermoeder nodig heeft.

Vanuit die optiek wordt er vanuit de hulpverlening geredeneert dat het beter is om abortus te laten plegen, ik vind dit verkeert, de maatschappij zal moeten leren dat een jonge vrouw wat dat betreft haar eigen keuze mag maken, en laten we niet aankomen met "dat had je van te voren moeten doen", nee want dan wordt weer de totale verantwoording bij de vrouw neergelegd, laten we aankomen met een goede opvang.

Een goede opvang kan er zeker toe bijdragen dat de situatie "ongelukkige moeder, ongelukkig kind" vermeden kan worden.

Ook is deze instelling moreel van een hoger niveau, immers men kan een vrouw, of ze nu jong of oud is niet pushen naar een abortus, hooguit in haar keuze begeleiden.

Kijk wij hebben in huis nu drie gevallen (ter overbrugging) als logé gehad en stuk voor stuk lopen ze tegen een harde en immorele maatschappij aan, daar waar de maatschappij er juist zou moeten zijn kijken we de andere kant op, ik vraag me weleens af waar al die mooie woorden van emancipatie blijven als we zo met jonge mensen omgaan, en net als vroeger tienermoeders laten stikken ?
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

bad_religion schreef:
Sararje schreef: Waar enigzins aan voorbij wordt gegaan is dat in een moreel ethisch debat meerdere maatschappelijke factoren buiten spel worden gezet. Als eerste geld dat het pro abortus gedeelte van de samenleving totaal geen rekening houd met het feit dat in zekere maatte voorbij wordt gegaan aan bijvoorbeeld de emancipatie. Vroeger was het voor een vrouw schande om zwanger te worden terwijl de man rustig de benenwagen kon nemen.
Dat heb ik min of meer ook gezien. Echter, in het geval wat ik zag is meisje heel opgelucht dat ze abortus heeft gepleegd. Ik denk dat het probleem niet zit bij pro-contra aborts maar meer bij de gevolgen ervan. Die zijn onderbelicht in het onderwijs. Daar zou men zich op kunnen/moeten focussen. Echter, de gevolgen zijn na een abortus meestal maar een fractie van een ongewenst kind. Dus ik houd liever de optie open en, als ik een vrouw zou zijn, de gevolgen goed beschouwen dan een samenleving waarbij geen keuzemogelijkheid is.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

hellow

Wat kun je eigenlijk hebben tegen een weloverwogen en weldoordachte abortuswetgeving/reglementering die rekening houdt MET het morele en ethische aspect vd zaak? ik vraag het vooral de gelovigen die consequent nee zeggen.
bad_religion

Men mag niet in absolutismes vervallen, ik pleit ervoor dat de maatschappij zo wordt ingericht dat het zijn morele taak tegemoet komt en op die manier vrouwen, maar ook jongemoeders, de keuze geeft zelf te beslissen.

Het is met daarom ook zaak dat de maatschappij het moreel heeft om vaak tienermoeders goed en adequaat op te vangen mocht zij kiezen voor het kind, en anderzijds dient abortus niet te worden afgedaan als moord.

Want wanneer men de vrouw opzadeld met een kind ternauwernood groot te kunnen brengen, of met de beschuldiging van "moord" dan is de maatschappij immoreel en legt de maatschappij wederom alle verantwoording bij de vrouw neer !
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

appelfflap schreef:hellow

Wat kun je eigenlijk hebben tegen een weloverwogen en weldoordachte abortuswetgeving/reglementering die rekening houdt MET het morele en ethische aspect vd zaak? ik vraag het vooral de gelovigen die consequent nee zeggen.
Spreekt voor de gelovige: Abortus is moord.
Otter
Forum fan

Bericht door Otter »

Zo, een poosje geen computer gehad, maar nu ben ik weer op volle sterkte!

Al een aardige lap tekst is er bijgekomen sinds verleden week. Wat mij opvalt is dat er vooral naar de rechten van de vrouw gekeken wordt. Dit is heel terecht. De vrouw in het westen (en dus ook Nederland) heeft rechten verworven waardoor de gehele maatschappij er beter op is geworden.

Ik zal mijn uitgangspunten even noemen.
Het leven is heilig.
Het leven is beschermwaardig.
Het leven begint bij de conceptie.
De vrucht is een eigen persoon.

Een aantal zaken die genoemd worden, zouden anders opgelost moeten worden.
tegenhouden doe je het toch niet en heel de handel in handen van charlatans en illegaliteit geven met alle daarbijhorende gevolgen (hygiene, gezondheidsrisico moeder, ...) kan onmogelijk de bedoeling zijn.
Die praktijken zijn te verafschuwen. Maar omdat er toch wel moorden worden gepleegd, moeten we het dan maar legaal maken? Nee, Je moet het bestrijden. Als je actief naar deze charlatans op zoek gaat en enorme straffen geeft, dan zal dit gebeuren behoorlijk teruggedrongen kunnen worden. Uiteraard heb ik niet de illusie dat het helemaal verdwijnen zal, maar dat is voor mij geen reden om het 'dan maar toe te staan'.
Gevolg van deze houding is dat er dus een (groot) aantal vrouwen blijft zitten met iets dat ze niet willen hebben.
Veel van deze meiden hebben amper seksuele voorlichting gehad. Dus het argument; eigen schuld, dikke buik', gaat hier niet op
Hier zou dus een oplossing kunnen zijn dat er via alternatieve manieren (school en/of verenigignsleven) voorlichting gegeven wordt. Toch denk ik dat die groep beperkt is. Pas zag ik op tv toevallig een stukje over plastische chirurgie waarbij allochtone meisjes/vrouwen kwamen om het maagdenvlies te herstellen zodat de familie zou denken dat ze nog maagd is. Dat lijkt me toch wel een heel bewuste keuze.
Deze meiden laten vaak abortus plegen omdat ze, als de familie erachter komt, in het meest 'gunstige' geval verstoten worden. Maar het gebeurt ook wel eens dat ze in elkaar worden geslagen door broers, vader, ooms etc.. , af en toe worden er zelfs vrouwen vermoord
Een begrijpelijke uitvlucht is dan abortus. Maar in mijn ogen geen oplossing. Wij als Nederlandse maatschappij moeten de vrouwen die door dit soorten praktijken bedreigt worden beschermen. Daarnaast moeten we met alle mogelijke middelen die broers, vaders en ooms duidelijk maken dat ze zulke dingen maar beter niet in Nederland kunnen uitvoeren en dat de hele familie linea recta naar het land van herkomst gaat. 1e 2e of 3e generatie of niet. In Nederland doe je dat niet. Ook hier is voorlichting dus een belangrijk punt.
Ik heb van dichtbij meegemaakt dat een zwanger meisje van een trap werd gegooid
Is abortus dan een oplossing? Het voorkomt misschien het van de trap af gooien, maar er is wel een baby minder. In mijn ogen moet degene die iemand van de trap af probeert te gooien aangeklaagd worden voor poging tot moord.
dat zwanger wordt na een verkrachting (exacte cijfers heb ik niet kunnen vinden) incest, gedwongen prostitutie, gevaar voor moeder, extreme minderjarigheid, niet levensvatbaar zijn van het kind, etc..
In deze gevallen is abortus een begrijpelijke zaak. Dit zou duidelijk in wetgeving vastgelgd moeten worden. Alle andere zaken moeten met alternatieven opgelost worden.
Slechts in deze situatie is de greep naar abortus slechts begrijpelijk. Echter, deze situaties zijn slechts een EEN KLEINE GROEP UITZONDERINGEN. De rest van de gevallen:
Hoe weet je dat? Ik heb geen cijfers kunnen vinden.
Dat heb ik altijd begrepen (tv, krant e.d. af en toe staat er wat over in. Onderbouwen kan ik het niet. ik zal eens kijken of ik wat kan vinden)
Maar er is ook een andere ethische kant van het verhaal. Hoe je het ook went of keert. Zolang een foetus in het lichaam van een vrouw verkeerd, vormt deze een onderdeel van háár lichaam. En een vrouw heeft het recht om met háár lichaam te doen, of te laten doen, wat zij wil. Als een vrouw een zwangerschap niét wil voltooien, om wát voor redenen dan ook, dan kan en mag niemand haar daartoe dwingen.
Hier ben ik het dus principieel niet mee eens. Ik ben het eens dat een vrouw mag doen met haar lichaam wat ze wil. Je kan zelfs tot op zekere hoogte zeggen dat de foetus een onderdeel is van haar lichaam, maar het is een ander persoontje en een ander lichaam. Sommige dierenbeschermers vinden dat ze de stem zijn van de dieren die niet kunnen praten. Ik vind de mens belangrijker dan de dieren en wil de stem zijn van deze kinderen. En zoals we in al onze handel en wandel via wetgeving beperkt worden (om een leefbare maatschappij te krijgen) zou je dus ook kabortus aan banden kunnen leggen en daarmee de rechten van de vrouw.
En zij heeft het recht om verantwoordelijkheden te ontlopen. Hoe slap sommige excuses ook zijn, zij heeft dat recht. Zij heeft het recht om met haar lichaam te doen wat zij wil, inclusief het laten plegen van abortus, zoals ook niemand haar kan verbieden om te roken tijdens de zwangerschap, drinken tijdens de zwangerschap, slecht voedsel tot zich te nemen, zich te laten prostitueren tijdens de zwangerschap. Bij alles hoop ik altijd dat men goed voor zichzelf zorgt, maar het dwingen daartoe is even waanzinnig als de slechte gewoonten zelf.
Ik heb ook het recht om geen belasting te betalen. De consequenties zijn dan ook voor mij. Mohammed B heeft het recht om te roepen dat hij de nederlandse wetgeving niet erkent. Dat wil niet zeggen dat ie daarom niet door dit systeem berecht zal worden. Je hebt altijd een keus, maar er zitten ook altijd consequenties aan vast. Zo ook bij abortus.

Wanneer aangetoond kan worden dat een kind bewijbaar nadelige gevolgen heeft ondervonden van de leefwijze van de moeder tijdens de zwangerschap, en dat kind klaagt de moeder aan, dan denk ik dat het een best sterke zaak is. Ik heb geen idee of er weleens zo een proces is geweest. Pas las ik wl in de krant dat een aantal kinderen de ouders hadden aangeklaagd dat ze in deze wereld geboren waren. Dit is natuurlijk belachelijk.
Het is een verkeerde voorstelling van zaken dat het bij abortussen gaat om het doden van complete babies in het eindstadium, met hersenen, handen, voeten, ogen etc[
Er is een praktijk die heet partial birth abortion. Toen ik in Amerika zat was er een rechtzaak hierover. Hierbij worden de weeen opgewekt om het kind (bijna volgroeid) te vroeg geboren te laten worden. Wanneer het hoofdje eruit is wordt er een schaar via het achterhoofd de hersens ingeslagen en met een zuigertje de hersens eruit gezogen. Vervolgens wordt de rest van het lichaam eruit gehaald. Misselijk makend en ten alle tijden te verbieden. Het is idd een verkeerde voorstelling van zaken om te beweren dat dat vaak gebeurt, maar het gebeurt wel. http://www.priestsforlife.org/partialbirth.html#showitWAARSCHUWING: SCHOKKEND
en:http://members.aol.com/abtrbng/pbal.htm
en een site die vrij neutrale informatie verstrekt: http://www.abortionfacts.com
Het verbaasd me dat veel mensen die het erg vinden dat een ééncellige wordt geaborteerd, zonder enig schuldgevoel een biefstuk opeten. Dat vind ik dus erg hypocriet (ik bedoel jou hier niet perse mee hoor.)
Gelukkig, al behoor ik wel tot die groep. Ik gaf net al aan dat ik de dieren minder belangrijk vind dan de mens. Dat hoopje cellen is een mens in de wording. Het allereerste stadium van een mens. En daarmee beschermwaardig. Dieren zijn er voor vele zaken. Een ervan is als voedsel voor de mens.
En als je jezelf op dit punt fundamentalistisch noemt, dan ben ik erg benieuwd waar jij je op 'fundeerd' met betrekking tot dit onderwerp.

Tevens zou ik graag willen weten wat voor jou het alternatief is. Vrouwen, meisjes dwingen een zwangerschap te voltooien? Ook dwingen om niet te roken, niet te drinken, gezond te eten etc... En hoe wil je die dwang toepassen?
Fundamentelistisch is wanneer je de waarheid in pacht denkt te hebben. Ik denk in absolute termen wanneer we het over een abortus hebben. Wat de reden ook is, er wordt bewust een mensenleven beeindigd. Hoewel de redenen meer of minder begrijpelijk kan zijn, dat doet niet af aan dit feit. Wat ik weet is dat ik niet veel (zeker) weet. Wat ik wel weet is dat het leven begint bij de conceptie. Dit valt niet te ontkennen hoewel een ieder zijn mening mag hebben (en ik men die gun)

Een vereniging zoals de VBOK probeert meisjes/vrouwen voor te lichten over alle alternatieven. Een goeie voorlichting voorkomt al een heel aantal abortussen (die dus onnodig geweest zouden zijn. Daarnaast zijn die slechte gewoontes niet te vergelijken met abortus. Drinken kun je niet verbieden omdat het legaal is. cocaine is illegaal en kun je dus wel bestrijden. Als abortus illegaal zou zijn, zou je die wetegeving dus ook moeten kunnen uitvoeren.

http://www.vbok.nl/voorlichting6Tabellen.htm Wat mij opvalt is dat er een heel hoog cijfer is van vrouwen dat niet voor het eerst een abortus heeft gehad.
Verreweg de meeste abortussen worden uitgevoerd in het stadium dat er alleen nog maar sprake is van een klompje cellen ter groote van een speldeknop
Gevoelsmatig is hier wel een verschil, omdat er nog geen emotionele band is ontstaan met het kind. Principieel zie ik geen verschil tussen de twee stadia. (zie hierboven)

Veel informatie is gegeven en verschillende standpunten naar voren gebracht. Voor mij blijft het een pro-life standpunt. Een discussie wanneer het leven zou beginnen is in mijn ogen zo onzinnig. Wanneer een vrouw wordt doodgereden en ze blijkt zwanger te zijn, dan noemt men het 2 levens die verloren zijn gegaan. Wanneer een abortus wordt uitgevoerd dan is het nog maar een hoopje cellen. Maar goed, Ook mijn mening is weer bekend. Een goede dag allemaal!

Gegroet
Some minds are like concrete, thoroughly mixed up and
permanently set......
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

hellow

ik stel wel vast dat je ook pro abortuswetgeving bent en het zeker niet de facto en principieel verwerpt. uiteraard liggen de grenzen anders maar dat maakt niet zo veel uit.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Otter schreef:Zo, een poosje geen computer gehad, maar nu ben ik weer op volle sterkte!
Wat erg!
Gaat het weer een beetje?
Ik zal mijn uitgangspunten even noemen.
Het leven is heilig.
Het leven is beschermwaardig.
Het leven begint bij de conceptie.
De vrucht is een eigen persoon.
Idem, al moet ik erbij zeggen dat homo zijn zo z'n voordelen heeft.
Verder lijkt het mij niet belangrijk wat mijn mening is over abortus.

De vrouw in kwestie,en niemand anders, bepaalt uiteindelijk wat er gebeurt.
En als iemand een abortus wil omdat, ik noem maar wat, het regent is dat haar keuze.
Geen enkel ander mens heeft m.i. het recht zich daarmee te bemoeien.
Plaats reactie