*grinnik*
je bent de enige hier met humor, geloof ik.
Maar k'heb het eindelijk gevonden.
Moderator: Moderators
De pro-abortus kliek houd zich volgens mij iets te veel bezig met het feit om abortus als een verworven recht te zien. Welnu, enkele standpunten zijn niet te ontkennen, wie wil er terug naar de tijd van breinaalden etc. etc.Sararje schreef:Dat mag je mij eens uitleggen van de proabortus kliek. Van de antibortuskliek kan ik het inzien maar de proabortuskliek is m.i. trots op hun verworvenheid.
Dat is erg triest. Men kan ook nooit helemaal uitsluiten dat mensen verkeerde keuzen maken. En het is zowieso triest als meisjes gepushed worden tot het laten uitvoeren van abortus. Maar aan de andere kant kan je ook nooit zeker weten of de vriendin waar je het over hebt ook gelukkig zou zijn geworden als ze het kind had gehouden. Er zijn natuurlijk ook genoeg gevallen waarin de moeder en het kind diep ongelukkig zijn.bad_religion schreef: Ik heb al enkele misstanden mogen meemaken van dichtbij, een vriendin van ons, die nu in de dertig is, raakte op haar vijftiende zwanger, ze kon nergens heen en was op jonge leeftijd aan de goden overgeleverd, haar hulpverlener heeft haar net zo lang gepushed tot ze abortus deed, dit heeft in haar leven grote wonden achtergelaten. Maar als te gemakkelijk wordt abortus als een klinische ingreep gezien waarbij het gevoelsleven van vaak jonge dames niet belangrijk is.
Feit is dat ze nu zeker te weten niet gelukkig is, en laten we eerlijk wezen, we hebben de laatste jaren toch ok veel berichten van mensen die bewust voor kinderen kiezen en ook niet gelukkig zijn, soms met zeer verstrekkende gevolgen....Devious schreef:Dat is erg triest. Men kan ook nooit helemaal uitsluiten dat mensen verkeerde keuzen maken. En het is zowieso triest als meisjes gepushed worden tot het laten uitvoeren van abortus. Maar aan de andere kant kan je ook nooit zeker weten of de vriendin waar je het over hebt ook gelukkig zou zijn geworden als ze het kind had gehouden. Er zijn natuurlijk ook genoeg gevallen waarin de moeder en het kind diep ongelukkig zijn.
Grtz..
Dat heb ik min of meer ook gezien. Echter, in het geval wat ik zag is meisje heel opgelucht dat ze abortus heeft gepleegd. Ik denk dat het probleem niet zit bij pro-contra aborts maar meer bij de gevolgen ervan. Die zijn onderbelicht in het onderwijs. Daar zou men zich op kunnen/moeten focussen. Echter, de gevolgen zijn na een abortus meestal maar een fractie van een ongewenst kind. Dus ik houd liever de optie open en, als ik een vrouw zou zijn, de gevolgen goed beschouwen dan een samenleving waarbij geen keuzemogelijkheid is.bad_religion schreef:Sararje schreef: Waar enigzins aan voorbij wordt gegaan is dat in een moreel ethisch debat meerdere maatschappelijke factoren buiten spel worden gezet. Als eerste geld dat het pro abortus gedeelte van de samenleving totaal geen rekening houd met het feit dat in zekere maatte voorbij wordt gegaan aan bijvoorbeeld de emancipatie. Vroeger was het voor een vrouw schande om zwanger te worden terwijl de man rustig de benenwagen kon nemen.
Spreekt voor de gelovige: Abortus is moord.appelfflap schreef:hellow
Wat kun je eigenlijk hebben tegen een weloverwogen en weldoordachte abortuswetgeving/reglementering die rekening houdt MET het morele en ethische aspect vd zaak? ik vraag het vooral de gelovigen die consequent nee zeggen.
Die praktijken zijn te verafschuwen. Maar omdat er toch wel moorden worden gepleegd, moeten we het dan maar legaal maken? Nee, Je moet het bestrijden. Als je actief naar deze charlatans op zoek gaat en enorme straffen geeft, dan zal dit gebeuren behoorlijk teruggedrongen kunnen worden. Uiteraard heb ik niet de illusie dat het helemaal verdwijnen zal, maar dat is voor mij geen reden om het 'dan maar toe te staan'.tegenhouden doe je het toch niet en heel de handel in handen van charlatans en illegaliteit geven met alle daarbijhorende gevolgen (hygiene, gezondheidsrisico moeder, ...) kan onmogelijk de bedoeling zijn.
Hier zou dus een oplossing kunnen zijn dat er via alternatieve manieren (school en/of verenigignsleven) voorlichting gegeven wordt. Toch denk ik dat die groep beperkt is. Pas zag ik op tv toevallig een stukje over plastische chirurgie waarbij allochtone meisjes/vrouwen kwamen om het maagdenvlies te herstellen zodat de familie zou denken dat ze nog maagd is. Dat lijkt me toch wel een heel bewuste keuze.Veel van deze meiden hebben amper seksuele voorlichting gehad. Dus het argument; eigen schuld, dikke buik', gaat hier niet op
Een begrijpelijke uitvlucht is dan abortus. Maar in mijn ogen geen oplossing. Wij als Nederlandse maatschappij moeten de vrouwen die door dit soorten praktijken bedreigt worden beschermen. Daarnaast moeten we met alle mogelijke middelen die broers, vaders en ooms duidelijk maken dat ze zulke dingen maar beter niet in Nederland kunnen uitvoeren en dat de hele familie linea recta naar het land van herkomst gaat. 1e 2e of 3e generatie of niet. In Nederland doe je dat niet. Ook hier is voorlichting dus een belangrijk punt.Deze meiden laten vaak abortus plegen omdat ze, als de familie erachter komt, in het meest 'gunstige' geval verstoten worden. Maar het gebeurt ook wel eens dat ze in elkaar worden geslagen door broers, vader, ooms etc.. , af en toe worden er zelfs vrouwen vermoord
Is abortus dan een oplossing? Het voorkomt misschien het van de trap af gooien, maar er is wel een baby minder. In mijn ogen moet degene die iemand van de trap af probeert te gooien aangeklaagd worden voor poging tot moord.Ik heb van dichtbij meegemaakt dat een zwanger meisje van een trap werd gegooid
In deze gevallen is abortus een begrijpelijke zaak. Dit zou duidelijk in wetgeving vastgelgd moeten worden. Alle andere zaken moeten met alternatieven opgelost worden.dat zwanger wordt na een verkrachting (exacte cijfers heb ik niet kunnen vinden) incest, gedwongen prostitutie, gevaar voor moeder, extreme minderjarigheid, niet levensvatbaar zijn van het kind, etc..
Dat heb ik altijd begrepen (tv, krant e.d. af en toe staat er wat over in. Onderbouwen kan ik het niet. ik zal eens kijken of ik wat kan vinden)Hoe weet je dat? Ik heb geen cijfers kunnen vinden.Slechts in deze situatie is de greep naar abortus slechts begrijpelijk. Echter, deze situaties zijn slechts een EEN KLEINE GROEP UITZONDERINGEN. De rest van de gevallen:
Hier ben ik het dus principieel niet mee eens. Ik ben het eens dat een vrouw mag doen met haar lichaam wat ze wil. Je kan zelfs tot op zekere hoogte zeggen dat de foetus een onderdeel is van haar lichaam, maar het is een ander persoontje en een ander lichaam. Sommige dierenbeschermers vinden dat ze de stem zijn van de dieren die niet kunnen praten. Ik vind de mens belangrijker dan de dieren en wil de stem zijn van deze kinderen. En zoals we in al onze handel en wandel via wetgeving beperkt worden (om een leefbare maatschappij te krijgen) zou je dus ook kabortus aan banden kunnen leggen en daarmee de rechten van de vrouw.Maar er is ook een andere ethische kant van het verhaal. Hoe je het ook went of keert. Zolang een foetus in het lichaam van een vrouw verkeerd, vormt deze een onderdeel van háár lichaam. En een vrouw heeft het recht om met háár lichaam te doen, of te laten doen, wat zij wil. Als een vrouw een zwangerschap niét wil voltooien, om wát voor redenen dan ook, dan kan en mag niemand haar daartoe dwingen.
Ik heb ook het recht om geen belasting te betalen. De consequenties zijn dan ook voor mij. Mohammed B heeft het recht om te roepen dat hij de nederlandse wetgeving niet erkent. Dat wil niet zeggen dat ie daarom niet door dit systeem berecht zal worden. Je hebt altijd een keus, maar er zitten ook altijd consequenties aan vast. Zo ook bij abortus.En zij heeft het recht om verantwoordelijkheden te ontlopen. Hoe slap sommige excuses ook zijn, zij heeft dat recht. Zij heeft het recht om met haar lichaam te doen wat zij wil, inclusief het laten plegen van abortus, zoals ook niemand haar kan verbieden om te roken tijdens de zwangerschap, drinken tijdens de zwangerschap, slecht voedsel tot zich te nemen, zich te laten prostitueren tijdens de zwangerschap. Bij alles hoop ik altijd dat men goed voor zichzelf zorgt, maar het dwingen daartoe is even waanzinnig als de slechte gewoonten zelf.
Er is een praktijk die heet partial birth abortion. Toen ik in Amerika zat was er een rechtzaak hierover. Hierbij worden de weeen opgewekt om het kind (bijna volgroeid) te vroeg geboren te laten worden. Wanneer het hoofdje eruit is wordt er een schaar via het achterhoofd de hersens ingeslagen en met een zuigertje de hersens eruit gezogen. Vervolgens wordt de rest van het lichaam eruit gehaald. Misselijk makend en ten alle tijden te verbieden. Het is idd een verkeerde voorstelling van zaken om te beweren dat dat vaak gebeurt, maar het gebeurt wel. http://www.priestsforlife.org/partialbirth.html#showitWAARSCHUWING: SCHOKKENDHet is een verkeerde voorstelling van zaken dat het bij abortussen gaat om het doden van complete babies in het eindstadium, met hersenen, handen, voeten, ogen etc[
Gelukkig, al behoor ik wel tot die groep. Ik gaf net al aan dat ik de dieren minder belangrijk vind dan de mens. Dat hoopje cellen is een mens in de wording. Het allereerste stadium van een mens. En daarmee beschermwaardig. Dieren zijn er voor vele zaken. Een ervan is als voedsel voor de mens.Het verbaasd me dat veel mensen die het erg vinden dat een ééncellige wordt geaborteerd, zonder enig schuldgevoel een biefstuk opeten. Dat vind ik dus erg hypocriet (ik bedoel jou hier niet perse mee hoor.)
Fundamentelistisch is wanneer je de waarheid in pacht denkt te hebben. Ik denk in absolute termen wanneer we het over een abortus hebben. Wat de reden ook is, er wordt bewust een mensenleven beeindigd. Hoewel de redenen meer of minder begrijpelijk kan zijn, dat doet niet af aan dit feit. Wat ik weet is dat ik niet veel (zeker) weet. Wat ik wel weet is dat het leven begint bij de conceptie. Dit valt niet te ontkennen hoewel een ieder zijn mening mag hebben (en ik men die gun)En als je jezelf op dit punt fundamentalistisch noemt, dan ben ik erg benieuwd waar jij je op 'fundeerd' met betrekking tot dit onderwerp.
Tevens zou ik graag willen weten wat voor jou het alternatief is. Vrouwen, meisjes dwingen een zwangerschap te voltooien? Ook dwingen om niet te roken, niet te drinken, gezond te eten etc... En hoe wil je die dwang toepassen?
Gevoelsmatig is hier wel een verschil, omdat er nog geen emotionele band is ontstaan met het kind. Principieel zie ik geen verschil tussen de twee stadia. (zie hierboven)Verreweg de meeste abortussen worden uitgevoerd in het stadium dat er alleen nog maar sprake is van een klompje cellen ter groote van een speldeknop
Wat erg!Otter schreef:Zo, een poosje geen computer gehad, maar nu ben ik weer op volle sterkte!
Idem, al moet ik erbij zeggen dat homo zijn zo z'n voordelen heeft.Ik zal mijn uitgangspunten even noemen.
Het leven is heilig.
Het leven is beschermwaardig.
Het leven begint bij de conceptie.
De vrucht is een eigen persoon.