caius schreef:Ik denk dat nog steeds dat de sleutelfout in de bewering zit in het volgende:
Indien jij met je vingertje naar iemand anders wijst en zegt 'dat is een rotzak' heeft de gewezene alle reden om jou als bedreiging te zien en zodoende voeding om rottigheid uit te gaan halen. Overlevingsdrang.
Het probleem is dus het circeltje waar je in terechtkomt, indien je het kwaad benoemt word je het zelf (voor de ander iig).
Rotzak heeft ook geen heldere definite, jij en ik zullen er mogelijk een andere op na houden.
De vraag 'is iemand een rotzak?' is daarmee geen beslissingsprobleem, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de vraag 'is iemand een dief?'. Met beslissingsproblemen kun je wetten maken, maar je kunt de verdedigingsmechanismen van de mens niet weg-evolueren. Sommigen daarvan zullen egoisme andere altruisme of weer andere iets anders verspreiden. Indien we met zijn allen met onze vingertjes blijven wijzen naar de ander zal er van utopie nooit sprake kunnen zijn, slechts van dystopie. Benoem gezamelijk alle rottigheid en maak het zo beslissingsproblemen (en daarmee binair).
Dat laatste klinkt simpeler dan het in werkelijkheid is, want de algenoemde kindsoldaat is mogelijk wel een moordenaar, maar geen rotzak.
edit: gezamelijk toegevoegd
Sorry, volgens mij is de titel moordenaar nog wel iets erger dan de titel rotzak.
Ik heb de algemene benaming "rotzak" gebruikt, omdat het het er mij niet om gaat welke misdaad men precies begaan heeft, of welke van de mensenrechten men precies geschonden heeft, maar om aan te geven dat het niet "De Joden", "De Moslims', "De Christenen", "De linkse elite", "De Wilders aanhang", "de communisten", "De fascisten", "Links"of "rechts" of welke andere gorep dan ook is die wij moeten veroordelen, maar eenieder die een ander's rechten schendt.
Onderscheid naar misdrijf en naar mate van verantwoordelijkheid, mag er best zijn, Zolang we maar de foute daad veroordelen, en niet de groep waar de dader toe meent te behoren.
Had je dat nu echt niet begrepen?!?
Wat de kindsoldaten betreft, misschien kun je die te berde brengen in mijn nieuwe onderwerp
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =25&t=9647" onclick="window.open(this.href);return false; (Wanneer is men verantwoordelijk?)