Had ik speciaal voor Amerauder toegevoegd opdat diens terzake misvatting in de brief naar Hossenfelder kan worden vermijden.
Mogelijk kan Vseslav helpen
Roeland
Moderator: Moderators
Had ik speciaal voor Amerauder toegevoegd opdat diens terzake misvatting in de brief naar Hossenfelder kan worden vermijden.
Je laat de rest weg, maar het was een verzamelnaam, of ik had enkel proces theories voor ogen onder de vorm van 'relationalism'. Er bestaan waarschijnlijk effectief andere vormen van process theorieën, dus het was kort door de bocht van mij om het zo te schrijven.
Gilles Deleuze schreef:
Alle identiteiten zijn slechts een optisch "effect" van het meer diepgaandere spel van verschil en herhaling.
Op kwantumniveau bestaat de diepste realiteit die we kennen inderdaad uit velden en zijn de elementaire deeltjes (die deel uitmaken van de velden) niet fundamenteel.VseslavBotkin schreef: ↑28 apr 2023 21:26 Je zou zelfs, om het wat ontologischer te bekijken, de realiteit zelf kunnen zien, niet als een verzameling van dingen, maar als een dynamisch, schiftend netwerk van relaties, waarbij de "nodes" (of de deeltjes) een secundair oppervlakteverschijnsel worden.
Gilles Deleuze schreef:
Alle identiteiten zijn slechts een optisch "effect" van het meer diepgaandere spel van verschil en herhaling.
Iets anders is filosofengezwets.Of course you can believe reductionism is not correct, but this is denying scientific evidence. We do not guess, we know brains are made of particles.
En ik denk dat jij het niet begrijpt. De exacte kwantiteit is van geen belang, het gaat zover we weten over de verhouding. (al is er wel een minimale lichtsterkte vereist, die ook weer per persoon kan verschillen). Al dat niet zo zou zijn zouden kleurenbeeldschermen en kleurenprinters niet in staat zijn de kleurenkwaliteit te benaderen van het originele beeld.VseslavBotkin schreef: ↑27 apr 2023 18:29 Dan snap je volgens mij niet wat qualia zijn, en wat dus het verschil is tussen kwaliteit en kwantiteit. Een quale [enkelvoud] is hoe iets is, de ervaring. De "roodheid" van een rood voorwerp, bijvoorbeeld. Je kunt een quale niet objectiveren. Al zou ik meegaan in de naïeve correspondentiewaarheidsopvatting waar je zoveel waarde aan hecht, zelfs dan zou het allerbeste model niet kunnen verklaren wat qualia nou eigenlijk zijn, en waarom wij ze überhaupt hebben. Dit wordt ook wel "het moeilijke probleem van het bewustzijn" genoemd. Ik vind de term "bewustzijn" zelf wat problematisch, en voor mij persoonlijk is het ook geen probleem omdat ik geen hongerige materialist ben die alles wil verslinden in zijn eigen wereldbeeld, maar misschien dat het wat duidelijker maakt waar ik het over heb. En waarom heel hard "nieuwe wetenschappelijke kennis" roepen daar niets aan verandert.
Je hebt wéér grotendeels gelijk. Dat wij de scheikundige processen die in levende wezens plaats vinden en die anders zijn voor verschillende isomeren, nog niet buiten een levende cel kunnen herhalen, betekent niet dat het geen scheikundige processen zijn. Maar mochten we er in de toekomst compleet in slagen om dat wel te doen, dan wordt wellicht mijn vraag, (en tevens jouw vraag over schelpen) beantwoord.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑27 apr 2023 11:03Ze zijn wel scheikundig verschillend ander zouden ze ook biologisch het zelfde moeten zijn.Peter van Velzen schreef: ↑27 apr 2023 02:51Die vertonen echter scheikundig geen verschillen. Ze zijn daarentegen wel biologisch verschillend!TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑26 apr 2023 09:46 Een nog beter voorbeeld zijn de optische isomeren.
Zoiets als een linker en rechter handschoen.
Ik vraag me af, waarom levende cellen slechts één van twee gespiegelde isomeren produceren. De logica vereist welhaast, dat een van de onderdelen van het proces waarmee ze gemaak word al sinds LUCA, zelf Links- of rechtsdraaiend is.
Maar we kunnen de gedraaide vorm meestal niet verteren.
Over je vraag is al lange tijd geleden goed nagedacht men heeft echter niet een echt goed/bevredigend antwoord gevonden.
Er bestaan meer van dit soort vragen:
Waarom is er nauwelijks anti-materie?
Waarom draaien schelpen bijna altijd de zelfde kant op?
.................................
Iets leert het ons wel:
Eenvoudige vragen lijken niet altijd eenvoudige oplossingen te hebben, zoals Einstein dacht.
Als je het tegen mij hebt, kan ik je vertellen dat het de kwantumveldentheorie betreft -- een onderdeel van de moderne natuurkunde. Elk elementair deeltje, zelfs vacuüm, bestaat uit kwantumvelden.
Is de kwantumveldentheorie voor een leek als ik nog enigszins te bevatten, bijvoorbeeld na een korte[!] basiscursus of zo, of is daar een Universitaire opleiding voor nodig?ChaimNimsky schreef: ↑29 apr 2023 07:53Als je het tegen mij hebt, kan ik je vertellen dat het de kwantumveldentheorie betreft -- een onderdeel van de moderne natuurkunde. Elk elementair deeltje, zelfs vacuüm, bestaat uit kwantumvelden.
Indien je niet de diepte ingaat met alle formules van dien, is de kwantumveldentheorie niet moeilijk te bevatten. Hier vind je een eenvoudige uitleg.HierEnNu schreef: ↑29 apr 2023 09:03Is de kwantumveldentheorie voor een leek als ik nog enigszins te bevatten, bijvoorbeeld na een korte[!] basiscursus of zo, of is daar een Universitaire opleiding voor nodig?ChaimNimsky schreef: ↑29 apr 2023 07:53Als je het tegen mij hebt, kan ik je vertellen dat het de kwantumveldentheorie betreft -- een onderdeel van de moderne natuurkunde. Elk elementair deeltje, zelfs vacuüm, bestaat uit kwantumvelden.
Er zijn maar weinig mensen die echt kennis hebben van kwantummechanica maar als geïnteresseerde leek kan je wel de basis vatten.
Als mijn geheugen mij niet in de steek laat heb je zoiets al gesteld. Maar waarom zou ik die uitspraak zomaar aanvaarden? Waarom kan een goede theorie niet iets zeggen over hoe de dingen zijn of wat ze doen? Maakt hoe dingen elkaar beïnvloeden geen deel uit van wat ze doen?holog schreef: ↑28 apr 2023 20:42 Dus deze de stellen dat ' a good scientific theory , should not be about how thing 'are' (cfr taking things apart into pieces), or what they 'do' , it should be how they affect one another. En ja in Sabine haar uitspraak, ging het wel degelijk over 'taking things apart into pieces'.
ChaimNimsky schreef: ↑29 apr 2023 09:08Indien je niet de diepte ingaat met alle formules van dien, is de kwantumveldentheorie niet moeilijk te bevatten. Hier vind je een eenvoudige uitleg.HierEnNu schreef: ↑29 apr 2023 09:03Is de kwantumveldentheorie voor een leek als ik nog enigszins te bevatten, bijvoorbeeld na een korte[!] basiscursus of zo, of is daar een Universitaire opleiding voor nodig?ChaimNimsky schreef: ↑29 apr 2023 07:53 Als je het tegen mij hebt, kan ik je vertellen dat het de kwantumveldentheorie betreft -- een onderdeel van de moderne natuurkunde. Elk elementair deeltje, zelfs vacuüm, bestaat uit kwantumvelden.
Dankjewel.ChaimNimsky schreef: ↑29 apr 2023 09:08Indien je niet de diepte ingaat met alle formules van dien, is de kwantumveldentheorie niet moeilijk te bevatten. Hier vind je een eenvoudige uitleg.
Dankjewel.doctorwho schreef: ↑29 apr 2023 09:28Er zijn maar weinig mensen die echt kennis hebben van kwantummechanica maar als geïnteresseerde leek kan je wel de basis vatten.
De kwantumveldentheorie is een manier om de kleinste deeltjes te begrijpen, zoals elektronen en quarks, en hoe ze met elkaar interageren. Het idee is dat er in de ruimte kwantumvelden zijn die deze deeltjes beschrijven. Deze velden zijn overal aanwezig, zelfs in vacuüm, en ze hebben een energie die fluctueert volgens de wetten van de kwantummechanica.
https://www.bol.com/nl/nl/p/quantum-phy ... gL89_D_BwE