Afgerond op hele kilo's?
NUL!
fenylethylamine, noradrenaline, adrenaline, endorfine, dopamine en oxytocine komen in veel kleinere hoeveelheden in het lichaam voor. Doorgaans minder dan een gram.
Zover ik weet wordt onze beleving van schoonheid niet in centimeters gemeten. Waarschijnlijk kan men ook hierbij hormonen (deels dezelfde) aanwijzen. Het betreft ook daar zeer kleine hoeveelheden. dus hoogstens milliliters.Hoeveel centimeter is de schoonheid van de Nachtwacht?
Je haalt kwaliteit en kwantiteit door elkaar, zoals je wel vaker placht te doen. Vind je dat verschil niet belangrijk, of zie je het simpelweg niet? Kwaliteit, kwalitatieve ervaring, zal voor eeuwig mysterieus, onbegrijpbaar, ver voorbij het domein van het begrip van die platte, vulgaire instrumentele rationaliteit die velen met "wetenschap" verwarren blijven. Qualia zijn transcendent. Dat is een filosofische kwestie en heeft niets te maken met "de laatste wetenschappelijke inzichten".
De kwaliteit kan men afleiden uit de hoeveelheid liefdevol gedrag die iemand vertoont. Ook dat gedrag kunnen we meten. Dat wordt echter ook door andere zaken beinvloed dan genoemde hormonen, en verschilt per persoon en dat verandert in de loop van de dag en de maand en het jaar en je leven. Ook bevat het waarschijnlijk nog veel meer dimensies.
Je gebruikt weer onbeargumenteerde qualificaties als "plat" en "vulgair". De werkelijkheid is zover wij weten, drie- of vier- (als je de tijd mee rekent) dimensionaal (En heel bijzonder (vergeleken met de "vulgaire" filosofie). Ik veronderstel dat nieuwe wetenschappelijke kennis bij jou niet tot de productie van veel oxytocine leidt, terwijl mijn hersenen niet voldoende dopamine produceren om de filosofie te waarderen. Dat - of iets soortgelijks - is wellicht het hele verschil tussen ons beiden.
Ik denk dat ook "qualia" fysieke kenmerken hebben, zo zijn kleuren waarschijnlijk verhoudingen in de mate waarin de neuronen in de verschillende kegeltjes in de retina vuren. Het is het neurologische equivalent van een code.