Bonjour schreef: ↑21 mei 2025 07:37
Nee, omdat het natuurkundig niet zo interessant is. Het hoort bij biologie. En daar is weer een onderdeel systeem biologie die dan weer heel diep op de fysieke processen in cellen om gaat. Bij geneeskunde zal het hersenonderzoek op een iets andere manier weer plaatsvinden.
Maar we kunnen eraan meten. Zo heel gek is het allemaal niet.
Ik denk dat als ik jouw redenatie doortrek een flipflop al een mentale ruimte heeft.
Nee, die wordt ook niet bestudeerd in de biologie maar in de psychologie.
Omdat de psychologie echter nog geen volwaardige wetenschap is, op de manier waarop natuurkunde en biologie dat zijn, wordt het vaak tot een discipline van de filosofie gerekend. Net zoals natuurkunde dat ooit was. Vandaar ook de naam van dit subforum, filosofie en psychologie, die twee zijn niet voor niets op die manier aan elkaar verbonden.
De psychologie staat als pure wetenschap nog in de kinderschoenen en bestaat voor een groot deel uit een beetje flauw gerommel met statistieken aan de ene kant, en pure speculatie aan de andere. Er is weinig vaste basis op grond waarvan iets “bewezen” kan worden. Vandaar, filosofie.
En vandaar ook de grote moeite die men heeft met het een plaats geven van de beweringen van Maarten – het is allemaal veel te speculatief, veel te “alles mag”. Men wil graag doen alsof de eigen positie dat niet is, alsof het allemaal al wat meer “vast staat” want dat geeft een geruststellend gevoel van zekerheid.
axxyanus schreef: ↑21 mei 2025 09:43MaartenV schreef: ↑21 mei 2025 03:38Peter van Velzen schreef: ↑21 mei 2025 00:55 Sorry als ikniet duidelijk ben geweest: Met de mentale ruimte bedoel ik de plaats waar onze gedachten ontstaan.
Bravo. Inderdaad Peter. Elk zinnig mens erkent het bestaan van die mentale ruimte waar ik hier al de hele tijd naar verwijs. En ja. Je hebt het goed gezien. Die bestaat.
Onzin, heel wat zinnige mensen zijn van oordeel, dat "bestaan" niet het juiste woord is voor dit soort zaken.
Bestaan getallen? De meningen hierover zijn verdeeld. Uw mentale ruimte is van het zelfde kaliber.
Leuk, dit is waar we op uit kwamen in de discussie over atheïsme.
Getallen bestaan, inderdaad. Op de manier waarop de mentale wereld bestaat, en God, en spoken. En eenhoorns. Niet als iets materieels, maar materiële zaken zijn dan ook niet de enige die kunnen bestaan.
Bovendien, als je even doordenkt over deze wijze van bestaan, dan zie je dat ook materie enkel op dezelfde wijze bestaat – namelijk indirect, als een afgeleide. Zelf geen direct gegeven, maar een conclusie die je trekt uit andere gegevens, maar een die je niet per se hoeft te trekken. Komen we weer bij dat speculatieve en daarbij horende vrijheid die door velen als angstwekkend ervaren wordt.
Peter van Velzen schreef: ↑21 mei 2025 00:55
Sorry als ikniet duidelijk ben geweest: Met de mentale ruimte bedoel ik de plaats waar onze gedachten ontstaan. Niet een ruimte die niet fysiek is. Ook beschouw ik het moduleren van electromagnetisch straling niet als mentaal. Je kunt er wel informatie mee verzenden maar slechts als informatie in de hersenen is, is het mentaal. Ik neem aan dat met name Amerauder het met mij eens is.
Nou ja, strikt genomen bestaan gedachten in de geest, niet in het brein, in het gebied dat dus we in de psychologie onderzoeken en niet in, bijvoorbeeld, de natuurkunde en biologie. Dat is ook de reden dat het binnen die kaders wat lastig te benoemen is.
De idee dat de geest, mentale activiteit dus, gedachten en dergelijke, veroorzaakt wordt door elektronische signalen in ons zenuwstelsel, die idee is strikt genomen enkel een zeer gewaardeerde en zeer gerespecteerde theorie. Zo enorm gewaardeerd en gerespecteerd zelfs, dat het er soms als een soort van feit uit komt te zien, maar heel strikt genomen is dat dus niet helemaal juist. Correcter is het om iets te zeggen als “het meest waarschijnlijke” of “voor zover we weten” en dergelijke.
Tegelijkertijd is deze visie, deze blik op het ontstaan van gedachten, dus ook weer het gevolg van de eerder benoemde kaders, de dingen graag willen zien vanuit een natuurkundig/chemisch/biologisch referentiekader. Vanuit die kaders is het volslagen logisch om mensen als een soort vleesrobots te beschouwen, je kunt bijna niet anders. Vanuit de psychologie echter ziet het er behoorlijk anders uit.