bewijs voor leven na de dood?

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Berjan
Bevlogen

Re: bewijs voor leven na de dood?

Bericht door Berjan »

dikkemick schreef:A: Ik ontken geen BDE's! Zou jij je ook aub willen inlezen in de materie?
http://www.scientificamerican.com/artic ... of-heaven/" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar vooral: https://www.psychologytoday.com/blog/ha ... xperiences" onclick="window.open(this.href);return false;

That NDEs happen isn't in dispute. The sequence and type of events of which they're composed are similar enough among people who report them that NDEs could be considered a syndrome of sorts akin to a disease lacking a known cause. But just because millions of people have experienced NDEs doesn't mean the most commonly believed explanation for them—that souls leave bodies and encounter God or some other evidence for the afterlife—is correct. After all, people misinterpret their experience all the time (an optical illusion representing the most basic example). Without a doubt, many people who report NDEs are profoundly affected by them, but usually more as a result of their interpretation of the experience (i.e., the afterlife is real) than as a result of the experience itself. It turns out, however, that a number of reproducible observations combined with a bit of conjecture yield an entirely plausible neurological explanation for all the reported experiences that comprise NDEs.
Waar lees jij dan dat ik zeg dat jij BDE's ontken? Misschien eens niet zo geagiteerd reageren als iemand ook maar de neiging heeft jou terecht te wijzen?

En het idee dat mensen geen BDE hebben maar dat ze iets interpreteren is niet erg sterk overigens. Als je dit bij alles gaat doen (wat goed mogelijk is, vanwege de werking van ons brein) heb je geen leven meer. Misschien ben ik niet met jou in discussie maar is dat mijn interpretatie maar? Misschien was ik niet bij een concert van Bruce Springsteen maar is dit een interpretie van een ervaring van mij, maar is de ervaring in werkelijk iets heel anders?
Lijkt mij niet echt logisch dat mensen een totaal andere interpratie hebben dan de werkelijke ervaring.
B: http://www.livescience.com/11010-death- ... ation.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://news.discovery.com/human/psychol ... iences.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

(MOST LIKELY). Er wordt inderdaad nog volop onderzoek naar gedaan. Ook hier geldt dus: Lees je vooraf iets beter in, voordat je iemand deze tip geeft.
Ik zeg dat het een hypothese is, en ik heb dus gelijk hierin. Je bekent het zelf. Dus waarom geef jij mij de tip om mij beter in te lezen?

En waarom vergeet men bij die tunnelvisie de rest van de ervaring? Het zine van een licht, het zien van een licht daarna nog. Het idee hebben dat je alles weet wat er te weten valt? Het zien van personen die overleden zijn?
Je kan wel een feit eruit halen en dat analyseren maar je moet de rest niet vergeten.

C: Ik heb de site bekeken en krijg dit te lezen (De foto’s van eventuele buitenaardsen zijn allemaal verwijderd vanwege copyrights): Zou je mij plaatjes willen laten zien van totaal andere aliens? Ik kan ze niet vinden.
Afbeelding

Het gaat toch niet enkel om foto's van aliens, maar om beschrijvingen? Dat zeg je zelf!
En ik lees Encounters met aliens die krabachtige klauwen hebben en geen armen.

Jezus, kan je niet begrijpend lezen of zo :shock:
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Berjan
Ik ook van jou hoor.
De ene ad hominem na de andere. Maar goed, daar zal ik omheen proberen te lezen.

Je opmerking "A" (je vergeet dat men vroeger geen WereldWijd Web had, en ook uit die tijd zijn verhalen van BDE's) geeft MIJ de suggestie dat jij denkt, dat ik BDE niet serieus neem. Misschien had je je opmerking iets moeten uitbreiden. Dit is suggestief genoeg voor interpretatie/misverstanden.

Zo ook je stukje Springsteen. Ik kan er geen touw aan vastknopen. Wat wil je nou zeggen? Wat probeer je me duidelijk te maken? Vat de stier gewoon bij de hoorns. Alles speelt zich in ons brein af. ALLES. (en die hoofdletters is niet omdat ik geagiteerd ben, maar om het te benadrukken)
Ik kan je 1 tip meegeven. Verdiep je eens in het brein.

Wat betreft de hypothese: Wat is er mis met een wetenschappelijke hypothese. Zolang er geen betere verklaring is, geldt wat ,ij betreft de hypothese als meest waarschijnlijke uitleg.

Het gaat toch niet enkel om foto's van aliens, maar om beschrijvingen? Dat zeg je zelf!
En ik lees Encounters met aliens die krabachtige klauwen hebben en geen armen.

Jezus, kan je niet begrijpend lezen of zo
Wat dat laatste betreft. Als iemand heel kort opmerkingen formuleert heb ik soms wat moeite met correct lezen.
En beschrijvingen van aliens.... :lol: Je wil niet weten wat voor aliens ik in mijn tienerjaren gezien heb!
Nogmaals: Verdiep je eens in het brein. Hoe mensen dagelijks belazerd worden door de eigen grijze massa.

Afbeelding

Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

dikkemick schreef:@Berjan
Ik ook van jou hoor.
De ene ad hominem na de andere. Maar goed, daar zal ik omheen proberen te lezen.
Het zijn geen ad hominems, maar gewoon opmerkingen. Ik interpreteer naar wat ik lees van jou.
Je opmerking "A" (je vergeet dat men vroeger geen WereldWijd Web had, en ook uit die tijd zijn verhalen van BDE's) geeft MIJ de suggestie dat jij denkt, dat ik BDE niet serieus neem. Misschien had je je opmerking iets moeten uitbreiden. Dit is suggestief genoeg voor interpretatie/misverstanden.
Dit is wat jij zei, en waar ik op reageer: "Mensen zijn bekend met het thema. Hebben er (onbewust) bewust over gelezen en...de hersenen zijn bij alle mensen vrijwel hetzelfde qua opbouw."

Hoe kunnen mensen die geen Web hadden en die in verschillende culturen leven toch "onbewust" iets opvangen van BDE's? Dat is waar ik op reageerde. soms vergeten dat je dit geschreven had? Anders kan ik niet snappen dat je met mijn opmerking aan de haal gaat en doet alsof ik denk dat jij bde's niet serieus neemt.
Zo ook je stukje Springsteen. Ik kan er geen touw aan vastknopen. Wat wil je nou zeggen? Wat probeer je me duidelijk te maken? Vat de stier gewoon bij de hoorns. Alles speelt zich in ons brein af. ALLES. (en die hoofdletters is niet omdat ik geagiteerd ben, maar om het te benadrukken)
Ik kan je 1 tip meegeven. Verdiep je eens in het brein.
Je kan er geen touw aan vastknopen, en toch zeg je precies datgene waar het om gaat? Dan denk ik dat je onbewust wel snapt waar ik heen wilde? Waarom zouden mensen BDE's zien als een interpretie van iets wat geheel anders kan zijn, maar andere zaken neemt men wel voor waar aan? Als ik zeg dat ik naar een concert ben gegaan van Bruce en ik vertel daarbij welke nummers er gezongen zijn zal niemand daar vraagtekens bij zetten. Maar als mensen stellen dat ze uit hun lichaam waren en zaken zagen en die komen overeen met anderen is het ineeens een "interpretatie". Waarschijnlijk zijn het vooral materialisten die hier vragen bij stellen overigens, de rest van de mensheid niet.
Wat betreft de hypothese: Wat is er mis met een wetenschappelijke hypothese. Zolang er geen betere verklaring is, geldt wat ,ij betreft de hypothese als meest waarschijnlijke uitleg.
En welke hypothese is dan geldig? Wat is precies "meest waarschijnlijke uitleg"? Dat is toch afhankelijk van hoe iemand de wereld ziet? Als het enkel om een tunnel was, zou je kunnen zeggen dat de wetenschappelijke hypothse hout snijdt. Maar ze vergeten stelselmatig de rest van de ervaringen omdat ze die niet kunnen plaatsen in hun materialistische wereldbeeld. Zo kan iedereen hypothesen opstellen.
Wat dat laatste betreft. Als iemand heel kort opmerkingen formuleert heb ik soms wat moeite met correct lezen.
Jij bent het zelf die die opmerkingen formuleerde waar ik op reageerde :lol:

En beschrijvingen van aliens.... :lol: Je wil niet weten wat voor aliens ik in mijn tienerjaren gezien heb!
Daar gaat het toch niet om? Jij zei zelf "het menselijk brein is nog te simpel om andere marsmannetjes te "zien" dan mannetjes met 2 ogen, een neus, armen en benen". En nu beweer je met droge ogen precies het omgekeerde #-o
Je krijgt een drie voor de moeite.
Nogmaals: Verdiep je eens in het brein. Hoe mensen dagelijks belazerd worden door de eigen grijze massa.

Afbeelding
[/quote][/quote]

Het feit dat wij dagelijks worden belazerd door onze eigen grijze massa wil nog niet zeggen dat mensen die aliens zien ook belazerd worden door hun eigen grijze massa.

Ik geloof overigens zelf niet dat wij aliens kunnen zien (vanwege de evolutie van onze zintuigen) maar wel in hun bestaan. Het gaat mij in deze discussie (net als over BDE waar ik zelf niet in geloof, maar ik geloof wel in het bewustzijn dat verder leeft als ons lichaam sterft en dat onze hersenen als laatste sterven) om het idee dat mensen met argumenten dienen te komen :D.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Citeren wordt onleesbaar...
Graag wat meer lezen erover, voordat je de boel gaat generaliseren door gebrek aan informatie.
Misschien eens niet zo geagiteerd reageren

Ik noem dit ad hominems. Ik zal dit fout zien.
Hoe kunnen mensen die geen Web hadden en die in verschillende culturen leven toch "onbewust" iets opvangen van BDE's?
Wat mij betreft het bewijs dat hersenen overal hetzelfde werken en mensen overal op dezelfde manier belazerd worden.
Er zijn steeds terugkerende thema's. Zie mijn links in voorgaande posts.
Maar als mensen stellen dat ze uit hun lichaam waren en zaken zagen en die komen overeen met anderen is het ineeens een "interpretatie". Waarschijnlijk zijn het vooral materialisten die hier vragen bij stellen overigens, de rest van de mensheid niet.
Er zijn wetenschappelijke testen gedaan: ...As part of the experiment, researchers placed objects such as nationalistic symbols and newspaper headlines on shelves in areas of the hospital where cardiac resuscitation was likely to occur, such as the emergency department. The image was only visible from above the shelf, to ensure that any patients who claimed they saw it did not do so from their hospital bed.

None of the patients in the study said they saw images from the shelves

http://www.cbc.ca/news/health/patients- ... -1.2793068" onclick="window.open(this.href);return false;
Het gaat mij in deze discussie (net als over BDE waar ik zelf niet in geloof, maar ik geloof wel in het bewustzijn dat verder leeft als ons lichaam sterft en dat onze hersenen als laatste sterven) om het idee dat mensen met argumenten dienen te komen
Ik stuur je de ene na de andere link! En ik begrijp nu dat jij gelooft in het voortbestaan van het bewustzijn (als de hersenen zijn opgepeuzeld door de wormen?) en dat mag jij geloven. Maar vertel mij dan waar het bewustzijn huist en wat bewustzijn zonder hersenen is!
Graag met links.

Topic is overigens "bewijs voor leven na de dood" en laat dit bewijs maar zien. het is er niet! persoonlijke ervaringen zijn....als openbaringen.....persoonlijke ervaringen! Voor de persoon de realiteit. Meer niet.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

dikkemick schreef:Citeren wordt onleesbaar...
Graag wat meer lezen erover, voordat je de boel gaat generaliseren door gebrek aan informatie.
Misschien eens niet zo geagiteerd reageren

Ik noem dit ad hominems. Ik zal dit fout zien.

Wat hebben de eerste opmerkingen met ad hominems te maken?

Wat mij betreft het bewijs dat hersenen overal hetzelfde werken en mensen overal op dezelfde manier belazerd worden.Er zijn steeds terugkerende thema's. Zie mijn links in voorgaande posts.
Maar het zou ook een werkelijkheid kunnen zijn? Waarom zou je meteen denken dat je belazerd wordt als je hetzelfde meemaakt als ene Japanner of Chinees? Als je naar Parijs gaat zie je de eiffeltoren, en een Jood of Japanner ook. Dat komt omdat het een werkelijkheid betreft. Zo kun je naar een BDE ook kijken. Men betreedt een wereld die werkelijk is.
En de argumenten die je nu geeft gaat weer in tegen jouw eerdere beweringen namelijk dat mensen onbewust zaken gelezen heeft en dat de hersenen daarom iets creeeren. Want zo gaat dit meestal: Men leest iets of hoort iets en onze hersenen creeeren. Zonder die informatie vooraf is het bijna onmogelijk dat zoveel mensen ervaringen hebben die hetzelfde lijken te zijn. Het lijkt erop dat je graag wilt geloven dat ons brein ons voor de gek houdt, en dat je linksom of rechtsom bij jouw mening uitkomt. Of je daarom nou het ene eerst beweert en daarna iets tegenovergestelds lijkt je niks uit te maken.

Er zijn wetenschappelijke testen gedaan: ...As part of the experiment, researchers placed objects such as nationalistic symbols and newspaper headlines on shelves in areas of the hospital where cardiac resuscitation was likely to occur, such as the emergency department. The image was only visible from above the shelf, to ensure that any patients who claimed they saw it did not do so from their hospital bed.

None of the patients in the study said they saw images from the shelves

http://www.cbc.ca/news/health/patients- ... -1.2793068" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat wil je hiermee zeggen? Ik heb al eens verteld waarom dit soort test vreemd zijn. Ook in een lichaam ontschieten mensen zaken die niet relevant lijken te zijn. En er zijn ook tests gedaan door mensen die uit hun lichaam kunnen en die wel gelukt zijn. Je moet even zoeken, maar wie zoekt die vindt.

https://www.monroeinstitute.org/" onclick="window.open(this.href);return false;

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Monroe_Institute" onclick="window.open(this.href);return false;

Daarom kun je beter alle kanten van de medaille bekijken en niet alleen die van de materialistische wetenschappen.
Ik stuur je de ene na de andere link! En ik begrijp nu dat jij gelooft in het voortbestaan van het bewustzijn (als de hersenen zijn opgepeuzeld door de wormen?) en dat mag jij geloven. Maar vertel mij dan waar het bewustzijn huist en wat bewustzijn zonder hersenen is!
Graag met links.
Je hebt hersenbewustzijn, die door hersenmoleculen veroorzaakt wordt maar naar mijn kennis heb je ook nog ander bewustzijn. Hersenbewustzijn is persoonlijk bewustzijn en is dus sterfelijk.
Maar wat hebben jouw links precies voor bewezen zaken in plaats van hypothesen? Men andere woorden: Hoezo zullen jouw links mij overtuigen van het feit dat hersenen de enig bewustzijn vormen die er is?
Ik heb geen links, maar wel een stroming waar je misschien te weten of wilt komen: Non dualisme. De wetenschap dat onze hersenen ons voor de gek houden en het idee dat er een algehele bewustzijn is waarin ieder wezen en ding weer wordt opgenomen om later weer elders "geboren" te worden.
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Je hebt hersenbewustzijn, die door hersenmoleculen veroorzaakt wordt maar naar mijn kennis heb je ook nog ander bewustzijn. Hersenbewustzijn is persoonlijk bewustzijn en is dus sterfelijk.
Verlos ons van de knellende vraag en deel je kennis met ons. Leg aub uit waar dat andere bewustzijn dan zit en waardoor het wordt veroorzaakt ?
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Berjan

Vertel!
Einstein/Mick
Vit
Banned

Bericht door Vit »

Berjan schreef: Je hebt hersenbewustzijn, die door hersenmoleculen veroorzaakt wordt maar naar mijn kennis heb je ook nog ander bewustzijn.
Hersenen werken door een chemo/elektrisch proces bij gratie van zuurstoftoevoer, dus als het hart stilstaat is daar geen sprake meer van, over en sluiten dus.

Dick Swaab:
Swaab is vooral bekend geworden door zijn onderzoek en ontdekkingen op het gebied van de hersenanatomie en -fysiologie, met name de invloed die allerlei hormonale en (bio)chemische factoren al in de baarmoeder op de hersenontwikkeling hebben.[2] Omdat het hier een onderwerp betreft waar de politieke ideologie van het tijdsgewricht vaak niet overeenstemde met de wetenschappelijke bevindingen (bijvoorbeeld structurele en functionele verschillen tussen de hersenen van vrouwen en mannen, of verschillen in de hersenen van homoseksuele mensen vergeleken met de hersenen van niet-homoseksuele seksegenoten), is Swaab vaak in het nieuws geweest; controverse heeft hij nimmer geschuwd en zijn bevindingen en standpunten heeft hij steeds met overtuiging uitgedragen. Hij is daarom vaak verketterd door mensen die het niet met zijn bevindingen eens waren.[3] Swaab is, volgens eigen zeggen door zijn jarenlange onderzoek, tot de deterministische en materialistische conclusie gekomen dat we geen hersenen hebben maar onze hersenen zijn: de natuurkundige en chemische processen in onze hersenen bepalen hoe we reageren en wie wij zijn. Op pagina 112 van zijn boek Wij zijn ons brein drukt de auteur een dreigende briefkaart af. Homoseksualiteit werd destijds als een keuze ervaren, zowel door voor- als tegenstanders. Dick Swaab zag het als een onbedwingbare aanleg in de hersenen. Voor echte vrije wil is eigenlijk niet veel plaats en waarschijnlijk bestaat die dan ook niet, evenmin als een geest of ziel die onafhankelijk van de hersenen kan functioneren.[4] Swaab vindt bijvoorbeeld ook de theorie van het 'eeuwig bewustzijn' van ex-cardioloog Pim van Lommel 'overbodig en flauwekul'. Dit bracht negatieve reacties teweeg onder voormannen van verscheidene religies, en de new age-beweging. Tegenwoordig, na zijn pensioen, houdt Swaab zich bezig met onderzoek naar de ziekte van Alzheimer, depressie en suicide.[5]
Nou, deze "vakman" ga je toch niet tegenspreken wel?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dick_Swaab" onclick="window.open(this.href);return false;
Religie is gebouwd op drijfzand, Atheïsme ook maar stevig gefundeerd.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Vitiligo schreef:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dick_Swaab" onclick="window.open(this.href);return false;
Sommige mensen (en ik zeg niet dat dat voor Berjan geldt) accepteren de dood niet en willen geloven.
Einstein/Mick
Vit
Banned

Bericht door Vit »

dikkemick schreef:
Vitiligo schreef:
Sommige mensen (en ik zeg niet dat dat voor Berjan geldt) accepteren de dood niet en willen geloven.
In principe is het zo simpel, wij hangen van chemie en elektrisch gestuurde functies aan elkaar, met je ogen dicht zie je echt niets behalve wat er in het brein afspeelt, zoals bij dromen.
Religie is gebouwd op drijfzand, Atheïsme ook maar stevig gefundeerd.
Octo
Forum fan

Bericht door Octo »

Vit schreef: In principe is het zo simpel, wij hangen van chemie en elektrisch gestuurde functies aan elkaar, met je ogen dicht zie je echt niets behalve wat er in het brein afspeelt, zoals bij dromen.
Veel mensen die een roman lezen zien hetgeen ze lezen ook voor hun ogen gebeuren. Ik meen me een artikel te herinneren waarbij een vrouw in regressietherapie haar vorige leven heel gedetailleerd kon vertellen. Naderhand bleek haar leven geheel het leven te zijn van het hoofdpersoon in een historische roman.

Sommigen zetten deze vrouw als leugenaar weg, maar dat geloof ik niet. Onder hypnose zag zij precies datgene vvor zich wat ze ook zag toen ze het boek las. Voor haar was dit ongetwijfeld écht haar vorige leven.

Wij worden constant gefopt door ons eigen brein.
I don't know. That is my gospel. I preach the gospel of I don't know. (Bill Maher)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Octo schreef:
Wij worden constant gefopt door ons eigen brein.
De kern van heel ons bestaan!
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

MAg ik de deelnemers op de titel van dit topic wijzen?

Ik ben nu al aliens tegengekomen en bekende eigenschappen van de visuele cortex alsmede de onhebbelijkheid van onze hersenen om zich te vergissen. plus gezeur over het slecht lezen van slechte teksten, maar nog geen enkel bewijs voor leven na de dood. Volgens mij is dit hele topic off-topic!

Er is wel (ruim) voldoende bewijs voor leven na de bijna-dood. Maar verder zie ik niets.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ga je niet zien ook Peter. Er is geen bewijs voor leven na de dood. Anders hadden we dit ongetwijfeld geweten.
Einstein/Mick
Octo
Forum fan

Bericht door Octo »

dikkemick schreef:Ga je niet zien ook Peter. Er is geen bewijs voor leven na de dood. Anders hadden we dit ongetwijfeld geweten.
Als er bewijs zou zijn voor leven na de dood, dan zouden we ook weten hoe dit dan in zijn werk gaat. Dan zijn er ook geen religies meer, want de het "hiernamaals" is de kern van vrijwel elke religie.

Hét ultieme bewijs voir leven na de doid wordt dan zo'n belangrijk nieuwsaspect dat dit niet zomaar aan je voorbij gaat.

Bewijs voor leven na de bijna-dood is natuurlijk niet zo moeilijk te leveren. Zonder leven na de bijna-dood is er geen bijna-dood.

Het vergissen met het menselijk brein vind ik persoonlijk wel iets met dit topic te maken hebben. Wat betreft de aliens, die zou ik hier, gezien de topic titel niet zo gauw verwachten.

Hoewel.... Stel dat je na je dood naar een andere planeet wordt getransporteerd. Dan ben je automatisch een alien en is de alien weer on-topic. Alleen tja.... Dat bewijs hè? Dat blijft een lastige....
I don't know. That is my gospel. I preach the gospel of I don't know. (Bill Maher)
Plaats reactie