Hebben we een bron?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

heeck
Ontoombaar

Re: Hebben we een bron?

Bericht door heeck »

Ingi schreef: 05 feb 2018 12:22
heeck schreef: 05 feb 2018 11:18
Ingi schreef:Het zou niet logisch zijn als kosmische energie afhankelijk is van hulpmiddelen.
Ingi,

Ook in die zin dat kosmische energie los staat van de Reiki-behandelaar als doorgeefhulpmiddel?

"Ingi-Logisch" doordenkend had ik met name verwacht dat zo een kosmische energie vanzelf wel terecht zal komen waar er behoefte aan zou zijn.
Zonder behandelaar als hulpmiddel.

Roeland
Goed punt. In de materiële wereld zijn het hulpmiddelen. We bezigen de overtuiging dat we nog iets nodig hebben om heel te worden, terwijl we het al zijn. Reiki op afstand gaat ook al weer een stapje verder. Dat geldt niet alleen voor iemand die je helpt met Reiki, dat geldt ook voor Reiki zelf.
Ingi,

Kan je nagaan hoezeer ik :alien: vertrouwd ben met het materieel-naturalistisch onaantoonbare en de ingebakken befoefelkracht.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist »

heeck schreef: 05 feb 2018 16:28 Kan je nagaan hoezeer ik :alien: vertrouwd ben met het materieel-naturalistisch onaantoonbare en de ingebakken befoefelkracht.
De neo-platonische kijk op de essentie van de menselijke conditie etaleert het existentiële onbehagen van de postmoderne mens aan het begin van het communicatietijdperk. De vluchtigheid van het bestaan met smartphone en email: elk moment weer een ander om mee te communiceren en voor niemand de tijd. Zulk een ontworteldheid moet wel tot kwalen als factoriële hypochondrie, maligne arteriosclerose en mitochondriaal gemedieerde bloedarmoede leiden. Slecht een energiek ingrijpen in de mediocritische temporeelkwab kan hier nog heil brengen.

Echt waar?
Nee hoor, zelf verzonnen. :roll:
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Ingi schreef: 04 feb 2018 08:36
Ja, je neemt een hoop dingen aan om voor jezelf te verklaren wat je niet begrijpt. De denkende mens eigen. Zolang je bij jezelf kunt houden en open staat voor dat het niet hoeft te kloppen is een open gesprek over alles mogelijk. :-? Hoe zeer je ook van mening verschilt.
:lol: Nee hoor Ingi. Ik neem mijn eigenste gedachten over anderen pas voor waar aan nadat ik ze heb getoetst. Vandaar dat ik maar een zootje ballen in de lucht blijf gooien. :wink: Onderstaande klinkt mij overigens best wel bevestigend in de oren. :)
Ingi schreef: 04 feb 2018 08:36 In dat wereldje wordt er ook van alles bij verzonnen.

Inzichten die ik heb opgedaan heb ik niet uit boekjes of van internet. Die zijn uit mezelf tot me gekomen
Ik vroeg me dus idd af wat tot de originele leringen behoorde en wat tot jouw eigenste kokertje gerekend zou kunnen worden.
Een mix and match is het dus. Waar ik overigens groot voorstander van ben. Maakt het alleen wat lastig voor mij om te onderscheiden wat tot Reiki of tot jou behoort.
Ingi schreef: 04 feb 2018 08:36 Als ik zo zou denken zou ik geen huis dieren willen hebben. Jij kunt er al met je gevulde buik aan denken. Ik heb mij de situatie wel eens voorgesteld, het eerste wat elke keer in me opkomt hoe ik ervoor ga zorgen dat onze dieren het overleven of in ieder geval een kans maken. Ik denk dat ik ze los zou laten in de natuur als het echt niet meer anders kan. En hopen dat ze het overleven. Een kat vangt vogels /muizen enz, die houdt het wel een tijdje vol. Ik ben niet bang om dood te gaan, ook al heb ik natuurlijk ook de gewone overlevingsdrang en op een acuut moment zal die wel opspelen. Maar niet als ik er echt over na moet denken en een plan moet maken hoe we het gaan overleven.

Ik zal zorgen in ieder geval zorgen dat ik niet in jouw buurt ben als er zo een situatie zich aandient en mijn dieren uit je buurt houdt. Ik denk dat ik jou dan bewusteloos sla als je daar aan gaat komen. Hoe hypocriet zijn we dan als je zegt dat je van je hondje/kat houdt maar het wel kunt doden en opeten. Het is iets anders met dieren die je verder van je af staan. En je kinderen hebt wiens monden je moet voeden. Mijn moeder heeft vroeger een tijdje honger moeten lijden, hun kat of hond hebben ze niet opgegeten.
:lol:
Wel Ingi, hier komen we een beetje bij de kern of bron zoals ik die zie.
Overleven. Dat is m.i. de enige kern of bron die ik in me heb.
De rest zijn allemaal sausjes en versierselen die we daar overheen kunnen gooien al naar gelang onze omstandigheden, die noem ik luxe.

Je kunt je voornemen om ........- noem het maar allemaal op-, je kunt en je kunt en je kunt; allemaal luxe.
Totdat het erop aankomt en je óf jezelf voedert óf verhongert.
Heeft je moeder het overleefd of is ze gestorven van de honger?
Ga jij sterven van de honger?
Laatst gewijzigd door Petra op 06 feb 2018 04:04, 3 keer totaal gewijzigd.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Petra
Banned

Bericht door Petra »

De Encyclopedist schreef: 05 feb 2018 23:22
heeck schreef: 05 feb 2018 16:28 Kan je nagaan hoezeer ik :alien: vertrouwd ben met het materieel-naturalistisch onaantoonbare en de ingebakken befoefelkracht.
De neo-platonische kijk op de essentie van de menselijke conditie etaleert het existentiële onbehagen van de postmoderne mens aan het begin van het communicatietijdperk. De vluchtigheid van het bestaan met smartphone en email: elk moment weer een ander om mee te communiceren en voor niemand de tijd. Zulk een ontworteldheid moet wel tot kwalen als factoriële hypochondrie, maligne arteriosclerose en mitochondriaal gemedieerde bloedarmoede leiden. Slecht een energiek ingrijpen in de mediocritische temporeelkwab kan hier nog heil brengen.

Echt waar?
Nee hoor, zelf verzonnen. :roll:
Wat een emotioneel betoog, tot in het temporeel geraakt; heb de doos met tissues erbij moeten kwabben. :crybaby:

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Ingi schreef: 04 feb 2018 08:36 Ik zal zorgen in ieder geval zorgen dat ik niet in jouw buurt ben als er zo een situatie zich aandient en mijn dieren uit je buurt houdt. Ik denk dat ik jou dan bewusteloos sla als je daar aan gaat komen. Hoe hypocriet zijn we dan als je zegt dat je van je hondje/kat houdt maar het wel kunt doden en opeten. Het is iets anders met dieren die je verder van je af staan. En je kinderen hebt wiens monden je moet voeden. Mijn moeder heeft vroeger een tijdje honger moeten lijden, hun kat of hond hebben ze niet opgegeten.
Maar maar maar ....Ingi... ben ik dan een hypocriet loeder, vanuit mijn kern misschien?
Zijn de huisdieren van mijn buren ver genoeg van mij af?
Mag ik mijn katten wel aan mijn kinderen voeren?

Oordeel je nu niet een beetje erg hard over mij? :crybaby: :crybaby: :crybaby:

viewtopic.php?p=542884#p542884
Ingi schreef: 01 feb 2018 11:40 Ik heb vooral de gewoonte om nergens een oordeel over te willen hebben, behalve daar waar het praktisch en functioneel is en ik het zelf ook zeker weet.

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

Petra schreef: 06 feb 2018 06:25
Ingi schreef: 04 feb 2018 08:36 Ik zal zorgen in ieder geval zorgen dat ik niet in jouw buurt ben als er zo een situatie zich aandient en mijn dieren uit je buurt houdt. Ik denk dat ik jou dan bewusteloos sla als je daar aan gaat komen. Hoe hypocriet zijn we dan als je zegt dat je van je hondje/kat houdt maar het wel kunt doden en opeten. Het is iets anders met dieren die je verder van je af staan. En je kinderen hebt wiens monden je moet voeden. Mijn moeder heeft vroeger een tijdje honger moeten lijden, hun kat of hond hebben ze niet opgegeten.
Maar maar maar ....Ingi... ben ik dan een hypocriet loeder, vanuit mijn kern misschien?
Zijn de huisdieren van mijn buren ver genoeg van mij af?
Mag ik mijn katten wel aan mijn kinderen voeren?

Oordeel je nu niet een beetje erg hard over mij? :crybaby: :crybaby: :crybaby:

viewtopic.php?p=542884#p542884
Ingi schreef: 01 feb 2018 11:40 Ik heb vooral de gewoonte om nergens een oordeel over te willen hebben, behalve daar waar het praktisch en functioneel is en ik het zelf ook zeker weet.
Nee zeker niet. Ik bedoel het oordelen.
Want het is mijn persoonlijke mening. Wat je wel of niet mag, wat je geoorloofd vindt
blijft persoonlijke invulling.Ik vind het hypocriet, jij blijkbaar niet. Dat je soms voor
onmogelijke keuzes wordt gezet doet daar geen afbreuk aan. Laat staan dat mijn kinderen
hun hondje of kat zouden gaan opeten. Ze zouden het zich zelf nooit vergeven, dat is een ding
wat ik zeker weet. Dat weegt minstens ook zwaar, misschien wel net zo. Dus ja wat doe je dan.
Ik denk dat niemand hier zelfs op het idee zou komen. Dus dan speelt dat probleem niet eens wat
ons betreft.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Ingi schreef: 06 feb 2018 11:53
Nee zeker niet. Ik bedoel het oordelen.
Want het is mijn persoonlijke mening. Wat je wel of niet mag, wat je geoorloofd vindt
blijft persoonlijke invulling.Ik vind het hypocriet, jij blijkbaar niet. Dat je soms voor
onmogelijke keuzes wordt gezet doet daar geen afbreuk aan. Laat staan dat mijn kinderen
hun hondje of kat zouden gaan opeten. Ze zouden het zich zelf nooit vergeven, dat is een ding
wat ik zeker weet. Dat weegt minstens ook zwaar, misschien wel net zo. Dus ja wat doe je dan.
Ik denk dat niemand hier zelfs op het idee zou komen. Dus dan speelt dat probleem niet eens wat
ons betreft.
Mensen vreten zelfs elkaar op in extreme omstandigheden Ingi! Als de nood aan de vrouw is zijn we niet zo belangeloos meer.
Maar dat is een ander topic:
viewtopic.php?p=543135#p543135

Wat de bron betreft;
Ingi schreef:Binnen het Reiki kader wordt alles als energie gezien in de zin van universele of spirituele Levensenergie. Reiki en de begrippen vallen binnen een holistische zienswijze. Je kunt hoog of laag springen deze zienswijze inclusief haar begrippen bestaat gewoon.
Denk jij dat het mogelijk is dat hypocriet loeder ook onderdeel van de bron is of komt er alleen maar lieve energie uitstralen :?:
Dat dat dan ook mijn hoofddoel is zeg maar. Of is een hoofddoel altijd iets liefs?
Hebben we allemaal hetzelfde hoofddoel?
Ben ik de enige die geen flauw benul heeft qua hoofddoel?
Ingi schreef: Wat ik bedoel met verleiding..Als je mensen of dieren bv. nooit helpt zonder dat er meteen geld of iets anders tegenover moet gaan staan ben je m.i. ook niet bezig met het hoofddoel

Petra
Banned

Bericht door Petra »

Hoe zit het hiermee :?:

viewtopic.php?p=542265#p542265
Ingi schreef: 23 jan 2018 18:57
Wij zijn de bron. Zoals een ijsschots het water is. Let wel dit is een ervaring geen wet die zegt dat je dit aan hoeft te nemen.
Hoe ver weg je je verwijderd voelt ervan.. ligt eraan hoe en hoeveel overtuigingen je bezigt, waarvan je gelooft dat ze waar zijn. Dat ontdek door al je gedachten en overtuigingen op absolute waarheid te toetsen. Inclusief de persoon die je voorstelt. Dat kan aardig moeite kosten in het begin, maar op ten duur wordt deze techniek routine waardoor meer ruimte komt voor inzichten. Dat moet je dus echt zelf doen als ik het je voorzeg registreert je ratio dat maar doorziet het niet.
Als ik de Bron bén, hoe kan ik daar dan ver van zijn ? Ooit wat ik ook doe :?:
Als ik de Bron BEN, ben ik altijd dichtbij; welke overtuigingen of ik ook heb. Dan is het namelijk niet mogelijk om ver of dichtbij te zijn. Die woorden scheppen alleen maar een dualiteit tussen mij en mijn Bron.

Welke absolute waarheden?
Moet ik MIJN gedachten en overtuigingen toetsen aan wat? Aan WIE is een betere vraag.
Wie heeft die absolute waarheden bedacht en opgeschreven waar ik MIJ aan ga toetsen dan?
Was dat iemand anders, had diegene een betere Bron dan ik :?:

Petra
Banned

Bericht door Petra »

Ingi schreef: 23 jan 2018 18:57 ligt eraan hoe en hoeveel overtuigingen je bezigt, waarvan je gelooft dat ze waar zijn.
Hoe zit dat met jouw overtuigingen en alle dingen die jij voor waar aanneemt omdat ze zo fijn resoneren Ingi :?:
Zijn JOUW overtuigingen beter dan de mijne?

Ik vertel jou niet dat er een hoofddoel is..... jij mij wel!
Ik zeg je niet dat er een bron is..... jij mij wel!
Ik zeg je niet dat er een absolute waarheid is.....jij mij wel!

Ik heb jou niet hypocriet genoemd..... jij mij wel! :shock:

dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Is het vervelend als ik om een kleine update vraag (@Ingi) wat wordt verstaan onder de bron en hoe we dit kunnen onderzoeken? Ik zie door de bomen nl. het bos niet meer. Ik zie zelfs kannibalisme voorbij komen! Het geeft mij geen duidelijker beeld van de bron.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

dikkemick schreef: 07 feb 2018 09:45 Is het vervelend als ik om een kleine update vraag (@Ingi) wat wordt verstaan onder de bron en hoe we dit kunnen onderzoeken? Ik zie door de bomen nl. het bos niet meer. Ik zie zelfs kannibalisme voorbij komen! Het geeft mij geen duidelijker beeld van de bron.
Als test voor mijn eigen begrijpen van Ingi kan ook jij het best terug naar:
https://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?p=542534#p542534 schreef:Een laatste poging.

Alles en iedereen is de bron dus natuur ik jij enz. ook.
Eea valt zo (Op de wijze van Ingi) bezien niet te onderzoeken, maar slechts te duiden.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ingi: Alles en iedereen is de bron dus natuur ik jij enz. ook.
Dus ALLE atomen, protonen, neutronen, elektronen, fotonen en al die andere ...onen is de bron? Want zo zie ik de kern van de natuur. Van het blad. Maar ook onze wijsvinger of het krulstaartje van het varken. Uiteindelijk weten we dat alles is opgebouwd uit deeltjes (al dan niet virtueel, zoals de kracht overbrengende 'deeltjes'). Als de bron dan is: "Alles dat mogelijkerwijs bestaat" dan bestaat de bron misschien wel. Maar ik denk dat Ingi er meer mee bedoelt.
Ver weg of dicht bij is niet letterlijk bedoeld. Ver weg betekent dat je je af laat leiden door wat je denkt en serieus denkt dat je die persoon bent met al je overtuigingen. We worden er als kind er al van overtuigd dat wij onze naam zijn en nemen onze overtuigingen en denkpatronen voor waar aan
. Concepten/ideeën en theorieen omtrent ons bestaan kun je niet naast elkaar zien. Schoonheid is een concept dat niet uit te drukken in b.v. hoeveelheid atomen. Schoonheid is ook niet meetbaar. Wat de 1 oetlelijk vindt ligt de ander bij te kwijlen. En ja, we hebben denkpatronen. En waar het denken vandaan komt is bekend en dat hersenen uit materie bestaan is eveneens een feit. Wat Ingi hiermee wil zeggen (wat betreft DE bron) is me dus nog niet helemaal duidelijk.
Stek je vor je bent ver weg van je huis (bron). Je gaat dromen/denken aan je vakantie in Mexico.
Dan vergeet je dat je thuis bent. Toch ben je gewoon thuis. (bron). Je kunt nooit iets anders als de bron zijn maar je kunt het wel vergeten.
Door al je gedachten die je ervan afleiden. We hebben het te druk om het te beseffen.
Stel dat... Daar kun je uren in blijven overpeinzen.
Stel je voor dat je vleugels hebt en kunt vliegen...En dan doe je je ogen open en dan kan je niet vliegen! Hoe moet ik hier DE bron uit halen??
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Petra
Banned

Bericht door Petra »

dikkemick schreef: 07 feb 2018 09:45 Is het vervelend als ik om een kleine update vraag (@Ingi) wat wordt verstaan onder de bron en hoe we dit kunnen onderzoeken? Ik zie door de bomen nl. het bos niet meer. Ik zie zelfs kannibalisme voorbij komen! Het geeft mij geen duidelijker beeld van de bron.
Die bron volgens Ingi heb ik gequote en op gereageerd.

viewtopic.php?p=543140#p543140
Ingi schreef: 23 jan 2018 18:57
Wij zijn de bron. Zoals een ijsschots het water is. Let wel dit is een ervaring geen wet die zegt dat je dit aan hoeft te nemen.
Hoe ver weg je je verwijderd voelt ervan.. ligt eraan hoe en hoeveel overtuigingen je bezigt, waarvan je gelooft dat ze waar zijn. Dat ontdek door al je gedachten en overtuigingen op absolute waarheid te toetsen. Inclusief de persoon die je voorstelt. Dat kan aardig moeite kosten in het begin, maar op ten duur wordt deze techniek routine waardoor meer ruimte komt voor inzichten. Dat moet je dus echt zelf doen als ik het je voorzeg registreert je ratio dat maar doorziet het niet.
Ingi schreef: 19 jan 2018 14:28 "Het is mijn interpretatie waar de spirituele energie ( in het wensten universele levensenergie)
vandaan komt. Dit is wat er over gezegd wordt en dat heb ik zelf ook in mijn Reiki opleiding geleerd en naar onderzoek kan ik mij erin vinden.
Het doel is om uiteindelijk (dat gaat niet zomaar...) een te worden met. Of je het nu bron of spirituele of levens energie noemt maakt niet zo veel uit. Verlichting. Op die manier valt het denk ik onder filosofie o.d.

"De energie
"Reiki" zelf is dus geen systeem, maar een energie. Sommigen noemen het "de energie afkomstig van het hoogste bewustzijn", anderen noemen het "God", "de Bron", "de Essentie" of "het Licht". Het komt allemaal ongeveer op hetzelfde neer.

Ik heb er voor gekozen om het, naast gewoon "Reiki", ook "het Licht" te noemen, omdat het aanvoelt als een krachtig wit Licht. In Usui Reiki Ryōhō leren we uiteindelijk om één te worden met het Licht. Dus eigenlijk, om één te worden met Reiki.

In het Licht (Reiki) is alles aanwezig wat we nodig hebben. Het (spiritueel) Licht is een volledig spectrum waarin alle frequenties aan spirituele energieën aanwezig zijn."

dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Petra
Ik had er net boven jouw reactie al op gereageerd. De reden van mijn vraag was dat ik nog niet weet wat die BRON nou precies is. Waar het uit bestaat? Of het een synoniem voor iets (een ander begrip) is, zoals sommige mensen de natuur, god noemen.
En dan denk ik, bestaat god. Want de natuur bestaat. Maar een dergelijke uitleg kan ik nog niet toepassen op "DE BRON"
Einstein/Mick
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

dikkemick schreef: 07 feb 2018 14:28

Ingi: Alles en iedereen is de bron dus natuur ik jij enz. ook.
Dus ALLE atomen, protonen, neutronen, elektronen, fotonen en al die andere ...onen is de bron? Want zo zie ik de kern van de natuur. Van het blad. Maar ook onze wijsvinger of het krulstaartje van het varken. Uiteindelijk weten we dat alles is opgebouwd uit deeltjes (al dan niet virtueel, zoals de kracht overbrengende 'deeltjes'). Als de bron dan is: "Alles dat mogelijkerwijs bestaat" dan bestaat de bron misschien wel. Maar ik denk dat Ingi er meer mee bedoelt.
Ver weg of dicht bij is niet letterlijk bedoeld. Ver weg betekent dat je je af laat leiden door wat je denkt en serieus denkt dat je die persoon bent met al je overtuigingen. We worden er als kind er al van overtuigd dat wij onze naam zijn en nemen onze overtuigingen en denkpatronen voor waar aan
. Concepten/ideeën en theorieen omtrent ons bestaan kun je niet naast elkaar zien. Schoonheid is een concept dat niet uit te drukken in b.v. hoeveelheid atomen. Schoonheid is ook niet meetbaar. Wat de 1 oetlelijk vindt ligt de ander bij te kwijlen. En ja, we hebben denkpatronen. En waar het denken vandaan komt is bekend en dat hersenen uit materie bestaan is eveneens een feit. Wat Ingi hiermee wil zeggen (wat betreft DE bron) is me dus nog niet helemaal duidelijk.
Stek je vor je bent ver weg van je huis (bron). Je gaat dromen/denken aan je vakantie in Mexico.
Dan vergeet je dat je thuis bent. Toch ben je gewoon thuis. (bron). Je kunt nooit iets anders als de bron zijn maar je kunt het wel vergeten.
Door al je gedachten die je ervan afleiden. We hebben het te druk om het te beseffen.
Stel dat... Daar kun je uren in blijven overpeinzen.
Stel je voor dat je vleugels hebt en kunt vliegen...En dan doe je je ogen open en dan kan je niet vliegen! Hoe moet ik hier DE bron uit halen??
Hoe leg je geweten uit? Ik noem het zelf de stem van..
Hoe leg ik je iets uit wat je taalvermogen te boven gaat.

Ik laat mjn gedachten er over gaan.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
Plaats reactie