axxyanus schreef: ↑11 mar 2025 22:06
Je bent hier gewoon jezelf een excuus aan het geven. Als je die gulden regel volgt zoals je hem hierboven hebt verwoordt, dan kan je uit het feit dat roofdieren andere dieren jagen en opeten enkel besluiten dat jij roofdieren mag bejagen en opeten.
ok, dan doen we dat dan. Maar het roofdier wil liever blijven leven en nakomelingen krijgen die iets meer herbivore eigenschappen hebben (dus herbivorisatie), dan gedood en opgegeten worden (predatie). Plus: dat roofdier doet tegelijk vanalles: naast een ander bejagen en opeten behandelt het ook dat slachtoffer op een manier dat dat slachtoffer niet wil. Het is datgene wat we dan ook mogen doen met dat roofdier.
Uit het feit dat roofdieren jagen, kan je dan niet besluiten dat jij een gene drive kan houden.
probeer je zo goed mogelijk in te leven in dat roofdier en zo in te schatten wat dat roofdier verkiest: blijven leven en herbivoordere nakomelingen krijgen, of gedood en opgegeten worden.
Earthheart schreef: ↑11 mar 2025 19:24
Merk op dat het doden en opeten van iemand ook een vorm van genetische modificatie is, want de genen worden nogal uit elkaar gerukt.
Neen, dat is niet wat genetische modificatie betekent.
akkoord, het is veel meer dan genetische modificatie. Maar genetische modificatie is er wel een onderdeel van. Al de genen van elke lichaamscel van het opgegeten dier, worden gewijzigd.
Ja en? Ik kan de voorkeur hebben dat anderen mij niet doden maar tegelijk een grotere voorkeur hebben om anderen te kunnen doden, dat ik de voorkeur geef op de regel, iedereen kan een ander doden dan voor de regel, niemand kan een ander doden.
ok, dan doden we jou en dan is het einde discussie. Besef wel dat je helemaal geen voorkeuren meer hebt wanneer je gedood bent.
Ja voor ons mensen is dat een gechargeerde mogelijkheid maar waarom zouden roofdieren niet zo kunnen denken?
dan nog kan dat roofdier een voorkeur hebben om te blijven leven en herbivoordere nakomelingen te krijgen. Of denk je dat dat roofdier denkt: "Ik wil echt dat mijn kindjes even carnivoor zijn als ik en dat ze anderen moeten doden om te overleven, en ik ben bereid om daarvoor mijn leven op te offeren en helemaal geen kindjes te hebben. Liever zelf sterven en geen kindjes hebben, dan kindjes krijgen die iets meer op planten kunnen overleven." Als je dat denkt, dan zeg je dus dat we beter alle roofdieren doden dan dat we ze herbivoriseren of hun gang laten gaan. ik vind dat nogal drastisch, en daarom zou ik je willen vragen of je echt wel zo zeker bent van dat die roofdieren de dood verkiezen.
Op die manier volgen zij ook de gulden regel, enkel vanuit andere basiswaarden.
de gulden regel zegt ook dat je jouw basiswaarden niet mag opleggen aan anderen als die dat niet willen, want jij wil niet dat anderen hun basiswaarden opleggen aan jou. De gulden regel zegt ook dat je er niet vanuit mag gaan dat anderen jouw basiwaarden delen, want jij wil niet dat anderen ervan uitgaan dat jij hun basiswaarden deelt.
Ook een bokser heeft liever dat hij geen slag moet incasseren. Maar om wat voor reden ook geven boksers de voorkeur aan zelf slagen incasseren zodat ze zelf slagen kunnen uitdelen (in bepaalde omstandigheden) dan dat geen slag moeten incasseren maar er ook geen kunnen uitdelen. Een bokspartij is ook een omstandigheid waarin de gulden regel geld, alleen niet de omstandigheid die de meesten van ons verkiezen.
boksers die vrijwillig de ring instappen en weten wat hen daar te wachten staat, respecteren de gulden regel. Een prooi kiest niet vrijwillig om gedood te worden, dus het roofdier schendt de gulden regel.
Uw afleiden van "ieder verkies niet-A" dus A moet als immoreel beschouwd worden, is te kort door de bocht. Het is best mogelijk dat mensen heel graag B willen en dat B altijd samengaat met A en dat ze B graag genoeg willen om die A erbij te nemen. En zo kan het ook gaan met roofdieren.
kan inderdaad. En dan? Hoe pasje dat toe op herbivorisatie versus predatie?
Laten we niet vergeten dat nog niet zolang geleden dueleren een eerbare zaak was en ook dueleerders volgden de gulden regel.
als ze vrijwillig deelnamen aan het duel, dan wel ja.
Ik heb hierboven aangegeven hoe dat wel kan. Duelleerders volgden de gulden regel. Ze stoden toe dat een ander hen ombracht, voor de opportuniteit om zelf iemand te kunnen ombrengen.
beide duelleerders gaven dus wel consent. Dat duelleerder er vrijwillig voor kiest om met een andere duelleerder te duelleren, en daardoor toestaat om ze zelf gedood te worden, wil nog niet zeggen dat die duelleerder met mij mag duelleren en mij mag doden. Want ik wil dat niet. Die duelleerder gaat de gulden regel schenden als die denkt van "ik sta toe om gedood te worden, dus ik mag anderen doden", wanneer die anderen niet toestaan om gedood te worden.
De wetenschappelijke kennis staat bijlange niet ver genoeg om de keuzes die wij op dat vlak zouden maken, werkelijk te doorzien.
dan moeten we meer onderzoek doen hé. Maar opnieuw, we staan dan ook niet ver genoeg om de keuze van niet herbivoriseren werkelijk te doorzien. Als je wetenschappelijk gezien nog niet kunt zeggen dat herbivoriseren slechter is dan niet herbivoriseren, kun je ook nog niet zeggen dat niet herbivoriseren beter is dan herbivoriseren.
We kunnen fantaseren over hoe de gevolgen van onze keuzes er zouden uitzien
zelfs als je de gevolgen van keuze A (herbivoriseren) helemaal niet kent en die van keuze B (predatie behouden) wel perfect zou kennen, dan kun je nog niet zeggen dat de gevolgen van keuze B beter zijn dan die van A. de keuze voor optie B blijft dan even onwetenschappelijk als die voor optie A.
Als we de keuze zouden krijgen om als dier in Yellow Stone Park geboren te worden, en dan nu de keuze zouden krijgen of er roofdieren in dat park zouden rondlopen of niet, dan zou ik de keuze maken dat er roofdieren mogen rondlopen.
waarom? dat is toch helemaal niet in je voordeel? Want je kunt dan dus geboren worden als een dier dat niet gedood wil worden door een roofdier maar wel gedood wordt door het roofdier. Dan verkies je dus iets dat je niet wil. je verkiest om opgegeten te worden wanneer je niet opgegeten wil worden. Dat is irrationeel.
Ja daardoor onstaat de kans dat ik zelf als een prooidier, door een roofdier zal opgegeten worden, maar van wat ik opgevangen heb over hoe Yellow Stone veranderde in de periode nadat de wolf daar geëlimineerd werd en dat men werkelijk over een herstel kan spreken nadat de wolf daar weer werd ingevoerd, lijkt mij een Yellow Stone met wolven te verkiezen boven een Yellow Stone zonder wolven
jij gelooft dat de prooidieren in Yellowstone een voorkeur hebben voor wolven? Jij gelooft waarschijnlijk ook dat vrouwen een voorkeur hebben voor een samenleving met loslopende verkrachters?
, en dan neem ik het risico om opgegeten te worden erbij.
en die vrouwen nemen dan het risico om verkracht te worden erbij... Als jij zulke dingen mag denken over vrouwen, mag ik ook zotte dingen denken over jou en daarop mijn keuzes baseren, en dat kun jij niet willen.