Hoe oud is de aarde nu echt (ongeveer) volgens de Bijbel?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

vrijeFreddy
Contacteer:

Bericht door vrijeFreddy »

The Prophet schreef:Het lijkt erop dat VrijeFreddy zijn eigen onwetendheid als argument tegen de wetenschap gebruikt. Ook dat zien we vaker bij creationisten.
:) Nee, dat zou ik niet eerlijk vinden. Zolang ik iets niet volledig begrijp, kan ik er geen persoonlijk oordeel over vellen. Tot nu toe kan ik dit radiometrische gebeuren nog niet toepassen of uitsluiten in mijn redeneren.
Jezus zei: Ik ben de weg, de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Het leven is niet eerlijk, VrijeFreddy.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
vrijeFreddy
Contacteer:

Mee eens, Cluny! Het is ook niet mijn intentie om iemand van jullie te veroordelen. Ik ga er niet vanuit dat jullie fout zitten, maar al zou er toch blijken dat jullie fout zitten, dan zal ik dat niet als rede gebruiken om je te beschuldigen. Ik wil gewoon discussieren. Ik ben allang blij dat er hier mensen zijn die interesse tonen om mij meer inzicht in dateringsmethoden te bezorgen. Want ik ken zelf niemand die hier via school of werk mee bezig is en hier iets zinnigs over kan (of durft) te zeggen.

@Doctorwho: Ik vond de 2e link wel interessant om te lezen. De link over de kalibratie-curve. Maar wat ik bijvoorbeeld ook niet begrijp he: Hoe is men erachter gekomen dat C-14 een halfwaardetijd van 5730 jaar heeft?

En in de link zie je ook een afbeelding van de kalibratie-curve, maar volgens de grafiek zijn 4 jaarringen in een boom gelijk aan 2000 kalenderjaren. Dit begrijp ik ook niet. Als jij dat wel begrijpt... zou je me daar dan nog eens wat aanvullende informatie over kunnen bezorgen, die hier meer duidelijkheid over geeft.

Het lijkt me overigens wel duidelijk dat er een constante vervalsnelheid is. Alleen kunnen eindresultaten weer afwijken door andere invloeden, maar goed, dat doet niets af aan de constante vervalsnelheid.
Jezus zei: Ik ben de weg, de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij.
The Black Mathematician
Ervaren pen

Bericht door The Black Mathematician »

vrijeFreddy schreef:[...]
@Doctorwho: Ik vond de 2e link wel interessant om te lezen. De link over de kalibratie-curve. Maar wat ik bijvoorbeeld ook niet begrijp he: Hoe is men erachter gekomen dat C-14 een halfwaardetijd van 5730 jaar heeft?
[...]
Men neme een hoeveelheid C-14. Je wacht een tijdje en na dat tijdje meet je hoeveel C-14 er nog over is. Dan weet je dus welk percentage vervalt binnen dat tijdje. En aan de hand van dit precentage en deze tijdsduur kan je omrekenen hoe lang het dan zou moeten duren voordat 50% van de C-14 vervallen is.
Natuurlijk: hoe langer je meet en hoe meer C-14 je van te voren neemt, des te nauwkeuriger zijn je resultaten.
Shut up Murdock, crazy fool!
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

vrijeFreddy schreef: En in de link zie je ook een afbeelding van de kalibratie-curve, maar volgens de grafiek zijn 4 jaarringen in een boom gelijk aan 2000 kalenderjaren. Dit begrijp ik ook niet. Als jij dat wel begrijpt... zou je me daar dan nog eens wat aanvullende informatie over kunnen bezorgen, die hier meer duidelijkheid over geeft.
.
dit plaatje?
Afbeelding
die doorsnede van die boom is slechts illustratie
hier is een andere calibratiegrafiek tussen getelde jaarringen en gemeten c14 ouderdom
Afbeelding

als je dan nog varven (jaarlijkse smeltsedimentlaagjes in scandinavie) er bij gaat nemen kom je nog veel verder terug
Afbeelding
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

collegavanerik en The Black Mathematician,

Dank voor de onderbouwing 8)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

vrijeFreddy schreef:Mee eens, Cluny! Het is ook niet mijn intentie om iemand van jullie te veroordelen.
Ik ben geen jullie.
Ik ben Cluny.
Ik ben autonoom realist.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
vrijeFreddy
Contacteer:

The Black Mathematician schreef:Men neme een hoeveelheid C-14. Je wacht een tijdje en na dat tijdje meet je hoeveel C-14 er nog over is. Dan weet je dus welk percentage vervalt binnen dat tijdje. En aan de hand van dit precentage en deze tijdsduur kan je omrekenen hoe lang het dan zou moeten duren voordat 50% van de C-14 vervallen is.
Natuurlijk: hoe langer je meet en hoe meer C-14 je van te voren neemt, des te nauwkeuriger zijn je resultaten.
Dus als ik het goed begrijp, is er geen vaste vervaltijd voor een enkel C-14 atoompje. Het is dus niet zo dat elk C-14 atoompje een vaststaande tijd nodig heeft om te vervallen?

Komt het er dan op neer dat hoe meer C-14 een voorwerp bevat, hoe korter de vervaltijd is van ieder afzonderlijk C-14 deeltje in dat voorwerp?

Ik dacht altijd dat het verval per C-14 deeltje een vaststaande tijd had...
vrijeFreddy
Contacteer:

Sararje schreef:Dat verschilt per element en per isotoop maar in het geval van Si-32 kan je nameten dat dit zo´n 130 jaar is. Van een ander isotoop is die weer anders etc etc.
Hier zei Sararje bijv. dat een Si-32 atoom er 130 jaar over doet om te vervallen. Is deze 130 jaar dan een gemiddelde tijd?
Of is de C-14 methode hierbij niet vergelijkbaar?
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

vrijeFreddy schreef:
Sararje schreef:Dat verschilt per element en per isotoop maar in het geval van Si-32 kan je nameten dat dit zo´n 130 jaar is. Van een ander isotoop is die weer anders etc etc.
Hier zei Sararje bijv. dat een Si-32 atoom er 130 jaar over doet om te vervallen. Is deze 130 jaar dan een gemiddelde tijd?
Of is de C-14 methode hierbij niet vergelijkbaar?
Aangezien 1 gram Silicium al in de orde van 1E22 deeltjes bevat, is dat redelijk nauwkeurig bekend. Eventuele afwijkingen middelen zo uit. Kleine verschillen in vervaltijd maken dus niets uit aangezien dit verwaarloosbaar is.
Het is dus zo dat je niet weet welk deeltje na hoeveel tijd vervalt maar dat na de vervaltijd de helft van de deeltjes vervallen is. Welk deel weet je niet maar aangezien de radioactieve deeltjes willekeurig door het materiaal verspreid zijn, weet je wel dat het gebeurt bij de helft van de deeltjes.
Daarnaast heb ik al gezegd: de C-14 methode is hiermee vergelijkbaar. Er zijn een stuk of wat verschillende reeksen waarvan de vervaltijden nauwkeurig bekend zijn en waarmee men dus kan dateren.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

vrijeFreddy schreef:
The Black Mathematician schreef:Men neme een hoeveelheid C-14. Je wacht een tijdje en na dat tijdje meet je hoeveel C-14 er nog over is. Dan weet je dus welk percentage vervalt binnen dat tijdje. En aan de hand van dit precentage en deze tijdsduur kan je omrekenen hoe lang het dan zou moeten duren voordat 50% van de C-14 vervallen is.
Dus als ik het goed begrijp, is er geen vaste vervaltijd voor een enkel C-14 atoompje. Het is dus niet zo dat elk C-14 atoompje een vaststaande tijd nodig heeft om te vervallen?

Komt het er dan op neer dat hoe meer C-14 een voorwerp bevat, hoe korter de vervaltijd is van ieder afzonderlijk C-14 deeltje in dat voorwerp?

Ik dacht altijd dat het verval per C-14 deeltje een vaststaande tijd had...
Nee het is kans. Een C-14 atoom heeft een kans van 50% om binnen 5736 jaar te vervallen tot N-14. Dus als je een miljard C-14 atomen hebt, is er na 5736 jaar nog de helft van over, maar je weet van te voren niet welke atomen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/C14-datering
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
vrijeFreddy
Contacteer:

Kitty schreef:Hoe kom je hier nou weer bij. Mijn man heeft eens geschaakt tegen een doven schaakclub, nou het was niet eerder zo'n herrie. En ja ze spraken hoor, alleen klonk het wat anders en vooral ook wat harder dan wij gewend zijn, omdat ze doof waren. Ga maar eens kijken bij effatha, de school voor dove kinderen. En ja ook daarvan ken ik twee kinderen, en ja die spraken ook. Ondersteund met gebarentaal. Ze kunnen jou namelijk niet horen, dus moeten dan liplezen of gebarentaal lezen. En lezen en schrijven konden ze ook hoor.
Ik heb hier nog eens nader over geinformeerd bij het audiologisch centrum. Heb even kort met een deskundige gesproken. Volgens hem was het bij doofgeboren mensen zeer moeilijk om hen te leren praten. Dit was alleen mogelijk door hun te laten oefenen met hun hand op andermans stembanden. Maar in de meeste gevallen had dit geen succes. Slechts enkele gevallen konden op die manier leren praten. Bij de meesten blijft hun vorm van communiceren beperkt tot gebarentaal. Gebarentaal is een klankloze vorm van communiceren en deze mensen kunnen dus niet in klanken nadenken. Waarschijnlijk denken ze in de visuele gebarentaal.
Leren lezen en schrijven was ook ontzettend moeilijk voor doofgeboren mensen.

En dan zijn er nog mensen die op latere leeftijd doofheid oplopen. Bij zulken zou de spraak langzaam maar zeker achteruit gaan en is behandeling uiteindelijk noodzakelijk. Natuurlijk hebben dezen wel het voordeel dat zij voor hun doofheid mogelijk al hebben leren lezen en schrijven. Dus zij kunnen weer wel in een spreektaal blijven nadenken.

Verder heb ik nog iets anders interessants gehoord van een kennis die sinds kort moeder is geworden. Misschien dat het hier een nieuw licht op werpt. Ze verterlde namelijk erover dat men heeft ontdekt dat iedere baby een soort van oer-taal spreekt. Dit is ook weer nieuw voor mij. Volgens haar sprak iedere baby diezelfde taal. Waar ook ter wereld. Of het nu een Duits of een Braziliaans babietje is, iedere baby spreekt die identieke taal. Een taal die verder niemand spreekt. En een die er waarschijnlijk als standaard erfenis in het verstand wordt meegegeven.

Als ik me op de evolutie-theorie inleef, probeer ik me altijd voor te stellen hoe de mensheid is gaan communiceren. Het blijft natuurlijk speculeren. Maar het lijkt me zo onmogelijk om een taal te bedenken. Dat lukt me niet. En ik vind het ook typisch dat elke taal logisch in elkaar zit en dat het ook logisch klinkt. Ik hoop ook dat je het me niet kwalijk zult nemen als ik dingen fout zeg. Ik durf er best voor uit te komen dat ik nog veel leren moet. En als ik dingen fout zeg, mag je mij dat zeggen (vind ik heel goed van je), maar a.j.b.... neem het me toch niet kwalijk!
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Alle baby's die een oertaal spreken? Ik heb baby's helemaal nooit horen spreken, of bedoel je dat ze op dezelfde manier pruttelen en brabbelen en noemen ze dat een oertaal? Ik heb niet het idee dat baby's met elkaar volop communiceren in deze oertaal. Het lijkt mij allemaal grote onzin.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Niet alles wat geschreven is, is ook waar vrijeFreddy.
De klankoefeningen van nognetnietpratende mensen lijken op elkaar.
vrijeFreddy
Contacteer:

Kitty schreef:Alle baby's die een oertaal spreken? Ik heb baby's helemaal nooit horen spreken, of bedoel je dat ze op dezelfde manier pruttelen en brabbelen en noemen ze dat een oertaal? Ik heb niet het idee dat baby's met elkaar volop communiceren in deze oertaal. Het lijkt mij allemaal grote onzin.
Ja, volgens mijn kennis gebruikten alle babies dezelfde klanken. Wat de nieuwste ontdekkingen omtrent dit onderzoek waren, wist zij ook niet, maar ze schijnen dit onderzoek wel op wereldwijde schaal te verrichten.
Plaats reactie