Of misschien worden ze wel helemaal niet beinvloed erdoor en is dat gewoon een ad-hoc attributie... als ik buiten mensen zie lopen met oranje vestjes zowel bij regen als bij 40 graden zon kan ik concluderen dat de zon ze inspireert tot vestjes en soms de regen maar ik kan ook postuleren dat het weer misschien wel totaal geen invloed heeft op wat ze aandoen..Lotje schreef: Maar eigenlijk doet dit niet zo ter zake; mensen kunnen door eenzelfde idee vaak zowel positief als negatief beïnvloed of gevormd worden. Dat mensen misdaden begaan in naam van de islam, sluit dus geenszins uit dat er evengoed mensen zijn die op een zeer positieve manier door de islam geïnspireerd worden. En die positieve link, is de link waar ik naar verwees.
Die optie wou ik nog even openhouden in dit geval.. (tenzij er hele specifieke verbanden tussen gedrag en religie aangetoond worden, maar voor zover ik hiervan op de hoogte ben werkt het eerder andersom: mensen hebben eerst een bepaalde neiging en gaan dan die zaken attribueren aan iets.. )
Hebr 6: