Over voor God spelen en plantenrechten
Earthheart schreef: ↑11 mar 2025 14:32
Amerauder schreef: ↑11 mar 2025 13:10
Aha, voor God spelen mag, zolang je maar “het goede” doet! Op een goede manier! Lol!
ja, tuurlijk. Jij vindt dat het goede doen op de goede manier niet mag, wanneer het voor god spelen is? Vermijden om voor god te spelen vind je belangrijker dan goed doen?
De arrogantie van het denken te weten wat “het goede” is, en dat daarvoor de wereld mag branden, dat is het probleem dat inherent is aan het voor God spelen.
Ik heb toch al aangegeven dat wat jij hier het goede noemt, voor mij, en ik durf wel te zeggen voor iedereen die ook maar een klein beetje gezond naar deze kwestie kijkt, juist het pure kwaad omhelst? Snap je hoe daar nogal makkelijk aan een aantal dingen voorbij gaat, door te zeggen: “Ik keur dit goed, dus ik mag het doen”?
Maar ik zeg het je, wat jij voorstelt is niet goed. Het is juist het pure kwaad.
waarom?
Dat staat in mijn
voorgaande bericht, bij “ethische dimensie”.
Lol, voedsel nuttigen is “voor God spelen”…
het lot van anderen bepalen is toch voor God spelen?
Nee, dat is niet wat dat betekent, ik heb
hier al uitgelegd wat het betekent. Een moordenaar speelt niet voor God. Dat is iets heel anders.
Daarnaast, als je het voorbeeld neemt van een luipaard dat op een hert jaagt, dan heeft dat hert gewoon zijn lot in eigen handen – hij kan er immers voor kiezen om weg te rennen.
(En waarom hoeven we de levens van planten niet te sparen trouwens?
hebben waarschijnlijk geen bewustijn en dus geen ervaring van leed en geen voorkeur om niet gedood te worden.
Dat eerste is dus niet alleen pure speculatie, het is speculatie bovendien waarvoor jij niet de moeite hebt genomen om die eens goed uit te voeren. En dat terwijl het essentieel is voor je hele gedachtegang van “leed besparen”. Stel dat planten wel leed ervaren – waar sta je dan met je hele theorie? Het is een mogelijkheid die tenminste die je tenminste overdacht moet hebben, anders is dit alles nog dommiger dan het lijkt.
Wat het laatste betreft, dat is evident onjuist. Vanzelfsprekend hebben planten de “voorkeur” om niet gedood te worden. Ze doen immers contant dingen om in leven te blijven. Waarom zouden ze dat doen, als dat niet hun voorkeur was? Dus ja, we kunnen wel stellen dat het een feit is dat planten er de voorkeur aan geven om in leven te blijven. Waarom gun je ze dat niet?
Overigens bewijs je dit punt ook zelf met je eigen woorden:
Earthheart schreef: ↑12 mar 2025 10:57
ik leef me in in het roofdier en vertrek daardoor van diens waarden. Ik zie bv roofdieren wegrennen van toppredatoren die hen aanvallen, waaruit ik afleid dat een roofdier niet graag gedood wordt door een roofdier. En ik zie roofdieren op zoek gaan naar een seksuele partner om zich voort te planten, waaruit ik afleid dat ze graag zich willen voortplanten. En ik zie roofdier op zoek gaan naar eten, waaruit ik afleid dat ze graag willen blijven leven.
Inderdaad. Dus hetzelfde geldt voor planten. Waarom ben jij zo gemeen tegen planten?
Het is niet bewezen dat die niet evenveel “pijn” kunnen ervaren
Jij gelooft dat planten evenveel pijn kunnen ervaren als dieren? En je bent voorstander van dierenwelzijnswetten, dat we bijvoorbeeld geen hond onnodig mogen slaan omdat dat pijn doet? Dus jij gaat nu pleiten voor plantenwelzijnswetten, voor een verbod op het slaan van sla? Zullen we jou dan eens uitlachen?
Ik wijs jou op overwegingen met betrekking tot plantenwelzijn om jou te laten zien hoe belachelijk jouw eigen noties met betrekking tot dierenwelzijn eruitzien voor iemand die ook maar een klein beetje over ethiek, verlangens, en leven en dood heeft nagedacht.
Ik ga mij hier uiteraard niet voor plantenrechten opwerpen. Ik wijs er slechts op hoe idioot dat zou zijn, en daarmee waar het in jouw eigen redenering verkeerd gaat.
Jij gaat er maar van uit dat het “vanzelfsprekend” dat we het leed van dieren op alle mogelijke (en zelfs onmogelijke) manieren zouden moeten voorkomen, zelfs als dat voor God spelen betekent, maar bewijst ondertussen dat je helemaal niet op deze aanname gereflecteerd hebt.
– waar komt die arbitraire grens vandaan tussen het ene leven en het andere?)
die wordt bepaald door de eigenschap of het wezen een wil heeft om niet gedood te worden door een roofdier.
Het is dus evident dat planten die wil wel degelijk bezitten. Zoals je zelf hebt aangetoond. Toch kan jou dat niets schelen, en sla je die wil in de wind, net zoals andere mensen dat doen met dieren en zelfs met andere mensen. Je bent zelf dus geen haar beter.
Dat je geen haar beter bent is niet erg, uiteraard. Wel dat je daar geen moment over na hebt gedacht en toch al deze onzin mededeelt. Dat is hier het probleem.
Je laar namelijk zien dat het onderscheid dat je maakt tussen dieren en planten zelfs naar jouw eigen maatstaven totaal ongegrond is.
Het hele project dat daaruit volgt en alle vernietiging die je daarmee voorstelt komt er daarmee des te belachelijker uit te zien – aangezien je niet eens zo ver hebt gekeken als dit, je niet eens hebt afgevraagd waarom we dan planten dan niet gelijk ook zouden moeten besparen.
Zullen we maar gelijk alle levende wezens genetisch manipuleren dan, zodat ze helemaal geen voedsel meer kunnen nuttigen?