Een stille wenk aan jou:Cluny schreef:De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven.
Klaar!

En sluiten!
Moderator: Moderators
Een stille wenk aan jou:Cluny schreef:De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven.
Klaar!

Jouw psychologische identiteit is variabel en beïnvloedbaar. Veel gewichtiger is jouw ontologische identiteit: Als jouw buurman in zijn bil gebeten wordt door een bulldog dan voel jij daar niets van. Omgekeerd, je voelt het al aankomen Bob, voelt jouw buurman niks als jij in je bil gebeten wordt. Hoogstens medeleven. (Let wel, leedvermaak valt in individuele gevallen theoretisch niet op voorhand uit te sluiten).Blues-Bob schreef: Neen, mijn psychologische identiteit wordt meer bepaald door fysieke zaken, dan geboorte datum en plaats. Als mijn sofinummer ongewijzigd blijft kan er wel degelijk sprake zijn van een wijziging van de psychologische identiteit op basis van bijvoorbeeld ernstig hersenletsel, een ingrijpende gebeurtenis tijdens de vroege jeugd, etc. Identiteit zie ik meer in het kader van psychologie/persoonlijkheid dan van een paspoort.
JepAli schreef: Jouw psychologische identiteit is variabel en beïnvloedbaar.
Ik vind het heel grappig hoe je het vertelt.Veel gewichtiger is jouw ontologische identiteit: Als jouw buurman in zijn bil gebeten wordt door een bulldog dan voel jij daar niets van. Omgekeerd, je voelt het al aankomen Bob, voelt jouw buurman niks als jij in je bil gebeten wordt. Hoogstens medeleven. (Let wel, leedvermaak valt in individuele gevallen theoretisch niet op voorhand uit te sluiten).
Natuurlijk, ik ben van 82 daar valt niets aan te veranderen, ik ben in bepaalde omstandigheden opgegroeid ook dat is inmiddels vastgelegd, maar dat laatste valt makkelijk te bestrijden via de ontwikkelingspsychologie en de neuropsychologie. (ik doel hier op de irrelevantie van fenotype). Dat mijn identiteitsontwikkeling afhankelijk is van omgevingsfactoren en hoe ik in mindere/meer mate geneigd ben te reageren op omstandigheden is volgens mij evident.Jouw ontologische identiteit is waardevast verankerd in ruimte en tijd. Daar helpen geen face-lifts alsmede vervangende en of extra hersenmodules, DNA ingrepen en valse paspoorten aan.
Of je nu dom, dik, klein, kort, slim, slank, gierig, gul, gebocheld, brutaal, bruin of blank met of zonder bulten of sproeten bent maakt geen bal uit Bob.
Je bent voor een dubbeltje geboren (ontologische identiteit) dus wordt je nooit een kwartje. Dohh..Ali schreef: Jouw ontologische identiteit is waardevast verankerd in ruimte en tijd. Daar helpen geen face-lifts alsmede vervangende en of extra hersenmodules, DNA ingrepen en valse paspoorten aan.
Of je nu dom, dik, klein, kort, slim, slank, gierig, gul, gebocheld, brutaal, bruin of blank met of zonder bulten of sproeten bent maakt geen bal uit Bob.

Inpakken en wegwezen met die handel Fishhook!Fishhook schreef:Je bent voor een dubbeltje geboren (ontologische identiteit) dus wordt je nooit een kwartje. Dohh..Ali schreef: Jouw ontologische identiteit is waardevast verankerd in ruimte en tijd. Daar helpen geen face-lifts alsmede vervangende en of extra hersenmodules, DNA ingrepen en valse paspoorten aan.
Jim ik heb er hier een razend moeilijk maar mooi topic. Aan mensen die hier niet komen met het oogmerk een nette discussie aan te gaan, maar mij gewoon ordinair even willen afzeiken, daar van zeg ik donder op.Jim schreef:Wordt het niet tijd om over en sluiten te doen met ene Ali?
alle gekheid op een stokje, even terug ernstig.Jim schreef:
Jij hebt 'een razend moeilijk' topic, ik vind er niets moeilijks aan, dood is dood.
Met wat geluk leef je nog een poosje voort in de herinnering van de nabestaanden, maar dat is na zo een 50 jaar ook wel over meestal.
Dat jij aan de hand van jouw bijbel iets anders denkt wil niet zeggen dat dat dan ook per definitie waar is.
De mens heeft geen uitzonderings positie in de koolstofkringloop.
zelfs dan stopt het leven niet.Jim schreef:Er is inderdaad dood van het individu, en uiteindelijk de dood van al het leven op aarde zodra onze zon een Rode Reus is geworden.
Tot die tijd doen we met wat we hebben.
Wat bazel je nou over de bijbel? En dan nog wel mijn bijbel? Wat is het verband met mijn betoog?Jim schreef:
Dat jij aan de hand van jouw bijbel iets anders denkt wil niet zeggen dat dat dan ook per definitie waar is.
De mens heeft geen uitzonderings positie in de koolstofkringloop.
Inderdaad. Ali baseert zich niet op de bijbel in dit topic..Ali schreef:..anders had je geweten dat ik mij in dit topic niet op de bijbel baseer maar op zuiver materialistische denkbeelden.
Laat me niet lachen.Zonder een beroep te doen op metafysische aannames.
Dat "diepe denken" heeft aldus niets te maken met metafysische aannames, zeg je i.i.g. in dit topic.Ali (eerder in dit topic) schreef:Uiteindelijk ben ik door zelf heel diep te denken tot het inzicht gekomen dat het Al, zeg maar even het universum, de ziel van elk levend wezen is.
Dat je verdedigt dat er altijd wel iets levends in dit universum is kan ik mij voorstellen, maar dat iets onsterfelijk is, dat vind ik dubieus. Kun je nog iets meer eigenschappen weergeven van dat iets, behalve dan dat het wel leeft maar niet dood kan zijn?jo12ver schreef: maar iets zal altijd, oneindig, bijven leven.
dat iets kan enkelvoud of meervoud zijn, kan elke vorm aannemen, zelfs
vormen die wij ons nog niet kunnen voorstellen;
weet je, het woord iets dat betekent iets,Blues-Bob schreef:Dat je verdedigt dat er altijd wel iets levends in dit universum is kan ik mij voorstellen, maar dat iets onsterfelijk is, dat vind ik dubieus. Kun je nog iets meer eigenschappen weergeven van dat iets, behalve dan dat het wel leeft maar niet dood kan zijn?jo12ver schreef: maar iets zal altijd, oneindig, bijven leven.
dat iets kan enkelvoud of meervoud zijn, kan elke vorm aannemen, zelfs
vormen die wij ons nog niet kunnen voorstellen;
Groet,
Bob