Al heb ik wel zo'n bruin vermoeden, toch even vragen : waar zit dat derde oog precies?kiks schreef:Mijn derde oog ....
Agnosticisme de meest verstandige keuze?
Moderator: Moderators
Re: Agnosticisme de meest verstandige keuze?
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
Sarnian
Je "bruine" vermoeden is denk ik juist.
Groet
kiks
Je "bruine" vermoeden is denk ik juist.
Groet
kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat een eindeloos gezwam. Dat heb je nou als je de deur openzet voor het mogelijk bestaan van diepste waarheden waar het denken te beperkt voor zou zijn. Zonder dat daar maar één ons bewijs voor bestaat.Brent schreef:[…] De beperkingen van het denken zijn dat ze niet veel verder komt dan de grenzen van de natuurwetten en het werken met de reflecties van prikkels die we met onze zintuigen of instrumenten kunnen opvangen.
Voorbij oorzaak en gevolg zit een diepere waarheid die je alleen via het bewustzijn zelf kunt realiseren. Je kunt denken tot je een ons weegt, die diepste waarheid kun je niet met je gedachten te pakken krijgen omdat het denken daar te beperkt voor is.
Ni dieu, ni maître.
Wát in concreto levert het onderzoeken en verruimen van het bewustzijn dan op? Voorbeelden?Brent schreef:Keuzes maken om iets te geloven mag dan als een actie gezien worden, het levert alleen niets op.Het enige wat wél wat oplevert is om het eigen bewustzijn te onderzoeken en te verruimen.
Bovengenoemde groepen doen daar niet of nauwelijks aan en zijn in die zin passief bezig met wat rond te modderen in het denken.
Het kan zijn dat het de gelovigen in jóúw ogen niets oplevert, maar de gelovige zal daar anders over denken. Wat is het praktische nut van mystiek? Voorbeelden?Brent schreef: Inderdaad behoorlijk "actief", maar uit je neus eten is ook een actie. Mijn punt is dat die dingen weinig opleveren, het bewustzijn verruimt zich er niet of nauwelijks door. Dat blijkt ook wel als je ziet hoe religieuzen doorgaans omgaan met dieren of met mensen van een andere geloofsrichting.
Verreweg de meeste religieuze gelovigen doen niet aan hoger ontwikkelde vormen van meditatie.
Echte mystici onder religieus gelovigen zijn in de meeste godsdiensten nauwelijks te vinden.
Wat is die diepere waarheid dan? Wat is het nut daarvan? Je laatste zinnetje is in mijn ogen zweverig gewauwel, waar ik niks mee kan. Ik heb genoeg aan de waarnemingen van mijn zintuigen, het kennen van natuurwetten en de resultaten van meetinstrumenten. Is er aantoonbaar meer dan?Denken over dingen heeft alleen zin als je er iets nuttigs mee doet, bijvoorbeeld mensen helpen door nuttige uitvindingen te doen of mensen helpen te genezen, te onderwijzen in nuttige zaken etc.. De beperkingen van het denken zijn dat ze niet veel verder komt dan de grenzen van de natuurwetten en het werken met de reflecties van prikkels die we met onze zintuigen of instrumenten kunnen opvangen.
Voorbij oorzaak en gevolg zit een diepere waarheid die je alleen via het bewustzijn zelf kunt realiseren. Je kunt denken tot je een ons weegt, die diepste waarheid kun je niet met je gedachten te pakken krijgen omdat het denken daar te beperkt voor is.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
- LordDragon
- Bevlogen
brent
Kochimodo
MVG, LD.
Af en toe eens niet denken, leegmaken, helpt ookJe kunt denken tot je een ons weegt, die diepste waarheid kun je niet met je gedachten te pakken krijgen omdat het denken daar te beperkt voor is.
Kochimodo
Ja dat klopt maar dat evolueert, wetenschap is dynamisch, er is enkel veritas at momentum!Ik heb genoeg aan de waarnemingen van mijn zintuigen, het kennen van natuurwetten en de resultaten van meetinstrumenten.
LHC=jacht naar virtueel deeltje, nog nooit waargenomen, maar wel "aantoonbaar".Is er aantoonbaar meer dan?
MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Dat klopt in extremis ook, maar leef eens 24 uur zonder het geringste gebruik van de produkten van die "veritas ad momentum" !LordDargon schreef:Ja dat klopt maar dat evolueert, wetenschap is dynamisch, er is enkel veritas at momentum!
Heb je ooit één electron "waargenomen" ?LordDragon schreef:LHC=jacht naar virtueel deeltje, nog nooit waargenomen, maar wel "aantoonbaar".![]()
Groetjes,
Digit
Wat is, IS !
-
siger
Welk onderscheid maak je tussen "waargenomen" en "aantoonbaar"?LordDragon schreef:...virtueel deeltje, nog nooit waargenomen, maar wel "aantoonbaar".
Maakt het een verschil of je iets ziet met het blote oog, met een optische microscoop of met een electronenmicroscoop?
Een fata morgana wordt waargenomen, maar is niet aantoonbaar.
Mijn spijsvertering is nooit waargenomen, maar wal aantoonbaar.
We kunnen op allerlei manieren achterhalen wat (zeer vermoedelijk) is, en wat niet.
Maar wel rationeel beredeneerbaar en logisch verklaarbaar en herhaalbaar zonder bovennatuurlijke poespas.siger schreef:Een fata morgana wordt waargenomen, maar is niet aantoonbaar.
Klopt. Zonder daar één of andere bovennatuurlijke entiteit bij te halen.We kunnen op allerlei manieren achterhalen wat (zeer vermoedelijk) is, en wat niet.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
- LordDragon
- Bevlogen
Digit
)
Siger
kochimodo
MVG, LD.
Wat bedoel je, welke produkten? Ik volg niet hoorDat klopt in extremis ook, maar leef eens 24 uur zonder het geringste gebruik van de produkten van die "veritas ad momentum" !![]()
Dat hangt ervan af, als je voelen ook meerekent bij waarneming heb ik er al menige waargenomen door een schok en los daarvan ook door metingen. Spanning opmeten is electronen waarnemen. (je bedoelt hopelijk niet dat ik al één electron op zich heb waargenomen, dat natuurlijk helemaal nietHeb je ooit één electron "waargenomen" ?![]()
Siger
Om spanning op te meten heb je een apparaat nodig, dat ook is waarnemen.Welk onderscheid maak je tussen "waargenomen" en "aantoonbaar"?
Maakt het een verschil of je iets ziet met het blote oog, met een optische microscoop of met een electronenmicroscoop?
He zeg, roze olifanten worden waargenomen maar zijn niet aantoonbaar, de spijsvertering, (niet enkel de jouwe) is wel waargenomen er bestaan zelfs videobeelden van enzomeer, en is ook aantoonbaar. Wat is dit nou?Een fata morgana wordt waargenomen, maar is niet aantoonbaar.
Idd en als we alles opdelen op een waarscheinlijkheidsschaal is er niks absoluut 100%!We kunnen op allerlei manieren achterhalen wat (zeer vermoedelijk) is, en wat niet.
kochimodo
idd dus ik snap de argumentatie van siger ook niet.Maar wel rationeel beredeneerbaar en logisch verklaarbaar en herhaalbaar zonder bovennatuurlijke poespas.
idd alles behoort tot de natuur, maar dat wil nog niet zeggen dat we overal zekerheid over hebben, er zijn nog een pak "natuurlijjke" dingen die we nog niet weten.Klopt. Zonder daar één of andere bovennatuurlijke entiteit bij te halen.
MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
* Er is meer dan wij denken
&
* Wij denken meer dan er is
Niet gelijk, geen overlapping.
&
* Wij denken meer dan er is
Niet gelijk, geen overlapping.
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
- LordDragon
- Bevlogen
eh? waar wordt dat gezegd? Of heb je het niet tegen mij?
MVG, LD.
MVG, LD.
Dat was een reactie in het algemeen, die al enige tijd in vage vorm in mijn hoofd rondspookte. Dus geen specifieke inhoudelijke reactie. Wellicht wat te kort van stof ook. Gelovigen en zwevers halen die twee dingen volgens mij door elkaar. Ze denken meer dan er is (goden, geesten van overleden mensen, aliens op aarde, etc) en gebruiken het eerste (er is meer dan wij weten) als argument of onderbouwing. Terwijl er volgens mij weinig tot geen overlapping is. De ene "meer" is de ander niet.
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Bv. je GSM en je GPS : die bestaan enkel dank zij die "veritas at momentum", m. a. w. dank zij het inzicht dat we hebben in de aard van de dingen. En je GPS werkt enkel dank zij de relativiteitscorrectie !LordDragon schreef:Digit schreef:Dat klopt in extremis ook, maar leef eens 24 uur zonder het geringste gebruik van de produkten van die "veritas ad momentum" !![]()
Wat bedoel je, welke produkten? Ik volg niet hoor
Inderdaad : wat je hebt waargenomen was een stroom(stoot), dat dat elektronen zijn weet je ook maar uit "de boekskes" (de wetenschappelijke dan !) ! Micro-macro !LordDragon schreef:Dat hangt ervan af, als je voelen ook meerekent bij waarneming heb ik er al menige waargenomen door een schok en los daarvan ook door metingen. Spanning opmeten is electronen waarnemen. (je bedoelt hopelijk niet dat ik al één electron op zich heb waargenomen, dat natuurlijk helemaal nietDigit schreef:Heb je ooit één electron "waargenomen" ?![]()
Groetjes,
Digit
Wat is, IS !
- LordDragon
- Bevlogen
Digit
MVG, LD.
ja ik kan wel volgen maar as dan dankzij hetinzicht dat we "nu" hebben, in de toekomst kan dat veranderen, aangepast, verfijnd worden, maar er kunnen ook nieuwe dingen ontdekt worden. Maar goed ik ga het belang van de vam niet ontkennen.Bv. je GSM en je GPS : die bestaan enkel dank zij die "veritas at momentum", m. a. w. dank zij het inzicht dat we hebben in de aard van de dingen. En je GPS werkt enkel dank zij de relativiteitscorrectie !
weerom mee eens, maar dat verandert niks aan het brute feit dat ik op een directe manier onder de invloed van elektronen heb gestaan! Ik kan dus idd geen afzonderlijke elektronen zien, maar ik kan wel elektronen, (in vorm van wolk of stroom) waarnemen. De logisch te hanteren benaming is idd die van de "boekskes" zoals jij zegtInderdaad : wat je hebt waargenomen was een stroom(stoot), dat dat elektronen zijn weet je ook maar uit "de boekskes" (de wetenschappelijke dan !) ! Micro-macro !![]()
MVG, LD.
Je bedoelt een meneer die Job heette.?? Puur historisch gezien ??Kitty schreef:Ga jij er dan vanuit dat dit een waargebeurd verhaal is? Ik niet.Job schreef: Zou Job in het bijbelboek in zijn meest beroerde situatie als zondebok een god verzonnen hebben ??
Is dat voor jou een voorwaarde voor de waarheidsgehalte van dit verhaal ??
Kitty schreef:Verzonnen verhalen over een verzonnen god die betrouwbaarheid werd toegekend. Als je je puur blijft baseren op een geschreven tekst uit de oudheid, heb je gewoon geen god die je in de werkelijkheid kunt opvoeren.Uit de bijbelse getuigenis blijkt dat God de betrouwbaarheid zelve is, terwijl de mens, reeël én tastbaar vaak niet te vertrouwen is en keer op keer het vertrouwen beschaamd.
Je neemt voetstoots aan dat het maar allemaal verzonnen is.
Onzin Kitty en erg makkelijk. Ik kan deze houding zelfs met de beste wil van de wereld in de verste verte niet echt serieus nemen, Kitty. Het is erg makkelijk om het woordje 'verzonnen' in de mond te nemen. Gemakshalve gaat men dan over op sprookjes.
Maar Kitty, sprookjes hebben ook een waarheid in zich met raakvlakken over de werkelijkheid; over menselijk gedrag, verhoudingen tussen mensen: over haat, afgunst, begeerte, liefde, trouw.....enz
God of goden verzinnen deden ze niet aan in de oudheid. God/ goden werden niet verzonnen.
Mensen uit de oudheid kenden niet de scheiding tussen puur fantasie en dagelijkse werkelijkheid.
De werkelijkheid en godenwereld waren onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Goden in het dagelijkse werkelijkheid waren heel normaal.
Bovendien is de God van de drie grootste Abrahamistische godsdiensten nogal een behoorlijk veeleisend Figuur.
Maar laat ik mijzelf even beperken bij de bijbelse God, de Hebreeuwse God.
De eisen die Hij stelt aan de mens vergt behoorlijk wat. Hij vergt van ons dat we rein van lichaam en geest zijn en niet maar doen waar we zin in hebben. Dat we deugdzaam zijn, de naasten liefhebben, zelfs onze vijanden liefhebben,.....dat we ons houden aan zijn geboden...Gods roeping is een opdracht van de mens om de wereld te vervolmaken door rechtvaardig te handelen; recht te doen aan anderen, zorg te hebben voor zwakkeren, honger te stillen, zieken verzorgen...Een God die partij kiest voor een klein onbeduidend slavenvolk, de zijde kiest voor een zwakkere groep is uniek, revolutionair en ongehoord in de oudheid.
Wanneer ik een god zou verzinnen, naar mijn 'wensdromen', zou Hij er héél anders uit komen te zien.
Eerder een godheid in mijn eigen voordeel.
Ik heb eerder het idee dat atheïsten (ik heb daar veel over gelezen hoe hun het "godsbeeld" zien) zelf een voorstelling van God verzinnen of boetseren naar hun eigen opvattingen, dat uitroepen als niet bestaand (sprookje....FSM....enz...) en vervolgens verwerpen (Denk maar bijv. ook aan de theepotje vergelijking van B.Russell).
Job
Laatst gewijzigd door Job op 08 dec 2009 00:18, 1 keer totaal gewijzigd.
"De geest is niet in het ik maar tussen ik en jij"
(Martin Buber)
(Martin Buber)