@ Allen: Inderdaad, er zijn urgenter zaken dan taalverschillen, en ook die zou ik graag bespreken, maar ik vermoed dat we het dan al snel met elkaar eens zijn.
Bovendien ben ik niet degene geweest die de talendiscussie heeft ingeluid:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 60#p373821" onclick="window.open(this.href);return false;
Waarom zou ik er dan niet op ingaan?
axxyanus schreef:Dat is niet waar. De communicatieve barriëre zijn het gebrek aan taalkennis bij een aantal mensen en de regels die bepalen met welke talen je bij de overheid terecht kan. De taalgrens geeft enkel aan waar die regels veranderen. Ze is zelf geen communicatieve barriëre.
Dit is louter semantiek.
Wederzijdsgebrek aan taalkennis is een communicatieve barriëre.
Een barriëre die zonder taalverschillen niet had bestaan.
Jagang schreef:Wij maken geen karikatuur, wij wijzen op implicaties.
Als ik zeg dat aparte talen niet actief beschermd hoeven te worden, zeg ik niet dat er een taal vernietigd moet worden. En als je me dat wel in de schoenen wil schuiven, maak je een karikatuur van wat ik zeg.
Heel simpel.
Zo lijkt het er op dat als we in Wallonië over het algemeen de overheid moeten benaderen in het Frans behalve in de Oostkantons waar we dat kunnen doen in het Frans en het Duits, dat jij dat ziet als een bescherming van het Duits, terwijl in feite het Frans een veel grotere bescherming geniet. Want zelfs als zich buiten de Oostkantons zich ergens in een gemeente een Duitstalige meerderheid zou vormen, dan nog moeten al die Duitstaligen de overheid in het Frans benaderen.
Ik zie het in stand houden van verschillende talen in hetzelfde land als het beschermen van talen omwille van traditie, en als een probleem in de interne communicatie.
Ook zie ik het als het in stand houden van misplaatste trots. aangezien binnen een bepaald taalgebied geboren worden geen verdienste is.
Uit je betogen blijkt bovendien dat de verschillende taalgebieden, louter vanwege de verschillen in taal en historie, concurreren met elkaar, in plaats van dat ze samenwerken.
Wat je hier krijgt, is een land van mini-democratie-tjes, die elk te trots zijn om zelfs in de politiek maar iets met elkaar gedaan te krijgen, getuige ook de recente regeringscrisis.
Ook de manier waarop je over Franstaligen spreekt, zegt boekdelen.
Natuurlijk krijg je geprivilegeerden en achtergestelden, als je verschillende taalgebieden van verschillende grootte hebt die elk om de eigen taalrechten vechten.
Er zijn maar twee optie's om die patstelling te beslechten:
1. Je overbrugt de huidige talen met een andere taal.
2. Je "vervangt" de huidige talen door een andere taal.
Misschien is het Esperanto voor al die eigenwijze koppen zo gek nog niet.
(En voor de rest van Europa op langere termijn wellicht ook niet, als we dan toch een politieke unie willen.)
Daar kan je bestaande talen mee overbruggen, zonder de andere talen (actief) af te schaffen.
Jagang schreef:Wat de oorzaak is, daar heb ik geen enkele belangstelling voor.
Dat zou ik maar wel hebben, want als het komt omdat het Nederlandse onderwijs in het Franstalige deel gebrekkig wordt gegeven, en geëxamineerd, heeft de centrale overheid wat uit te leggen, lijkt me.
Ik geef maar een voorbeeld van hoe "Iedereen gelijk voor de wet" in de praktijk serieus gesaboteerd kan worden. Want wat de oorzaak ook is, het aannemen van Franstaligen die geen Nederlands begrijpen, zet de rechten van de Nederlandstaligen om hun eigen taal te mogen gebruiken onder druk. De praktijk is dat een aantal Nederlandstaligen dan ook maar Frans beginnen te praten tijdens vergaderingen wat de Nederlandstaligen die hun taalrechten belangrijker vinden nog meer onder druk zet. Allemaal heel onderhuids want officieel heeft iedereen de vrije keuze over welke taal hij gebruikt.
Je bevestigt mij zaak eigenlijk: Taalverschillen zijn een probleem.