De splitsing van Oekraïne.

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

EvP
Forum fan

Re: De splitsing van Oekraïne.

Bericht door EvP »

Rereformed schreef:
EvP schreef:Hoe zijn we daar zeker van dat dat geen westers stukje ''antipropaganda'' is? Dat het simpelweg een trucje is om Rusland in een bepaald licht te zetten?
Je hebt blijkbaar mijn bijdrage niet gelezen, noch je verdiept in de zaak.
Zomaar een redenatie,
Inderdaad. Wanneer je je nergens in verdiept kan alles waar zijn.
maar ik denk dat we bitter weinig kunnen weten over wat er wel of niet waar is aan de situatie, daarin ben ik het gedeeltelijk eens met Ryan als je het zo wilt zien...
Op welke zaken doel je waar je volgens jou maar 'bitter weinig' over kunt weten?
Ik heb jou bijdrage gelezen, tenminste als je het stukje over die Fins/Russische site bedoelt. Dat kan natuurlijk heel simpel een stuk propaganda van de russen zijn, maar net zo goed opgezet door de EU, Amerika of noem eens een machthebber. Dat er een rus bij betrokken is hoeft niks te zeggen.

De ''zaken'' waar ik dan over spreek zijn de precieze gebeurtennissen, geldstromen, machtsinvloeden. Daar wordt wel over geschreven en in het nieuws over gesproken, maar hoe kun je weten of dat alles waar is of niet? Als je je nergens in verdiept kan idd alles waar zijn, maar als je je ergens in verdiept, hoe weet je dan dat het waar is. Vanachter de computer of krant ben je er niet geweest, alles is door de mensenhand geschreven met alle mogelijke achterliggende redenen. Er zijn miljoenen en miljoenen mensen die zich in de Bijbel verdiept hebben en geloven dat dat waar is, zo ook in de Koran, de wetenschap enz enz. Maar die kunnen nooit allemaal waar zijn, dus wordt er iemand ''bedonderd''.

Hoe moeilijk het is om even de percentages op te zoeken op bv wiki? Ik zie even niet in waarom dat van belang is. Het is niet alsof ik hier een kant uit kies of vind dat bepaalde gebieden zich perse bij een kant aan moeten sluiten. Als er per regio (er wordt heel duidelijk gesproken over grote regio's zoals de krim) wordt gestemd dan krijg je een uitkomst of ze bij Rusland of Oekraïne willen horen. Het is natuurlijk wel een vereiste dat eerst de (Russische) militairen weg zullen moeten uit de regio's gezien dat nogal dreigend werkt.
Mijn antwoorden zijn hoe ik het nu zie, dus mogelijk achteraf onwaar.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

EvP schreef:Als er per regio (er wordt heel duidelijk gesproken over grote regio's zoals de krim) wordt gestemd dan krijg je een uitkomst of ze bij Rusland of Oekraïne willen horen. Het is natuurlijk wel een vereiste dat eerst de (Russische) militairen weg zullen moeten uit de regio's gezien dat nogal dreigend werkt.
vindt jij dat regio's binnen een land (provincie's, gemeenten, steden, dorpen, buurten, wijken,...) territoriaal soeverein zijn en dus zelf mogen kiezen bij welk land ze willen horen?
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

EvP schreef:
Ik heb jou bijdrage gelezen, tenminste als je het stukje over die Fins/Russische site bedoelt. Dat kan natuurlijk heel simpel een stuk propaganda van de russen zijn, maar net zo goed opgezet door de EU, Amerika of noem eens een machthebber. Dat er een rus bij betrokken is hoeft niks te zeggen.
Dat bedoel ik nou met het hebben c.q. ontbreken van het talent om leugenpropaganda te herkennen.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

EvP schreef:Ik heb jou bijdrage gelezen, tenminste als je het stukje over die Fins/Russische site bedoelt.
[-X Het is geen Fins/Russische site, maar een Russische site. De Finnen hebben niets met deze site te maken.
Dat kan natuurlijk heel simpel een stuk propaganda van de russen zijn, maar net zo goed opgezet door de EU, Amerika of noem eens een machthebber. Dat er een rus bij betrokken is hoeft niks te zeggen.
Hahaha. Meen je nou serieus dat de EU of Amerika valse informatie over de politieke koers van Finland de wereld inbazuint? :lol: :lol: :lol: Dus propaganda voor Rusland voert? Met als doel dat de mensen zouden begrijpen dat dit gedaan wordt om Rusland in een kwaad daglicht te stellen? #-o
Ben je ervan op de hoogte dat Finland een lid van de EU is?

als je je ergens in verdiept, hoe weet je dan dat het waar is.
Je kunt geen zekerheid hebben over vele zaken. Je kan je wel zo goed mogelijk informeren, dan vallen de meest idiote scenario's weg, zoals die bovenstaande van jou. :wink:

Hoe moeilijk het is om even de percentages op te zoeken op bv wiki? Ik zie even niet in waarom dat van belang is. Het is niet alsof ik hier een kant uit kies of vind dat bepaalde gebieden zich perse bij een kant aan moeten sluiten. Als er per regio (er wordt heel duidelijk gesproken over grote regio's zoals de krim) wordt gestemd dan krijg je een uitkomst of ze bij Rusland of Oekraïne willen horen.
Omdat een referendum sowieso nutteloos en overbodig is wanneer van tevoren al vaststaat hoe men erover denkt. Zoals je uit de feiten kan opmaken zijn de Russen in de minderheid. Opiniepeilingen hebben bovendien al uitgewezen dat slechts de helft van hen oost-Oekraïne bij Rusland ingelijfd wil zien. Vrijwel niemand van de Oekraïners wil het.
Het is natuurlijk wel een vereiste dat eerst de (Russische) militairen weg zullen moeten uit de regio's gezien dat nogal dreigend werkt.
Hoe naief moet men zijn om niet te begrijpen dat wanneer ze er juist net een paar weken geleden gekomen zijn ze vanzelfsprekend niet meer weggaan voordat de zaak in het voordeel van Rusland beslist is.
Born OK the first time
Ryan
Banned

Bericht door Ryan »

Cluny schreef:
Ryan schreef:
De "staatsgreep" in de Oekraïne door organisaties die betaald werden door de Verenigde Staten,
is dat dan ook geen annexatie?
Het antwoord op de vraag is: Nee, dat is geen annexatie.
De Krim, dat is wel een annexatie.
Je maakt een politieke keuze.
Je bent voor of tegen Rusland.

En daar gaat het hier niet om.
Vrijdenkers proberen te begrijpen wat er in de wereld gebeurd.
Een politieke keuze maken hoort daar niet bij.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.

Albert Einstein
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Ryan schreef:
Cluny schreef:
Ryan schreef:
De "staatsgreep" in de Oekraïne door organisaties die betaald werden door de Verenigde Staten,
is dat dan ook geen annexatie?
Het antwoord op de vraag is: Nee, dat is geen annexatie.
De Krim, dat is wel een annexatie.
Je maakt een politieke keuze.
Je bent voor of tegen Rusland.

En daar gaat het hier niet om.
Vrijdenkers proberen te begrijpen wat er in de wereld gebeurd.
Een politieke keuze maken hoort daar niet bij.
Ik kies voor het uitspreken van feiten.
De Krim is daadwerkelijk geannexeerd door Rusland.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Ryan
Banned

Bericht door Ryan »

appelfflap schreef:
EvP schreef:Hoe moeilijk is het nu om vanuit een wereldwijde organisatie een referendum te houden in de omstreden gebieden?
omdat zo iets onzin is.
De soevereiniteit voor dit soort beslissingen ligt nu eenmaal bij de gehele bevolking en niet lokaal bij wijken, straten, buurten of gemeenten.

Wil je een eerlijk referendum dan moeten de Russen vertrekken, zowel het leger als ook paramilitaire organisaties die nu in Oekraïne ronddwalen om de boel te destabiliseren. Dat is al een 1e stap want met 30 000 Russische soldaten in mijn nek zal ik mij in mijn keuzevrijheid aangetast voelen.
Wil je een eerlijk referendum dan hebben ook de inwoners van Kiev inspraakrecht.
Tja, zo komen we nergens.
Nederland heeft nog geen eens een Nederlands volk.
Het Nederlandse volk alleen al is onderling te veel verdeeld om van een Nederlandse nationaliteit te kunnen spreken. We zijn ook niet voor niets het Koninkrijk der Nederlanden! MEERVOUD!

Het zou Nederlanders ook sieren, om geen oordeel te vellen over staten die voor ons een ver van ons bed show zijn. Vooral niet omdat er rare spelletjes gespeeld worden, zowel door West als Oost.
Hou nou eens op met dat eeuwige vingertje, alsof wij Nederlanders de waarheid in pacht zouden hebben!
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.

Albert Einstein
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Ryan schreef: Hou nou eens op met dat eeuwige vingertje, alsof wij Nederlanders de waarheid in pacht zouden hebben!
De ervaring van jaren op Freethinker heeft mij het volgende geleerd.
Personen die beweren dat anderen de waarheid niet in pacht hebben, willen gewoon hun eigen ongelijk niet erkennen. Je bent gewoon nummer zoveel die deze inmiddels belegen truc probeert uit te halen.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Ryan schreef:Het zou Nederlanders ook sieren, om geen oordeel te vellen over staten die voor ons een ver van ons bed show zijn. Vooral niet omdat er rare spelletjes gespeeld worden, zowel door West als Oost.
Hou nou eens op met dat eeuwige vingertje, alsof wij Nederlanders de waarheid in pacht zouden hebben!
Toevallig ben ik een Fin en is Rusland mijn buurland. :wink:
Het spelletje dat gespeeld werd was niet raar. Er zou eindelijk een handelsovereenkomst komen tussen de EU en de Oekraïne. Rusland stond dat niet toe, aangezien zij de Oekraïne beschouwt als onlosmakelijk behorend tot de invloedsfeer van Rusland. Daarna kwamen de Oekraïners in opstand, en zetten ze hun president af. Daarna moest Poetin tot hardere akties overgaan om zijn zin te krijgen.
Born OK the first time
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Rereformed schreef:
Ryan schreef:Het zou Nederlanders ook sieren, om geen oordeel te vellen over staten die voor ons een ver van ons bed show zijn. Vooral niet omdat er rare spelletjes gespeeld worden, zowel door West als Oost.
Toevallig ben ik een Fin en is Rusland mijn buurland. :wink:
Het spelletje dat gespeeld werd was niet raar. Er zou eindelijk een handelsovereenkomst komen tussen de EU en de Oekraïne. Rusland stond dat niet toe, aangezien zij de Oekraïne beschouwt als onlosmakelijk behorend tot de invloedsfeer van Rusland. Daarna kwamen de Oekraïners in opstand, en zetten ze hun president af. Daarna moest Poetin tot hardere akties overgaan om zijn zin te krijgen.
Het komt mij voor dat de hele ontwikkeling door Poetin was voorzien. De gebeurtenissen op de Krim zowel als in Oost-Oekranie wekken de indruk geredgisseerd te zijn. Als het niet zo was, zou he eerdere acties in deze gebieden hebben verwacht, en die ontbraken eigenaardig genoeg. Wel as er eltijd al sprake van een politieke tegenstelling, maar het ging nu ineens wel merkwaardig snel. . .
Ik wens u alle goeds
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Wist je dat na de verovering van bijna geheel Oost-Europa door de stalinistische Sovjet-Unie(1939-1945), deze staat het oostelijk deel van Polen heeft geannexeerd?
En dat toen Oekraïne zich losmaakte van de Sovjet-Unie beide staten vergeten zijn om de gestolen gebiedsdelen terug te geven?

Hier een kaartje van de Elsevier.
Afbeelding
En een kaartje van de sovjets uit 1940 waar de annexatie al is ingekleurd.
Afbeelding
Leerzame Wikilink.

Het gaat dus om de 8 (?) meest westelijk gelegen regio's van Oekraïne waar het grootste deel van de Poolse bevolking in de laatste jaren van WOII en de jaren erna door de sovjetveroveraars zijn verjaagd.
Ik zou zeggen, als je Oekraïne toch aan het opdelen bent, geef de door de Sovjets gestolen gebiedsdelen van Polen weer terug.
Peter van Velzen
Site Admin

Cluny schreef:Wist je dat na de verovering van bijna geheel Oost-Europa door de stalinistische Sovjet-Unie(1939-1945), deze staat het oostelijk deel van Polen heeft geannexeerd?
En dat toen Oekraïne zich losmaakte van de Sovjet-Unie beide staten vergeten zijn om de gestolen gebiedsdelen terug te geven?

<kaartjes weggelaten>

Het gaat dus om de 8 (?) meest westelijk gelegen regio's van Oekraïne waar het grootste deel van de Poolse bevolking in de laatste jaren van WOII en de jaren erna door de sovjetveroveraars zijn verjaagd.
Ik zou zeggen, als je Oekraïne toch aan het opdelen bent, geef de door de Sovjets gestolen gebiedsdelen van Polen weer terug.
Hoeveel Polen leven daar nog?
Ik wens u alle goeds
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Deze wilde ik nog even laten zien.
Mooie interactieve kaart van Oekraïne
Ik ben zelf dol op plaatjes met horizontale scrollbarren.
Peter van Velzen
Site Admin

Cluny schreef:Deze wilde ik nog even laten zien.
Mooie interactieve kaart van Oekraïne
Ik ben zelf dol op plaatjes met horizontale scrollbarren.
Prachtig! Beantwoorde denk ik alle vragen!
Ik wens u alle goeds
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Peter van Velzen schreef:Prachtig! Beantwoorde denk ik alle vragen!
Volgens mij bedoel je jouw eigen vragen.
Plaats reactie