Ik zou hier iets anders op antwoorden. De schrijver gaat namelijk uit van een denkbeeldige situatie: als de christelijke God bestaat. Oftewel hij zegt: stel dat de christelijke God, een God die persoonlijk is en het beste met ons voorheeft en wij naar Hem zouden moeten luisteren, bestaat.Stampertje schreef:Christen schreef:Als God bestaat, is de enige bron van kennis over God en het goddelijke, dat Hij zichzelf aan de mens openbaart.
Waarom gaat u hiervan uit dat een God zich zou willen openbaren? Dat een God een bewustzijn heeft?
Het argument wat de apologeet er op laat volgen is dan geldig, maar keert zich onmiddellijk tegen hem. Indien zo'n God zich wil openbaren aan een mens dan moet Hij dat doen door zich aan mij en ieder ander te openbaren. We zouden Hem allemaal horen en Hij zou met ons communiceren op een manier overeenkomstig ons eigen begrip; we zouden allemaal exact weten wat Hij van ons wilde. En we zouden helemaal geen tegenstrijdige zaken tussen elkaars opvattingen opmerken. Zelfs indien we Gods boodschap zouden negeren of verwerpen zouden we het er toch over eens zijn dat Hij bestaat en wat zijn boodschap was.
Het is belachelijk te denken dat bepaalde in de ijzertijd door mensen geschreven teksten zijn unieke openbaring zou kunnen zijn.
Ten eerste vanwege de verwarring op vele punten die er alle eeuwen heerst over wat de boodschap is. Het feit dat gelovigen - dus mensen die naar God willen luisteren - op duizend en één manieren van mening kunnen verschillen met elkaar bewijst dat de aanname dat Hij zich aan ons op een duidelijke manier wil openbaren ongegrond is, en dat er überhaupt geen sprake kan zijn van een godsopenbaring, tenzij we met de goddelijkheid van God een loopje nemen.
Ten tweede omdat het merendeel van de wereldbevolking uit alle tijden nooit iets over die godsopenbaring gehoord heeft en God tot overmaat van ramp dus ook nog bewijsbaar tot Grote Onverschillige moet worden uitgeroepen.