Ik zit inmiddels 2 maanden op deze site, en ondertussen kan ik met alle zekerheid zeggen dat ik niet meer geloof. (de getuigenis gaat er nog aankomen)
Ongeveer 1,5 maand geleden is bij mij één van de leiders van onze kerk geweest. Ik was toen eigenlijk al van mijn geloof gevallen, maar ik heb toen onder het mom van zware twijfel een reeks vragen aan hem voorgelegd.
Deze leider bezoekt ook 1-2 keer per jaar mijn ouders, en ook al weet ik dat er een soort van´beroepsgeheim´ is, moet ik hier toch voorzichtig mee zijn.
Naar aanleiding van het gesprek heeft mij deze mail gestuurd
Ik zit nu even en de knel met wat ik hierop moet antwoorden. Hoeveel zin gaat het hebben? Aangezien ik vrijwel zeker weet dat mijn standpunt niet gaat veranderen. Als je eenmaal een bepaald inzicht hebt opgedaan, kan je dit niet zomaar vergeten, uitwissen.Hoi Stampertje
Weer wat van mijn bezoek bekomen? Ik denk dat je druk in de tentamens zit, maar ben wel even benieuwd hoe het gaat. Ik ben achteraf gezien wel een beetje geschrokken en zie je geloof wat wankelen. Ik begrijp overigens heel goed dat er een moment is, waarop je zelf gaat onderzoeken. Ik vind echter een wat ongefilterd onderzoek op internet niet het meest verstandig. Er circuleren zeer veel meningen, die ook soms ten doel hebben het geloof in een raar daglicht te zetten. Natuurlijk is het goed buiten de deur te kijken, maar blijf wel kritisch en toets je mening ook bij mij of andere dienaren.
Ik heb in het algemeen zaken besproken met D. Hij is zeer graag bereid om over de moderne theologie in gesprek te gaan. Hij is daar zelf ook in het verleden bijna over onderuit gegaan toen hij een tijdje theologie studeerde. Niet alles is wat het lijkt en vergeet niet dat de Heilige Geest de inspirator is van de Bijbel, hetgeen niet betekent dat er soms kleine (maar niet essentiële) foutjes inzitten en zeker ook door het overschrijven in de loop der eeuwen.
Dat de aarde maar ruim 5000 jaar oud zou zijn is een menselijke interpretatie, waarbij letterlijk teruggeteld is. Echter Peter vertelde mij dat je het Scheppingsverhaal ook kunt beschouwen als een lofzang van de Heilige Geest op de schepping. Wat echter als een paal boven water staat is dat God de oorsprong van het leven is en hoe het exact gegaan is, is dan niet van heel grote importantie.
Hoor graag even van je!
Groeten, P
Het is dat ik beide mannen al lang ken, en hun als personen zeer waardeer. Ook met het vooruitzicht dat ik ga vertellen dat ik niet meer geloof (eerst aan mijn ouders, vrienden, later aan de kerkleiders), wil ik laten merken dat het niet zo van de ene dag op de andere dag is gebeurd, zonder gegronde redenen.
Iemand misschien ervaring hiermee? Ik heb het vermoeden dat alle ´internetinformatie´ die ik hem zal toesturen, hij bij voorbaat al zal afwijzen.
Ps, Reformed: zie je het thema van de heilige geest hier terugkomen? Het viel me al op in het gesprek dat je letterlijk alles kan goed praten met behulp van de heilige geest als concept.
Groetjes, Stampertje