En in hoeverre is dat een wetenschappelijk probleem?Peter van Velzen schreef:De vraag “Ja en?” is niet reëel. Men dient het uitmoorden van de eigen groep achterwege te laten. Als men dat niet doet, dan is er spoedig niemand mee over om “ja en?” tegen te zeggen. De geachte dat wij de vrijheid hebben om te willen uitsterven is in het kader van de evolutie theorie vrij belachelijk. We kúnnen ons geen moraal permitteren die dat toestaat. Er is misschien geen probleem voor alle anderen. Er is wel degelijk een probleem voor onszelf. Wij verdwijnen!axxyanus schreef:In de context van dit onderwerp wel ja. Het is niet enkel gebaseerd op feiten maar ook op de binnengesmokkelde waarde dat we het overleven belangrijk vinden. Ik vind vooral je volgende uitspraak problematisch.Peter van Velzen schreef: Maar jij hebt mijn verklaring voor de onwenselijkheid van moord hier wél kunnen lezen. Ach je hem ongeldig?Dodelijk geweld binnen de groep moet helemaal niet beperkt blijven. Er is evolutionair geen enkel probleem als soorten uitsterven. Een betere verwoording zou zijn: (Sociale) soorten met veel binnen-groep geweld, hebben de neiging om uit te sterven. Waarop men gewoon kan antwoorden: "Ja en?"Dit is een simpel voorbeeld waaruit blijkt dat in elk geval dodelijk geweld, om evolutionaire redenen, binnen de eigen soort bepertk moet blijven. Met name in het eigen gezin, maar ook in de eigen groep en zelfs in andere groepen waarmee met genen uitwisselt.
Kijk eens niemand betwist dat je vanuit waarden kan vertrekken en dan rekening houdend met wetenschappelijke resultaten tot nieuwe waarden kan komen. Dat is wat jij hierboven doet. Wat betwist wordt is dat je enkel vertrekkend van hoe de situatie is, kan komen tot een besluit hoe de situatie hoort te zijn. Dus als jij de Humeaanse premisse wil betwisten dan hoor je je te onthouden van het binnen smokkelen van je eigen waarden. In die context is de vraag "Ja en" heel reëel want ze maakt duidelijk dat de ondersteuning niet gebaseerd is op enkel feiten maar ook op waarden. Daarmee is je voorbeeld binnen deze context niet geldig,
Er zijn mensen wiens waarden ingeven dat het helemaal niet erg is dat de mensheid zou verdwijnen. Zij zien de mensheid als grootste bedreiging voor het leven in het algemeen op aarde. Het verdwijnen van de mens zou in hun ogen in het voordeel zijn voor al het andere leven. Nu ik neem aan dat dit niet jouw waarden zijn maar als je wil beweren dat jouw waarden wetenschappelijk ondersteund zijn moet je kunnen aantonen dat deze waarden in strijd zouden zijn met wetenschappelijke bevindingen.
.
Onzin. Evolutionair succes zegt enkel iets over evolutionair succes. Goed en slecht is geen wetenschappelijk onderscheid en heeft dus niets met de evolutietheorie te maken. Als alles wat evolutionair succes heeft, goed is, waarom proberen wij dan zoveel zaken te bestrijden die evolutionair succes hebben, zoals o.a. allerlei ziekten. Ook verkrachting en xenofobie zijn vanuit de evolutie theorie te verklaren. Zijn die nu goed? Moeten we mensen aanmoedigen meer te verkrachten en zich meer xenofoob op te stellen?Peter van Velzen schreef:OK in het geval dat wij moordenaars zijn “good riddens”, maar waarom is dit “good riddens”? De vraag of iets goed of slecht is wordt nu eenmaal op de allereerste plaats beantwoord op grond van haar evolutionair succes.
Jouw reden is even ad-hoc verzonnen als de rest. Vaker voorkomen is niet hetzelfde als goed en minder vaak voorkomen is niet het zelfde als slecht. Jij mag dat op die manier waarderen natuurlijk maar jouw persoonlijke waardering is geen algemeen objectief/wetenschappelijk gegeven.Peter van Velzen schreef:Waarom zouden we überhaupt iets goed of slechts moeten vinden? De enige niet ad-hoc verzonnen reden is, dat de natuurlijke selectie ervoor heeft gezorgd dat wij dat gedrag vaker vertonen (indien “goed”) of minder vaak vertonen (indien “slecht”) Al het andere is een verzinsel!