In het begin van het eerste hoodstuk legt hij uit wat zijn centrale stelling is:
Even wat extra uitleg hierbij. "(Be)horen" kan in twee betekenissen gebruikt worden. Een functionele betekenis en een morele betekenis. De functionele betekenis wordt gebruikt om aan te duiden dat het nodig is om op een bepaalde manier te handelen om een bepaald doel te bereiken. bv Opdat het eindresultaat kwalitatief zou volstaan hoor je de grondstoffen grondig te controleren. De morele betekenis gebruiken we om aan te duiden welke eigenschappen we van mensen verwachten. bv Mensen horen zich aan hun afspraken te houden.Ik zeg niet dat de wetenschap ons een evolutionaire of neurobiologische verklaring kan geven van wat mensen doen in de naam van de moraal. Ik zeg ook niet louter dat de wetenschap ons kan helpen uit het leven te halen wat we er van verwachten ... Nee, ik betoog dat de wetenschap ons in principe kan helpen begrijpen wat we behóren te doen en behóren te willen — en dus wat ándere mensen behoren te doen en behoren te willen om het best mogelijke leven te
leiden
Niemand betwist dat wetenschap functionele behorens als besluit kan hebben. Maar dan spreken we ook eerder over wetenschap die ons kan helpen uit het leven te halen wat we er van verwachten. Daar heeft Sam Harris het dus niet over. Hij heeft het over morele behorens.
Maar vlak daarna schrijft hij:
Maar hier gaat hij nu net de functionele toer op. Hij neemt hier als vertrekpunt de zorg voor menselijk welzijn en natuurlijk kan de wetenschap dan helpen om te bepalen wat menselijke welzijn bevorderd en wat ons welzijn belemmerd. (Ook al is dat niet altijd zo vanzelfsprekend als we graag zouden hebben). Maar zoals ik zijn centrale stelling begrijp zou hij moeten aangeven hoe we wetenschappelijke ondersteuning zouden kunnen vinden om de zorg om welzijn als primaire waarde te hanteren. Dat doet hij niet.Zodra we inzien dat de zorg om welzijn (zo alomvattend en fundamenteel mogelijk gedefineerd) de enige begrijpelijke grondslag voor moraal en waarden is, zullen we inzien dat er wel een wetenschap van de moraal móét zijn.
Een tiental bladzijden verder schrijft hij dan:
Maar opnieuw is dit een functionele benadering. Eens we gezondheid belangrijk vinden kan wetenschap ons helpen om gezond te blijven en/of het terug te worden. Maar zijn centrale stelling lijkt ons net te beloven dat wetenschap ons kan aanrijken dat we gezondheid belangrijk horen te vinden.De wetenschap kan ons niet vertellen waarom we, wetenschappelijk gezien, waarde moeten hechten aan gezondheid. Maar zodra we erkennen dat gezondheid is waar geneeskunde zich voor inzet, kunnen we deze vervolgens door wetenschappelijk onderzoek bestuderen en bevorderen
Het ziet er dus naar uit dat Sam Harris hopeloos verward is. Ofwel ondergraaft hij zijn eigen stelling ofwel is zijn stelling helemaal niet zo tegendraads tegenover de algemene consensus als hij doet uitschijnen.