Amen.dikkemick schreef: .... zal ik er wellicht (als ik de moed ervoor kan opbrengen) een einde aan maken.
Vooral dat tussen haakjes.

Moderator: Moderators
Amen.dikkemick schreef: .... zal ik er wellicht (als ik de moed ervoor kan opbrengen) een einde aan maken.
Wlke soort? Het leven omvat alle soorten.lanier schreef:Het doel van het leven is voortplanting en daarmee de soort in stand houden.
thx, blij hier te zijndoctorwho schreef:bobthecynic
welkom
Hier kan ik me wel in vinden. Ik vraag me ook wel eens af wat er zo erg is aan het uitsterven van een soort voor de soort zelf dan...nog geen klagende dodo gehoordPeter van Velzen schreef:Ook het individuele leven heeft niet altijd een doel. In elk geval is het doel van mijn leven geen voortplanting, noch het in stand houden van de soort. Is het jouwe dat wel? Ik heb wel een doel IN mijn leven. Maar dat is niet de reden van mijn bestaan. Die is er namelijk niet. Wel allerlei oorzaken. Maar niemand heeft tevoren bedacht hoe het zou gaan. Redenen zijn verwachtingen voor de toekomst, omwile waarvan wij ons op een bepaalde manier gedragen. Aangezien wij echter geen van alle ons eigen bestaan tot stand hebben gebracht, heeft ons individuele leven geen doel. Ook dit leven moet geleefd worden en de doelen die wij er in najagen zijn van ons , maar wijzelf zijn niet onderdeel van enig doel.
Treffend geschreven, weet even niet meer te zeggen.Peter van Velzen schreef:....Ik ben ook flink gedrogeerd. Waarvan een paar achterkleindochters gezellig profiteren
We zijn allemaal 1-dagsvliegen. En over enige tijd zijn we allemaal uitgestorven.bobthecynic schreef:
Hier kan ik me wel in vinden. Ik vraag me ook wel eens af wat er zo erg is aan het uitsterven van een soort voor de soort zelf dan...nog geen klagende dodo gehoord
Ik zag ooit een docu over de eendagsvlieg, en daar sprak zo'n zinloosheid uit dat ik me af ging vragen waarom dat voor bijvoorbeeld de mens anders zou zijn; In de zin dat de eendagsvlieg 24 uur leeft na verpopping, niet eet enkel leeft voor de voortplanting.
Je bedoelt waarschijnlijk antropocentrisch ?Het is het antroposofisch denken dat alles een doel met hebben.
HankS schreef:Je bedoelt waarschijnlijk antropocentrisch ?Het is het antroposofisch denken dat alles een doel met hebben.
In de jaren zeventig had ik een grote groentetuin en was ik gecharmeerd van biologisch tuinieren. Gezond eten voor de familie.Maria schreef: Dat was meteen ook de laatste keer, dat ik daar was.
Ik hoop van niet. Antropocentrisch betekent de mens centraal stellen (met name in plaats van god). Dat heeft niets met een doel te maken. Behalve dan dat de mens het wezen is dt zich het meest opvallend doelen stelt. Meer meningen hierover in de draad AntropocentrismeHankS schreef:Je bedoelt waarschijnlijk antropocentrisch ?Het is het antroposofisch denken dat alles een doel met hebben.
Anders dan antropocentrisch wat op zich een bepaalde manier van staan in de wereld betekent.Theosofie: zeven sferen
Volgens de theosofie zijn we geestelijke, eeuwige wezens, gevangen in een lijf. Wanneer we sterven, worden we bevrijd van de ‘ketenen van het lichaam’. Ons karakter verandert daarbij niet.
........
De theosofie gaat, net als de Indiase religies, uit van karma dat de wedergeboorte bepaalt. Als je vrij bent van karma en de hoogste sfeer in het hiernamaals bereikt hebt, kan je reïncarneren om de schepping te helpen vervullen.
Het uiteindelijke doel van de schepping is de volmaaktheid van de mensen op alle zijnsniveaus.
Antroposofie: ontwikkeling van de mensheid
Zoals je na een nacht slapen nog steeds dezelfde persoon bent als de vorige dag, zo ben je na de periode tussen dood en geboorte nog steeds hetzelfde individu als voordat je stierf. Je bent alleen wat ervaringen rijker.
Het doel van het leven is volgens de antroposofie dat je je ontwikkelt, en voor totale ontwikkeling zijn meerdere levens nodig. ......
Het doel in de antroposofie is een wereld vol wijsheid, vrijheid en liefde.
Door persoonlijke ontwikkeling zal de totale mensheid zich ontwikkelen.