Peter van Velzen schreef:Axxyanus, ik ben niet van plan een oneindige reeks welles-nietes berichten met jou op te bouwen. Zolang je je niet hebt verdiept in de theorie der reële getallen, en niet begrepen hebt dat volgens deze theorie elk reëel getal gedefiniëerd kan worden door een (of meer) oneindige reeks(en) van rationele getallen, heeft het geen zin hierover met jou te discussiëren.
Waar haal jij dat ik mij daar niet in verdiept hebt? Ik weet hoe reële getallen geconstrueerd worden, ik ben bekend met dedekind sneden en cauchy reeksen.
Peter van Velzen schreef:Maar ik heb hier - op bed liggend zonder dat ik de slaap kan vatten - reeds verder over nagedacht: Dus nadat je je op de hoogte hebt gesteld, kun je mijn volgende redenatie misschien volgen.
Omdat de som van een irrationeel getal (bijvoorbeeld Pi) en een rationeel getal altijd een (verschillend) irrationeel getal oplevert, zijn er minstens evenveel zoveel irrationele getallen als rationele getallen. Bovendien levert het vermenigvuldigen van Pi met een geheel getal, óók een nieuw irrationeel getal op, dat echter per definitie ongelijk is aan een van de irrationele getallen die zijn verkregen door bij pi een geheel getal, op te tellen. Dus moeten er méér irrationele getallen zijn dan rationele getallen.
Ik wil best aannemen dat er meer irrationale getallen zijn dan rationale, dat is gewoon een gevolg van het diagonaalbewijs van cantor maar ik betwijfel dat de bovenstaande redenering daar een geldig bewijs voor is. Maar goed.
Peter van Velzen schreef:Als dat zo is, dan moeten er minstens twee (groot understatement) irrationele getallen zijn, waartussen zich geen rationele getallen bevinden. Echter in dat geval is de definitie van het ene irrationele getal, volgens de theorie ook geldig voor het andere irrationele getal, en moeten deze twee irrationele getallen noodzakelijkerwijs dezelfde zijn.
Dit is een ongerijmdheid. Er is dus iets mis met deze theorie. (welke van de equivalente theoriën dan ook).
Raar hoor, dit komt er gewoon op neer dat de structuur van de getallen tegen bepaalde van onze intuïties ingaat. Waarom zou dat op een probleem met de theorie moeten wijzen? Wiskunde zit vol van dat soort contra-intuïtieve resultaten. Ik zie alleen geen reden om van iets contra-intuïtief over te stappen naar "ongerijmdheid" in de betekenis dat er dus iets mis met de theorie zou moeten zijn.
Peter van Velzen schreef:Het ware probleem zijn dus niet de irrationele getallen en ook niet de rationele getallen, maar het rekenen met onbegrensde dimensies op de getallenlijn, zowel in de richting "groter interval" als in de richting "kleiner interval". Dat is waarom Wildberger pleit voor eindige reeksen en eindig grote en eindig kleine getallen. Ze mogen best gigantisch groot of gigantisch klein zijn, maar we kunnen er alleen zinvolle uitspraken over doen, zolang ze in beide opzichten eindig zijn.
Hij doet maar, ik zie niet direct een reden om hem op dat vlak serieus te nemen. Als over oneindige zaken niets zinnigs te zeggen valt, dan is het ook onzinnig om de zeggen dat de even getallen een deelverzameling zijn van de natuurlijke getallen.
Peter van Velzen schreef:Ik heb dit probleem beschreven op het wetenschapsforum, en daar heeft niemand kunnen aantonen dat er géén ongerijmdheid in de definitie der reële getallen is. Ze komen niet verder dan wat ad-hominems, en een beroep op authoriteit.
Waarom zouden anderen moeten aantonen dat er geen ongerijmdheid in de definitie van de reële getallen zit? Wat wordt er ook maar bedoeld met een ongerijmdheid hier.
Peter van Velzen schreef:Net zoals jij zijn ze echter ook niet in staat om ongelijk te bekennen. Mogelijkerwijs is er iemand die wel - met geldige argumenten - kan aantonen (niet alleen maar beweren) dat ik ongelijk heb, maar ik heb hem of haar nog niet gevonden. Wildberger blijkbaar ook niet (tenzij hij ook al geen ongelijk kan bekennen, dat schijnt onder wiskundigen een groot probleem te zijn).
Ik ben geen expert op dit gebied maar voor zover ik op de hoogte ben
is de theorie van de reële getallen consistent en compleet, dus de theorie produceert geen contradicties.
In het licht van dat resultaat ben ik benieuwd wat men nog meer verwacht wat betreft het aantonen van het ontbreken van ongerijmdheden.
Peter van Velzen schreef:Ik heb een opvallende gelijkenis aangetroffen tussen de manier waarop ik op het wetenschapsforum voor charletan werd uitgemaakt en de manier waarop dat Cantor indertijd overkomen is. toen hij zijn theorie der reële getallen introduceerde. Er is dus niet zoveel veranderd in de wiskundige wereld. Men verdedigt de indertijd verguisde theorie nu met dezelfde onvriendelijkheid als waarmee ze indertijd werd aangevallen. Het standpunt is gewijzigd, maar de methodes om afwijkende meningen te bekritiseren zijn nog altijd dezelfde.
Ik vind dat een onterechte vergelijking. Cantor kwam met een bewijs voor zijn stelling. Nu worden de zaken omgedraaid en wordt er blijkbaar van anderen verwacht dat ze bewijzen dat de opvatting van Wildberger niet klopt i.p.v. zelf met een degelijke logische redenering te komen die het gelijk van Wildberger aantoont.
Maar het lijkt er dus op dat jij het diagonaal bewijs van Cantor onzinnig vind. Nu ja dat is niet zo verwonderlijk als je werken met oneindigheden onzinnig vind.
Peter van Velzen schreef:Ik sta altijd open voor argumenten. maar niet voor welles en nietes.
Grappig hoor van iemand die niet op mijn argumenten ingaat vanuit de veronderstelling dat ik niet bekend ben met onderwerp.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman