Rereformed schreef: ↑24 jan 2025 11:57
Amerauder schreef: ↑23 jan 2025 10:13
Volgens mij kunnen chaos en perfectie perfect hand in hand gaan.
Uiteraard is zulks afhankelijk van perceptie en hoe we deze begrippen interpreteren.
Daarmee lopen we gelijk tegen de grenzen van het denken aan
Uiteraard is zulks afhankelijk van perceptie en hoe we deze begrippen interpreteren.
Precies, en daarom is het naar mijn mening geen goede term om je stellingen op te baseren. Indien ik me houd aan de woordenboekbetekenis van chaos (=warboel) en dat bij mij negatieve gevoelens opwekt, heeft het geen zin tegen mij te zeggen dat ik met vooroordelen rondloop en ik de betekenis ervan moet uitbreiden met het woordje "prachtig".
Ehm, je citeert nu iets dat niet van mij afkomt alsof het van mij afkomt; maar goed:
Die spanning rondom het woord chaos zoek ik expres op. Dat het tevens negatieve gevoelens oproept, de paradox van de samenvoeging “prachtige chaos” die is
by design. Een woord kiezen waardoor deze spanning verdwijnt zou dus niet helpen. Integendeel, het is nu juist precies deze spanning waar het om te doen is. Dat is nu juist wat ik in beeld wens te krijgen.
Het gaat er hier om er op te wijzen dat het niet allemaal vlindertjes en fijn geurende bloemen is met de wereld, en dat dus, om de werkelijkheid onder ogen te kunnen zien, niet in de eerste plaats intelligentie vereist is, of scherp zicht, of allemaal dat soort dingen, maar iets heel anders: moed. Het is een onder ogen
durven zien.
Even een zijtak, misschien grappig om op te merken, toen mijn jongere zoon toevallig een stuk van een ander gesprek over dit onderwerp opving, en ik hem nieuwsgierig aankeek of hij er überhaupt wat van zou kunnen maken, was zijn reactie:
Chaos? Maar dat is toch slecht? Dat is toch met bommen en explosies overal?
Precies. Dat dus.
Er kleven nogal wat negatieve klanken aan dat woord, chaos. En het is ook oprecht eng en gevaarlijk, en soms zelfs weerzinwekkend, maar desondanks is het prachtig. Dat staat gelijk aan wanneer christenen tegen me zeggen dat ik de inhoud van het woordje "rechtvaardig" moet uitbreiden met "eeuwige straf en marteling", de hel.
Je kunt dit verbinden aan het christendom als je wilt. Dan kom je op Job: “Naakt ben ik uit de schoot van mijn moeder gekomen en naakt zal in haar schoot terugkeren. De Heer heeft gegeven, de Heer heeft genomen.” En op die (letterlijk) eeuwige discussie of hij nu gelijk heeft of niet. Dat heeft hij. Niet iedereen kan daar mee om gaan, met deze vorm van zogenaamde “oneerlijkheid”, deze “ondraaglijke hardheid van het bestaan”, om het zo even te zeggen. Sommigen kiezen er daarom voor om hier de ogen voor te sluiten, om enkel de andere helft als waarheid te accepteren.
Die lafheid, om even heel direct te gaan, die vormt een grotere barrière, zou ik zeggen, met Nietzsche, voor het verwerven van kennis, dan de domheid.
Domheid is in vergelijking daarmee maar kinderspel. Een probleem dat eigenlijk helemaal geen probleem is. Lafheid is het veel werkelijkere probleem. Voor ons allemaal, voor de duidelijkheid. Zonder uitzonderingen.
De menselijke gevoelens die het woordje "chaos" opwekt had je hier volkomen buiten kunnen laten. In plaats van het woordje "chaos" om "de wereld" te beschrijven had je kunnen zeggen dat de wereld een voor de mens overstelpende diversiteit bevat. Dat geeft een eenvoudig feit aan. Of het geheel uiteindelijk een warboel is of juist het tegendeel daarvan, daarover hoef je het in stelling 1 niet te hebben. Je kunt de verscheidenheid zo gewenst onmiddellijk aanvullen met frases die je zelf al meteen aanstipt:
grenzeloze mogelijkheden, basis voor creativiteit. Stelling twee, oftewel de menselijke behoefte aan ordenen, volgt niet enkel en alleen uit dat men een warboel ervaart.
Klopt, maar dan mis je dus een hele interessante dimensie, zou ik zeggen.
Het allerbelangrijkste aan dit alles, wat meer in deel twee van het gesprek naar voren zal komen, is nu juist dat de onzekerheid weerzinwekkend is en dat men er om die reden van wegkijkt, weigert deze te accepteren, als het ware. Dat is waar de problemen vandaan komen, niet omdat men iets “niet goed begrepen” zou hebben, zoals men in naïevere tijden nog wel kon denken. Toen men nog niet wist, zoals wij weten, waar “de eeuw van de rede” op uit zou lopen, en wat die dus in diepere zin te betekenen heeft.
Aangezien Kuitert, die mij te binnen schoot vanwege dat hij ook vaak dat woordje "chaos" in dezelfde contekst voorbij laat gaan vraag ik me nu af of dit woord wellicht afkomstig is van een beroemde filosoof, waarna filosofen na hem dit in koor hebben overgenomen. Kun je daar meer over zeggen?
De kwestie gaat terug tot mythes van voor het ontstaan van de westerse filosofie.
Het zijn verhalen die uit dezelfde mal lijken te komen als die van Sint Joris tegen de draak. Zo is zelfs mij eigen naam aan dit alles verbonden.
De draak, of het serpent, vaak een zeemonster (waarom ik
het citaat van Simone Weil ook zo toepasselijk vind), staat dan symbool voor de chaos die de held trotseert.