Alternatieve energiebronnen.

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

herman van der helm schreef:daar gebruiken we de kernfusieenergie voor van de zon die ligt opgeslagen in onze bodem.
Een gemiddelde Nederlander gebruikt te veel energie om daarvoor te kunnen compenseren. Stel dat een gemiddelde woning 50m2 oppervlak beslaat, dan kan je daar maar ongeveer in het meest ideale geval 50x0.22x1367 cos 52°=9,3kW vandaan halen. Dat is bij lange na niet voldoende voor het verbruik van een huishouden.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Zonde
Forum fan

Bericht door Zonde »

Afbeelding

"Powered by Renewables (PBR) uit Nevada heeft aangekondigd dat het, samen met haar partner SunEdison uit Maryland, het grootste photovoltaische project ter wereld zal gaan bouwen. Het project, dat gebouwd wordt in Nevada, zal 18 megawatt (MW) op gaan leveren en is bijna twee keer zo groot als het grootste huidige PV project (10 MW) in Duitsland."

Bron: Energieportal.nl
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Nog steeds peanuts als je dat vergelijkt met het energieverbuik van Nederland over heel 2003, zo´n 3225 petajoule.
Bron: CBS

Alles goed en wel, maar zulke dingen zetten geen zoden aan de dijk.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Dus al die propaganda van de overheid om toch vooral zonnepanelen op je huis te zetten met subsidie is allemaal onzin?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Nou ja, tenzij je gelooft in een druppel op een gloeiende plaat...
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Sararje schreef:Nou ja, tenzij je gelooft in een druppel op een gloeiende plaat...
Maar het is niet onhaalbaar. Met een gebied kleiner dan de benelux kun je blijkbaar heel europa van zon voorzien; maar goed dan haalbaar is niet perse convenient zeg maar....

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zonne-energie
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Sararje schreef:Nou ja, tenzij je gelooft in een druppel op een gloeiende plaat...
Nou inderdaad, er wordt beweerd dat je zo'n zonnepaneel er in 15 jaar uit hebt. Ze vertellen er echter niet bij hoelang zoiets meegaat.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Kitty: een Zonnepaneel gaat meestal zo´n 20 tot 25 jaar mee. Op dit moment nog weinig rendabel dus.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Vliegeren is wel redelijk rendabel. Idd een druppel op de gloeiende plaat maar als je maar genoeg druppelt......
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Sararje schreef:Kitty: een Zonnepaneel gaat meestal zo´n 20 tot 25 jaar mee. Op dit moment nog weinig rendabel dus.
Het is dan ronduit weggegooid geld.

Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Kitty schreef:
Sararje schreef:Kitty: een Zonnepaneel gaat meestal zo´n 20 tot 25 jaar mee. Op dit moment nog weinig rendabel dus.
Het is dan ronduit weggegooid geld.
Nu nog wel, maar op den duur wordt het wel rendabel door de steeds stijgende olieprijzen. Daarnaast is zonneenergie nog in ontwikkeling dus de opbrengst en de kwaliteit van de zonnepanelen wordt ook nog steeds beter.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Daar heb je maar gedeeltelijk gelijk in. Er is een theoretisch maximum wat je kan opvangen Marinus en zelfs dit maximum zou onvoldoende zijn tov de vraag. Neemt niet weg dat de ontwikkelingen nog in volle gang zijn en dat er onlangs een forse verbetering zou zijn gepresenteerd. Maar op dit moment is het gewoonweg nog enorm duur om ze te produceren, ik zie zelf meer heil in organische zonnecellen. Die zijn nog in ontwikkeling, gaan relatief kort mee, maar zijn stukken goedkoper om te produceren.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Sararje schreef:Daar heb je maar gedeeltelijk gelijk in. Er is een theoretisch maximum wat je kan opvangen Marinus en zelfs dit maximum zou onvoldoende zijn tov de vraag. Neemt niet weg dat de ontwikkelingen nog in volle gang zijn en dat er onlangs een forse verbetering zou zijn gepresenteerd. Maar op dit moment is het gewoonweg nog enorm duur om ze te produceren, ik zie zelf meer heil in organische zonnecellen. Die zijn nog in ontwikkeling, gaan relatief kort mee, maar zijn stukken goedkoper om te produceren.
Ik ben erover aan het lezen. Die organische cellen klinken heel goed. Relatief goedkoop te produceren en 2 x zo veel rendement. Maar ik ben weer aardig bijgelezen in de duurzame energie en het is allemaal vrij hopeloos. Met sommige technieken hebben we al eeuwen ervaring maar een schamele 15% van de energieproductie is min of meer schoon. Dat is als ik het goed heb gelezen dus.

http://en.wikipedia.org/wiki/Renewable_energy

Hier vallen ook verwoestende dingen als stuwmeren onder. Nu ja, maar hoopvol is dat we het op deze manier wel op kunnen lossen indien echt nodig....
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Als olie&gas opeens echt op zouden zijn, dan geloof ik dat we binnen no-time genoeg alternatieven zullen vinden om onze consumptiemaatschappij draaiende te houden. Ik denk dat we ook eens veel beter moeten kijken naar energie- en massastromen in het algemeen. Energie uit afval winnen, duurzame producten, economisch omgaan met energie ipv geld (of energie directer aan geld koppelen). De huidige wegwerpmaatschappij draagt volgens mij enorm veel bij aan het energieverbruik.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

doctorwho schreef:Ik zet mijn hoop in op warme kernfusie (((knip))) voor wereldwijde bevolkingskrimp
Als ik je quote een beetje aanpas zie ik ineens heel praktische -zij het wat onethische- toepassingen voor kernfusie... :evil: :wink: :roll:
Laatst gewijzigd door Marinus op 14 feb 2008 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie