Interessante uitspraken, die me aan het denken zetten.Volgens mij is een god nooit wetenschappelijk empirisch te bewijzen ...
laat staan de ibraimistische - abrahamistische -christelijke god .....
God is steeds een god- van- de -hiaten in de wetenschappelijke kennis ....
Hij kan eeuwig verstoppertje blijven spelen omdat empirische wetenschap NOOIT
absolute kennis ( of definitieve ) kennis ( over de werkelijkheid ) is .....
Ik denk dat het volmaakt verkeerd is geloof te proberen ombouwen tot /of onderbouwen met empirische wetenschap --->
dat is het geloof NIET .en kan het ook NOOIT zijn .... en is zelfs gevaarlijk : want
telkens de wetenschap vorderingen maakt en vroeger onverklaarbare fenomen en processen , plots wel kan veklaren , wordt uw god uit zijn tot dan toe "koimfortabel "hiaat in onze kennis , verjaagd ....
Vooral de gedachte dat God het hiaat is van onze kennis. Met vervolgens het vermoeden dat alle hiaten door de wetenschap eens empirisch wordt ingevuld.
Maar doe je daar de wetenschap recht mee? Er zijn vele vormen van wetenschap. En lang niet elke wetenschap is slechts empirisch. We kunnen de universiteiten wel sluiten, als dat de enige vorm van wetenschap is. Dus dat zal dan ook wel niet zo bedoelt zijn.
ook de uitspraak dat vooral de Joods-Christelijke God niet bewezen kan worden vindt ik opmerkelijk? Wat zijn die God(en) anders dan de goden uit bijvoorbeeld in het hindoisme?
Stel nu dat de absolute waarheid inderdaad niet door de wetenschap beschreven kan worden. Volgens mij heeft filosoof Popper ook iets dergelijks bezegd, is daarmee er een bewijs dat er geen absolute waarheid bestaat? En wat is dat eigenlijk absolute waarheid. Is God - als die bestaat - de definietie van de absolute waarheid? Misschien goed om te weten, dat in de bijbel inderdaad gesproken wordt waar je De Waarheid kunt vinden.
Tot slot: ik meen dat we juist wel met wetenschap en verstand God kunnen vinden. Want als Hij bestaat... dan zou het wel eens kunnen zijn dat de God die bestaat de God uit de bijbel is... dan heeft hij ons verstand gegeven... en mogen we dat verstand ook gebruiken. En wist je dat de wetenschap iets is wat uit ondermeer het christemdom is voortgekomen?