Al hoewel ik zelf nogal de neiging heb de oude zegswijze te hanteren, moet ik eerlijk gezegd toegeven dat ze niet erg klopt.
Op de eerste plaats vanwege de naam Christus (gezalfde). Als we het evangelie mogen geloven vondt de zalving niet eerder plaats dan 30CE, en ergo leven we logischerwijs nu pas in het jaar 1982 na de zalving
Ook valt de geboorte van de beoogde persoon helemaal niet in het jaar 1CE noch 1BCE, maar oftewel in 6CE (lucas) oftewel in 6BCE (Mattheus). Dat zou beteken dat het nu ofttwel 2017 na de geboorte van JC volgens Mattheus is, dan wel 2006 na de geboorte van JC volgens lucas.
Nog erger wordt het in verband met de maand. Op grond van de betreffende verhalen, komt de winter niet of nauwelijjks in aanmerking voor de geboorte. Onderzoekers zijn het echter ook hier niet eens en strijden - geloof ik - over de vraag of het rond maart/april dan wel in oktober viel. (ongetwijfeld weet Aton hier meer van!)
Zelfs als de gebruikelijke Kerstdatum van 25 december wordt gehanteerd, klopt het nog steeds niet, want onze jaartelling begint niet op 25 december maar op 1 januari.
De uitdrukking "na Christus" vereist - als met Christus een persoon wordt bedoeld - misschien zelfs dat de betreffende persoon deze wereld inmiddels verlaten heeft. De meest logische datum voor dat tijdstip zou op hemelvaartsdag van het jaar 33CE vallen. Dan zou de tijdsindeling wellicht moeten zijn:
Voor Christus voor datums voor (wellicht) pasen van het jaar 6BCE,
Tijdens Christus voor data tussen 6BCE en (wellciht) hemelvaarstdag van het jaar 33CE,
En dan leven we nu in het jaar 1997 na Christus.
Ergo, wat de Australiers hebben besloten is volstrekt logisch. 1 januari van het jaar 1 als ijkpunt gebruiken in de jaartelling, is waarschijnlijk de handigste oplossing wereldwijd, maar die dag heeft vermoedelijk helemaal niets met Jehoshua ben Mirjam te maken, of men deze persoon nu als messias beschouwd of niet.
Ik zal proberen hun voorbeeld in de toekomst te volgens