'Voor Christus' geschrapt uit Australische schoolboeken

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Gerard
Bevlogen

'Voor Christus' geschrapt uit Australische schoolboeken

Bericht door Gerard »

"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
PietV.
Erelid

Re: 'Voor Christus' geschrapt uit Australische schoolboeken

Bericht door PietV. »

Het is ook een tamelijk vreemde uitdrukking. Iets wat voor de geboorte van een persoon plaats heeft gevonden en er na. Een relikwie van de katholieke kerk. Als de gedoogsteun van de SGP niet meer nodig is, dan proberen we het hier ook. Zullen wel wat kosten aan verbonden zijn.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
siger

Bericht door siger »

PietV. schreef:
Het is ook een tamelijk vreemde uitdrukking. Iets wat voor de geboorte van een persoon plaats heeft gevonden en er na. Een relikwie van de katholieke kerk. Als de gedoogsteun van de SGP niet meer nodig is, dan proberen we het hier ook. Zullen wel wat kosten aan verbonden zijn.
Voor iemand die is opgegroeid in de christelijke traditie lijkt dit peanuts, maar het is toch belangrijk dat alle moderne mensen uit allerlei verschillende tradities dezelfde jaartelling kunnen gebruiken. En we kunnen moeilijk verwachten dat Joden, Chinezen, boeddhisten, Thais, moslims en Japanners allemaal te pas en te onpas de naam van Christus reciteren. Net zoals wij niet graag telkens naar de hidjra zouden verwijzen.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Veel culturen hebben een eigen jaartelling:
Joodse jaartelling, vanaf 3761 v.Chr.
Chinese jaartelling, vanaf 2697 v.Chr.
Boeddhistische jaartelling, vanaf 543 v.Chr.
Seleucidische jaartelling, vanaf 312 v.Chr.
Thaise jaartelling
Ethiopische jaartelling, vanaf 8 n.C.
Diocletiaanse jaartelling, vanaf 284 n.C.
Islamitische jaartelling, vanaf 622 n.C.
Japanse jaartelling, vanaf 1989 n.C. (vanaf elke troonsbestijging van de keizer)

Echter, door de kolonisatie en de handel met het Westen nam men de christelijke jaartelling over om misverstanden te voorkomen. In Midden- en Oost-Europa gebruikt men de term 'common era' al veel langer.
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

Als ik iets officieels schrijf gebruik ik wel CE en BCE, schrijf ik gewoon een verhaaltje of vertel ik iets aan iemand dan blijf ik in de praktijk gewoon: "Alexander de Grote leefde omstreeks het jaar 350 voor Christus" gebruiken." ik zie geen reden om daarmee te stoppen, ik hou wel van tradities.
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

"Voor Christus" schrappen uit schoolboeken heeft alleen zin wanneer je "na Christus" ook schrapt.
Dus welke jaartelling staat men voor, en gebaseerd op wat?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

PietV. schreef:Het is ook een tamelijk vreemde uitdrukking. Iets wat voor de geboorte van een persoon plaats heeft gevonden en er na. Een relikwie van de katholieke kerk. Als de gedoogsteun van de SGP niet meer nodig is, dan proberen we het hier ook. Zullen wel wat kosten aan verbonden zijn.
Dan voor jou ook maar wat ik wel vaker tegen a.r. zeg; zo gaat het nooit goed komen met het betreden van het Koninkrijk Gods straks. :roll:
Sterker nog, je surft/post met de Antichrist. (bron; cip)

Mij maakt het niks uit.
Het is natuurlijk wel wat raar dat Anno Domini, zoals zovelen hier erken ik geen Heer, maar goed, er zijn veel ergere dingen.

Al een petitie gestart, Piet? :twisted:
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
siger

Bericht door siger »

Blackadder schreef:ik zie geen reden om daarmee te stoppen, ik hou wel van tradities.
Zo maak je een praktisch probleem tot een kwestie van (jouw) goede smaak. Ik hou ook van tradities. Van welke tradities hou jij zoal?
siger

Bericht door siger »

Fenomeen schreef:maar goed, er zijn veel ergere dingen.
Die dooddoener heb ik het eerst van mijn moeder zaliger gehoord. En inderdaad, er zijn altijd ergere dingen. Bijvoorbeeld als men je vertelt dat je ene long of je ene been verwijderd moet worden. We dansen dan toch gewoon voort op het andere been? Wat een onzin zeg!
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Kijk eens aan, die petitie lijkt me achteraf geen slecht idee, er lijkt animo genoeg. ;)
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Jezus Christus, en ik dacht dat ik een rabiate atheïst was. Sinterklaas ook maar afschaffen?

VC en NC zijn deel geworden van onze taal en hebben amper nog een religieuze connotatie. Laat ons misschien eerst de echte indoctrinaties aanvechten voor we ons belachelijk maken over futiliteiten.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
siger

Bericht door siger »

Je kan ook het belang opblazen door te blijven roepen hoe onbelangrijk het is. Het is allemaal niet zo urgent, maar ook niet zo belachelijk dat het niet besproken mag worden.

Er is geen enkele reden om Christus in onze jaartelling te betrekken, zeker nu die gebruikt wordt door steeds meer mensen die geen christelijke culturele achtergrond hebben zoals jullie, en dus waarschijnlijk evenmin begrijpen waarom jullie je opwinden over het gebruik van Christus in die wereldwijd gebruikte jaartelling, als jullie niet begrijpen waarom moslims zich opwinden als er een grap over Mohammed gemaakt wordt. Wie vindt het zo belangrijk dat Christus in onze jaartelling blijft? Die mensen vind ik dan weer belachelijk.

Ik heb trouwens een broertje dood aan potato-atheisten die niet begrijpen waarover andere atheisten zich druk maken.
a.r.

Bericht door a.r. »

VC en NC zijn deel geworden van onze taal en hebben amper nog een religieuze connotatie. Laat ons misschien eerst de echte indoctrinaties aanvechten voor we ons belachelijk maken over futiliteiten.
Helemaal niet! Het gemak waarmee bc/vc of ac/nc gebruikt wordt is gewoon stuitend te noemen. Ieder kind/mens krijgt het onder ogen en neemt klakkeloos aan dat c dus een héél bijzonder en belangrijk persoon is geweest die een bijzonder belangrijke positieve verandering voorstond en "de wereld" daarmee veranderd heeft. C is daarmee "zeer verheven", iemand/iets waar je niet aan mag komen. Juist die "kleine" dingen maken deel uit van de dagelijkse indoctrinatie die vrijwel niemand "Ziet". C IS gemeengoed en we hebben het maar te accepteren. Prima dat die c geschrapt wordt (goed voor de economie en de uitgeverswereld ook :D )....voj en noj zeggen meer dan genoeg en is iig neutraler!
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Na of voor de zondvloed dan maar??
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Plaats reactie