nadenken, inleven, begrijpen, elementaire kennis,... zijn verschillende dingen.Jagang schreef: Niet enkel ouderen kunnen over de dood nadenken, hoor.
jij kunt je perfect informeren over wat 90 jaar zijn met een mens doet (boekjes lezen en met de bomma praten), wat een ziekte als Parkinson met een mens doet (rodnsurfen),...
heb je er niets mee te maken dan wordt het lastig. Jij hoeft niet wekelijks naar de pijnkliniek te lopen of krijgt niet elke dag 4-5x een verpleegster die je pampers komt vervangen of zit niet in een situatie waar al je dierbaren dood zijn of in een rusthuis terwijl je niets meer kan.
Jij hebt waarschijnlijk nog nooit een voet in een rusthuis, een palliatieve afdeling ed gezet. Da's goed want dat betekent dat je jong en kerngezond bent en daar ben ik blij om maar hou daar dan rekening mee.
ik heb juridisch het recht om vocht en voedsel te weigeren, akkoord. wat is daar het logische gevolg van?, Wie zich wijsmaakt dat dit een humane, zachte, menselijke manier van sterven is maakt zich blaasjes wijs want niemand laat z'n huisdier zo sterven. Net zoals de illusie dat palliatieve zorgen alles oplost en we elke pijn zouden kunnen bestrijden.Het weigerrecht is geen semantisch spelletje,.
da's gewoon een mathematisch feit,Ik denk dat alle argumenten over "genoeg artsen die wel willen" inmiddels wel weerlegd zijn,
in Belgie heb je bv de leifartsen en die zijn met een stuk of 500 (op een bevolking van 6 miljoen), dan heb je nog artsen die willen maar niet bij hen aangesloten zijn. Ik zie niet wat er weerlegd zou zijn.
Genoeg artsen, zodat het argument dat je artsen zou moeten verplichten of onder druk kan zetten, alleszins de prullenmand in kan. Het argument dat je mensen zou kunnen verplichten euthanasie aan te vragen kan natuurlijk niet want dan praten we onmiddellijk over moord als die persoon niet dood wil.
Jij wil zeker niet zo ver gaan als ik en dat is je goed recht. Ik wil je de vrije keuze laten wanneer je wil dood gaan terwijl jij stelt dat een bepaalde categorie mensen toch zal moeten verder leven en ze nog niet mogen sterven of enkel op een minder humane manier zouden mogen sterven.
Da's toch een enorm verschil.