Met respect dat is niet zo, mensen redeneren vanuit hun eigen positie, niet vanuit andermans positie. Zoals ik al eerder schreef, de opvatting over minderheden (er zijn verschillen per minderheid) is anders als die van de mensenrechten, zo ook de opvatting over zaken als doodstraf en vele andere die worden de mensen ingeprent, maar als je erna vraagt heeft men vaak andere ideeën.Ik heb beweerd dat als we naar de mensen zelf luisteren i.p.v. naar de machthebbers, dat dan blijkt dat die ondersteuning heel wat groter is dan die machthebbers ons proberen wijs te maken.
Dat zijn de implicaties niet, de implicaties zoals ik ze zelf zie is dat wij al moeite hebben met het verdrijven van slavernij in Nederland resp. Europa en dan willen we nog een grote mond hebben tegen landen die ook slavernij kennen. Dit soort arrogantie is werkelijk onvoorstelbaar.Ik omschrijf niet wat jij vindt. Ik omschrijf de implicaties van wat jij vindt. Jij vind die implicaties misschien niet leuk, maar implicaties verdwijnen niet omdat je ze niet leuk vindt.Dit zeg ik op geen enkele manier, je wordt steeds wilder in het omschrijven van wat ik vindtWat jij zegt komt er gewoon op neer dat wij westerlingen belangrijk genoeg zijn om ons tegen slavernij te beschermen maar die andere bevolkingsgroepen elders niet.
Je kunt mij van veel beschuldigen, maar niet dat ik mijn idealen andere opleg en die verkoopt als de enige echte ware. Ik gun iedereen een goede lotsbestemming, maar ik ga mijn buurman ook niet vertellen dat hij een slecht lot heeft omdat hij zich slechts een Volkswagenkever kan veroorloven in plaats van een Mercedes. Waar leg jij de grens bij het bemoeien met andermans leven? Waar haal jij het recht vandaan je te bemoeien met andermans leven?Jij moet mij niet beschuldigen van over een andermans leven te kunnen beschikken. Jij doet dat in de zelfde mate door er van uit te gaan dat iemand die in slavernij geboren is, daarmee moet leren leven. Ik denk dat hij een beter lot verdiendt, jij denkt dat hij zich bij dat lot moet neerleggen.Wat ik hiermee wil zeggen is dat de volle betekenis van het word lot als lotsbestemming door jou niet goed genoeg bevonden wordt. Jij wilt dat die persoon een ander lot krijgt, waarbij je niet weet of hij dat wilt of überhaupt wel aankan, het gemak waarmee jij over andermans leven denkt te kunnen beschikken is bizar. Dit is uitgeschreven waar ik op doelde. De lotsbestemming is dat de persoon in kwestie leert leven in de omgeving waar hij opgroeit, indien daar een vorm van slavernij onderdeel van uitmaakt dan leert hij daarmee leven, de gehele conditionering is daar op gericht. Als ik schrijf dat de mensenrechten geen blauwdruk is voor andere culturen meen ik dat op dezelfde manier.
Is dit een soort mantra? zo als, Oh God, neem het hen niet kwalijk zij weten niet wat zij werkelijk vinden. Wat een onvoorstelbare arrogantie om voor die mensen te denken, wie ben jij eigenlijk dat je denkt dit te moeten doen, de paus?Nee niet mijn waarden maar hun waarden. Het ging erom dat dergelijke landen dingen ontkenden die conform hun zogezegde waarden zijn maar tegen de mensenrechten. Daarmee ontkennen ze dus hun zogezegde eigen waarden.
Duh.Die andere aspecten zoals macht, wijzen er dus op dat die zogezegde waarden helemaal niet gedragen worden door de bevolking. Want als die waarden wel gedragen worden door de bevolking moet de machthebber daar niet over liegen om aan de macht te blijven.
Beste Nietweten en geweten,
Ook de wind moet je niet vergeten, vannacht door het geluid van de wind ingeslapen, geeft een goed gevoel.Ik vind de herfst ook een prachtige tijd, er is altijd zo'n schittende biodiversiteit aan kleuren in de natuur, het jaargetijde van multi-kleurigheid bij uitstek waar elke kleur aan bijdraagt en in gelijke mate kletsnat wordt door dezelfde plensbui en daarna door hetzelfde zonlicht oplicht.
Het is zoals de buitenwereld dat ziet, en ik kan ze volgen en ik kan mij voorstellen dat deze denkbeelden een gruwel is voor die mensen die de mensenrechten a) als een universeel geaccepteerde denkbeeld waande en b) het effect op de rest van de wereld dus nooit hebben kunnen zien.De discussie gaat echter de verkeerde kant op indien de uvrm, die discriminatie op basis van ras universeel houdt voor een mensenrechtenschending, wordt vergeleken met een racistische houding waarin de westerse cultuur-raskleur superieur wordt gewaand boven de inferieure niet-westerse cultuur-raskleuren (ik noem dat wat met racisme wordt vergeleken voorlopig 'culturisme').
Ik moet het draadje nog eens nalezen in hoeverre ik de mensenrechten fascistisch genoemd heb, als ik dat gedaan heb dan kan ik op zijn hoogst gewezen hebben op de handhaving van dit gedachte goed (waar intrinsiek veel goede dingen in staan) door de moderne bruinhemden (zoals de afa's, linkse activisten als de IS en kraker activisten, met gelaatsbedekking en al) dan zou je over denkbeelden kunnen praten die een ongewilde fascistisch effect heeft.Dat is na de fascistische hoosbui over de discussie een racistische (of 'culturistische') hoosbui waarin sommige kleuren superieur worden verklaard en andere kleuren inferieur en discussiedeelnemers elkaar in een poel des verderfs gooien en bevechten.
Ik wens je veel plezierIs het goed als ik effe in mijn droge schuilplaats blijf tot die 'culturistische' hoosbui en het kletsnatte strijdgewoel voorbij is en dezelfde herfstzon gaat schijnen over de multi-kleurig oplichtende discussie tussen droog over-de-inhoud redenerende deelnemers?