200 vragen reacties van Eldovani en anderen

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..
Plaats reactie
Henry II
Bevlogen

Re: 95 stellingen / 200 vragen aan een christen.

Bericht door Henry II »

Joris schreef:Christendom een bijgeloof? Hoe denigrerend! Wat is er zo moeilijk om respect te hebben voor je medemens? Wat dus ook betekent dat je iemand in zijn of haar waarde laat, wat automatisch inhoud dat je iemands overtuigingen accepteert en respecteert. Zo simpel is het. Al vind je iemand overtuiging nog zo belachelijk, als je respect heb voor je medemens laat je diegene ook in zijn waarde wat betreft diens overtuigingen.
Ik zal jouw overtuigingen NOOIT accepteren. Accepteren betekent iets aannemen en dat gaat niet gebeuren. Respecteren is iets heel anders. Dat betekent eerbied hebben voor iets. Ik heb weinig eerbied voor een geloof dat mij geprobeerd wordt op te dringen. Of het nu Jehova's getuigen zijn of wie dan ook, ik hoef daar geen respect voor te tonen. Wel respecteer ik ieders recht om het zijne te denken, maar dat houdt niet in dat ik daar dan niets over mag zeggen. We zitten op een openbaar forum, niet in de kerk. 'love the fool, hate the folly'
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour »

Sinds wanneer is geloof eigenlijk levensovertuiging geworden?
En wanneer hebben christenen bedacht dat je voor je levensovertuiging gerespecteerd moest worden? Eerst anderhalf millenium iedereen een kopje kleiner maken die respect vroeg voor zijn levensovertuiging en dan nu dit.
Beetje zwak.
We willen feiten! Geen dogma's. Geen propaganda.
Joris
Forum fan

Bericht door Joris »

Nog 1 keer en dan hou ik met deze discussie op.

Ik vind dat iedereen zijn eigen geloof mag hebben. Ik vind dat je altijd de mens achter diens geloof dient te respecteren. Ik kan dus iemands geloof belachelijk vinden en ik kan daar dus geen respect voor hebben, maar ik kies er wel voor om de mens achter het geloof te respecteren. En dat betekent dus dat ik iemand in z'n waarde laat. Dat ik die persoon niet ga afkraken maar dus ook niet diens geloof. Hoe stom ik iemands geloof ook vind, ik kies de mens erachter te respecteren, en op een dieper niveau probeer ik de mens lief te hebben. En dat is volledig in lijn met mijn christelijk geloof.
Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour »

Dit is wel een discussie topic over het christelijk geloof.
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Bonjour schreef: Eerst anderhalf millenium iedereen een kopje kleiner maken die respect vroeg voor zijn levensovertuiging en dan nu dit.
Beetje zwak.
Tja....je kunt Eldovani, Willempie, Joris en Karssenberg niet verantwoordelijk houden voor de wandaden van anderen.
Ik kijk naar het individu en hoe die omgaat met zijn medemens. Er van uitgaande dat iedereen mijn respect verdient, tenzij die persoon niet deugt.

Respecteer ik ze om hun overtuiging ? Jazeker. Uit elke stroming, of het nu christendom, boeddhisme, islam, jodendom, sikhs of wat dan ook is (ik noem hier atheïsme niet, omdat het geen stroming is, maar dat geldt voor mij hetzelfde voor) kunnen mooie dingen voortkomen. Blijkbaar zit er dus iets in die stromingen wat tot goede daden leidt.

Ik geloof niet dat één van deze stromingen intrinsiek slecht is.
Wel denk ik dat veel gelovigen religie in hun straatje willen laten passen. Dat, gecombineerd met superioriteitsgevoelens en exclusiviteitsclaims kan letterlijk een dodelijke cocktail worden.

Ik heb diverse stromingen in meer of mindere mate bestudeerd en over het christendom valt mij op dat het zozeer afwijkt van het oorspronkelijke jodendom. En het valt mij op dat er dan zeer getracht wordt om wat krom is recht te praten.
Het is aantoonbaar afwijkend van de God van Israel.
De essentie van het christendom (kruis, oordeel) is aantoonbaar niet-joods en ik snap niet dat mensen dat niet snappen. Echt niet.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
Joris
Forum fan

Bericht door Joris »

Henry II schreef:
Joris schreef:
Bonjour schreef:Is het ook respectloos van jou als je vindt dat wij mee moeten gaan in jou fantasie, terwijl dat zo overduidelijk allang weerlegt is?
Jij vind dat het weerlegt is. Dat is jouw overtuiging! Respect zit 'm in het feit dat je iedereen in zijn of haar waarde laat, ongeacht diens overtuiging.
Ik stelde slechts dat het mijn mening is dat jouw god ingebeelde fantasie is en dat ik ik dat prima vind. Waar is het disrespect waarvan ik word beticht?
Je noemt mijn geloof een fantasie wat allang is weerlegt. Mja, oke, het is jouw mening. Als je je inleeft in mijn wereld, kan je je misschien voorstellen dat het niet leuk is om te horen dat mijn geloof word afgeschilderd als een fantasie, maar goed, het is ook een mening. Dus misschien heb ik daar wat te snel verkeerde conclusies getrokken. excuus.
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

eldovani schreef:....Jezus kwam om de wereld te verzoenen met God. Want wij zijn het die van nature niet zoveel ophebben met God. Wij leven in het algemeen met een zeer diepgewortelde achterdocht ten opzichte van hem. Het kost ons nogal wat moeite om hem te vertrouwen - en dat geldt in het algemeen gesproken zowel voor gelovigen als voor ongelovigen, voor joden en voor heidenen. ....
Hoe zou dat toch komen denk je?
Met je meerdere op je werk heb jij neem ik aan toch ook geen problemen?
Kan het niet zo zijn dat die achterdocht van ons aan God zelf ligt?
In bovenstaand stukje lijkt het wel alsof ik mijn dominee van vroeger hoor spreken, oh wat zijn wij toch slecht, alles ligt aan ons.
Die maakte alle toehoorders stil met:

Nochtans zeggen zij tot God: Wijk van ons, want aan de kennis Uwer wegen hebben wij geen lust (Job 21:14)

Ik zou best wel lust aan de kennis zijner wegen kunnen hebben, geen enkel probleem mee, waarom niet?
Ik zou echter wel eerst willen weten of Hij bestaat, geen figuur uit een oud boek met een discutabel verleden om voor op de knieën te vallen omdat anderen dat ook doen.
Kun jij een reden opnoemen om respect voor Hem te hebben?
Laatst gewijzigd door writer op 24 apr 2015 17:21, 2 keer totaal gewijzigd.
NB: Doe wel en zie niet om.
Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour »

HJW schreef:Tja....je kunt Eldovani, Willempie, Joris en Karssenberg niet verantwoordelijk houden voor de wandaden van anderen.
Nee, dat zal ik niet doen.
Maar zonder meer respect geven voor een levensovertuiging doe ik ook niet. Ik vind dat onzin. IS-strijder: "Het is mijn levensovertuiging dat iedereen die tegen Allah is een kopje kleiner moet, en ik vraag daar respect voor."
Bonifatius: Ik hak de heilige boom om van de Germanen zodat mijn religie de dominante religie wordt en die dient gerespecteerd te worden. Daar gaan we toch niet in mee.

Zo werkt het niet. Zoals je zegt, het christendom heeft niets met het jodendom te maken, en als er al een christus bestaan zou hebben dan is het maar goed dat ie volgens de mythe opgestaan is, want bij het zien van het christendom zou hij zich zo vaak in zijn graf omdraaien dat er al 2000 jaar aardbevingen in Jeruzalem zouden zijn in een regelmaat die wij zelfs in Groningen de afgelopen jaren nog niet meegemaakt hebben. (Dat is een zin waar Douglas Adams trots op zou zijn).

En als mensen in alle stromingen tot goede dingen in staat zijn, kan je je afvragen of de stroming eigenlijk wel van invloed is. En wat ik wel een slechte eigenschap vind is dat de aanhangers van een richting zich zo afzetten tegen andere groepen. Respect opeisen, maar als het even kan een loslopende tiener aan de Zeeuwse kust evangeliseren. Is er christelijk verzet tegen evangelisatie? Nauwelijks.
En als je de gelovige eens vraagt in hoeverre hij zich verdiept heeft in de kritiek, blijft het stil. Of je krijgt een antwoord waarvan je denkt, "Dat heb ik al eens exact zo eerder gehoord."

Ik weet niet welk aspect van het christendom ik respect voor moet hebben.
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

eldovani schreef: Dank je wel voor deze reactie. Ik heb nu voor het eerst het gevoel geen strijd te hoeven voeren.
Jij komt op een atheistisch forum en dan geen strijd ? :shock:
er was toen een deskundige nodig op het gebied van God. Jezus was die deskundige. Hij leerde de mensen een godsbeeld dat vreemd voor ze was.
Wat mij betreft mag hij nu nog wel een keer komen om weer een godsbeeld te schetsen dat vreemd is voor mensen/christenen: naast dat het goddelijke liefdevol is, is het ook zonder oordeel. En zonder oordeel is ook verzoening overbodig.
Hij schetste in het verhaaltje van de verloren zoon een geheel nieuw vaderbeeld.
Ja, dat klopt.
De zoon vertrekt van huis (er is dus blijkbaar een hierVOORmaals).
Als hij tussen het varkensvoer komt te leven, herinnert hij zich Thuis. Om egoistische, zelfzuchtige redenen (hij had het slecht en honger) keert hij terug. Opvallend is dat er geen offer hoeft plaats te vinden om de weg naar huis te maken.
Daar aangekomen:
- is er geen oordeel
- is er geen vraag wat de zoon uitgespookt heeft
- is er geen verzoening nodig

Opvallend mooi verhaal.
Moraal van het verhaal: door van Huis weg te gaan, maakt de zoon het zichzelf lastig. De vader weet dat, maar laat hem gaan. Volgens mij met de boodschap: jongen, wat je ook doet en wat er ook gebeurt......je kunt altijd terug komen.
De vader oordeelt niet over de zoon, en dus is er ook geen verzoening nodig.
De zoon hoeft ook niet gered te worden. Wat de zoon kan doen om terug te keren is.......herinneren. Herinneren waar hij vandaan kwam.

En dat heb ik dus ook: ik wil herinneren.
Want wij zijn het die van nature niet zoveel ophebben met God.
Ben ik het fundamenteel mee oneens.
Wij leven in het algemeen met een zeer diepgewortelde achterdocht ten opzichte van hem.
Het kost ons nogal wat moeite om hem te vertrouwen
Gelovigen en ongelovigen, joden en heidenen waren het ineens volkomen met elkaar eens om hem de mond te snoeren.
Een beperkt aantal joden. Je stelt het hier veel te algemeen. Jezus had vijanden gemaakt in Jeruzalem door de tempeldienst aan te pakken. Hij kwam aan het brood van de handelaren, al dan niet terecht. Dat die hem een kopje kleiner wilden maken, was voor die tijd begrijpelijk. De romeinse heersers kruisigden hem zonder pardon, omdat hij een risico was voor de rust in de stad.
Zo wordt ik verzoend met God. Ik capituleer.
Ik hoef niet verzoend te worden. De vraag die mij gesteld wordt is: waarom zou je jezelf het nog langer zo moeilijk maken.......
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Bonjour schreef: Maar zonder meer respect geven voor een levensovertuiging doe ik ook niet. Ik vind dat onzin. IS-strijder: "Het is mijn levensovertuiging dat iedereen die tegen Allah is een kopje kleiner moet, en ik vraag daar respect voor."
Bonifatius: Ik hak de heilige boom om van de Germanen zodat mijn religie de dominante religie wordt en die dient gerespecteerd te worden. Daar gaan we toch niet in mee.
Gaan we zeker niet in mee. Maar zit het probleem in de religie of in menselijke interpretaties daarvan ?
Bonifatius gaat dwars tegen de bijbel in, waarin Jezus zegt: ga langs de huizen (joodse huizen!!) en verkondig het woord. Wil men het woord aannemen, trek dan verder.
Alle gedwongen bekering en het blijven evangeliseren op dezelfde plek is al onbijbels.
Heksenverbrandingen, inquisitie en de hele reut: er is geen enkel excuus voor, want de mensen die dat uitvoerden hadden de bijbel in de hand, en daar staat in de woorden van Jezus heel wat anders.
En als je de gelovige eens vraagt in hoeverre hij zich verdiept heeft in de kritiek, blijft het stil.
Nou, niet echt.
Ik heb wel heel veel kromme verklaringen en uitleggen gehoord, waaronder:
- Adam en Eva hadden een notitieboekje en konden zo alles opschrijven
- Juist doordat de getuigenissen verschillen, zijn ze geloofwaardig
Ik weet niet welk aspect van het christendom ik respect voor moet hebben.
Je licht er negatieve ervaringen uit en stelt dan dat je geen respect voor het christendom hoeft te hebben. Als je je ook richt op de positieve zaken ga je wellicht anders denken.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Joris schreef:Christendom een bijgeloof? Hoe denigrerend!

Wat is er zo moeilijk om respect te hebben voor je medemens? Wat dus ook betekent dat je iemand in zijn of haar waarde laat, wat automatisch inhoud dat je iemands overtuigingen accepteert en respecteert. Zo simpel is het. Al vind je iemand overtuiging nog zo belachelijk, als je respect heb voor je medemens laat je diegene ook in zijn waarde wat betreft diens overtuigingen.
Onzin. Bijgeloof heeft de mensheid nooit iets waardevols gegeven.
Wat mensen geloven behoeft geen respect. Respect kun je krijgen voor je daden. Bijgelovig zijn kan iedereen. Het heeft niets om het lijf.

Ik zeg het iets beschaafder dan de profeet Ezechiel wiens tekst een autoriteit voor je is, toen hij godenbeeldjes en de goden van Egypte 'drekgoden' noemde. Jouw ingebeelde god, duivel, demonen, engelen, uit maagd geboren mensgod, wonderen, heilige geest, 'goddelijke ervaringen', verhoorde gebeden, zoenoffers en 'gereinigd worden door bloed', hemel en hel hebben net zo weinig om het lijf als de afgodsbeeldjes van vroeger.
Born OK the first time
lost and not found yet!
Superposter

Bericht door lost and not found yet! »

Joris schreef:Christendom een bijgeloof? Hoe denigrerend!

Wat is er zo moeilijk om respect te hebben voor je medemens? Wat dus ook betekent dat je iemand in zijn of haar waarde laat, wat automatisch inhoud dat je iemands overtuigingen accepteert en respecteert. Zo simpel is het. Al vind je iemand overtuiging nog zo belachelijk, als je respect heb voor je medemens laat je diegene ook in zijn waarde wat betreft diens overtuigingen.
Ik vraag me af waarom het christendom geen bijgeloof is! En waarom zou dat denigrerend zijn om het christendom een bijgeloof te noemen? Jij noemt de Islam, het Boedishme en alle ander geloven toch ook een bijgeloof? Wat maakt jouw positie meer bijzonder of geloofwaardiger? Zoals al eerder is aangegeven, ik respecteer de mens, en niet de gedachtenkronkels waarin ze zijn opgevoed of in geloven. Zo moeilijk is dat toch niet? Maar als jij het tegendeel kunt aantonen, zonder te vervallen in dogma's, ga je gang! Kortom, kom nou eens met een punt waarom het zeker moet zijn dat de christelijke religie, die je hier onuitgenodigt verkondigt, de juiste is! Ps, en de dingen waarin die persoon in gelooft, ja die mag je belachelijk vinden en daar hoef je zeker geen respect voor op te brengen! Maar dat is al eerder aangegeven in dit topic.
We are dancing again!
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Joris schreef:Wat is er zo moeilijk om respect te hebben voor je medemens?
Dat vraag ik me ook wel eens af wanneer christenen als jij en anderen komen evangeliseren.
Waar komt jullie inmense arrogantie vandaan om respect op te eisen voor een verdorven dogma wat mensen degenereerd tot wezenloze zombies die niet meer in staat zijn voor zichzelf te denken en hun geweten verkwanseld hebben?!
En dan mensen die afstand nemen van dergelijk bijgeloof en ieder ander bijgeloof beschuldigen van respectloosheid!
Wat een lef.
Respect hoor je te verdienen, dat kun je niet opeisen.
De dogma's van de meeste godsdiensten verdienen geen enkel respect omdat daar eenvoudigweg geen enkele goede reden voor is.
Ze propaganderen namelijk niets minder dan exclusiviteit en superioriteit van hun aanhangers t.o.v. anders en niet gelovigen, en verketteren hele groepen mensen die niet in het heilige huisje passen.

Wil je respect voor het dogma wat je verdedigd Joris, dan raad ik je aan het voor je te houden en verre van mensen die er niet om vragen, in je huiskamer dus.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

eldovani schreef:
dikkemick schreef: Ik ga verder geen gedachtekronkels maken (zoals je voorstelt) om hier een goeie God uit te filteren. Dan kan gewoonweg niet!
Nee allicht niet, dat is precies mijn punt. Je hebt die kwaaie god nodig om hem dan te kunnen afserveren. Ik doe helemaal geen voorstel. Ik geef juist aan dat het volslagen onmogelijk is dat zich de voorstelling van een goede God zou kunnen ontwikkelen in het hoofd van een atheïst, omdat dat denkbeeld de ontkenning ondermijnt.
Ik kan ingaan op de joodse Bijbel om je onkunde aan de kaak te stellen, maar dat kost veel tijd en energie en lappen tekst. Jezus heeft God aan ons getoond als de liefhebbende Vader die Hij is. Citaat: 'Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die aan het hart van de Vader rust, heeft hem doen kennen.' Dit is geen argument, ik wil alleen weten wat je erover denkt dat Hij ons God zo nabij heeft gebracht als de goede en liefhebbende Vader. (een beeld dat m.i. volstrekt geen tegenstelling vormt tot de joodse Bijbel, maar daar hebben we het nu even niet over).
Nee, ik zie nergens een aanwijzing voor het bestaan van welke god dan ook. Gene lieve god, geen kwade god, geen neutrale god. Het ontbreekt gewoon ieder bewijs! Ik verdiep me derhalve veel liever in ALLE bewijzen welke betrekking hebben op de ET. Is machtig mooi om over te lezen en...Nog waar ook. Kun je leren waar je echt vandaan komt i.p.v. je te verdiepen in oude 1 oude mythe. Verdiep je dan in alle mythen en sagen.
Vrede kan niet met geweld worden gehandhaafd (Albert Einstein)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Joris schreef:
Bonjour schreef:Is het ook respectloos van jou als je vindt dat wij mee moeten gaan in jou fantasie, terwijl dat zo overduidelijk allang weerlegt is?
Jij vind dat het weerlegt is. Dat is jouw overtuiging! Respect zit 'm in het feit dat je iedereen in zijn of haar waarde laat, ongeacht diens overtuiging.
Hier enkele overtuigingen waar we respect voor moeten hebben.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... ging.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Moord_op_Theo_van_Gogh" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Volkert_van_der_Graaf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vocativ.com/culture/religion ... ng-deaths/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://en.wikipedia.org/wiki/Followers_of_Christ" onclick="window.open(this.href);return false;

En hier een hele waslijst met respect: http://en.wikipedia.org/wiki/Followers_of_Christ" onclick="window.open(this.href);return false;
Vrede kan niet met geweld worden gehandhaafd (Albert Einstein)
Plaats reactie