siger schreef:Ali schreef:Fjedka schreef:Zo ook is ooit de kern gelegd voor menselijk (bij)geloof..
En wetenschap.
Zo is het ook. Denken is net als evolutie onderworpen aan gissen en missen. Zeggen dat de ideeën van de eerste mensen fout waren en dus (bij)geloof, houdt in dat ideeën kunnen opgesplitst worden in fout en religieus aan de ene kant, en juist en wetenschappelijk aan de andere kant. Voor veel ideeën echter zal slechts later in de geschiedenis blijken of ze fout waren. Tot dan zijn ze "natuurtheorieën". Ik merk dat aanhoudend "natuurtheorie" verwart wordt met "religie". Dan is religie natuurlijk zo oud als onze hersenen.
Tracht bijvoorbeeld een objectieve regel op te stellen die volgende standpunten ondubbelzinnig bij "religie" of "natuurtheorie" indelen. Voor mij horen ze allemaal bij het tweede:
De aarde is plat (schrijvers van Enuma Elish en Genesis.)
Sommige vleermuizen zijn jonge duivels (Europese middeleeuwen.)
Bij gevaar kan je je je ziel wegbergen in je tas (Afrika, Mongolië.)
Brandbare materialen bevatten phlogiston (17e eeuw.)
Higgs bosons bestaan en zijn lichter is dan 180 protonen (fysici vandaag.)
Het heeft geen (analytisch) nut alle natuurtheorieën die uit de tijd zijn bij religie in te delen, om dan daaruit af te leiden hoe oud en algemeen religie wel niet is.
Religie dient sociologisch en cultuurhistorisch onderzocht te worden.
Ik denk dat je het bestaan, de wil om te bestaan als uitgangspunt moet nemen die de
bewuste mens aandreef in het verkennen van zijn omgeving in de ruimste zin des woords.
'Zaken' als bv. een platte aarde konden als niet-bedreigend ervaren worden en klopten bovendien met de waarnemingen zonder verdere vragen bij de meesten op te roepen.
Rampen die gekoppeld waren aan natuurverschijnselen bedreigden dat bestaan wél en werden (m.i.) onderwerp van studie naar mogelijkheden ter onderwerping/beheersing dmv. kennis ervan te hebben.
Uitgaand van de veronderstelling dat 'iets'
nooituit het niets tevoorschijn kon komen (a-religieus dus!)
moest de oorzaak (vanuit die eerdere premisse!) buiten het gebied van hun kennis liggenen met 'probeersels bestreden worden onder het motto "Beter iets proberen dan niets proberen"
"Krachten" werden verondersteld, en alles wat menselijkerwijs maar mogelijk was werd gedaan om die krachten vriendelijk te stemmen.
Met betalingen in de vorm van riten en offers (want ook toen bestond de wijsheid, "Alleen de zon komt voor niks op", ook al [als ervaring voor zover het oog terugreikte] )
Handige jongens, met gladde tong, die oog hadden voor de mogelijkheden voor hen persoonlijk, suggereerden en manipuleerden (waardoor het leek alsof het hielp) en begonnen al snel eisen te stellen aan de kwaliteit en kwantiteit v.d. offers (zie bijbel)
Religie was geboren en kon aan zijn evolutionaire opmars naar verfijning der mazen gaan werken, alsmede de uitbreiding v.d. aspecten waarmee de diversiteit v.d. groep in de hand kon worden gehouden en bestreken.
Muizen vang je met kaas- -mensen met religie, haha.(maar éérst dus dat areligieuze stadium dat nú als epiloog kan dienen m.i.
