Over heilige en onschuldige lichtwezentjes en nazi ego's

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Boosheid, verdriet, blijdschap en angst zijn de belangrijkst emoties van een mens. Dat we allemaal wel eens last hebben van een woedeaanval is dus niet ongewoon. Wie emoties opkropt wordt op den duur ziek of raakt gefrustreerd. Af en toe je woede ventileren is dus best gezond.

Maar als je andermans grenzen overschrijdt, bewust schade berokkent aan iets of iemand, of als je met je woede iets probeert te bereiken of iets wilt verhullen, dan is er sprake van agressie. Agressie is bedreigend en schadelijk voor degene tegen wie het gericht is. bron : http://www.leren.nl/cursus/sociale-vaar ... essie.html .

Ik heb het gekopieerd en letterlijk overgenomen omdat ik het zelf niet beter had kunnen formuleren en ik vond dat er een kleine nuancering aangebracht moest worden.
L. Langeweg
Forum fan

Bericht door L. Langeweg »

Het feit dat als we iemand een ander zien aanvallen en lichamelijke of geestelijk schade zien toebrengen, we het moreel afkeuren, wijst er op dat we het moreel niet ideaal vinden. Helemaal niet wanneer die ander iemand schade toebrengt om een of ander persoonlijk gewin. Daarom wordt een moord op een onschuldige enkel om zijn geld te stelen als een van de grootste misdaden gezien en gestraft.

Totaal anders is het wanneer iemand een ander doodt om b.v. zijn kind te beschermen tegen die ander die dat kind met een mes aanvalt. Helemaal als hij daarbij ook nog eens zijn eigen leven in de waagschaal legt. Dan zal geen rechter hem veroordelen. Integendeel, dan is hij een held.

Zo wordt weer duidelijk wat ons morele ideaal is en wat niet. Het gaat om baatzucht versus altruisme. En ons ideaal is dat iemand onbaatzuchtig is. Uit zichzelf, uit eigen vrije wil en keuze.

Ik heb niet gezegt dat het uiteindelijk de bedoeling is agressie altijd te ondedrukken. Wat ik zei is dat wanneer meer mensen bijzondere bewustzijn ervaringen hebben beleeft die agressieve energie zal worden benut voor positieve, afirmatieve -fijne- handelingen, die niet alleen niemand schaden, maar iedereen ten goede komen.
Veel van die energie wordt daar nu trouwens ook al voor benut.

Ik verhuis naar de "Heeft iets niet-intelligents ons intelligentie gegeven?" draad.
Plaats reactie