gerard_m schreef:Je speelt het spelletje en zegt daarna dat het kinderachtig is. Tja.
Ik ben het spelletje niet begonnen. Ik constateer slechts dat we een probleem met de islam hebben. Daarna moet (om welke duistere reden dan ook) altijd iemand roepen dat het christendom óók een probleem zou zijn. Er zijn ook extreem linksen, dierenactivisten, communisten en Joden die wel eens een aanslag plegen maar welk nut heeft het om dit er steeds bij te zeggen? Willen we het probleem baggetaliseren?
Ik denk niet dat iemand de problemen wil bagatelliseren. Ik denk wel dat er op verschillende manier tegenaan gekeken kan worden. Je kunt een wij/zij denkwijze hanteren, maar je kunt ook het fenmeen wat objectiever beschouwen. Ik zal dit trachten te schetsen,
Allereerst is daar de klaarblijkelijke afwezigheid van een goed functionerend emphatisch systeem waardoor mensen in staat blijken, om anderen geweld aan te doen, zonder enige deugdelijke reden. Die afwezigheid kan deels veroorzaakt worden door aangeboren afwijkingen, maar ook dan hangt ze tevens samen met traumatischecervaringen (bij psychopaten).
Bovendien blijken allerlei ideologien nog verder in staat onze neiging tot empatie te onderdrukken en onze neiging om het vreemde de haten te versterken. Fascisme en communisme hebben in dat opzicht de records in handen, maar de laatste decennia, vormen inderdaad Islamitische fanaten en hun directe tegenstanders de voornaamste bedreigingen in de wereld.
Alhoewel je eindeloze debatten kunt voeren over de "slechtheid" van - sommige - moslims en de "slechtheid" van sommige van hun tegenstanders, staat het mijns inziens buiten kijf dat de Islamitische traditie hier een negatieve invloed uitoefent. Echter, als je de "Islam" gaat "demoniseren" ontwikkel je daarmee een tegen-ideologie die net zulke negatieve gevolgen zou kunnen hebben. Hetzelfde is ook weer het geval als je die tegen-ideologie(Wilders c.s.) gaat "demoniseren", of als je degenen demoniseert die hen demoniseren(De linkse elite). Dan krijg je weer idioten als Breivik.
Het is dus zaak om vooral de immorele daden af te keuren en niet zozeer de mensen of groepen die dat (vaak) doen. Zo ook moet men het onrechtvaardig over een kam scheren van mensen bestrijden en niet zozeer de mensen of groepen die dat (deels) doen.
De negatieve invloeden van een ideologie kun je het best bespreken met mensen die deze ideologie deels aanhangen, maar die negatieve aspecten niet of nauwelijks vertonen. Die kunnen (en willen) daar wellicht wat aan doen. Buitenstaanders kunnnen beter het goede voorbeeld geven. Kritiek leidt vaak slechts tot tegenspraak.
Conclusie" De vaststelling dat de Islam veelal agressief gedrag bevordert (zo niet veroorzaakt) mag correct zijn. HEt