Evangelist-wil-broertjes-opwekken-uit-de-dood.

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Jagang
Ontoombaar

Re: Evangelist-wil-broertjes-opwekken-uit-de-dood.

Bericht door Jagang »

PietV. schreef:
gerard_m schreef:Ik heb de indruk dat het omgekeerde gebeurt en deze meneer vooral veel weerzin opwekt
Genoeg weerzin om ook eens naar de voedingsbodem te kijken waar deze mensen op gedijen. Die ook door de rest van de gelovigen wordt onderhouden. Of is het slechts zoeken naar een manier om het imago van het christendom te herstellen. Zoals hierboven al beschreven de gelovigen zitten in spagaat. Ook jij zal weer zoeken naar generalisaties en aanverwante zaken. Excessen in de katholieke kerk waren ook excessen toch? De bron daar ligt het probleem. Hoe komen ze anders aan deze opvattingen? Niet van atheïsten. En zolang men niet het systeem ontmanteld dan komt er over een maand weer iemand die dit beweerd. Tot het een gewoonte wordt en het aantal aanhangers langzaam groeit. Ongemerkt vaak. Zelf in kringen van academici raken ze besmet met gebedsgenezingen. En gooien ze er een dot geld tegenaan om een collega die gelooft dat benen door gebed aangroeien te beschermen tegen de kritiek die van buiten komt.
Hear, hear!
Religie is als een paraplu, waaronder menselijke corruptie ongestoord kan gedijen.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

PietV schreef:Genoeg weerzin om ook eens naar de voedingsbodem te kijken waar deze mensen op gedijen.
Dit lijkt me inderdaad de kern van de zaak. Ik stel vast dat er een brede voedingsbodem bestaat van goedgelovigheid. In Tiel heeft Jomanda volle hallen getrokken met haar sessies en diverse charlatans trekken nog steeds volle zalen. Als je goedgelovigheid gelijk stelt aan religie, kun je religie inderdaad de voedingsbodem noemen. Daar kun je gelovigen in dingen als complottheorieen dan ook onder scharen.
Hoe komen ze anders aan deze opvattingen? Niet van atheïsten.
Nee, niet van atheisten maar van niet-atheisten, maar dat is een vrij diverse groep. Ik heb geen cijfers over de mate waarin niet-atheisten in dit soort dingen geloven, jij vermoedelijk ook niet. Ik begrijp het punt hier ook niet precies wat je wilt maken.
Zelfs in kringen van academici raken ze besmet met gebedsgenezingen. En gooien ze er een dot geld tegenaan om een collega die gelooft dat benen door gebed aangroeien te beschermen tegen de kritiek die van buiten komt.
willen ze beschermen of onderzoeken? Als academicus zou ik altijd pleiten voor het onderzoeken van claims, zelfs als ze onwaarschijnlijk zijn. De uitkomst zal in dat geval een weerlegging zijn, wat een handvat geeft om het geloof erin te bestrijden.

Je doet nog enkele eigenaardige aannames:
Of is het slechts zoeken naar een manier om het imago van het christendom te herstellen. Zoals hierboven al beschreven de gelovigen zitten in spagaat. Ook jij zal weer zoeken naar generalisaties en aanverwante zaken. Excessen in de katholieke kerk waren ook excessen toch? De bron daar ligt het probleem.
Het imago van het christendom interesseert me geen moer en bij de katholieke kerk leek een verband tussen problemen en de kerk mij waarschijnlijk. Het lijkt me ook hier goed om aannames zoveel mogelijk te toetsen, maar daar zul je met me mee eens zijn lijkt me.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

gerard_m schreef: Het imago van het christendom interesseert me geen moer en bij de katholieke kerk leek een verband tussen problemen en de kerk mij waarschijnlijk. Het lijkt me ook hier goed om aannames zoveel mogelijk te toetsen, maar daar zul je met me mee eens zijn lijkt me.
Er is genoeg getoetst Gerard. Al 1700 jaar worden dingen getoetst. Het bizarre karakter van religie is allang vastgesteld. Iedereen die nu nog vraagt om het toetsen van aannames wil slechts uitstel van executie. Om veel geld uit te geven aan onzinnige beweringen, geeft onzinnige beweringen status. Het is al diverse malen gezegd; voor de gelovige is onzin integreerbaar in zijn levensfilosofie. Val deze filosofie maar eens in de kern aan en loop er niet met een boog er om heen. Dus niet kijken waar het fout gaat, maar waardoor gaat het fout.

En vertel eens welke groep niet -atheïsten gelooft in opstandingsverhalen. En welke groep verspreidt deze materie over de samenleving. En zorgt ervoor dat het blijft bestaan. En vermoedelijk begrijp je heel goed welke groep hier voor verantwoordelijk is.

en bij de katholieke kerk leek een verband tussen problemen en de kerk mij waarschijnlijk.
Durf je niet een stap verder te gaan, dan waarschijnlijk. Als tienduizenden kinderen misbruikt zijn door priesters. Kolossale doofpotaffaires. Is het dan nog waarschijnlijk? Waarom laat je deze voorzichtigheid niet los. Ben je ergens bang voor. Ben je dan niet langer bezig met reputatiemanagement maar breek je daadwerkelijk een instituut af. Het kind is al lang verdronken, je mag het badwater wel weg laten lopen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

PietV. schreef:Er is genoeg getoetst Gerard. Al 1700 jaar worden dingen getoetst. Het bizarre karakter van religie is allang vastgesteld.
Ik zie de onderzoeken graag van je waaruit blijkt dat ": religie een bizar karakter heeft ".

Ik had het uiteraard over het onderzoeken van objectief toetsbare stellingen, zoals de stelling waarover dit topic gaat.
Iedereen die nu nog vraagt om het toetsen van aannames wil slechts uitstel van executie.
Knap dat je de motieven van "iedereen" kent.
Om veel geld uit te geven aan onzinnige beweringen, geeft onzinnige beweringen status. Het is al diverse malen gezegd; voor de gelovige is onzin integreerbaar in zijn levensfilosofie.
Het wetenschappelijk ontkrachten van onzinnige beweringen geeft ze geen status. In tegendeel. En zo wetenschappelijk en duur hoeft het niet te zijn. Laat deze man eens een poging tot wonder doen met de SBS camera's ervoor, dan zien de mensen wat hij kan en niet kan.
Val deze filosofie maar eens in de kern aan en loop er niet met een boog er om heen. Dus niet kijken waar het fout gaat, maar waardoor gaat het fout. En vertel eens welke groep niet -atheïsten gelooft in opstandingsverhalen. En welke groep verspreidt deze materie over de samenleving. En zorgt ervoor dat het blijft bestaan. En vermoedelijk begrijp je heel goed welke groep hier voor verantwoordelijk is.
De religieuzen bedoel je vermoedelijk. Of misschien wel de gristenen. In elk geval niet de atheïsten. Wat is de kern van de foute filosofie? Iets geloven zonder bewijs? Maar onderzoeken wil je het ook niet.
en bij de katholieke kerk leek een verband tussen problemen en de kerk mij waarschijnlijk.
Durf je niet een stap verder te gaan, dan waarschijnlijk. Als tienduizenden kinderen misbruikt zijn door priesters. Kolossale doofpotaffaires. Is het dan nog waarschijnlijk? Waarom laat je deze voorzichtigheid niet los.
Ik heb meerdere onderzoeken gelezen waaruit zou blijken dat kindermisbruik even vaak voorkomt in andere instituten. Desondanks vermoed ik wel een sterk verband met deze kerk. Maar waarom zou ik zonder feiten te kennen verder gaan dan een sterk vermoeden uitspreken? Vanwege afkeer van de kerk of een onderbuik gevoel? Concluderen op basis van feiten is een houding die bij de meeste andere onderwerpen op dit forum meer gebruikelijk is.
Ben je ergens bang voor. Ben je dan niet langer bezig met reputatiemanagement maar breek je daadwerkelijk een instituut af. Het kind is al lang verdronken, je mag het badwater wel weg laten lopen.
De reputatie van de katholieke kerk of verknipte evangelisten op dit forum interesseert me bijzonder weinig en het managen daarvan lijkt me bovendien een vrij uitzichtloze onderneming.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

gerard_m schreef:
PietV. schreef:Er is genoeg getoetst Gerard. Al 1700 jaar worden dingen getoetst. Het bizarre karakter van religie is allang vastgesteld.
Ik zie de onderzoeken graag van je waaruit blijkt dat ": religie een bizar karakter heeft ".

Ik had het uiteraard over het onderzoeken van objectief toetsbare stellingen, zoals de stelling waarover dit topic gaat.
Binnen de stelling dus dat gebedsgenezing geen enkel effect heeft. Is onderzocht en bewezen. En waarom zou ik een onderzoek moeten starten door een ezel een voordracht te laten houden en na afloop te vragen wat iedereen er van op heeft gestoken, iemand boven een berg te laten praten en in het dal te vragen wat nu de belangrijkste punten waren, een groep mensen die over water proberen te lopen etc. Is het zinvol om bizarre beweringen na te volgen en hier een onderzoeksmethode op los te laten. Je kan ook de grote lijn volgen en zeggen dat het een bizar karakter heeft. Maar wat is nu je werkelijke probleem. Neem je hier geen genoegen mee. Berooft deze invalshoek de glans die geloven moet uitstralen. Ogenschijnlijk lijkt religie voor jou zo bijzonder dat je met regelmaat opduikt in topics waar de godsdienstwaanzinnigen ook echt godsdienstwaanzinnigen zijn. En er ditmaal geen verzachtende omstandigheden zijn. Of heb ik iets over het hoofd gezien wat jij wel denkt te weten.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Binnen de stelling dus dat gebedsgenezing geen enkel effect heeft. Is onderzocht en bewezen.
Dat wil ik best van je aannemen, ook al blijft het bij slechts een bewering zonder bewijs.

En waarom zou ik een onderzoek moeten starten door een ezel een voordracht te laten houden en na afloop te vragen wat iedereen er van op heeft gestoken, iemand boven een berg te laten praten en in het dal te vragen wat nu de belangrijkste punten waren, een groep mensen die over water proberen te lopen etc. Is het zinvol om bizarre beweringen na te volgen en hier een onderzoeksmethode op los te laten. Je kan ook de grote lijn volgen en zeggen dat het een bizar karakter heeft.
Je verzet opnieuw de doelpalen. Ik heb het over het onderzoeken van toetsbare beweringen van figuren zoals deze evangelist zodat ze voor het publiek weerlegd kunnen worden. Dus niet over het toetsen van bijbelverhalen.
Maar wat is nu je werkelijke probleem. Neem je hier geen genoegen mee. Berooft deze invalshoek de glans die geloven moet uitstralen. Ogenschijnlijk lijkt religie voor jou zo bijzonder dat je met regelmaat opduikt in topics waar de godsdienstwaanzinnigen ook echt godsdienstwaanzinnigen zijn.
En er ditmaal geen verzachtende omstandigheden zijn.
Ik heb geen idee waar ik dit soort figuren ook maar enigszins verdedigd zou hebben?
Of heb ik iets over het hoofd gezien wat jij wel denkt te weten.
Ja, als je terugleest, zie je namelijk dat ik me meng in dit topic om een negatieve mening te geven over deze man. We verschillen alleen van mening over de vraag hoe deze idioterie kan worden uitgebannen. Roepen dat ze gek zijn houdt ze (blijkbaar) niet tegen en hun publiek ook niet.

Vervolgens worden allerlei algemene conclusies getrokken die vooral uit de onderbuik lijken te komen. In andere topics is het gebruikelijk een conclusie met feiten te onderbouwen. Hier niet, en daarmee wordt het een karikatuur. Dat mag van mij, maar ik ga er niet in mee. Ik ben nog nooit een christen tegengekomen die zou geloven dat een evangelist doden kan opwekken, dus beschouw het inderdaad als een incident en geen kenmerk van de religies die hersenen verweken.
coby
Forum fan

Bericht door coby »

gerard_m schreef:Ik ben nog nooit een christen tegengekomen die zou geloven dat een evangelist doden kan opwekken, dus beschouw het inderdaad als een incident en geen kenmerk van de religies die hersenen verweken.
Kijk even op credible. Daar zijn er al 3 die geloven dat we nog doden op kunnen wekken, ondanks dat ze deze actie slecht vinden, want hij dringt het ongevraagd nabestaanden op. Dan had hij het gewoon vanuit huis moeten doen en was er niemand mee geschaad. Hooguit had hij een oproep kunnen doen aan mensen die dit ook geloven of ze hem willen helpen ervoor te bidden. Gebeurde het dan niet, had niemand er last van.
Corrie ten Boom: O Willem, had ik jouw hersens maar.
Jinny

Bericht door Jinny »

Geloof jij dat ook echt Coby?
coby
Forum fan

Bericht door coby »

Jin schreef:Geloof jij dat ook echt Coby?
Ja, het staat in de Bijbel. Ik geloof alles wat er staat of niets, zo consequent ben ik dan ook wel weer. Alle gelovigen geloven wel dat Jezus is opgestaan, maar dit wordt weggeredeneerd. Dat vond ik wel lachen van RKdiaken, die zei: het merendeel hier gelooft het niet en keurt het af, maar het staat toch in de Bijbel, dus die geloof je dan niet. Hij zei dat christenen meer en meer op atheisten gingen lijken.
Jinny

Bericht door Jinny »

Wel, dan heb ik een klusje voor je, een vriendin is 3 kinderen verloren die ze maar wat graag terug zou willen.
coby
Forum fan

Bericht door coby »

Jin schreef:Wel, dan heb ik een klusje voor je, een vriendin is 3 kinderen verloren die ze maar wat graag terug zou willen.
Het moet altijd binnen ongeveer 4 dagen. Als ze al echt in de hemel zitten, kunnen ze niet meer terug.
Jinny

Bericht door Jinny »

Proest......
4 Dagen......
Je kunt me wat, smoesjes, je kan het domweg niet.....
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Jin schreef:Proest......
4 Dagen......
Je kunt me wat, smoesjes, je kan het domweg niet.....
Ja maar ongeveer vier dagen hoe lang is dat echt want duizend jaar is als een dag voor de heer. :wink:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

gerard_m schreef:Ik ben nog nooit een christen tegengekomen die zou geloven dat een evangelist doden kan opwekken, dus beschouw het inderdaad als een incident en geen kenmerk van de religies die hersenen verweken.
Ik ga niet elke zin van jou ontleden en van commentaar voorzien. Probeer even de grote lijnen vast te houden. Zou dit jou ook lukken? Dus even een paar punten:

Ik heb er een aantal ontmoet die stellen dat iemand die echt gelooft tot alles in staat is. Als het niet lukt dan ligt het aan een te klein geloof. En moet dit mankement verholpen worden door standvastiger te worden. In bepaalde kringen is er weinig twijfel dat een geloof wonderen kan verrichten. De graad waarin is volgens mij aan het verschuiven. Of het nu Brazilië is of Afrika er komen berichten binnen sijpelen. Dat het nu ook in Nederland wortel schiet is al een teken aan de wand. Roepen dat iemand gek is, maakt vaak meer duidelijk dan 20 kantjes peer reviewed schrijven. Dus het kan een uitkomst zijn om de man niet meer te geven dan hij daadwerkelijk verdient. Veel mensen willen voor vol worden aangezien. Haal je dit eraf dan heeft het vaak meer resultaat dan er maar om heen praten.

Blijft natuurlijk een fraai verschijnsel dat religie iemands manier van denken verweekt of aantast. Het is ook heel bijzonder dat men blijft kijken naar de excessen en niet naar de oorzaak?
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Piet, wat zie je precies als de oorzaak? Is dat "de bijbel"? "Religies"? "bijgeloof?"
Je ziet dat het fenomeen niet beperkt blijft tot christendom en ook niet tot religies in het algemeen. Ook buiten de (georganiseerde) religies wemelt het van de goeroes en Jomanda's. Hoe bestrijdt je bijgeloof?
Als je het fenomeen wilt uitbannen, vraag ik me af of roepen dat iemand gek is de juiste strategie is. Het leidt er misschien eerder toe dat mensen zich in hun overtuiging vastbijten.

Een gefundeerd wetenschappelijk onderzoek zou bij deze evangelist inderdaad weinig helpen, een mislukte opwekking voor de camera's misschien wel (het onderwerp is er helaas wat te macaber) voor. Maar claims worden ook gedaan door hoogleraren zoals recent (Onne van Schayck). Deze man beschadigt zijn eigen carriere met zijn claim en lijkt me niet gek. Zijn claim is best te onderzoeken.
Plaats reactie