vegan-revolution schreef:Socratoteles schreef:Je beseft dat de organisatie die deze aanslagen heeft opgeeist, door de EU letterlijk kapot wordt gebombardeerd? Het is maar wat je 'diep buigen' noemt.
Ja, de EU doet dáár
nu iets (de vraag is dan nog steeds hoe effectief dat is, maar ala), maar wat deed de EU daarvóór?
De Verenigde Staten steunen in het oorlogje spelen in Irak en Afghanistan, miljarden verdienen door wapendeals met bloedige dictators (nog steeds doen EU-landen voor tientallen miljarden aan wapendeals met Saoedi-Arabië, terwijl we nota bene weten dat het ISIS steunt!), koloniale oorlogen voeren, hoe ver terug wil je gaan? Voor een deel is dit kwaad al geschied, en moeten we dealen met de consequenties - simpelweg stoppen met de strijd tegen ISIS lijkt geen oplossing. Maar laten we de zaken niet voorstellen alsof deze terroristische aanslagen een reactie zijn op ons 'diep buigen' voor de bevolking van landen in het Midden-Oosten.
lost and not found yet! schreef:Laat woestijnvolken elkaar lekker uitmoordden, waar maak je je druk om? Maar nee, dan komt het eigenbelang en de geldzucht weer ter sprake!
Wist jij dat Iran, Afghanistan, en Pakistan in de jaren '60 en '70 veel liberaler samenlevingen waren waar het volkomen normaal was voor mensen om alcohol te drinken, waar je rustig in bikini aan het strand kon liggen, en waar hippies graag naar toe trokken om hasj te roken en feest te vieren?
http://www.npr.org/sections/pictureshow ... nd-bikinis" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik bedoel maar, er kan veel veranderen in een paar tientallen jaren tijd, en het zou me niet verbazen als over twintig jaar WIJ elkaar in Europa weer 'lekker' aan het uitmoorden zullen zijn, net zoals we dat deden in de twintigste eeuw. Want een gebrek aan religie is geen enkel obstakel voor levendige genocide-fantasieen, zoals de twitter-feeds vandaag weer laten zien.
Toch raar dat het westen zich altijd zo superieur opdient, maar van de geschiedenis niets leert of niet wil leren.
Inderdaad. Ik begrijp 't wel ergens, denk ik. Door te focussen op de misdaden van extremistische Islamisten in woestijnen kunnen we ons veilig wanen: wij zouden dat nooit doen! wij hebben geen religie die ons oproept tot geweld! wij zijn beschaafde mensen! wij zijn geen woestijnvolk! En zo werpt men een dam op tegen de angst dat, misschien, wij Europeanen tot precies dezelfde dingen in staat zijn. Helaas is die illusie van superioriteit zelf tegen weinig bestand.. Onze humaniteit is niet gegeven of gegarandeerd, maar het resultaat van een continu gevecht tegen de moordlustige impulsen in onszelf. De impulsen waar volksmenners zich altijd graag van hebben bediend om liberale samenlevingen in de afgrond te storten - met de beste bedoelingen, ongetwijfeld.