OK,
Hier zouden we het bij kunnen laten.
Ik leg voor mijn eigen genoegen nog wat losse eindjes netjes náást elkaar,
Bij voldoende leesbaarheid kom ik daar mee terug; wie weet in een apart topic.
Roeland
Moderator: Moderators
Wat bedoel je daar juist mee? Ik ben geneigd het daarmee akkoord te zijn maar ik heb dan ook niet het tegendeel beweerd.
Een beetje kort door de bocht maar zo zou je het kunnen samenvatten.
Daar leren we spijtig genoeg niet veel mee. Hoe zit het dan wel volgens jou?
Het lijkt mij duidelijk, maar ik ben ook geen bioloog. Zonder het effect van Testosteron, dat pas na 7 weken wordt afgescheiden onder invloed van het SRY gen, ontwikkelt elke eicel zich tot een baby met vrouwelijke geslachtskenmerken. Wat wij als man of vouw betitelen is bijna uitsluitend op basis van de aanwezigheid van uiterlijke kenmerken. Maar de interne kenmerken zijn ook van belang. De ontwikkeling van de hersenen gebeurt ook onder invloed van testosteron anders bij mannen dan bij vrouwen als ik mij niet vergis, dus het heel natuurlijk dat er zich individuen ontwikkelen die uiterlijk anders zijn dan innerlijk. Mannen die een baarmoeder hebben en meer andere voorbeelden. En inderdaad, het gaat om de uiteindelijke mens die zich ontwikkelt. Maar zonder biologische duidelijkheid is het ingewikkeld. Er zijn voorbeelden van sportsters bijv. die enkele decennia geleden nog werden uitgesloten van competitie omdat ze een afwijkend DNA hadden (Foekje Dillema). Daardoor werden ze als man te boek gesteld en publiekelijk gediscrimineerd. Dat is volgens mij waarom het van belang is om dit in het oog te houden. Niet dat die geslachtskenmerken de waarde van een individu bepalen, maar juist omdat geslacht en gender niet 100% uiterlijk herkenbaar zijn.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑09 jul 2025 09:34 Ik heb nog eens nagedacht over de opmerking dat de eicel nog lang vrouwelijk zou zijn.
Dat lijkt me maar schijn, nadat het Y chromosoom is binnen gekomen is de aanleg mannelijk.
Dat het niet gelijk gemakkelijk te determineren is komt slechts door het grootte verschil tussen de vrouwelijke cel en de mannelijk toevoeging XY.
Het bouwen naar een mannelijk wezen wordt echter gelijk ingezet, dus is er gelijk verschil met het XX geval.
Daarnaast is het niet eens relevant:
Immers zo'n cel is in de verste verte nog geen mens en daar gaat het in wezen over.
Het is dan ook geen wetenschap.
Wat bedoel je hier juist mee? Het is waar dat hoe wij tot het besluit komen dat iemand een man of vrouw is, grotendeels gebaseerd is op uiterlijke kenmerken. Maar wat geslacht is en hoe wij een geslacht aan iemand toeschrijven zijn twee verschillende kwesties. Het is mogelijk dat er vergissingen begaan. Dat lijkt me voor de rest weinig belang in hoe biologen geslacht definiëren.Henry II schreef: ↑09 jul 2025 10:59 Het lijkt mij duidelijk, maar ik ben ook geen bioloog. Zonder het effect van Testosteron, dat pas na 7 weken wordt afgescheiden onder invloed van het SRY gen, ontwikkelt elke eicel zich tot een baby met vrouwelijke geslachtskenmerken. Wat wij als man of vouw betitelen is bijna uitsluitend op basis van de aanwezigheid van uiterlijke kenmerken.
Het kan op heel wat manier van belang zijn, zonder dat het van belang is in het bepalen van iemands geslacht. Hoe "mannelijk" iemand zich ook zou gedragen, als die persoon aan de biologische definitie van vrouw voldoet dan is die persoon van het vrouwelijk geslacht. Dat er statistische tendensen samengaan met een geslacht, betekent nog niet dat iemand die buiten die tendens valt niet tot dat geslacht hoort. Lange vrouwen zijn nog steeds gewoon vrouw ook al valt hun lengte eerder in het mannelijk bereik. Op dezelfde manier zijn aggressieve vrouwen nog gewoon vrouw ook al gedragen ze zich eerder zoals mannen zich zouden gedragen.Henry II schreef: ↑09 jul 2025 10:59Maar de interne kenmerken zijn ook van belang. De ontwikkeling van de hersenen gebeurt ook onder invloed van testosteron anders bij mannen dan bij vrouwen als ik mij niet vergis, dus het heel natuurlijk dat er zich individuen ontwikkelen die uiterlijk anders zijn dan innerlijk.
Maar wat betekent dat? Er zijn ook kinderen die met een staart geboren worden? Zijn die kinderen nu maar 95% en 5% een andere soort omdat ze een staart hebben? Ik denk niet dat dat de richting is dat we willen denken. Dus ik zie ook niet waarom we een dergelijke man als 95% man en 5% vrouw zouden moeten beschouwen.
Hoe weet je dat Foekje Dillema een vrouw was? Zoals je zelf hebt duidelijk gemaakt zijn er soms moeilijk te klasseren gevallen. Dus waarom is het niet mogelijk dat men bij de geboorte van Foekje Dillema een fout heeft gemaakt en dat ze bij nader inzien een man zou geweest zijn?Henry II schreef: ↑09 jul 2025 10:59En inderdaad, het gaat om de uiteindelijke mens die zich ontwikkelt. Maar zonder biologische duidelijkheid is het ingewikkeld. Er zijn voorbeelden van sportsters bijv. die enkele decennia geleden nog werden uitgesloten van competitie omdat ze een afwijkend DNA hadden (Foekje Dillema).
Inderdaad geslacht is niet altijd 100% uiterlijk herkenbaar. Vergissingen zijn mogelijk en moet wat mij betreft steeds mild omgaan met de mensen die het slachtoffer zijn van een dergelijke vergissing.Henry II schreef: ↑09 jul 2025 10:59Daardoor werden ze als man te boek gesteld en publiekelijk gediscrimineerd. Dat is volgens mij waarom het van belang is om dit in het oog te houden. Niet dat die geslachtskenmerken de waarde van een individu bepalen, maar juist omdat geslacht en gender niet 100% uiterlijk herkenbaar zijn.
Het woord uiterlijk is hier verneukeratief. Zoals ik eerder schreef bepalen xy chromosomen het geslacht. Maar of iemand zich man of vrouw of ergens daartussenin voelt wordt bepaald door hormonen tijdens de groei. Dat levert vrouwelijke structuren op in mensen die qua geslacht man zijn (en andersom). En je kunt hoog en laag springen maar zo gaat het biologisch.
Hoe betekenisvol is het om dergelijke structuren het etiket "mannelijk" of "vrouwelijk" op te plakken. Heeft een vrouw die langer is dan 1,85m een mannelijke lengte?
Of daar etiketten op te plakken zijn weet ik niet. Wat ik wel weet is dat het tot situaties leidt waarbij de betreffende persoon constateert dat het lichaam een bepaalde gender heeft maar dat diezelfde persoon emotioneel, psychisch of gevoelsmatig de andere gender heeft.
Axxyanus,heeck schreef: ↑08 jul 2025 15:18
OK,
Hier zouden we het bij kunnen laten.
Ik leg voor mijn eigen genoegen nog wat losse eindjes netjes náást elkaar,
Bij voldoende leesbaarheid kom ik daar mee terug; wie weet in een apart topic.
Roeland
Dat lijkt me statisch onjuist.
Ja dat denk ik ook. Daarom dat ik graag van Mullog een antwoord had gekregen over welke maatstaf die ze hanteert om bepaalde structuren vrouwelijk te noemen. Voor zover ik op de hoogte ben, gaat het over het algemeen over niet meer dan statistische tendensen, waarbij er bij mannen een ander gemiddelde is dan bij vrouwen maar de variatie bij mannen en vrouwen beduidend overlappen. En net zoals het IMO niet betekenisvol is om 1,85m een mannelijke lengte te noemen, lijkt het mij niet betekenisvol om die structuren vrouwenlijk te noemen.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑12 jul 2025 09:40Dat lijkt me statisch onjuist.
Er komen ook mannen voor ver boven het gemiddelde (de langst bekende man ging richting 3m).
Niemand twijfelt er aan dat dit nog steeds mannen zijn en niet een sexe op zich.
Dus waarom zoiets toepassen op vrouwen stevig boven het gemiddelde zitten?