Theoloog schreef: Je hebt helemaal gelijk Devious. Dat moet inderdaad aangetoond worden. Ik heb wat uitspraken opgesnord op Google die illustreren wat ik bedoel:
Prachtig, dan gaat het eindelijk ergens over.
Merk op dat Wilders in bovenstaand bericht geen onderscheid maakt tussen moslims en moslims. De gematigde islam bestaat niet, aldus Wilders. Hij wil dan ook dat de grenzen dichtgaan voor alle niet-westerse allochtonen.
Ik had liever wat citaten van Wilders' eigen site gezien bijvoorbeeld. Dan kun je ook de context zien.
Het volgende is uit het krantenartikel wat jij citeert het enige wat Wilders letterlijk zelf heeft gezegd:
„Die raakt ons in ons hart, in onze identiteit en in onze cultuur",
„Een op de vijf Marokkaanse jongeren staat als verdachte bij de politie geregistreerd. Hun gedrag vloeit voort uit hun religie en cultuur"
De rest is allemaal de interpretatie van de betreffende journalist/schrijver. Ik vind het nogal magertjes Theoloog. Ik houd het heel goed voor mogelijk dat je gelijk hebt hoor. Ik vind ook dat er een naar luchtje om Wilders hangt, maar als men hem beschuldigt dan wil ik desondanks tóch citaten zien. Hier en daar één zinnetje, met een heleboel interpretatie uit de tweede of derde hand van een journalist, is niet genoeg.
Daarnaast stelt Wilders dat het criminele gedrag van Marokkaanse jongeren voortvloeit uit hun religie en cultuur. Daarmee zet Wilders dus een hele religie en de hele Marokkaanse cultuur weg als crimineel van aard, en zodoende een hele bevolkingsgroep.
Nee, dat zegt hij niet. Hij zegt dat één op de vijf Marokkanen bij de politie bekend staat als crimineel, en dat hun gedrag voortkomt uit hun cultuur.' Thats it! Hij zegt daarmee niet dat de hele marokkaanse cultuur crimineel is. Als ik zeg dat het antisemitisme voortvloeit uit het christendom, zeg ik ook niet dat iedere christen een antisemiet is. Dat is een drogredenering.
Wilders zette in zijn inbreng weer enkele stappen verder. Deze keer vond hij dat moslims de koran moeten afzweren. ,,Voor mensen die de Koran niet afzweren is geen plaats in Nederland.''
Deze uitspraak gaat wel erg ver. Ik kan het ook, zelfs met de beste wil van de wereld, niet in een andere context plaatsen.
Daarnaast vergelijkt Wilders Mohammed met Hitler en de Koran met diens boek 'Mein Kampf'. Wat zijn moslims dan? Nazi's kennelijk.
Dat laatste is jouw invulling.
Ik vind vergelijkingen tussen despoten nooit zo sterk. De ene barbaar is de andere niet. Het is een beetje knullig om zo'n middeleeuwse roofmoordenaar met een 20e eeuwse dictator te vergelijken. Het is een beetje appelen vergelijken met peren. Het is allebei fruit, maar het zijn verschillende vruchten. Het is een beetje knullig wat Wilders doet. Als hij had gezegd:
'Mohammed was een despotische massamoordenaar!', dan had hij onweerlegbaar gelijk gehad, en waren de argumenten die jij nu inbrengt volkomen krachteloos geweest. Ik kan slechts zeggen dat Wilders zich hier klungelig uitdrukt.
Moet ik nog uitleggen waarom dit schofferend is? Moet ik nog uitleggen waarom dit generalisaties zijn die alle moslims betreffen?
Op enkele punten heb je wel gelijk hoor. Laat niemand denken dat ik fan van Wilders ben.
De argumenten van Wilders? Daar is geen beginnen aan; daarvoor zijn Wilders' overtrokken beeldspraken te grotesk voor. Hitler, tsunami, straatterroristen, knettergek, schandalig en tenslotte: 'walgelijk'.
Dit is geen inhoudelijk tegenargument. Slechts een reeks woorden die Wilders heeft gebruikt.
Het is een overspannen woordenstroom, die Wilders uitstoot, die geen recht doet aan de complexheid van de mensenlevens waarvan sprake is in die uitspraken. Functioneert Mohammed inderdaad als een Adolf Hitler en de Koran als een Mein Kampf. Voor sommige moslims (zoals Sami A. en Mo B.) wel. Maar voor de meesten is de Koran veeleer een boek over law & order, goed burgerschap, hoe je de Schepper moet aanbidden.
Hij generaliseert en hij drukt zich onhandig uit, maar ik begrijp heel goed zijn angst voor een overheersende Islam.
Is 'de' Marokkaanse cultuur een criminele cultuur? Als dat zo is, waarom gedragen Marokkaanse jongens zich in Marokko dan niet net zo als in Amsterdam-West? Vloeit criminaliteit voort uit de islamitische religie? Als dat zo is, waarom vind je de criminele straatschoffies waarover Wilders spreekt dan nooit in de moskee?
Religie kan indirect invloed uitoefenen. Ik ken een jongen, een Afhaanse pooier, die meisjes uit het asielzoekerscentrum verhuurt voor geld. Hij komt zelden tot nooit in de moskee, maar hij rechtvaardigt zijn handelen wél met de Koran. Ik heb het hem zelf horen zeggen. Hij verafgoodt tevens de Mujahideen.
Ik ken een man uit Azerbaidzjan, een zeer gematigde moslim, maar hij is er zeer stellig van overtuigd dat homo's de maatschappij ontwrichten; dat homoseksualiteit een land in de ondergang kan storten; ik heb het hem zelf horen zeggen.
Ik heb pas een tetjeen door de politie laten halen, omdat hij dreigde zichzelf te verbranden. Hij viel de politie aan met een wapen. Ik kan niet in details treden omdat ik anders teveel van mezelf prijs geef, maar het had alles te maken met zijn islamitische jeugd.
Van christenen en ongelovigen die uit moslimlanden zijn gevlucht hoor ik niets anders dan verhalen over onderdrukking, foltering, discriminatie, slavernij en ellende.
Ik heb teveel ellende met eigen ogen gezien en meegemaakt (en ik woon niet eens in één van de grote steden). Ik zie teveel leeglopers en nietsnutten; teveel boefjes en loverboys; teveel mensen die niet kunnen aarden in deze maatschappij, en dat ligt écht niet allemaal aan het vermeende racisme van de autochtone Nederlanders. Zélfs een groot deel van de gematigden die ik ken, de sympathieken waarbij ik kopjes thee drink met een koekje, houden er vaak uiterst middeleeuwse denkbeelden op na over homo's en vrouwen.
Nee, ik begrijp Wilders' angst voor de Islam heel goed, hoe stompzinnig hij zich soms ook uitdrukt.
Hoog tijd voor wat tegengas.
Zoals jij het doet,
prima!
Maar als men zich van hetzelfde soort jargon gaat bedienen, door over Wilders te spreken als 'Het Kwaad', en hem neer te zetten als een soort Mussolini, is ronduit hypocriet. Wat je ook van Wilders vind; dát gaat te ver!
Vriendelijke groet.