Alternatieve energiebronnen.

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Joe Hn schreef:Als olie&gas opeens echt op zouden zijn, dan geloof ik dat we binnen no-time genoeg alternatieven zullen vinden om onze consumptiemaatschappij draaiende te houden. Ik denk dat we ook eens veel beter moeten kijken naar energie- en massastromen in het algemeen. Energie uit afval winnen, duurzame producten, economisch omgaan met energie ipv geld (of energie directer aan geld koppelen). De huidige wegwerpmaatschappij draagt volgens mij enorm veel bij aan het energieverbruik.
Er wordt al energie uit afval gewonnen, zie bjiv. de AEB van Amsterdam
http://www.volkskrantblog.nl/bericht/123252
Maar ik weet niet waar jij dergelijk optimisme op baseert. Misschien kan je dat zelf het beste even aangeven.
Laatst gewijzigd door Sararje op 14 feb 2008 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Het zal natuurlijk niet "opeens" op zijn. Maar als het einde duidelijk in zicht is, dan heb ik vertrouwen in het aanpassingsvermogen van de mens. Pas zodra we gedwongen worden, zullen we veranderen. Ik denk dat geen mens de westerse wereld zijn luxe leven wil opgeven, dus we moeten wel op zoek naar nieuwe manieren om energie te winnen. Zodra het probleem maatschappelijk groot genoeg is, dan zullen overheden meer geld beschikbaar stellen voor onderzoek. Kernenergie heeft zich al bewezen (zowel positief als negatief) en kan gebruikt worden in een soort overbruggingsperiode. We weten dat warme kernfusie mogelijk is. Er moet alleen nog heel wat geld, moeite, tijd en onderzoek in gestoken worden om het te realiseren.

Is het einde van olie en gas trouwens al duidelijk zichtbaar ?
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Het einde lijkt me al duidelijk in zicht, want over 50 jaar is het echt op, zeggen ze dan. En men is al naarstig op zoek naar alternatieven, alleen wil het nog niet zo heel erg lukken. Hoewel in Rusland nog heel erg veel olie en gas aanwezig is, en ook in Nigeria zou nog olie zat zijn. Dus de berichtgeving hierover is soms erg tegenstrijdig.
Laatst gewijzigd door Kitty op 14 feb 2008 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Ik denk dat we allemaal dood gaan.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Nogmaals Joe Hn: waar baseer je dergelijk vertrouwen op?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Kitty schreef:Het einde lijkt me al duidelijk in zicht, want over 50 jaar is het echt op. En men is al naarstig op zoek naar alternatieven, alleen wil het nog niet zo heel erg lukken.
Wat eng is: we hebben geen tweede kans. De olie, gas en kolenreserves zijn in miljoenen jaren opgebouwd en we hebben ze echt nodig om alternatieven te zoeken. Als ze op zijn is het gewoon over en uit met de geavanceerde beschaving. Voor altijd

(Marinus doemdenkt lekker mee) :D
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Sararje schreef:Nogmaals Joe Hn: waar baseer je dergelijk vertrouwen op?
Verschillende factoren; glazen bol, zonnig weer en een naief optimisme met een vluchtige terugblik op het bestaan van de mensheid. :wink:

Hoe denk jij eigenlijk hoe het allemaal gaat lopen en waar baseer je dat op ... ?
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

ah... weer heerlijk ouderwets in een hutje op de hei.
kampvuurtjes etc.
lijkt me hééééérlijk!
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha
Zonde
Forum fan

Bericht door Zonde »

Onder druk is er veel mogelijk, misschien geen koude kernfusie maar een (nog beter) alternatief. Tijdens de jaren van de tweede wereldoorloog is er bijvoorbeeld grote voorspoed geweest op het gebied van wetenschap en technologie.

http://www.vac-acc.gc.ca/general/sub.cf ... ts/science

Met veel inzet blijkt er ineens een hoop mogelijk.
herman van der helm
Forum fan

Bericht door herman van der helm »

herman van der helm schreef:
daar gebruiken we de kernfusieenergie voor van de zon die ligt opgeslagen in onze bodem.

Een gemiddelde Nederlander gebruikt te veel energie om daarvoor te kunnen compenseren. Stel dat een gemiddelde woning 50m2 oppervlak beslaat, dan kan je daar maar ongeveer in het meest ideale geval 50x0.22x1367 cos 52°=9,3kW vandaan halen. Dat is bij lange na niet voldoende voor het verbruik van een huishouden.

zitten we wel op dezelfde golflengte?

Ik bedoel met: "daar gebruiken we de kernfusieenergie voor van de zon die ligt opgeslagen in onze bodem."
de aardolie/gas en steenkoolvoorraden mee. En wat doen we dan met het broeikaseffect?
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Herman: ineens broeikaseffect vergeten?

Zonde: Dat is dus wat ik bedoel met de mentaliteit van: geef een wetenschapper geld en tijd en de uitvinding komt vanzelf wel op je bordje terecht. Ik vind dat de maatschappelijke discussie best eens gevoerd mag worden met de gedachte dat de gewenste uitvindingen eens niet binnen de gewenste termijn worden gedaan.
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

The Prophet schreef:Ik denk dat we allemaal dood gaan.
nou, dan zal ik maar vast beginnen met het aanschaffen van een bungalow van 6 planken, als ik jouw was.
Martha
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

@ herman...
je kan ook quoten, dan leest het wat minder irritant weg...
dank u!
Martha
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

biajas schreef:ah... weer heerlijk ouderwets in een hutje op de hei.
kampvuurtjes etc.
lijkt me hééééérlijk!
Alleen dat forumen via rooksignalen lijkt me echt een bitch. Die arme Rereformed is dan 2 dagen ezig met houtsprokkelen om één post te kunnen versturen. En dan moet iedereen die hem wil quoten er ook weer op uit. :lol: Daar gaan de regenwouden....
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
herman van der helm
Forum fan

Bericht door herman van der helm »

biajas schreef:@ herman...
je kan ook quoten, dan leest het wat minder irritant weg...
dank u!
ik zal het eens proberen.
Plaats reactie