Redeneringen over bewijslast.

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Theoloog schreef: Hoe kom jij erbij roken 'nicotinisme' te noemen? Laten we het daar eerst eens over hebben.
gewoon een voorbeeldje om het inhoudsloze aan te tonen van atheisme. zoek een woordje op ist en maak er isme van. volgens jou zit je dan met en hele levensbeschouwing.
zo werkt het niet helemaal vrees ik
Theoloog schreef: Dat zegt enkel iets over hoe jij met proposities en concepten omgaat.

ipv opnieuw een ad hominem te sturen kun je misschien aangeven waar ik in de mist ga
Ik heb geen flauw idee wat jij meent dat de term 'levensbeschouwing' volgens algemeen gangbaar spraakgebruik aanduidt;
Kitty had het nochtans instictief en heel snel door. dus zo'n bizarre en onbekende of nieuwe invulling geef ik niet aan het begrip.
we houden het simpel: hoe kijkt het atheisme aan tegen het leven? wat is volgens atheisme de zin vh leven?
Het lijkt me niet dat ik mij hoef te excuseren voor betekenissen die jij geeft aan mijn metaforen, welke ik er niet aan heb verbonden.
je boodschap is duidelijk theoloog. wees ten minste een man en toon dat je een ruggegraat hebt.
Laatst gewijzigd door appelfflap op 05 mei 2009 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Theoloog schreef:Mijn stelling is dat de atheist van elk godsconcept stelt dat het niet bestaat, en dat hij voor die stelling de bewijslast draagt, net zo zeer als dat een theist, deïst, pantheïst of polytheïst stelt dat God, in welke voorstelling dan ook, wél bestaat, dáárvoor de bewijslast draagt.
Is dat zo? Dus als ik stel dat kaboutertjes niet bestaan, moet ik bewijzen dat ze niet bestaan? Ik weet niet wat er met jou is momenteel, maar ik heb je echt ooit veel zinnigere dingen zien schrijven dan je hier de laatste tijd doet.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

appelfflap schreef:
Theoloog schreef: Hoe kom jij erbij roken 'nicotinisme' te noemen? Laten we het daar eerst eens over hebben.
gewoon een voorbeeldje om het inhoudsloze aan te tonen van atheisme. zoek een woordje op ist en maak er isme van. volgens jou zit je dan met en hele levensbeschouwing. zo werkt het niet helemaal vrees ik
Atheïsme valt samen met de propositie over elk, willekeurig godsconcept, dat deze god/God niet bestaat. Dat is een propositionele bewering. Roken is een handeling.

Handeling <Is niet hetzelfde als> Propositionele bewering.
appelfflap schreef:
Theoloog schreef: Dat zegt enkel iets over hoe jij met proposities en concepten omgaat.

ipv opnieuw een ad hominem te sturen kun je misschien aangeven waar ik in de mist ga
Zie mijn antwoord hiervoor.
appelfflap schreef:
Theoloog schreef:Ik heb geen flauw idee wat jij meent dat de term 'levensbeschouwing' volgens algemeen gangbaar spraakgebruik aanduidt;
Kitty had het nochtans instictief en heel snel door. dus zo'n bizarre en onbekende of nieuwe invulling geef ik niet aan het begrip. we houden het simpel: hoe kijkt het atheisme aan tegen het leven? wat is volgens atheisme de zin vh leven?
Zie mijn definitie van God als de absolute, ultieme grond van het bestaan, hetwelk objectieve zin verleent aan het bestaan. De negatie hiervan houdt in dat er geen objectieve zin is aan het bestaan, en dat mensen dus zelf, subjectief, die zin in moeten vullen.
appelfflap schreef:
Theoloog schreef:Het lijkt me niet dat ik mij hoef te excuseren voor betekenissen die jij geeft aan mijn metaforen, welke ik er niet aan heb verbonden.
je boodschap is duidelijk theoloog. wees ten minste een man en toon dat je een ruggegraat hebt.
Ik gebruik de metafoor van die combinatie-stapel ook voor mijn eigen denken. Draai de knop 'God bestaat' om naar 'God bestaat niet' en er moeten daaronder een heleboel andere sloten om. Andersom werkt het ook. Zodra je ondergeschikte slots omdraait, zoals 'De bijbel is gedicteerd door God' vs. 'De bijbel is een menselijk produkt' of 'God heeft direct de hand gehad in het ontstaan van de soorten' vs. 'De soorten zijn uit zichzelf, via een naturalistisch, immanent proces ontstaan' en je overtuigingen over Gods relatie tot de werkelijkheid en uiteindelijk God zelf kunnen niet in de positie blijven staan, waarin ze stonden.
Laatst gewijzigd door Theoloog op 05 mei 2009 23:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Kitty schreef:
Theoloog schreef:Mijn stelling is dat de atheist van elk godsconcept stelt dat het niet bestaat, en dat hij voor die stelling de bewijslast draagt, net zo zeer als dat een theist, deïst, pantheïst of polytheïst stelt dat God, in welke voorstelling dan ook, wél bestaat, dáárvoor de bewijslast draagt.
Is dat zo? Dus als ik stel dat kaboutertjes niet bestaan, moet ik bewijzen dat ze niet bestaan? Ik weet niet wat er met jou is momenteel, maar ik heb je echt ooit veel zinnigere dingen zien schrijven dan je hier de laatste tijd doet.
Ja, dat moet je. En dat kun je ook. Je doet het zelfs, zodra je in gesprek met een kaboutergelovige tegenwerpingen inbrengt:
Steven Hales schreef:Some people seem to think that you can’t prove a specific sort of negative claim, namely that a thing does not exist. So it is impossible to prove that Santa Claus, unicorns, the Loch Ness Monster, God, pink elephants, WMD in Iraq, and Bigfoot don’t exist. Of course, this rather depends on what one has in mind by ‘prove.’ Can you construct a valid deductive argument with all true premises that yields the conclusion that there are no unicorns? Sure. Here’s one, using the valid inference procedure of modus tollens:

1. If unicorns had existed, then there is evidence in the fossil record.
2. There is no evidence of unicorns in the fossil record.
3. Therefore, unicorns never existed.

http://departments.bloomu.edu/philosoph ... gative.pdf
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Dan wil ik jou het niet bestaan van god wel eens zien bewijzen. Jij bent toch ook atheïst? En sinds wanneer zijn tegenwerpingen sluitend bewijs? En als je het zo simpel vindt om te bewijzen dat god niet bestaat, waar maak je je dan eigenlijk al die tijd zo druk om?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

De ad homomums vliegen over en weer! :lol:
Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles »

Kitty schreef:Dan wil ik jou het niet bestaan van god wel eens zien bewijzen.
Wel, tegen minstens een deel van de godsconcepten valt niet zo'n redenering aan te voeren.
Hey, zou dat de reden zijn waarom er meer intelligente theisten rondlopen dan kaboutergelovigen?

"Maar.. maar.. maar Dawkins zei.."
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Kitty schreef:Dan wil ik jou het niet bestaan van god wel eens zien bewijzen. Jij bent toch ook atheïst? En sinds wanneer zijn tegenwerpingen sluitend bewijs? En als je het zo simpel vindt om te bewijzen dat god niet bestaat, waar maak je je dan eigenlijk al die tijd zo druk om?
Als het sterke tegenwerpingen zijn, zoals degene die Hales (zie mijn vorige posting) geeft over eenhoorns, wordt het bewijs sluitend genoeg. Het hoeft niet eens honderd procent te zijn, je hoeft slechts afdoende aan te tonen dat er zulk overtuigend bewijs is van het tegendeel dat het onderhouden van het geloof in kabouters, eenhoorns, God volkomen irrationeel is.

Bewijzen dat God niet bestaat? Simpel zat.

1. God valt samen met de ultieme grond van het bestaan, die objectieve zin verleent aan het zijn. Die dus maakt dat het objectief iets uitmaakt dat wij hier zijn, dat wij leven, gelukkig zijn, lijden, sterven, etc.

2a. Het bestaan, de kosmos is echter een gigantisch kil, dor en dood uitspansel met hier en daar een minuscuul plukje miscroscopisch leven, en één planeet, als een micron binnen een stofje aan de weegschaal van dit heelal, waarin - afgezien van tectonische verschuivingen, overstromingen, vulkaanuitbarstingen, een uiteindelijk uitdovende zon, huidkanker - het biologisch systeem zo in elkaar zit, dat alles op alles parasiteert, hetgeen massaal lijden met zich meebrengt.

2b. Het ligt oneindig meer voor de hand dat de kosmos, zoals beschreven onder 2a het resultaat is van blinde natuurkrachten die volkomen onverschillig staan ten opzichte van wat in het heelal plaatsvindt, dan dat ten grondslag van de kosmos en onze planeet een ultieme Grond ligt, welke maakt dat het bestaan er objectief toe doet.

3. Ergo: dit heelal is het produkt van blinde natuurkrachten en die grond (God) is er niet.

Voilá, ik heb bewezen dat God niet bestaat. Krijg ik nu mijn Nobelprijs?
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Of, om hetzelfde scherper te formuleren:

1. Als God zou bestaan, zou de werkelijkheid van dien aard zijn dat we daaruit redelijkerwijs zouden kunnen vermoeden dat geluk en lijden objectieve betekenis hebben.

2. De werkelijkheid is van dien aard dat we juist het tegenovergestelde moeten vermoeden.

3. Dus, God bestaat niet
siger

Bericht door siger »

Theoloog schreef:
siger schreef:De bewijslast leggen bij wie een onzinnige stelling niet aanvaardt, is uitzichtloos en een vrijgeleide voor meer onzin.
Dit lijkt me een cirkelredenering, hoewel het voor Erik blijkbaar een leerzaam moment was. Je begint met de stelling dat 'God bestaat' een onzinnige stelling is en fakkelt 'm dan af omdat het een onzinnige aanname is.
Je hebt echter nergens aangetoond dat de de propositie 'God bestaat' een onzinnige stellng is..
Ik kan ook niet weten niet of jouw stelling "God bestaat" een onzinnige stelling is. Wat houdt je stelling in? Is hij zichtbaar voor ongelovigen, heb je er fotos van, werkt hij mee aan medische testen etc...?
Theoloog schreef:Bovendien is 'niet aanvaarden' iets anders dan het voor je rekening nemen van de negatie van de bewering. En daarmee komen we weer op mijn hoofdpunt.
Voor mij is er weinig verschil tussen een stelling "niet aanvaarden" of "ontkennen" (negatie). Beide woorden betekenen dat ik de zaak overwogen heb en afgewezen. Verwar de ernst van mijn oordeel niet met de moeite, die ik me eventueel getroost om anderen te overtuigen.
Dat had ik nog niet helemaal door. Dus de atheist moet alle 20 of zo godsvoorstellingen ontkrachten, en de theist moet er slechts één van zijn keuze bewijzen? En als er morgen in het Weekbklad Voor Pastorale Praktijk God 21 wordt voorgesteld is de atheist op slag opgeschort?
Theoloog schreef:Wat hier steeds plaatsvindt is een poging van atheïsten hun cake op te eten terwijl ze 'm tegelijkertijd veilig weggestopt in de verpakking houden
Begrijp ik niet. Wat symboliseert de cake en wat de verpakking?
Theoloog schreef:Nu ja, het voordeel achterover te leunen en de ander aan het werk te zetten wil de atheist ook wel. Dat kan, wanneer je je van een oordeel onthoudt en slechts zegt: degenen die beweren dat God bestaat, hebben mij (nog) niet kunnen overtuigen..
Ik onthoud me niet van een oordeel. Mijn oordeel is dat gelovigen mij niet kunnen overtuigen.
Theoloog schreef:Zodra je meer zegt, zodra je de stelling voor je rekening neemt dat God niet bestaat, dan moet je daar ook voor staan en aantonen dat God niet bestaat.

Nee, nee en nog eens nee.
Als jehovas aan mijn deur bellen hoef ik hén toch niet te bekeren!?
Terwijl zij een muur van onzin mogen optrekken die ik niet eens onzin zou mogen noemen? Terwijl ze niet eens foto's of medische verslagen bij zich hebben?
siger

Bericht door siger »

Theoloog schreef:
Steven Hales schreef:Some people seem to think that you can’t prove a specific sort of negative claim, namely that a thing does not exist. So it is impossible to prove that Santa Claus, unicorns, the Loch Ness Monster, God, pink elephants, WMD in Iraq, and Bigfoot don’t exist. Of course, this rather depends on what one has in mind by ‘prove.’ Can you construct a valid deductive argument with all true premises that yields the conclusion that there are no unicorns? Sure. Here’s one, using the valid inference procedure of modus tollens:

Sorry, maar fossielen ontstaan per geluk, en er zijn heel wat diersoorten die geen fossielen hebben achtergelaten. De redenering gaat dus niet op.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

siger schreef:
Theoloog schreef:

Sorry, maar fossielen ontstaan per geluk, en er zijn heel wat diersoorten die geen fossielen hebben achtergelaten. De redenering gaat dus niet op.
Het is maar een voorbeeld hoe zo'n bewijs van een negativum er uit zou kunnen zien. Dat jij argumenten kunt aanvoeren waarom hij mogelijk niet werkt, toont alleen maar aan dat zo'n negatieve bewijsvoering zinvol is.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

siger schreef:
Theoloog schreef:
siger schreef:De bewijslast leggen bij wie een onzinnige stelling niet aanvaardt, is uitzichtloos en een vrijgeleide voor meer onzin.
Dit lijkt me een cirkelredenering, hoewel het voor Erik blijkbaar een leerzaam moment was. Je begint met de stelling dat 'God bestaat' een onzinnige stelling is en fakkelt 'm dan af omdat het een onzinnige aanname is. Je hebt echter nergens aangetoond dat de de propositie 'God bestaat' een onzinnige stellng is..
Ik kan ook niet weten niet of jouw stelling "God bestaat" een onzinnige stelling is. Wat houdt je stelling in? Is hij zichtbaar voor ongelovigen, heb je er fotos van, werkt hij mee aan medische testen etc...?
Dat is niet mijn probleem, wel? Ik heb je mijn godsdefinitie gegeven, er zijn daarbuiten nog tal van andere godsdefinities, en de atheïst claimt over al die definities dat de God die daarin beschreven wordt, niet bestaat.

Atheïsme is niet voor luilakken. Het vereist een hoop intellectuele arbeid. Als je die niet wilt verzetten, dan staat de mogelijkheid van het agnosticisme voor je open.
siger schreef:
Theoloog schreef:Bovendien is 'niet aanvaarden' iets anders dan het voor je rekening nemen van de negatie van de bewering. En daarmee komen we weer op mijn hoofdpunt.
Voor mij is er weinig verschil tussen een stelling "niet aanvaarden" of "ontkennen" (negatie). Beide woorden betekenen dat ik de zaak overwogen heb en afgewezen. Verwar de ernst van mijn oordeel niet met de moeite, die ik me eventueel getroost om anderen te overtuigen.
Oké, stel dat je als achtenveertigjare man het volgende overkomt. Er staat een meid voor je deur, die zegt dat je zijn dochter bent. Haar moeder heet Laura en je zou haar in een dronken bui vijfentwintig jaar geleden op een feestje hebben bezwangerd. Jij kan je die hele Laura niet meer herinneren, maar dat is logisch, want je ging in die tijd naar zoveel feestjes, waar veel gedronken werd en je kunt je de namen van meer dan de helft van de meisjes met wie je toen hebt gevreeën niet meer herinneren.

Je hebt dus geen flauw idee of het waar is of niet. Maar afdoende bewijs dat het zo is, kan ze niet leveren. Haar moeder beweert dat jij het bent, maar weet jij veel met wie zij allemaal heeft het bed in is gedoken? Bovendien ben je een bekende platenbaas, en is het best mogelijk dat ze je uit de krant heeft opgezocht omdat ze geld zag. Maar zelfs al was je geen platenbaas, het bewijs is gewoon te dun om zomaar te accepteren dat deze jonge vrouw inderdaad je dochter is.

Je aanvaardt dus niet dat ze je dochter is, totdat je daar meer argumenten voor hebt (en wel zodanig, dat het voor jouw afdoende bewijs vormt). Betekent dit nu ook logisch-noodzakelijk dat jij de bewering voor je rekening neemt dat zij jouw dochter niet is?

Mij lijkt het dat het laatste niet samenvalt met het eerdere niet-aanvaarden van de claim, dat een onthouding van je oordeel betekent, totdat je afdoende argumenten hebt, die voor jou uitsluitsel geven.

Dat is het verschil tussen de agnostische positie (ik heb onvoldoende argumenten dat zus of dat zo) en atheïsme (ik heb volddoende argumenten om te kunnen beweren dat het niet zo is).
Siger schreef:
Dat had ik nog niet helemaal door. Dus de atheist moet alle 20 of zo godsvoorstellingen ontkrachten, en de theist moet er slechts één van zijn keuze bewijzen? En als er morgen in het Weekbklad Voor Pastorale Praktijk God 21 wordt voorgesteld is de atheist op slag opgeschort?
Zodra God no.21 een voorstelling wordt die door veel mensen serieus genomen wordt, en waarvan zij menen dat de atheïstische kritiek deze niet afdoende weerlegt, zou ik als atheïst niet op mijn laueren blijven rusten.

Maar ook vandaag de dag gelooft de meerderheid van de mensheid in een scala van Gods- en godsvoorstellingen. Er is dus voldoende werk aan de winkel, voor wie de stelling op zich neemt dat al deze concepten geen correspondentie hebben met een entiteit in de werkelijkheid.
Siger schreef:
Theoloog schreef:Wat hier steeds plaatsvindt is een poging van atheïsten hun cake op te eten terwijl ze 'm tegelijkertijd veilig weggestopt in de verpakking houden
Begrijp ik niet. Wat symboliseert de cake en wat de verpakking?
Het 'eten van de cake' is het maken van de bewering dat God niet bestaat. Het veilig weggestopt houden van de cake is net doen alsof je geen bewering hebt gedaan en tegelijkertijd van de ander eisen dat de cake (namelijk hún bewering dat God bestaat) onaangetast is.
Siger schreef:
Theoloog schreef:Nu ja, het voordeel achterover te leunen en de ander aan het werk te zetten wil de atheist ook wel. Dat kan, wanneer je je van een oordeel onthoudt en slechts zegt: degenen die beweren dat God bestaat, hebben mij (nog) niet kunnen overtuigen..
Ik onthoud me niet van een oordeel. Mijn oordeel is dat gelovigen mij niet kunnen overtuigen.
Dan kun je hooguit zeggen dat je niet overtuigd bent van Gods bestaan, zoals die zevenenveertigjarige man in mijn voorbeeld zou kunnen zeggen dat hij niet overtuigd is dat die meid voor hem inderdaad zijn dochter is.

Het is een stap verder te beweren dat die meid voor hem zijn dochter beslist niet is, of dat ze dat helemaal niet kan zijn. Zo is het ook een stap verder te beweren dat God niet bestaat, of helemaal niet kan bestaan.

Zodra je die stap neemt, neem je een claim over de werkelijkheid voor je rekening, en daar draag je dan ook de bewijslast voor.
Siger schreef:
Theoloog schreef:Zodra je meer zegt, zodra je de stelling voor je rekening neemt dat God niet bestaat, dan moet je daar ook voor staan en aantonen dat God niet bestaat.
Nee, nee en nog eens nee. Als jehovas aan mijn deur bellen hoef ik hén toch niet te bekeren!?
Drie keer 'nee' herhalen, maakt drogredeneringen niet méér waar. Agnosten wijzen Jehova's ook de deur. Toch nemen agnosten de claim niet voor hun rekening dat God níet bestaat. Dat doen ze bewust niet, omdat zij van mening zijn dat ze die claim niet hard kunnen maken.

Dat is een respectabel standpunt. Wat echter vanuit intellectueel perspectief géén respectabel standpunt is, is menen dat je beweringen over de werkelijkheid zou mogen doen zonder daarvoor argumenten te hoeven overleggen.

Iemand die beweert dat kabouters niet bestaat (of dat God niet bestaat) dient met argumenten te komen waarom hij dan overtuigd is dat kabouters niet bestaan, net zoals iemand die beweert dat kabouters wel bestaan met argumenten moet komen waarom kabouters wel bestaan.

Al die uitvluchten over dat we niet weten wat we bedoelen met kabouters omdat niemand ooit kabouters heeft gezien, zijn potsierlijk. We weten uit de folklore donders goed wat we met kabouters bedoelen, hoe ze er uitzien, etc.

En het is niet zo - nogmaals - dat dit zo enorm moeilijk is, overtuigende bewijzen te leveren dat kabouters niet bestaan. Je kunt eenvoudig wijzen op het feit dat nog nooit iemand kabouterlijkjes heeft geproduceerd; dat kabouters overal om ons heen zouden moeten zijn (je hebt immers huiskabouters, tuinkabouter, boskabouters), maar dat ze nauwelijks worden gespot; dat mensen die kabouters zien altijd zonderlingen zijn of mensen in streken waar nog volksgeloof heerst; dat hun ondergrondse gangenstelsels nog nooit zijn aangetoond. En zo verder.

Blijkbaar wérkt die bewijsvoering, want zoveel kabouter-agnosten er niet.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

siger schreef:
Theoloog schreef:
siger schreef:Dan vergis je je. Je leest iets wat er niet staat, en tot mijn spijt is dat meer regel dan uitzondering.
We zullen zien wie hier moeite heeft met lezen.
siger schreef:Er staat dat terwijl theisten geloven in een macht die hun kan gebieden of verbieden, atheisten zo geen macht hebben. Er staat niet dat atheisten geen onethische of criminele daden kunnen plegen, er staat dat ze dat niet doen op goddelijk bevel.
Wat denk jij dat de zin: "wie niet in God gelooft ontbeert iedere rechtvaardiging om homoseksuelen hun levenswijze te ontzeggen" eigenlijk inhoudt?
Jaja, je was al met mijn quootje aan de haal toen ik nog "onethisch" aan het veranderen was in "(on)ethisch". Niet dat dat de essentie is van wat ik wilde zeggen, het is gewoon defensief, opletten om geen kansje open te laten voor misinterpretatie.
Begrijp ik nu goed dat jij achteraf je postings aanpast, zodat je je herinterpretaties van je eigen woorden kunt rechtvaardigen, op het moment dat iemand je wijst op iets daarin dat je dan niet uitkomt?

Of verlang je slechts van je discussiepartners dat ze uitgaan van wat je bedoelt, en niet van wat je schrijft?

Hoe het ook zij: als jij onvoldoende in staat bent je duidelijk uit te drukken, dan is het aan jou om te zeggen: 'Sorry, ik was misschien niet helemaal duidelijk. Ik bedoelde daar dit-en-dat mee'. Het gaat niet aan om dan je discussiepartner te verwijten dat hij jouw woorden bewust misinterpreteert.
siger schreef:Want wat ter diskussie staat is volgens mij niet of daden van atheisten ethisch of onethisch zijn, maar of ze in een hogere macht geloven die hun welke daden dan ook kan opleggen.
Lijkt me een prima uitgangspunt. We zijn het er over eens dat atheïsten niet in een hogere macht geloven die hen daden kan opleggen. Wat betekent dit volgens jou logisch noodzakelijk voor de ethische positie van atheïsten voor homoseksualiteit?
siger schreef:
Theoloog schreef:
siger schreef:Wat nog belangrijker is, is dat je de bedoeling van mijn woorden kende. Je doet gewoon telkens je best om iets uit mijn woorden te halen waarvan je weet dat ik het er niet heb in gestopt. Het nut daarvan ontgaat me volledig. Het is te gek voor... ja, voor woorden.
Hoe kom je er zo bij dat ik de ware bedoeling van je woorden kende?
Bedoel je in alle eerlijkheid dat je ook maar een seconde geloofde dat ik bedoelde dat "atheisten hun daden niet kunnen rechtvaardigen"? Nee toch?
Niet alleen is dat niet wat ik bedoelde. Het is ook niet wat ik schrijf. Wat ik schrijf is dat jij beweert dat atheïsten geen grond hebben om de afwijzing en strafbaarstelling van homoseksualiteit niet kunnen rechtvaardigen. Toch hebben atheïsten zoals Marx, Engels, Stalin, etc. daar wel degeijk gronden voor gevonden.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Theoloog schreef:Zie mijn definitie van God als de absolute, ultieme grond van het bestaan, hetwelk objectieve zin verleent aan het bestaan. De negatie hiervan houdt in dat er geen objectieve zin is aan het bestaan, en dat mensen dus zelf, subjectief, die zin in moeten vullen.
Ik heb hier altijd grote moeite mee. Jij lepelt altijd deze definitie van God op. Het is voor jou een soort axioma, een sjibbolet. Heb je deze gedachte echter ooit wel eens grondig tot het eind overdacht?

Wat betekent het als de absolute, ultieme grond van ons bestaan het getal 42 is? Geeft dat objectieve zin aan ons leven? Betekent dat dat de mens in dat geval niet subjectief meer naar de zin van zijn leven hoeft te gaan zoeken?
(een retorische vraag uiteraard)

Wat betekent het indien de absolute, ultieme grond van ons bestaan een persoonlijkheid zoals Jahweh is? Betekent dat dan dat ik de grond van het bestaan van mijn aquariumvissen ben? En moeten mijn vissen hier dan een zin voor hun leven uit gaan 'opvissen'?
Inderdaad, ze moeten dan gaan sjoemelen en hun best doen mij zo gunstig mogelijk gestemd te doen zijn. Enfin, je raadt de rest al van die geweldige 'zin' van het vissenleven in dat geval.
Maar wacht even, na een tijdje zwemmen er een paar pientere vissen rond die zeggen dat God zich buiten de zichtbare wereld bevindt en dat al zijn ingrijpen via natuurwetten verloopt en Hij zich met 'hogere dingen' bezighoudt, en bidden van vissen of hun levensstijl of vertoonde kleuren van geen enkele invloed is op God. Ze geloven nog steeds in God, maar wat is dan de zin ervan voor hun leven?

En is er iets onzinnigers als zin voor God te bedenken dan God als kapstok waar wij onze zin aan kunnen ontlenen? Want wat je de grond van het bestaan noemt is in werkelijkheid een verborgen uitdrukking voor de grond van jouw bestaan, God als een reuzenplaneet om jou, het zonnetje, het centrum van het zonnestelsel, een psychische dienst te laten verlenen. Indien de definitie van God die is die jij geeft, dan berust het begrip God nergens anders op dan op onze behoeften.

Met het postuleren van een God moet jij om het redelijk te maken mij allereerst maar eens vertellen wat de zin van het bestaan voor God is. Want indien je dit niet kunt doen dan verplaats je de zinloosheid enkel maar een traptrede hogerop. En dat is eigenlijk niet eerlijk. Je wekt dan enkel de indruk dat er zin is, want die kunnen wij lekker gemakkelijk in God plaatsen, zo zijn wij van het probleem af.

Maar als ik het overdenk wat voor antwoorden een mens zou kunnen geven op de vraag wat de 'zin van het bestaan van God' is, dan komen we onherroepelijk weer uit op subjectieve menselijke gevoelens. Dus je redenering dat er een objectieve grond zou zijn dat zin verleent aan het bestaan gaat niet op. Zingeven is per definitie subjectief. Daarom noemen we het ook zingeven.

Volgens mij kun je hieruit concluderen dat een 'objectieve grond' vinden of postuleren voor 'de zin van het leven' enkel een rare goocheltruc is van onze geest. De truc dient om een mens psychisch te bevredigen. Anders gezegd: het is een restant van je vroegere religieuze geloof waar je mee geïnfekteerd bent en nog niet van genezen bent.
Born OK the first time
Plaats reactie