siger schreef:@Theoloog
Er wordt hier aanhoudend naar punten en komma's gevist, zodat je geen gewone zin meer kan schrijven of iemand vindt er wel iets in om mee aan de haal te gaan. Het lijkt vooral defensief streven naar verwarring.
Scherp argument! Maar als je de moeite had genomen te lezen wat ik schreef, had je gezien dat ik daadwerkelijk op je hoofdpunten inging en daar iets tegen inbreng.
siger schreef:Bovendien is wat ik wil zeggen al aangevoerd door een hele reeks mensen met meer geduld dan ik. Het komt hier op neer: ik geloof niet dat er een god bestaat. Dus gehoorzaam ik ook geen god. Zoals velen reeds over-overduidelijk gezegd hebben en desondanks niet gehoord worden: ik heb niet atheisme als geloof gekozen, ik heb gekozen geen geloof te hebben. Simpel toch?
'Simpel' is inderdaad de juiste term. Simpel gedacht wel te verstaan. Atheïsme kun je definiëren zoals je wilt, maar zodra je het verstaat als de (expliciete) ontkenning dat God bestaat is het wel zeker een levensbeschouwelijke overtuiging, en dat is wel degelijk analoog aan een geloofsovertuiging. Kun jij wel volhouden dat het gewoon de keuze is geen 'geloof' te hebben, maar dat is nonsens, want je atheïsme hangt wel degelijk samen met een set aannames over de werkelijkheid.
Niet dat dit er alles in je discussie met mij tot nog toe iets toe doet, want daar had ik het allemaal niet over. Dat was meer Socratoteles z'n punt.
siger schreef:We kunnen tot sint juttemis diskussieren of mensen met een god of mensen zonder een god gevaarlijker zijn voor hun medemensen.
Wat dan weer een indicatie is dat het antwoord op deze kwestie niet evident is.
siger schreef:Ik deel het beredeneerde oordeel van Dawkins, en heb de sterke indruk dat mensen die dit oordeel bestrijden meer naar verontschuldigingen voor religie zoeken dan argumenten te willen begrijpen.
Jouw gevoelens, intuïties en 'indrukken' vormen echter geen argument, hooguit een autoriteitsargument.
siger schreef:Maar jij, noch ik, noch Dawkins hebben alle calamiteiten in statistieken. Ik denk trouwens dat vandaag, door zionisme, islam en wat nog, erg aanschouwelijk wordt aangetoond wat ik een probleem met religie vind.
Zionisme is geen religie maar een nationalistische ideologie. Is Apartheid een religie? Of Japans nationalisme? Of het idee van het Russische volk dat een recht heeft op Russische bodem en hegemonie in de Europees-Aziatische hemisfeer. Of het idee dat de VS het land is dat naar haar aard bestemd is om de wereld te leiden?
siger schreef:Daarbij komt dat ik geloof dat dogmatische godsdienst onverzoenbaar is met een moderne plurale samenleving, omdat wie gelooft dat zijn god de aktieve meester van het heelal is, daar al snel uit besluit dat democratie niet kan.
'Geloof' is hierbij het sleutelwoord. Het is je in dat geloof blijkbaar ontgaan dat we al zeker sinds Abraham Kuyper christenen in het parlement en zelfs met regeringsmacht hebben die de democratie prima kunnen verenigen met hun geloof.
siger schreef:Ik zou wél apprecieren eens eens heldere uiteenzetting van jouw standpunt te lezen.
Mijn standpunt is eenvoudig dit: 'Men moet geen paarlen voor de zwijnen werpen.'