Oudste spoor van atheisme?

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Aart Brouwer
Forum fan

Bericht door Aart Brouwer »

p.vroon schreef:Hoe kun je dit onderscheid maken. Als je de Altaisch en de Afrikaans-Aziatische groep hier buiten laat.
Precies. Het gaat me in het bijzonder om de kennelijke verwantschap van metafysische of epistemologische opvattingen bij Grieken, Indiërs en alles wat daar taalhistorisch tussenin zit, bv Perzen.

Chinezen of Semieten komen misschien later aan de beurt. Ik heb immers maar een (1) hersencel. Waarom denk je anders dat mannen niet kunnen multi-tasken. :D
There is no such thing as common knowledge any more and each of us is surprised by everybody else's ignorance. (Felipe Fernández-Armesto, Civilizations)
siger

Bericht door siger »

In het hele complex mag toch Afrika en in mindere mate China niet vergeten worden. De piste van een gemeenschappelijke indo-europese (vóór WOII :indogermaanse) "beschavingenbouwende" voorouder is mi. niet meer geldig. Zo zijn de Veda's vb. pre-indo-europees.

De toen bekende wereld kon overgestoken worden in twee jaar, een ogenblik in het licht van de wereldgeschiedenis. Ideeën konden dus heel goed uitgewisseld worden. De enige belemmering was opzettelijke grenzen.
Aart Brouwer
Forum fan

siger schreef:Zo zijn de Veda's vb. pre-indo-europees.

Dat lijkt me niet juist. Veda betekent 'kennis' en wordt herleid tot de stam vid- die ook de stam is van ons werkwoord 'weten'. De oudste Veda's ontstonden na 1500 v.C. min of meer tegelijk met de invasies van Indo-Europese groepen in India. West bespreekt dit uitvoerig in zijn introductie.

En het zegelschrift van de voorgaand Indusvallei-beschaving (Harappa en Mohenjo-Daro) is bij mijn weten nog niet ontcijferd, dus een eventuele lokale voorloper van de Veda's is niet aantoonbaar.
There is no such thing as common knowledge any more and each of us is surprised by everybody else's ignorance. (Felipe Fernández-Armesto, Civilizations)
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Wat is de emoticon voor aha-erlebnis? :D

Ik heb een zwak voor etymologie.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
siger

Bericht door siger »

Het Indus schrift is inderdaad nog niet ontcijferd, maar dat steunt veeleer de stelling dat we te weinig weten, dan de conclusie dat daar geen bronnen liggen.

Inmiddels spreken de artefacten die zijn opgegeraven wél. Zo beschouwen veel geleerden dit zegel uit Harappa als de afbeelding van "Shiva, Heer van de Dieren" (Pashupati) :

Afbeelding

De theorie van de Aryaanse invasie, die beschaving bracht in India etc..., brokkelt met regelmaat af. In de negentiend eeeuw beschouwde men het ook als bewezen dat een blond en blauwogig ras de pyramides had gebouwd. Tot Harappa (zeer laat) was ontdekt, geloofde men dat India "beschaafd" werd door de indogermanen.

Liever reken ik ze bij de "noordelijke wilden" waar ik het eerder over had. Ze hadden niets van belang gebouwd of geschreven in het noorde waar ze vandaan kwamen, en er is geen reden om ze als beschavingsbrenger te beschouwen in Afrika en Azie, die al beschavingen hadden duizend jaar voor de indo-europeers (of indogermanen)

PS: een boeiend werk hierover is In Search of the cradle of civilization (Feuerstei, Kak en Frawley). Ook wat ideologisch van insteek, maar een goede tegendosis.
siger

Bericht door siger »

Aart Brouwer schreef:
siger schreef:Zo zijn de Veda's vb. pre-indo-europees.

Dat lijkt me niet juist. Veda betekent 'kennis' en wordt herleid tot de stam vid- die ook de stam is van ons werkwoord 'weten'. De oudste Veda's ontstonden na 1500 v.C. min of meer tegelijk met de invasies van Indo-Europese groepen in India. West bespreekt dit uitvoerig in zijn introductie.
Heb zijn introductie eens volledig doorgelezen en ben (weer eens) getroffen door West's scherpe kijk. Bijgevolg heb ik op het ogenblik meer vragen dan antwoorden....

PS: de vermelding van Indo-Europese invasies in India zijn me ontsnapt. Weet je de pagina nog?
Aart Brouwer
Forum fan

West maakt terecht onderscheid tussen taalgroep en volk. Het Indo-Europees was een taalgroep waarvan de oorsprong een hypothetische (want nimmer op schrift gestelde) eenheidstaal was. De Indo-Europese talen werden verspreid door krijgersvolken met paarden (voor het eerste gedomesticeerd in Zuid-Rusland, de bakermat van de Indo-Europese taalgroep) en strijdwagens die door hun toedoen tot in Egypte en China in zwang raakten. West zegt dat de philologische ontwikkeling van het Indo-Europees nauwkeurig te volgen is en dat op grond van de taalregels zelfs voorspellingen zijn te doen omtrent klankverschuivingen ercetera in bepaalde taalgebieden. Hij noemt Hoog-Duits en Tocharisch (dat in Xinjiang wordt gesproken). De philologische ontwikkeling van het Indo-Europees zegt echter weinig of niets over de overige kenmerken van de betrokken volken, bijvoorbeeld hun godsdienst. Hooguit, zegt hij, vind je de opergod Zeus in allerlei hekenbare gedaanten terug in uiteenlopende verspreidingsgebieden van het Indo-Europees.

Wat die volken wel wel gemeen hadden, aldus West, waren poëtische en epische basisvormen die kennelijk zeer hardnekkig waren. Hij bespreekt in zijn boek diverse gemeenschappelijke gedaanten zoals de krijger en de dondergod, die in Indo-Europese bronnen telkens terugkeren.
siger

Bericht door siger »

@Aart Brouwer

Voor wat deze topic betreft mogen we misschien besluiten:
lost and not found yet! schreef:Ik denk dat het atheisme net zo oud is als het geloven in goden! Het een kan in mijn ogen niet zonder het ander! Waarom zou je atheist zijn indien er geen mensen zijn die in goden geloven, zonder geloven in goden kan het atheisme niet bestaan! Je krijgt namelijk in wat voor mensheid dan ook, alle neuzen naar dezelde richting.
Ik heb eens opgezocht wat ik me meende te herinneren over de Vedas. Zoals je zei is er inderdaad een groot verschil tussen de indo-europese taalgroep enerzijds en het bestaan van een proto-indo-germaans volk (met bijhorende avonturen) anderzijds. Ik open een nieuwe topic onder 'cultuur' om daarop in te gaan.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Wat is een atheïstisch gebruiksvoorwerp?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
siger

Bericht door siger »

Aart Brouwer schreef:De Indo-Europese talen werden verspreid door krijgersvolken met paarden (voor het eerste gedomesticeerd in Zuid-Rusland, de bakermat van de Indo-Europese taalgroep) en strijdwagens die door hun toedoen tot in Egypte en China in zwang raakten.
Dit is vandaag niet langer algemeen aanvaard en wordt tegengesproken in de laatste paragraaf van P. 23 ("but it cannot be so").
Aart Brouwer
Forum fan

siger schreef:Dit is vandaag niet langer algemeen aanvaard en wordt tegengesproken in de laatste paragraaf van P. 23 ("but it cannot be so").
Dat is volgens mij een misverstand. West spreekt alleen tegen dat strijdwagens tot de proto-Indo-Europese cultuur behoorden. Hij spreekt niet tegen dat ze een centrale rol vervulden in de expansie van Indo-Europees sprekende volken.
West schreef:These novelties [chariot warfare and the myth of the solar chariot] were no doubt widely disseminated in the space of a few centuries; it is likely enough that chariot-borne warrior bands were instrumental in their rapid diffusion. But they cannot, as they stand, go back to the archetypal mythology of the proto-Indo-Europeans.
Zie ook pagina 210: de strijdwagencultuur (dus strijdwagengebruik + de bijbehorende mythe van de zonnestrijdwagen) verspreidde zich als een 'golf' over de Indo-Europese gebieden. Hij heeft vast gelijk als hij zegt dat dat de strijdwagen niet behoorde tot het oudste erfgoed van de Indo-Europese groep - wie ben ik om hem tegen te spreken? Maar hij geeft niet veel meer bewijs dan dat de oudste strijdwagen, opgegraven ten oosten van de Oeral in Sintashta, met de radiokoolstofmethode is gedateerd op 2026 voor Christus. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze eerder niet bestonden, alleen dat er geen oudere gevonden zijn. Ik vind zijn uitspraak dus nogal radicaal.

Helaas kan ik het hoofdstuk 'Arms and the Man' niet lezen wegens weggelaten.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Volgens mij zijn het toch vrouwen die de taal overdragen, dus niet zozeer strijd maar gezinsmigratie doet een taal verspreiden. Bijvoorbeeld de vestiging van noormannen in normandie heeft linguistisch weinig sporen achtergelaten, maar de vestiging van denen in engeland daarentegen heel veel.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
siger

Bericht door siger »

collegavanerik schreef:Volgens mij zijn het toch vrouwen die de taal overdragen, dus niet zozeer strijd maar gezinsmigratie doet een taal verspreiden. Bijvoorbeeld de vestiging van noormannen in normandie heeft linguistisch weinig sporen achtergelaten, maar de vestiging van denen in engeland daarentegen heel veel.
Dat lijkt me ook, maar gezinsmigratie ging soms wel en soms niet met strijd gepaard. Toen bijvoorbeeld de Helveten, een Keltische stam afkomstig uit het noorden, het Romeinse rijk binnentrokken bestond de groep uit gewapende mannen, families, karren met huisraad, vee etc... na een gevecht met Julius Cesar kregen ze het gebied van het tegenwoordige zwitserland om zich in vrede te vestigen (tot Germaanse stammen kwamen opdagen). Soms nemen migranten de locale taal over, soms is het andersom, of er ontstaat een mengelmoes.
Apocalyps

Bericht door Apocalyps »

appelfflap schreef:wilt ge het oudste atheistische spoor vinden moet ge toch weten wat ge zoekt?
wat mij betreft is dit spoor even oud als het eerste theistische spoor.
Het oudste spoor van atheisme is de geboorte van de eerste mens.
Je suis un homme, et rien de ce qui est humain ne m'est étrange
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 0&start=30

Even voor de duidelijkheid heren en dames. Ik loop niet weg voor kritiek. Daarom heb ik jullie klachten gepromoveerd van de babbelbox naar een andere rubriek die zichtbaar is op ons mededelingen bord. Dus vanaf nu wordt hier niet meer geschoten op personen die een zoektocht houden naar de oudste sporen van atheisme. Hopelijk is dat duidelijk!!!

Mvg,

Piet.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Plaats reactie