Bami TT
Het is vegetarische bami, de T&T staan voor Tahoe en Taugé.
Benodigdheden:
Mie
3 grote uien
1 bosje peterselie
Veel taugé
En een groot blok verse Tahoe.
Eigenlijk is het heel makkelijk.
Je fruit de 3 in halve ringen gesneden uien.
Je bakt de Tahoe.
Je kookt de mie.
Als de uien bijna goed zijn, doe je de fijngesneden peterselie erbij ( soms is de peterselie rauw gegeten te scherp ).
Als de mie bijna gaar is doe je daar de Taugé bij.
Het probleem zijn de kruiden. Die weet ik niet meer zo precies.
Ikzelf rotzooi maar wat aan.
Het is toch niet zo gemakkelijk om de tahoe goed op smaak te krijgen.
Dus doe gewoon veel experimenteren met indonesische kruiden, ik doe er altijd vrij veel ketjap en een scheutje azijn bij.
De rest van de bami komt op smaak met de gefruite uien die niet te zwaar gekruid moeten zijn en de peterselie.
Dit is een vegetarisch recept. Ik heb daar goede herinneringen aan, ik at dit weleens bij mijn oma, soms als volledige maaltijd, soms als onderdeel van een uitgebreide rijsttafel.
Zo’n uitgebreide rijsttafel werd wel eens gemaakt als er veel familie van mijn moeders kant ter gelegenheid van één of andere feestelijke gebeurtenis bij mijn grootouders bijeen waren.
Ik heb hele vroege herinneringen aan deze bami, ik was toen een jaar of 4.
Het is ook een echt familierecept, al de aanwezigen van deze familiefeesten maken deze Tahoe-Taugé bami nu nog regelmatig zelf voor het eigen gezin.
Ikzelf tegenwoordig niet zo vaak, mijn vriendin wil geen puur vegetarische bami eten.
Eigenlijk maak ik dan altijd gewone bami.
En voor dit prachtige en heel gezonde recept moet ik wachten tot ik zelf rijsttafel maak voor familie en/of vrienden.
Maar dan is het maar 1 gerecht tussen de velen, een plek die deze bami niet verdient
O ja, voor de Tahoe moet je naar de beste Toko van de stad.
Ook surinaamse supermarkten hebben vaak goede Tahoe.
In de Amsterdamse Poort heb ik in een afgeladen Suri-winkeltje vaak een mooie, grote verse blok Tahoe gekocht.
De rubberen variant van de nederlandse supermarkt is niet echt goed op zijn plaats in mijn dierbaarste recept.
En nog dit, er zit in deze bami zo'n beetje alles in wat je bij je dagelijks voeding nodig heb. De ingrediënten zijn ook vrij puur en onbewerkt.
Een verantwoorde warme hap dus.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.