Is het vrijdenken strijdig met de mensenrechten?

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Chinaman
Diehard

Re: Is het vrijdenken strijdig met de mensenrechten?

Bericht door Chinaman »

axxyanus schreef:Nee jij begrijpt het niet goed. Dat was de vraag die ik gesteld heb.
Chinaman schreef:
axxyanus schreef: Wahabisten hebben er geen problemen mee als ze vervolgd en veroordeeld worden omwille van hun mening.
Wahabisten hebben er geen problemen mee als mensen veroordeelt worden als de mening van anderen niet dezelfde is als die van hun.
Neen, je zei
axxyanus schreef:Dus begrijp ik dat goed. Volgens jou hebben we dus het volgende:
Dat is geen vraag maar veronderstelling. Ik begrijp dat heel goed.
axxyanus schreef:Ja dat weten we wel. Er zijn altijd wel groepen die vinden dat anderen geen beroep moeten kunnen doen op de mensenrechten en dat ze dus anderen moeten kunnen onderdrukken.
Klopt dat komt omdat die "universele mensenrechten" niet universeel zijn.
axxyanus schreef:Maar opnieuw de vraag waarom zouden we hier de kant van de onderdrukkers kiezen. Als de onderdrukkers wel zelf van die mensenrechten willen genieten en wel vinden dat zij zelf niet vervolgd en veroordeeld kunnen worden omwille van hun mening, godsdienst, vereniging of wat dan ook waarvoor ze normaal beschermd zijn door de mensenrechten, waarom zouden we dan hun kant kiezen als zij die rechten niet aan anderen willen toekennen i.p.v. dat we voor de onderdrukten zouden opkomen?
De "onderdrukten", aan de hand van wat vind jij dat "onderdrukten", aan de hand vd universele mensenrechten???
Laatst gewijzigd door Chinaman op 07 okt 2010 21:16, 3 keer totaal gewijzigd.
Karl Jaspers; those who committed war crimes were morally guilty, and those who tolerated them without resistance were politically guilty, leading to collective guilt for all.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

@Chinaman,

Ik begrijp uit jouw commentaar dat volgens jou elke maatschappij- en mensvisie in wezen subjectief en daarmee arbitrair is. Klopt dat?
Laatst gewijzigd door Ali op 07 okt 2010 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman »

Ali schreef:@Chinaman,

Ik begrijp uit jouw commentaar dat volgens jou elke maatschappij- en mensvisie in wezen subjectief is. Klopt dat?
Ja, dat klopt. Maar ook dat is subjectief :wink:
Karl Jaspers; those who committed war crimes were morally guilty, and those who tolerated them without resistance were politically guilty, leading to collective guilt for all.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Chinaman schreef:
Ali schreef:@Chinaman,

Ik begrijp uit jouw commentaar dat volgens jou elke maatschappij- en mensvisie in wezen subjectief is. Klopt dat?
Ja, dat klopt. Maar ook dat is subjectief :wink:
Heel konsekwent. :wink:

Dus is er geen universele rechtvaardiging om tegen diefstal of zelfs koppensnellen te zijn.

Ook niet voor de gulden regel.

Alweer heel konsekwent.
Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman »

Ali schreef: Dus is er geen universele rechtvaardiging om tegen diefstal of zelfs koppensnellen te zijn.
geen universele rechtvaardiging nee, wel bepaalde regels binnen een maatschappij/cultuur die zoiets wel of niet goed zou vinden, denk bijvoorbeeld aan "De leiders van de watergeuzen krijgen kaperbrieven van Willem van Oranje" zijn dit dan ordinaire dieven of juist helden... Hertog Alva vond natuurlijk dat het gewoon ordinaire dieven waren... Achteraf schrijven de winnaars de geschiedenis,
Ali schreef:Ook niet voor de gulden regel.
Welke gulden regel :D
http://members.home.nl/tettero/ZuidHolland/Geuzen.htm
De leiders van de watergeuzen krijgen kaperbrieven van Willem van Oranje. Wetteloze piraten zijn ze dan niet meer, maar echte kapers die in opdracht van een prins actief zijn. Een deel van de buit is voor het verzet. Van Oranje wil op elk schip een predikant. Maar desperado's blijven veel geuzen toch. Onder hen: vissers, handwerkers, maar ook edelen, geleerden en kooplieden. Van huis en haard verdreven. Onbarmhartig kapen ze vijandige schepen, roven het goud uit de kloosters, dwingen losgeld ('ransoen') af bij families en teisteren dorpen langs de kust. Beruchte geuzen zijn Van Brederode - 'de Grote Geus', Boisot, Lumey, Entens en Sonoy.
Tis maar aan welke kant je staat.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Chinaman schreef:
Ali schreef: Dus is er geen universele rechtvaardiging om tegen diefstal of zelfs koppensnellen te zijn.
geen universele rechtvaardiging nee, wel bepaalde regels binnen een maatschappij/cultuur die zoiets wel of niet goed zou vinden, denk bijvoorbeeld aan "De leiders van de watergeuzen krijgen kaperbrieven van Willem van Oranje" zijn dit dan ordinaire dieven of juist helden... Hertog Alva vond natuurlijk dat het gewoon ordinaire dieven waren... Achteraf schrijven de winnaars de geschiedenis,
OK, maar da's een open deurtje. Van die regels binnen een maatschappij bedoel ik.

Je bent evenwel nog steeds konsekwent, naar ik vrees. :wink:
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Weer zo'n extreme relativist. Je vraagt je af hoe ze het dagelijks leven doorkomen.

- Heb jij de vuilniszak buiten gezet?
- Tsja, dat hangt er maar vanaf hoe je het bekijkt. Wat is een vuilniszak en kan je "buiten" definieren?

- Wil je met me trouwen?
- Nou, in sommige culturen zou men daar heel blij mee zijn, in andere weer niet. Dus eigenlijk maakt het niet uit.

Etc.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Ali
Banned

Bericht door Ali »

The Prophet schreef:Weer zo'n extreme relativist. Je vraagt je af hoe ze het dagelijks leven doorkomen.
Door een voorkeur uit te spreken.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Ali schreef:
The Prophet schreef:Weer zo'n extreme relativist. Je vraagt je af hoe ze het dagelijks leven doorkomen.
Zo'n voorkeur is ook maar relatief, natuurlijk.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Ali
Banned

Bericht door Ali »

The Prophet schreef: - Wil je met me trouwen?
- Nou, in sommige culturen zou men daar heel blij mee zijn, in andere weer niet. Dus eigenlijk maakt het niet uit.

Etc.
Ik ben tegen cultuurrelativisme.

Maar dat standpunt is subjectief en arbitrair.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

The Prophet schreef:
Ali schreef:
Zo'n voorkeur is ook maar relatief, natuurlijk.
Goed gezien.

Geldt dus ook voor jouw voorkeur.

Snapt?
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Chinaman schreef:
axxyanus schreef:Maar opnieuw de vraag waarom zouden we hier de kant van de onderdrukkers kiezen. Als de onderdrukkers wel zelf van die mensenrechten willen genieten en wel vinden dat zij zelf niet vervolgd en veroordeeld kunnen worden omwille van hun mening, godsdienst, vereniging of wat dan ook waarvoor ze normaal beschermd zijn door de mensenrechten, waarom zouden we dan hun kant kiezen als zij die rechten niet aan anderen willen toekennen i.p.v. dat we voor de onderdrukten zouden opkomen?
De "onderdrukten", aan de hand van wat vind jij dat "onderdrukten", aan de hand vd universele mensenrechten???
Aan de hand van het feit dat die mensen zelf van bepaalde rechten willen genieten, waardoor ze aangeven dat die rechten belangrijk zijn maar tegelijk anderen die rechten niet gunnen.

Ik heb je naar een bevolkingsgroep gevraagd voor wie bepaalde mensenrechten niet belangrijk zijn. Als een bepaald mensenrecht voor iemand niet belangrijk is, dan wil dat natuurlijk zeggen dat hij dat mensenrecht zelf wil opgeven. Dat is de manier waarop je nagaat of zo'n mensenrecht echt wel zo onbelangrijk voor iemand is als hij beweert.

Op die vraag ben je het antwoord schuldig gebleven. Dat duidt er op dat in het algemeen iedereen het blijkbaar belangrijk vind om zelf van die mensenrechten te kunnen genieten. In dat opzicht zijn die mensenrechten dus wel degelijk vrij algemeen. Wel of geen algemene mensenrechten is geen vraag van wie ze (voor zichzelf) wil en wie niet maar is een vraag van wie ze anderen gunt en wie niet.

Dus waarom zouden wij de wensen van al die groepen die voor zichzelf mensenrechten willen negeren, ten voordele van de machtsgroepen die voor zichzelf ook die rechten willen maar het hun burgers niet gunnen?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman »

axxyanus schreef:Ik heb je naar een bevolkingsgroep gevraagd voor wie bepaalde mensenrechten niet belangrijk zijn. Als een bepaald mensenrecht voor iemand niet belangrijk is, dan wil dat natuurlijk zeggen dat hij dat mensenrecht zelf wil opgeven. Dat is de manier waarop je nagaat of zo'n mensenrecht echt wel zo onbelangrijk voor iemand is als hij beweert.

Op die vraag ben je het antwoord schuldig gebleven.
Ik zal hier maar dan voor jouw intrepetatie nogmaals een toevoeging geven, omdat ik voor jouw gezichtsveld niet duidelijk genoeg was, (wat eigenlijk voor mij al heel erg logisch was),maar goed jij bent mij niet, en ik jou niet, door deze discussie worden we wat wijzer over elkaars denkwijzen...

Maar nu heb je die vraag dus (mijn inziens, eindelijk) duidelijk geformuleert en geef ik daar antwoord op.
axxyanus schreef:Dus begrijp ik dat goed. Volgens jou hebben we dus het volgende:
Nee je begrijpt het niet goed.
axxyanus schreef: Wahabisten hebben er geen problemen mee als ze vervolgd en veroordeeld worden omwille van hun mening.
Wahabisten hebben er geen problemen mee als mensen veroordeelt worden als de mening van anderen niet dezelfde is als die van hun.

Dat betekent dus ook als zijzelf de sharia (hun regels) overtreden, zij die straffen accepteren, straffen die niet conform "universele mensenrechten zijn". En dus plaatsen zij zichzelf in een sharia maatschappij waar zij hun vrijheid van meningsuiting opgeven, op een moment bijv dat een wahabist zeg maar twijfel krijgt over bepaalde dingen in de sharia, dan houd hij zijn bek dicht. Hij accepteert dat ie geen vrijheid heeft zoals die zijn beschreven in de (zogenaamde) "universele mensenrechten", hij kiest ervoor. Het mes snijd aan 2 kanten.
axxyanus schreef:Marxisten hebben er geen probleem mee als ze vervolgd en veroordeeld worden omdat ze de niet de plaatselijke godsdienst aanhangen.
Marxisten hebben er geen problemen mee als mensen vervolgd worden vanwege hun godsdienst.

In Marxistische samenlevingen, kiezen de mensen ervoor dat ze bepaalde vrijheden niet hebben omdat dat beter voor de "staat" zou zijn, je zou kunnen beweren dat deze mensen geindoctrineert zijn, maar dat kunnen die mensen ook tegenover kapitalisten. Dus ze accepteren dan regels (hun regels) die niet conform zijn aan de zogenaamde "universele mensenrechten", ook die persoon kiest ervoor.
axxyanus schreef:De inwoners van Singapore hebben er geen probleem mee als ze omwille van hun mening vervolgd en
veroordeeld worden.
De inwoners van Singapore zijn het er in grote meerderheid eens dat mensen omwille van hun mening (en protesten) vervolgd en veroordeeld worden.

De Singaporeanen leven in een staat waar een familie het voor een groot deel voor het zeggen heet sinds 1960 of zoiets, (de kleinzoon vd allereerste "president" is nu President), en die familie regeert met beperkingen (tenminste in de ogen van westerlingen, zijzelf vinden hun systeem veelal superieur) zoals zeer beperkte vrijheid van meningsuiting, de Singaporeanen zijn zich hier heel goed bewust van en accepteren deze offers, dwz dat ze soms bewust zelfcensuur (Singaporese media) toepassen, dit accpeteren ze, ze kunnen ook verhuizen of weet ik wat, maar doen het niet, het is hun keuze om te leven volgens regels die niet conform zijn aan de zogenaamde "universele mensenrechten"
axxyanus schreef:Wat die soevereiniteit en onraakbaren met de mensenrechten te maken heeft begrijp ik wel niet goed.
Het recht om andere "soevereine landen" en dus ook hun inwoners binnen te vallen, onraakbaren zijn volgens de "universele rechten" onderdrukt.

Soevereiniteit, sommige landen vinden het normaal dat als (ander land) een mensenrechten schendt zij het recht hebben om "in te grijpen" Yugoslavie, gek genoeg als de USA zelf die regels overtreed, dan beschermt ze haar burgers (en voornamelijk CIA spionnen) met geweld als zij denkt (naar eigen dunken) dat dat moet... en dat internationale gerechtshof erkennen ze ook niet, toch zijn ze op een op andere manier zogenaamd het land dat de mensenrechten zo hoog in het vaandel hebben staan , Maar ze hebben dus bewust gekozen voor voor regels die tegen de "universele rechten" ingaan...

Onraakbaren, wat wij in India vaak als onderdrukten zien, zien velen Hindoestanen als doodnormaal, er zijn zelfst onraakbaren die dat normaal vinden vanwege hun geloof,(ik weet trouwens niet of dat een meerderheid of minderheid tussen de onraakbaren is) ze geloven dat ze moeten boeten voor een hoop gedoe van vorige levens of zoiets, en geloven dus dat ze "lager" geboren zijn, dit gaat al helemaal in tegen de beginselen van dat zogenaamde "universele rechten".
axxyanus schreef:Dat duidt er op dat in het algemeen iedereen het blijkbaar belangrijk vind om zelf van die mensenrechten te kunnen genieten. In dat opzicht zijn die mensenrechten dus wel degelijk vrij algemeen. Wel of geen algemene mensenrechten is geen vraag van wie ze (voor zichzelf) wil en wie niet maar is een vraag van wie ze anderen gunt en wie niet.
Neen. zie boven. Zijn maar een paar voorbeelden.
axxyanus schreef:Dus waarom zouden wij de wensen van al die groepen die voor zichzelf mensenrechten willen negeren, ten voordele van de machtsgroepen die voor zichzelf ook die rechten willen maar het hun burgers niet gunnen?
Neen, dat is subjectief. over welke rechten heb je het, over de "universele mensenrechten"??? velen geloven daar niet in.

Er zijn genoeg samenlevingen met andere geloofs overtuigingen van wat nu hun "rechten" zouden moeten zijn, de westerse gelooft in die zogenaamde "Universele mensenrechten" anderen weer niet. Op een moment dat een land redelijk stabiel is en er dus niet al te veel opstanden plaats vinden die de machthebbers, en machtigen (zeg maar de Oranjes of zo) dan is de bevolking het er grotendeels mee eens, dan kunnen er zeer kleine minderheden zijn die het daar niet mee eens zijn, maar die moeten dan de gevolgen van leven in zo'n maatschappij accepteren, ook als die verandert, (zeg maar krakers).

In een heleboel landen gelooft men dus niet in bijvoorbeeld in Vrijheid van meningsuiting, zeg maar Singapore, en verkiest men een strak model die wel voor relatieve maatschappelijke stabiliteit zorgt.

In Nederland heb je precies een andere cultuur, daar is vrijheid van meningsuiting iets dat zo hoog in de vaandel staat, dat als de regering dat zou verbieden de maatschappelijke stabiliteit juist weer wegvalt.

Tis maar welke cultuur je in gelooft, aanhangt etc. En niet een kwestie van "bepaalde mensenrechten niet belangrijk zijn" Andere culturen zien dat anders in wat zij menen dat hun (mensenrechten) rechten zijn. deze zijn beslist niet universeel...

Dat geld dus natuurlijk ook voor zogenaamde "Universele Mensenrechten" bovendien snijdt het mes altijd aan 2 kanten, bij rechten komen ook beperkingen, ook al ben je het er mee eens.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Chinaman schreef:
axxyanus schreef:Ik heb je naar een bevolkingsgroep gevraagd voor wie bepaalde mensenrechten niet belangrijk zijn. Als een bepaald mensenrecht voor iemand niet belangrijk is, dan wil dat natuurlijk zeggen dat hij dat mensenrecht zelf wil opgeven. Dat is de manier waarop je nagaat of zo'n mensenrecht echt wel zo onbelangrijk voor iemand is als hij beweert.

Op die vraag ben je het antwoord schuldig gebleven.
Ik zal hier maar dan voor jouw intrepetatie nogmaals een toevoeging geven, omdat ik voor jouw gezichtsveld niet duidelijk genoeg was, (wat eigenlijk voor mij al heel erg logisch was),maar goed jij bent mij niet, en ik jou niet, door deze discussie worden we wat wijzer over elkaars denkwijzen...

Maar nu heb je die vraag dus (mijn inziens, eindelijk) duidelijk geformuleert en geef ik daar antwoord op.
Nee je begrijpt het niet goed.

Dat betekent dus ook als zijzelf de sharia (hun regels) overtreden, zij die straffen accepteren, straffen die niet conform "universele mensenrechten zijn". En dus plaatsen zij zichzelf in een sharia maatschappij waar zij hun vrijheid van meningsuiting opgeven, op een moment bijv dat een wahabist zeg maar twijfel krijgt over bepaalde dingen in de sharia, dan houd hij zijn bek dicht. Hij accepteert dat ie geen vrijheid heeft zoals die zijn beschreven in de (zogenaamde) "universele mensenrechten", hij kiest ervoor. Het mes snijd aan 2 kanten.
Je geeft er gewoon een draai aan. De hoge clerus binnen de wahabisten die kunnen gewoon hun mening geven zoals ze willen om de heel eenvoudige reden dat hun mening bepaalt wat de sharia is. De rest houdt zijn mond, niet noodzakelijk omdat ze erkennen dat ze geen recht van spreken hebben maar omdat ze nu eenmaal onderdrukt worden en zware straffen riskeren als ze toch hun mond zouden opendoen. Het is dan ook heel pervers dat jij durft schrijven dat de wahabist (in het algemeen) daarvoor kiest. De wahabist heeft in het algemeen geen keuze wegens gebrek aan mensenrechten.
Chinaman schreef:
axxyanus schreef:Marxisten hebben er geen probleem mee als ze vervolgd en veroordeeld worden omdat ze de niet de plaatselijke godsdienst aanhangen.
Marxisten hebben er geen problemen mee als mensen vervolgd worden vanwege hun godsdienst.

In Marxistische samenlevingen, kiezen de mensen ervoor dat ze bepaalde vrijheden niet hebben omdat dat beter voor de "staat" zou zijn, je zou kunnen beweren dat deze mensen geindoctrineert zijn, maar dat kunnen die mensen ook tegenover kapitalisten. Dus ze accepteren dan regels (hun regels) die niet conform zijn aan de zogenaamde "universele mensenrechten", ook die persoon kiest ervoor.
Wie zegt dat. Welke burgers hebben in Marxistische samenlevingen daarvoor gekozen. Voor zover ik wat van geschiedenis ken, werd dat soort zaken in marxistische samenlevingen opgelegd, door de machthebbers i.p.v. dat de mensen er voor kozen.

Het lijkt er op dat jij hier maar wat uit je duim zuigt of anders dat je "de samenleving" wat al te gemakkelijk vereenzelvigt met de machthebbers. Opnieuw bedien jij je heel pervers van het woord "kiezen" terwijl er van kiezen in werkelijk geen sprake was.
Chinaman schreef:
axxyanus schreef:Dat duidt er op dat in het algemeen iedereen het blijkbaar belangrijk vind om zelf van die mensenrechten te kunnen genieten. In dat opzicht zijn die mensenrechten dus wel degelijk vrij algemeen. Wel of geen algemene mensenrechten is geen vraag van wie ze (voor zichzelf) wil en wie niet maar is een vraag van wie ze anderen gunt en wie niet.
Neen. zie boven. Zijn maar een paar voorbeelden.
axxyanus schreef:Dus waarom zouden wij de wensen van al die groepen die voor zichzelf mensenrechten willen negeren, ten voordele van de machtsgroepen die voor zichzelf ook die rechten willen maar het hun burgers niet gunnen?
Neen, dat is subjectief. over welke rechten heb je het, over de "universele mensenrechten"??? velen geloven daar niet in.
Nee dat is niet subjectief. Het is objectief vast te stellen dat mensen over het algemeen de vrijheid wensen te hebben om hun geloof te beleiden. Het is ook objectief vast te stellen dat mensen de vrijheid wensen om hun mening naar voor te brengen. Daar is niets subjectiefs aan.

Als het er om gaat dat er mensen zijn die niet geloven in mensenrechten dan gaat het steeds om mensen die het niet belangrijk vinden dat ook anderen de vrijheid hebben om hun geloof te beleiden enz.
Chinaman schreef:Er zijn genoeg samenlevingen met andere geloofs overtuigingen van wat nu hun "rechten" zouden moeten zijn, de westerse gelooft in die zogenaamde "Universele mensenrechten" anderen weer niet. Op een moment dat een land redelijk stabiel is en er dus niet al te veel opstanden plaats vinden die de machthebbers, en machtigen (zeg maar de Oranjes of zo) dan is de bevolking het er grotendeels mee eens, dan kunnen er zeer kleine minderheden zijn die het daar niet mee eens zijn, maar die moeten dan de gevolgen van leven in zo'n maatschappij accepteren, ook als die verandert, (zeg maar krakers).
Wat samenlevingen geloven kan mij geen barst schelen. Wat samenlevingen geloven is namelijk maar al te vaak een weerspiegeling van de opvattingen van de machtselite.
Chinaman schreef:In een heleboel landen gelooft men dus niet in bijvoorbeeld in Vrijheid van meningsuiting, zeg maar Singapore, en verkiest men een strak model die wel voor relatieve maatschappelijke stabiliteit zorgt.
Vertaling: In een heleboel landen gelooft de machtselite dus niet in bepaalde mensenrechten. Maar dat wisten we natuurlijk al langer. Maar de opvatting in de samenleving en de opvattingen van de individuele mensen binnen die samenleving dat is natuurlijk niet het zelfde.

Door naar de opvattingen van landen en samenlevingen te kijken en die op een of andere manier als norm te aanvaarden, sta je gewoon toe dat de machtelites in die landen hun burgers onderdrukken.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Axxyanus schreef:Wat samenlevingen geloven kan mij geen barst schelen. Wat samenlevingen geloven is namelijk maar al te vaak een weerspiegeling van de opvattingen van de machtselite.
Waarom geldt dat niet evenzo voor jouw geloof?
Plaats reactie