MaartenV schreef: ↑31 aug 2024 11:50
@Bonifacius:
Ja, ik antwoord meestal ook voor de zwijgende meerderheid aan meelezers. Ik merk dat er toch veel mensen zijn die deze topic lezen. Ik hoop hen te kunnen late, zien dat 'dé realiteit' misschien niet alleen onze alledaagse fysische werkelijkheid is, maar er ook een metafysische werkelijkheid is waar via psychedelica, holotropisch ademwerk of meditatie en BDE's of andere vormen een glimp kan worden opgevangen.
In feite wil je leden van dit forum ontvankelijk maken voor het belang van psychiater Stanislav Grof's werk!
Zie wat goeroe Gemini (Artificiële-intelligentie) antwoord op deze vraag van mij zonet: "
Wat is bewustzijn volgens Stanislav Grof?"
Stanislav Grof, een gerenommeerd psychiater, heeft een diepgaande en uitgebreide visie op bewustzijn ontwikkeld, vooral gebaseerd op zijn onderzoek naar niet-alledaagse bewustzijnstoestanden.
Kernpunten uit Grof's visie op bewustzijn:
- Bewustzijn overstijgt het ego: Grof stelt dat ons bewustzijn veel meer omvat dan alleen onze persoonlijke ervaringen en identiteit. Het reikt verder dan ons ego en verbindt ons met een diepere, collectieve en zelfs kosmische bewustzijn.
- Niet-alledaagse bewustzijnstoestanden: Grof heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar niet-alledaagse bewustzijnstoestanden, zoals die kunnen optreden tijdens diepgaande meditatie, intense emotionele ervaringen, psychotherapie, of onder invloed van bepaalde substanties. Hij gelooft dat deze toestanden ons toegang geven tot lagen van ons bewustzijn die normaal gesproken ontoegankelijk zijn.
- Holotropisch model van de geest: Grof heeft een holotropisch model van de geest ontwikkeld, waarbij 'holos' verwijst naar het geheel of het universum. Dit model suggereert dat ons bewustzijn deel uitmaakt van een groter geheel en dat we verbonden zijn met alles wat bestaat.
- Perinatale matrix: Een belangrijk onderdeel van Grof's werk is de perinatale matrix. Dit verwijst naar de intense psychologische ervaringen die we tijdens de geboorte hebben opgedaan, en die volgens Grof diepgaand van invloed kunnen zijn op onze persoonlijkheid en ons leven.
- Transpersoonlijke ervaringen: Grof heeft veel geschreven over transpersoonlijke ervaringen, waarbij mensen in contact komen met archetypen, collectieve onbewuste, vorige levens, en zelfs kosmische bewustzijn.
Holotropisch ademwerk:
Om deze niet-alledaagse bewustzijnstoestanden op een veilige en begeleide manier te verkennen, heeft Grof de techniek van Holotropisch ademwerk ontwikkeld. Deze ademhalingstechniek, vaak gecombineerd met muziek en lichaamswerk, kan diepe emotionele en spirituele ervaringen teweegbrengen.
Belang van Grof's werk:
Grof's werk heeft een aanzienlijke invloed gehad op de psychologie, psychiatrie en spiritualiteit. Zijn ideeën hebben bijgedragen aan een bredere acceptatie van de mogelijkheid van niet-alledaagse bewustzijnstoestanden en hebben nieuwe perspectieven geopend op de menselijke psyche.
Wil je meer weten?
Als je geïnteresseerd bent in een diepere duik in de wereld van Stanislav Grof en zijn theorieën, raad ik je aan de volgende bronnen te raadplegen:
- Boeken: Grof heeft talloze boeken geschreven, waaronder "De Holotrope Geest" en "Terug naar de Bron".
- Documentaries: Er zijn verschillende documentaires gemaakt over Grof en zijn werk, zoals "The Way of the Psychonaut".
- Holotropisch ademwerk: Je kunt overwegen om deel te nemen aan een sessie van Holotropisch ademwerk onder begeleiding van een ervaren facilitator.
Let op: Holotropisch ademwerk en het verkennen van niet-alledaagse bewustzijnstoestanden kan intens zijn en vereist vaak begeleiding van een ervaren therapeut of facilitator.
MaartenV schreef: ↑31 aug 2024 11:50
@Bonifacius:
Ik ben blij dat we iemand op het forum hebben die ervaring heeft met 5MeO-DMT. Jij kan vanuit je eigen ervaring getuigen wat er 'aan de andere kant' is te zien en je kan het ook voor jezelf vergelijken met deze wereld en het werkelijkheidskarakter van beiden vergelijken. Je kan zeggen of psychedelica inderdaad 'Mind revealing' zijn.
Ja, ik heb net al psychiater Stanislav Grof ook zeer intense openbaringen met 5-Me0-DMT.
Psychedelica zijn inderdaad 'Mind revealing' maar NIET voor iedereen, zelfs slechts voor enkelingen. De meerderheid kan er totaal niets mee. Vooral jonge mensen - dewelke diegenen zijn die er het meest mee experimenteren - kunnen er niets mee.
Ik citeerde al eerder in een ander topic van je dit van Ralp Metzner."
taking the drug is gonna not guarantee anything, absolutely not."
Zie...
bonifacius schreef: ↑05 jul 2024 09:51
MaartenV schreef: ↑05 jul 2024 08:43
En ik wil het bij de filosofie houden.
Ter aanvulling van je filosofisch studiewerk dan nog een stukje uit het transcript van de YouTube video "
Ralph Metzner and 5 MeO DMT".
In dat interview van de gerenommeerde autoriteit Ralph Metzner - wat ik zelf nog maar enkele maanden geleden op het spoor ben gekomen - wordt mijn vele ervaring sinds de voorbije vijf jaar met klassieke psychedelica in meditatief / therapeutische context bevestigd.
Martin W. Ball: … what you were just mentioning is that “the substances do not create but reveal”, and I think that's such an important way of understanding and looking at the entheogenic experience that it's not the molecule itself or whatever substance it is that you're using, it's not creating something, it's actually revealing aspects of yourself that are already always there.
Ralph: yeah, and that might be revealed in other ways as well, and the substance doesn't always reveal it!
I selected some of the accounts in my book and they're pretty impressive, but I have at least an equal amount of accounts from people that I also collected who took the 5-Me0-DMT and they had some some interesting insights into family relationships, but nothing particularly spiritual or mystical or anything like that.
So taking the drug is gonna not guarantee anything, absolutely not.
Martin W. Ball: Right, it's not a mechanical process, it's not “add this molecule and you'll get X experience”, it just it doesn't work that way.
Ralph Metzner: And that's true of all the so-called psychedelic drugs, and it's the hardest thing for the people, for the general public, to actually get into their mind. That's why these substances I think now, historically speaking, have always been kept secret, because people don't understand it.
"
People don't understand it". Inderdaad.
Wetenschappers als Carhart Harris trachten het mysterie van psychedelica te ontrafelen door te bestuderen wat er in de hersenen gebeurt maar zullen er nooit in slagen want spirituele mystieke ervaringen laten zich niet (natuur)wetenschappelijk verklaren.
Dus ook het gros van de oudere mensen kan er niets mee.
"
It's not in the pil" dus.
Een pil, een stof, een middel, gaat je bewustzijn niet verruimen, maar velen denken van wel.
Je moet immers eerst een bewustzijn opgebouwd / verworven hebben vooraleer je het kan verruimen.
Jongen mensen staan daar nog het verst vandaan.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!