Deze uitspraak gaat wel erg ver.Ofschoon liegen een (dood)zonde is, maakt dat de gemiddelde christen niet uit.

Kun je dat onderbouwen?
Moderator: Moderators
Deze uitspraak gaat wel erg ver.Ofschoon liegen een (dood)zonde is, maakt dat de gemiddelde christen niet uit.
Uiteraard. Maar hij reageert niet op mijn mail. Het is inderdaad vreemd om een topic te starten. Om te draaien en niets meer van je te laten horen. Geef dan tenminste een reden. Wat dat ook mag zijn. Een vorm van beleefdheid ten aanzien van degenen die de moeite hebben genomen om een reactie op te schrijven. Maar zal wel van een andere generatie zijn als 40+-er.BadAssChick schreef:tja en nu...volgens mij kunnen we wachten tot we een ons wegen ,waarschijnlijk is stephan geschrokken van de hoeveelheid tegengas ....of gaat het boven z,n iq uit
hebben de mods al een pb gestuurd ??? raar hoor om een topic te starten en dan niet meer reageren
Ik noem:Mariakat schreef:Deze uitspraak gaat wel erg ver.Ofschoon liegen een (dood)zonde is, maakt dat de gemiddelde christen niet uit.![]()
Kun je dat onderbouwen?
Voor mij wel.Mariakat schreef:Dit antwoord voldoet niet.
Er is niemand, die bewust leugens gelooft en bovendien is dat geen doodzonde.
Als je spreekt over liegen als doodzonde, dan heb je het over de persoonlijke verantwoordelijkheid van degene die liegt.
Je hebt het dus over liegen door de gemiddelde christen.
Ik ben het eens met Mariakat. Ook dit antwoord voldoet niet aan de voorwaarden voor een steekhoudend argument. Iemand die twijfelt geeft namelijk openlijk aan dat hij het niet zeker weet en liegt dus niet.HenkM schreef:Over het geloven van leugens: ik denk dat als je alle twijfelaars neemt er miljoen zijn die eigenlijk wel weten dat ze in leugens geloven, maar dat ze (voor zichzelf) geen (beter) alternatief hebben.
Ik wil dat wel zeggen hoor.Nog verder, ik zeg dus niet dat er geen rechtschapen christenen zijn.
Dat is ook zo - niettemin lijkt het me, weet ik, dat er ook christenen zijn die goed zijn en goed doen voor de (minder bedeelde) medemens. En niet eens omdat de bijbel hen dat voorschrijft.Erik schreef:Ik wil dat wel zeggen hoor.Nog verder, ik zeg dus niet dat er geen rechtschapen christenen zijn.
Niet zo zeer dat ze willens en wetens liegen (alhoewel dat volgens mij ook een flinke groep is), maar vooral dat ze willens en wetens een veroordelend barbaars dogma aanhangen wat bewezen schadelijk is voor grote groepen mensen.
Dat is liegen tegen jezelf waar nog een ander de dupe van is ook!
Dat is zeker waar, maar om goed te doen hoef je geen christen te zijn.HenkM schreef:Dat is ook zo - niettemin lijkt het me, weet ik, dat er ook christenen zijn die goed zijn en goed doen voor de (minder bedeelde) medemens.
Henry,Henry II schreef: 1)
Op het moment dat je een 'heilig' boek samenstel, leg je zaken vast, die helemaal niet vast zijn. Alles is in ontwikkeling, en zo'n 'openbaring' is een snapshot van hoe men op dat moment denkt.
2)
Het leuke in het kader van het Genesis verhaal, is dat alleen binnen de christelijke interpretatie dit letterljk moet worden genomen. Binnen de joodse traditie is het merendeel van mening dat de wetenschappelijke waarneming, dus Evolutietheorie, correct is en dat het scheppingsverhaal een andere betekenis heeft dan de letterlijke.
Goed idee. Mag ik dan in die laatste zin "helemaal niet vaststaat" vervangen door: "volslagen onzin is" ...... en het spijt ons van de eeuwenlange misleiding.heeck schreef: Het wachten is dus op het belangrijkste corrigendum dat erg dun kan zijn:
God, zo begrijpen we vandaag de dag is een illusie.
Onze excuses dat we zo lang hebben vastgehouden aan een idee dat bij nader inzien helemaal niet vaststaat, noch ooit vaststond.
Te ondertekenen door een indrukwekkende, pagina's lange lijst van theologen en prelaten.
Roeland
Goed dat je het vraagt, want dat vind ik niet goed omdat:HenkM schreef:Goed idee. Mag ik dan in die laatste zin "helemaal niet vaststaat" vervangen door: "volslagen onzin is" ...... en het spijt ons van de eeuwenlange misleiding.heeck schreef: Het wachten is dus op het belangrijkste corrigendum dat erg dun kan zijn:
God, zo begrijpen we vandaag de dag is een illusie.
Onze excuses dat we zo lang hebben vastgehouden aan een idee dat bij nader inzien helemaal niet vaststaat, noch ooit vaststond.
Te ondertekenen door een indrukwekkende, pagina's lange lijst van theologen en prelaten.
Roeland