ID aanhang blijft het proberen

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Re: ID aanhang blijft het proberen

Bericht door dikkemick »

Kurdy schreef:
Noem het zoals je het noemen wilt.
Mijn punt is dat geloof regelmatig het gespreksonderwerp is op het forum met een negatieve ondertoon.
En dat snap ik dus niet; waarom zo met geloof bezig zijn als men zelf niet gelooft?
Waarom is geloof een rode draad?
Elk topic is zo’n schot voor open doel, open deuren worden ingetrapt, het is zo makkelijk.
Geloof in goden aanvallen is inderdaad makkelijk. Geloof in "intelligent falling" aanvallen idem. Het is nl. te stupide voor woorden. Geef mij anders 1 goed redelijk geldig argument (de beste die je kunt verzinnen) welke het aannemelijk/waarschijnlijk maakt dat god(en) bestaan.

Waarom geloof de rode draad is, is een redelijke vraag:
Hier in Nederland valt het gelukkig nog mee met geloofsgerelateerde ongelukkig onverstandige beslissingen.
Echter: Als ik lees over rituele besnijdenis (mutilatie!), kindjes die polio/mazelen krijgen omdat papa en mama geloven dat een god hierover beslist, dan word ik verdrietig. Als ik in mijn eigen dorp (en familie!) meemaak dat kinderen geindoctrineerd worden met dat ene ware juiste geloof en ik zie dan tevens dat ze andersdenkenden belachelijk maken (omdat ze b.v. een hoofddoekje dragen) ook dan word ik verdrietig.
Theo van Gogh? Alleen religieuze haat met een god (in dit geval Allah) achter je kan dit soort acties rechtvaardigen (in de ogen van de malloten dan). Heeft islamitisch Nederland zich hier ooit open over uitgesproken en de moord afgekeurd?

En ALS zich dan hier de kans voordoet over die totaal irrationele ingeprente almachtige algoede alwetende goden te discussieren, dan grijp ik die kans aan. Als ik dan vervolgens zie dat vaak met bijbel/koranteksten gesmeten wordt, zonder deze verder toe te lichten of uit te leggen, als hier vragen over zijn, word ik wederom verdrietig.
Dan staat er vervolgens een Jehova's getuige aan de deur met DE ENIGE ECHTE waarheid. En waar wil ik dan heen?
Dat ik deze gelovigen totaal immoreel vind. Zij menen te moeten kunnen denken (zeggen soms!) dat IK, omdat ik niet in deze totalitaire Sadam Houssein in de hemel geloof verdoemd ben tot in de eeuwigheid.
Maar goed, ik had mijzelf wat meer moeten verdiepen in de historische context van het vrijdenken.
Mijn huiswerk niet gedaan, my bad.
Ik had namelijk een veel romantischer beeld van een vrijdenker: vrijgevochten types met frisse ideeën, out of the box thinking en bovenal verbondenheid met alle mensen.
Niet de wij tegen zij mentaliteit welke ik hier aantref.
Dat laatste klinkt mij meer in de oren als humanisme. Verder probeer ik logisch en rationeel te denken. Of dat vrij is...Geen idee! Ook ik zal regelmatig in (on)bekende valkuilen trappen.
En vraag me ook af wat het verschil is tussen een vrijdenker en een atheïst?
Na enige tijd op dit forum kan ik dit niet duiden.
Als je als ex-gelovige nog zo met geloof bezig bent, ben je dan vrij van denken?
Wie zegt dat we ex-gelovigen zijn? Ik niet in ieder geval. Ik ben een atheist die zich inmiddels behoorlijk in religie verdiept heeft en er ook graag vragen over beantwoord.Verder is het goed mogelijk dat ik er totaal irrationele denkbeelden op na houd.
Laatst gewijzigd door dikkemick op 19 mar 2014 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

Kurdy schreef:Noem het zoals je het noemen wilt.
Mijn punt is dat geloof regelmatig het gespreksonderwerp is op het forum met een negatieve ondertoon.
En dat snap ik dus niet; waarom zo met geloof bezig zijn als men zelf niet gelooft?
Dat is inherent aan de betekenis van vrijdenken: dat men zich in het denken uitsluitend door de rede, wetenschap en logica laat leiden en niet door (autoriteits)geloof of traditie. Religie kenmerkt zich over het algemeen door een schrijnend gebrek aan rede, wetenschap en logica en is dus logischerwijs een van de meest besproken onderwerpen.
Kurdy schreef:Elk topic is zo’n schot voor open doel, open deuren worden ingetrapt, het is zo makkelijk.
Dat zijn dit soort generalisaties ook. Misschien moest je eens proberen om wat concrete voorbeelden te geven.
Kurdy schreef:Maar goed, ik had mijzelf wat meer moeten verdiepen in de historische context van het vrijdenken.
Mijn huiswerk niet gedaan, my bad.
Ik had namelijk een veel romantischer beeld van een vrijdenker: vrijgevochten types met frisse ideeën, out of the box thinking en bovenal verbondenheid met alle mensen.
Niet de wij tegen zij mentaliteit welke ik hier aantref.
Tja, zoals ik eerder al zei zien sommige mensen in iedere kritiek een vorm van 'bashen', of in dit geval een 'wij-tegen-zij-mentaliteit'. Daar kan ik slechts mijn schouders over ophalen.
Kurdy schreef:En vraag me ook af wat het verschil is tussen een vrijdenker en een atheïst?
Na enige tijd op dit forum kan ik dit niet duiden.
Een atheïst is iemand die het ontbreekt aan geloof in een god of goden, maar kan daarnaast iemand zijn die er irrationele, onlogische en onwetenschappelijke denkbeelden op nahoudt. Een atheïst is dus niet per definitie een vrijdenker.
Kurdy schreef:Als je als ex-gelovige nog zo met geloof bezig bent, ben je dan vrij van denken?
Vrij van denken? Kun je uitleggen wat je daarmee bedoelt?
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Kurdy schreef: Ik had namelijk een veel romantischer beeld van een vrijdenker: vrijgevochten types met frisse ideeën, out of the box thinking en bovenal verbondenheid met alle mensen.?
Out off the box is vaak leuk maar elk is daarin beperkt door het eigen referentiekader. In het wilde weg gedachten laten rondfladderen is niet hetzelfde als vrijdenken. Ik wil helemaal niet met alle mensen verbonden zijn :wink:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Kurdy schreef: Noem het zoals je het noemen wilt.
Religiekritiek is nu eenmaal een wezenlijk onderdeel van vrijdenken. Zoek maar eens op wat vrijdenken betekent. Het is heel wat anders dan vrij denken.

De visie van Dan Barker:
De meeste vrijdenkers beschouwen religie niet alleen als onwaar, maar als schadelijk. Het is gebruikt als rechtvaardiging voor oorlogen, slavernij, seksisme, racisme, homofobie , verminking, onverdraagzaamheid, en onderdrukking van minderheden. Het totalitarisme van religie verstikt de vooruitgang.

Te lezen op de "moedersite" van dit forum.

Dus je hebt helemaal gelijk, als je schrijft dat er hier vaak en negatief geschreven wordt over religies.
Je zou er niet over moeten verbazen, net zo min als je je zou moeten verbazen over een bakker, die brood verkoopt.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

doctorwho schreef:
Kurdy schreef: Ik had namelijk een veel romantischer beeld van een vrijdenker: vrijgevochten types met frisse ideeën, out of the box thinking en bovenal verbondenheid met alle mensen.?
Out off the box is vaak leuk maar elk is daarin beperkt door het eigen referentiekader. In het wilde weg gedachten laten rondfladderen is niet hetzelfde als vrijdenken. Ik wil helemaal niet met alle mensen verbonden zijn :wink:
Het leest wat dat betreft een beetje als een slechte personeelsadvertentie; ik mis alleen nog 'spin-in-het-web', 'proactief' en 'hands-on-mentaliteit'. Klinkt leuk, maar bij nadere inspectie zijn het clichématige containerbegrippen. 'Frisse ideeën' en 'out-of-the-box-thinking' vallen ook in die categorie en in bovenstaande context lijken ze vooral op synoniemen voor 'ideeën waar ik het mee eens ben'.

En verbondenheid met alle mensen? Hoe werkt dat precies?
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Een definitie van vrijdenken: Zoeken naar waarheid met de wetenschap dat die nooit geheel gevonden gaat worden, waarbij het zoeken een doel op zich is.

Een definitie van geloven: Denken dat iemand anders al eens de waarheid heeft gevonden, stevig vasthouden aan die waarheid en denken dat die ook voor jou bedoeld is.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Kurdy

Bericht door Kurdy »

Okay, het is allemaal een stuk duidelijker voor mij, bedankt voor de respons.

Ik ben een atheïst en mijn denken wordt gekenmerkt uitsluitend door de rede, wetenschap en logica laat mij niet leiden door (autoriteits)geloof of traditie.
Deze quote van Buddha geeft goed mijn denken en doen weer:
“Believe nothing, no matter where you read it, or who said it, no matter if I have said it, unless it agrees with your own reason and your own common sense.”

In dat opzicht zou ik een vrijdenker kunnen zijn lijkt me.

Ook ben ik geen fan van religie, en zou zeker boos, verontwaardigd en verdrietig kunnen worden van alle uitwassen die geloof met zich meebrengt.
Maar dat doe ik dus niet; het is zonde van mijn energie en gemoedstoestand om me hier mee bezig te houden omdat ik alleen maar mezelf hier mee heb.
Mijn kritiek, verontwaardiging, boosheid en verdriet lost helemaal niets op, religie blijft gewoon bestaan, of ik er nou wel of niet mee bezig ben.
Hetzelfde geld voor het (wereld)nieuws. Dat volg ik al lang niet meer. Ik heb totaal geen invloed op wat er in de wereld gaande is.
Ik distantieer me hiervan en probeer zo min mogelijk negatieve energie in mijn leven toe te laten. Dat werkt voor mij prima.

Dus wat dat betreft ben ik geen vrijdenker lijkt me.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Kurdy schreef: Maar dat doe ik dus niet; het is zonde van mijn energie en gemoedstoestand om me hier mee bezig te houden omdat ik alleen maar mezelf hier mee heb.
Mijn kritiek, verontwaardiging, boosheid en verdriet lost helemaal niets op, religie blijft gewoon bestaan, of ik er nou wel of niet mee bezig ben.
Dus: Genitale mutilatie ...O.K. Als IK het maar niet zie?

Quote gerepareerd.
Jagang.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Kurdy

Bericht door Kurdy »

dikkemick schreef:[Dus: Genitale mutilatie ...O.K. Als IK het maar niet zie?
Absoluut niet okay zoals ik al vermeld:
Kurdy schreef:Ook ben ik geen fan van religie, en zou zeker boos, verontwaardigd en verdrietig kunnen worden van alle uitwassen die geloof met zich meebrengt.
Maar mijn mening en emoties veranderen niets aan het feit dat dit gebeurt.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

En je moet niet vergeten, dat hier mensen posten met ideeën van een vaag 'ietsisme' tot anti-theïsme.
Niet iedereen hier maakt zich druk om geloven, zolang het maar niet te extreem of opdringerig wordt.
En zo heeft een ieder zijn of haar hobby dan wel belangstellingsgebied.
Maar een jonge aarde creationisme wordt hier wel weer weggehoond. En een oude aarde ID flink aangevallen, als weer geprobeerd wordt dat op de wetenschappelijke agenda te krijgen. En zo zijn we weer terug bij de topic titel. :evil3:
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Alicia

Bericht door Alicia »

Kurdy schreef
Ik distantieer me hiervan en probeer zo min mogelijk negatieve energie in mijn leven toe te laten. Dat werkt voor mij prima.
Waarom zet je je energie niet om in iets positiefs?
Ga wandelen met asielhonden of vang nestjes met kittens op totdat ze geadopteerd worden.
En hou er een paar.
Een hond denkt dat jij God bent, een kat denkt dat hij God is.
Een hond heeft een baas, een kat heeft personeel maar beiden zijn blij als je thuis komt.
Ze liegen en bedriegen niet en zijn in wezen beter dan veel mensen, vooral politici en priesters.
“We are star stuff which has taken its destiny into its own hands.”
― Carl Sagan, Cosmos
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Alicia schreef:Kurdy schreef
Waarom zet je je energie niet om in iets positiefs?
Is religie (religieuze bullshit) bestrijden niet iets positiefs dan?
Einstein/Mick
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Kurdy schreef:Maar mijn mening en emoties veranderen niets aan het feit dat dit gebeurt.
Als iedereen die houding had verandert er nooit iets. Als je trouwens bij getuigenissen van afvalligen kijkt zul je zien dat het ventileren van je mening wel degelijk iets uit maakt.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Kunnen we het weer over ID hebben, of heeft niemand hier meer iets over te melden?
Indien dat, kunnen we het item afsluiten.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Fish schreef:Kunnen we het weer over ID hebben, of heeft niemand hier meer iets over te melden?
Indien dat, kunnen we het item afsluiten.
Ach, wat valt er over ID meer te zeggen dat het

A: NIet intelligent is.
B: Niets met werkelijk ontwerp te maken heeft.
C: Geen theorie is, maar een roep om aandacht.
D: A, B en C zijn correct.

ALS we ID al als hypothese aanmerken (en laat ik dit nu maar doen), dan is het gerechtvaardigd 2 hypothesen met elkaar te vergelijken de meest waarschijnlijke hypothese te accepteren. Of ID, of de evolutietheorie.
Iedereen is uiteraard vrij verklaringen te geven zoals hij.zij dat wil. Maar die verklaringen moeten dan wel overeenkomen met de gevonden feiten! ID heeft dan al een probleem dat ze een hogere (onzichtbare/onkenbare) macht postuleert.

En om toch weer op het onderwerp terug te komen, ik vind dit kwalijk als een inconsistente "theorie" onderwezen wordt op scholen als er een zeer consistente, betrouwbare wetenschappelijke theorie hier tegenover staat. Ik blijf dit gemakshalve maar vergelijken met de zwaartekrachtstheorie naast intelligent falling onderwijzen.
Laatst gewijzigd door dikkemick op 20 mar 2014 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Einstein/Mick
Plaats reactie