Geloof in goden aanvallen is inderdaad makkelijk. Geloof in "intelligent falling" aanvallen idem. Het is nl. te stupide voor woorden. Geef mij anders 1 goed redelijk geldig argument (de beste die je kunt verzinnen) welke het aannemelijk/waarschijnlijk maakt dat god(en) bestaan.Noem het zoals je het noemen wilt.
Mijn punt is dat geloof regelmatig het gespreksonderwerp is op het forum met een negatieve ondertoon.
En dat snap ik dus niet; waarom zo met geloof bezig zijn als men zelf niet gelooft?
Waarom is geloof een rode draad?
Elk topic is zo’n schot voor open doel, open deuren worden ingetrapt, het is zo makkelijk.
Waarom geloof de rode draad is, is een redelijke vraag:
Hier in Nederland valt het gelukkig nog mee met geloofsgerelateerde ongelukkig onverstandige beslissingen.
Echter: Als ik lees over rituele besnijdenis (mutilatie!), kindjes die polio/mazelen krijgen omdat papa en mama geloven dat een god hierover beslist, dan word ik verdrietig. Als ik in mijn eigen dorp (en familie!) meemaak dat kinderen geindoctrineerd worden met dat ene ware juiste geloof en ik zie dan tevens dat ze andersdenkenden belachelijk maken (omdat ze b.v. een hoofddoekje dragen) ook dan word ik verdrietig.
Theo van Gogh? Alleen religieuze haat met een god (in dit geval Allah) achter je kan dit soort acties rechtvaardigen (in de ogen van de malloten dan). Heeft islamitisch Nederland zich hier ooit open over uitgesproken en de moord afgekeurd?
En ALS zich dan hier de kans voordoet over die totaal irrationele ingeprente almachtige algoede alwetende goden te discussieren, dan grijp ik die kans aan. Als ik dan vervolgens zie dat vaak met bijbel/koranteksten gesmeten wordt, zonder deze verder toe te lichten of uit te leggen, als hier vragen over zijn, word ik wederom verdrietig.
Dan staat er vervolgens een Jehova's getuige aan de deur met DE ENIGE ECHTE waarheid. En waar wil ik dan heen?
Dat ik deze gelovigen totaal immoreel vind. Zij menen te moeten kunnen denken (zeggen soms!) dat IK, omdat ik niet in deze totalitaire Sadam Houssein in de hemel geloof verdoemd ben tot in de eeuwigheid.
Dat laatste klinkt mij meer in de oren als humanisme. Verder probeer ik logisch en rationeel te denken. Of dat vrij is...Geen idee! Ook ik zal regelmatig in (on)bekende valkuilen trappen.Maar goed, ik had mijzelf wat meer moeten verdiepen in de historische context van het vrijdenken.
Mijn huiswerk niet gedaan, my bad.
Ik had namelijk een veel romantischer beeld van een vrijdenker: vrijgevochten types met frisse ideeën, out of the box thinking en bovenal verbondenheid met alle mensen.
Niet de wij tegen zij mentaliteit welke ik hier aantref.
Wie zegt dat we ex-gelovigen zijn? Ik niet in ieder geval. Ik ben een atheist die zich inmiddels behoorlijk in religie verdiept heeft en er ook graag vragen over beantwoord.Verder is het goed mogelijk dat ik er totaal irrationele denkbeelden op na houd.En vraag me ook af wat het verschil is tussen een vrijdenker en een atheïst?
Na enige tijd op dit forum kan ik dit niet duiden.
Als je als ex-gelovige nog zo met geloof bezig bent, ben je dan vrij van denken?