Dankje welMariakat schreef:NU begrijp ik uit welke hoek je komt. Ja dit is inderdaad belachelijk. Oh dit staan ons niet aan? Vingers in de oren en la-la-laStampertje schreef:Het voorlezen van preken uit "prekenboekjes soms vanuit de 19e eeuw nog" wordt dan ook gedaan door een lekenvoorganger als er in de kerk een keer geen dominee is.Mariakat schreef: Of de dominee uit oude prekenboekjes.
Maar waar ik ook op doel is, dat men zelfs niet naar de kerk gaat als de dominee hen niet aanstaat.
Dan leest een gemeentelid zelf voor in huiselijke kring met een aantal andere "rechtgeaarden".
dikkemick schreef: In dat laatste geval. Heel veel succes. Zorg in ieder geval dat je zeer goed voorbereid bent. Lezen, lezen, lezen en misschien hier en daar vervolgens nog wat...lezen!

Ik zeg hoort, want zoals je weet heerst er de gedachte dacht twijfel, ongeloof zondig is. Nota bene heeft hier mijn eigen kerkleider een boek over geschreven.
Nu ik er meer over nadenk, des te meer verontwaardigd ik wordt.
Stél dat hij goede argumenten heeft om de bijbel Gods woord te zien,
Stél dat hij met goede argumenten in zijn boek kan laten zien dat het zondig om bijbelkritiek te hebben,
Dan betekent dat je een grote streept zet door ons recht op meningsvrijheid. Je gaat terug naar de tijd voor de verlichting, maar bij mensen werden in de gevangenis werden gegooid, werden opgehangen om wille van hun kritiek. Boeken met kritiek zouden mogen verbrand worden ...
We komen dit natuurlijk vandaag de dag vooral nog tegen bij de Islam.
Trouwens ook nog in het christendom: evangelische fundamentalisten (US) gaan naar Uganda om daar het christendom te verspreiden. Hierbij wordt niet vergeten dat mensen die homo zijn, zondig zijn. De consequentie van het verspreiden van zo´n standpunt, in een maatschappij waar men het recht in hand neemt is desastreus. Homo´s worden daar nu vervolgd, mishandeld, verkracht (om ze op het ´juiste pad´te krijgen), homo´s plegen zelfmoord, of worden vermoord.
Voor mensen die geïnteresseerd zijn in dit topic: kijk de film: God Loves Uganda.
Wanneer je dit concept doordenkt, en voordat hiermee akkoord zou willen gaan, heb je ontiegelijk veel bewijs nodig om sterk te staan in deze positie.
Zoals Carl Sagan zei: ´extraordinary claims require extraordinary evidence.´
De vraag of absolute waarheid bestaat is een filosofische vraag, waar in andere topics wordt ingegaan. Praktisch gezien is wordt er in de wetenschap inderdaad ook gehandeld naar waarschijnlijkheden.dikkemick schreef:@Rereformed. Ik ga ik alles met je mee, behalve deze zin:Natuurlijk heb je gelijk. Dat is de reden dat ik in de evolutietheorie en zwaartekracht "geloof". Ik kijk naar de zeer goed onderbouwde evolutietheorie en naar het uiterst wankele religieuze ID en kom dan tot de conclusie dat de ET het meest waarschijnlijk is.Inderdaad, maar geloof moet gehecht worden aan wat op grond van de gegevens het waarschijnlijkst is.
http://en.wikipedia.org/wiki/P-value" onclick="window.open(this.href);return false;
Wanneer bijvoorbeeld een medicijn wordt ontwikkeld, zal de werking worden getest. Er wordt een bepaalde drempel gelegd (vaak is dit p< 0,05). Stel dat p groter blijkt te zijn dan 0,05 dan kan de werking van het medicijn aan toeval worden beschouwd, indien kleiner, dan is dit toeval dus verwaarloosbaar.wikipedia schreef:
p \leq 0.01 : very strong presumption against null hypothesis
0.01 < p \leq 0.05 : strong presumption against null hypothesis
0.05 < p \leq 0.1 : low presumption against null hypothesis
p > 0.1 : no presumption against the null hypothesis
Wanneer je hebt hebt over creationisme en evolutie theorie: je bekijkt beide stellingen vanuit een 0 positie, dus je hebt 2 aparte vragen:
Stelling: Evolutie is waar - p berekent zal zeer klein zal zijn (p<0,01): een krachtige veronderstelling tegen de 0 hypothese (neutraal standpunt)
Stelling: Creationisme is waar - p berekent zal hoog zijn.
Mijn vermoeden is dat deze p waarde zo hoog is op dit moment, dat je vanuit wetenschappelijk oogpunt je geen andere optie hebt om deze creationisme als onwaar te beschouwen.
Ik zie enkel vanuit de creationistische hoek pogingen, om de geloofwaardigheid onder het christelijke publiek te vergroten, niet een serieuze poging in de wetenschap om deze p-waarde te verlagen.
Ik wil dan ook jou, en alle anderen zeer bedanken voor alle input die iedereen heeft geleverd in dit topicRereformed schreef:Nou ja, het was dan ook maar een poging om je wat op te peppen en de moed er in te houden.Dat het vreselijk ontmoedigend is kan niet ontkend worden, afgezien nog van het al even trieste feit dat discussie over religie bovendien nog zo licht ontvlambaar is.
In sommige landen zoals Finland waar ik woon is praten over religieus geloof dan ook een taboe.